[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:14

Maris, stalgenoot had die maisolie toen van dierenarts geadviseerd gekregen.
En moet je dat voer van de subli mengen met water of zo voeren?
Waarom vinden sommige de subli 369 olie niets? Wat is er niet goed aan soja olie?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:35

Pivanti schreef:
Maris, stalgenoot had die maisolie toen van dierenarts geadviseerd gekregen.
En moet je dat voer van de subli mengen met water of zo voeren?
Waarom vinden sommige de subli 369 olie niets? Wat is er niet goed aan soja olie?

Ja maismeel en maisolie zijn wel goede dikmakers, MAAR ze zijn daarnaast dus niet echt gezond. Oa omdat mais omega 6 bevat en een paard eigenlijk beter omega 3 extra binnen kan krijgen ( zoals zit in lijnzaadolie ).

Seniores priores moet je idd mengen met water, er zit oa bietenpulp in wat behoorlijk kan uitzetten.
Soja olie is wel goed maar is (vaak) genetisch gemodificeerd + schijnt soms invloed te hebben op de schildklier. Als je dat niet wil geven is soja niet het goede product. Heb je er geen problemen mee dan kan je dus omega 369 gewoon geven

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:45

Mijn verzorgpony is 28 jaar oud, en heeft Cushing. De laatste tijd is zijn gewicht heel erg achteruit gegaan terwijl het juist weer de betere kant op ging. Heeft iemand een idee wat ik het beste zou kunnen voeren ? Er word niet veel meer met hem gedaan, we wandelen vaak met hem, en soms speelt ie nog een beetje met de jonge pony maar dat is het ook echt. Hij staat alleen 's nachts binnen.

Het gaat om een Shet x Welsh. ongeveer 1.20
Hij krijgt nu onbeperkt ruwvoer, en 's avonds halve kilo biks en halve kilo muesli. Tussendoor ook vaak nog iets van groente..

x Naomi.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:58

Niemand die een idee heeft ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:14

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:15

Pivanti, hoe gaat het met je paard nu ?

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:44

Dankjewel ! Ontworming is altijd optijd gedaan, en voor zover ik weet zijn de tanden ook in orde, had hier eigenlijk niet meer aan gedacht, zal het nog even navragen en als ik zeker weet dat het goed is zal ik het voer gaan proberen ! ;D.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:13

er is ook een topic over cushing, misschien kan je daar ook eens vragen wat zij voeren om een paard beter op gewicht te laten komen !

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:47

Aardig dat je t vraagt :) voer het nog maar net natuurlijk ;)
Voer nu een half kilo (is toch een halve emmer na weken) en dit eet ze goed op. Wortels erdoor, lijnzaad olie... soms een appel of wat brood.. Vitamientjes.. Maar na dit korte tijdsbestek zie ik nog geen verschil.
Maar wil dr misschien ook een kuurtje voor dr maag/darmen of lever/nieren of beide geven Misschien helpt dat ook om de voedingsstoffen optimaal op te kunnen nemen. Daarbij kunnen we nu weer wat doen qua trainen, dus hopelijk komt de bespiering ook beetje erbij, dat scheelt ook natuurlijk in body.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:44

Ik heb er ook 2 die niet goed dik te krijgen zijn!!
1 is mijn oude ruin van 25, die krijgen we niet goed dik vanwege zijn leeftijd
1 is een 10-jarige volbloed merrie (ze heeft onlangs een hele erge bloedwormen besmetting gehad, dus nu is ze ongeveer een skeletje). deze merrie heeft al jaren het probleem dat ze te mager is.
Wat ze krijgen: (bijna) onbeperkt hooi, mash (meestal gemengd met bietenpulp), ongeveer 6 liter elk per dag, vaak een goeie scheut maisolie erbij, regelmatig wortelen, ...
Ik wil graag maismeel proberen, maar moet dit puur maismeel zijn? en hoeveel mogen ze er per dag van hebben? en waar koop je het? (supermarkt, of speciale winkel)?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:26

Coeur, soms wil Opkikker van NAF nog wel eens goed helpen om paarden aan te zetten. Dit werkt omdat het de darmen ondersteunt en zo de vertering verbetert.
Verder altijd eerst proberen een paard dikker te krijgen met meer of beter ruwvoer. Lucerne staat b.v. bekend om het dikmakende effect ervan.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:37

Een vraagje: Hoeveel mailmeel voeren jullie je paard?

Ik meng het mailmeel door seniores van Subli incl een scheut zonnebloemolie.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:55

Ipv lucerne voer ik nu grasmix van hartog. Lucerne had een negatieve werking voor mijn paard, ze werd erg stram.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:29

Helaas moet ik me hier ook melden :(..
Mijn paardje is ook wat te dun.
Hij valt heel erg snel af! Maar we zijn nu weer bezig hem op goed gewicht te krijg naast het snelle afvallen komt hij erg langzaam aan :P , uiteraard.

Dit ga ik allemaal in de gaten houden.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:11

Ik word echt moedeloos van die van mij -O- ze krijgt meer hooi dan ze ooit gehwd heeft. 2 kilo biks, draversbrok van havens. 2scheppen grasmix of 1 schep slobber van havens... En op gaar flanken komt gewoon geeeeeeeen spek :( zit af en toe met mijn handen in het haar en moet soms janken van frustratie. Meer krachtvoer betekend minder hooi eten (ze eet het dan een stuk slechter) ik gooi al mijn hoop in de zomer maar ergens heb ik de handdoek al in de ring gegooit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:30

Heb je al seniores priores geprobeerd of bietenpulp ? Of een deken als ze die niet al op heeft ?
Ik heb ook begrepen dat afvallen ter hoogte van de lendenen kan duiden op darmverteringsproblemen. Dus dan zou misschien iets van opkikker van NAF misschien ook kunnen helpen.

Pivanti, hoe gaat het met jouw paard inmiddels ?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:32

Linda_love_U schreef:
Ik wil graag voer geven om ze wat aan te laten komen.

Wij voeren nu vitamine koeken van pavo, van hippostar de reform granen mix en Pavo All Sports

Ik wilde graag weten welk voer beter is om aan te komen.En wel gezond is.
Want er blijven ribben zichtbaar.

De dunste waar je duidelijk ribben ziet krijgt :

smorgens 1 kilo all sports en 1 kilo granenmix en zonnebloemolie
savonds 1 kilo all sports en 1 kilo granenmix en zonnebloemolie en een pavokoek
savonds hooi/voordroog en overdag de hele dag op het gras.

Snap dat toch niet hoor want 1 staat even lang op de wei etc en die krijgt maar 1 kilo granenmix per dag en daar is geen ribbetje te voelen

Welk voer zal beter zijn? Mailsvlokken helpen ook niet echt.Die hebben we al gehad. Pulp vinden ze hier niet echt lekker

Waarom alleen 's avonds hooi/ voordroog? Hier krijgt mijn paard 's morgens ook hooi/ voordroog. Nu hij nauwelijks op de wei komt, ook tussen de middag. Mijn paard kan de hele dag naar hartelust hooi eten. Tot nu toe merk ik daar het meeste voordeel van.

Een paardentandarts én de dierenarts wezen me er allebei op, dat een paard lang moet kauwen. Als we ze brok voeren zet dat op in de maag van het paard. Het paard krijgt een vol gevoel in de buik en zal daardoor minder eten. Ook gras. Mijn paard gedijt ook niet op alleen gras. Hier krijgen ze eerst hooi en ca een half uurtje later pas brokken. Dan hebben ze al flink lopen zoeken en kauwen, voor ik ze het snelvullende brokkenspul geef. Sinds ik het op die manier aanpak, ziet mijn paard er beter uit. Mss dat jouw paard ook beter gedijt op muesli?

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:41

Hier ook 1 echt niet dik te krijgen :(

Hij krijgt nu (bijna)onbeperkt hooi
2x per dag een emmer met:
- 1 schep seniores (sublie)
- 1/4 schep bietenpulp
- 1/2 schep zemelen
- 1 bekertje maaismeel
- 50 ml zonnebloemolie

Deze samenstelling geef ik nu een weekje ben heel benieuwd wat hij hier op gaat doen.
Iemand zei tegen mij dat je nog meer maaismeel bij zou kunnen geven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Zou graag willen weten hoeveel maaismeel jullie geven per voerbuurt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:00

waarom nog extra pulp naast de seniores priores ? Dan lijkt me het handiger meer seniores priores te voeren, dan zit je ook niet met de calcium : fosfor verhoud en hoef je geen zemelen bij te voeren
Ik ben geen fan van mais(producten) bijvoeren, ik zou dan eerder denken aan olierijker voelen zoals b.v. omega369 van subli.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:10

Vraagje: zijn er ook dikmakers die je niet eerst lang hoeft te laten weken? Ik voer mijn paard namelijk niet zelf en de pensionhouder heeft geen tijd om speciaal voor mijn paard blub te gaan maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:24

Lucerne en olie(producten ) hoef je niet te weken.
Maar je kan toch ook gewoon zelf b.v. pulp weken en dat klaar zetten voor de stalhouder ?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:04

Maris schreef:
Lucerne en olie(producten ) hoef je niet te weken.
Maar je kan toch ook gewoon zelf b.v. pulp weken en dat klaar zetten voor de stalhouder ?

Alleen als je elke dag kan komen, ik kom maar 3x in de week :). Olie krijgt ze al, en ik zal eens kijken naar lucerne :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:46

Nog iets, mocht je paard dun blijven laat dan bloedonderzoek doen! Hier op stal stond ook een paard die maar niet aankwam en die bleek door verkeerd rantsoen een verhoogde leverwaarde te hebben!

Mijn pony kwam zo in Nederland aan (had net een lange reis uit Portugal achter de rug), je kon zn ribben tellen en was van achter helemaal ingevallen.

Afbeelding

En ziet na veel brok, hooi, appels en olie er zo uit:

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:14

Ik moet me helaas ook hier melden. Mijn merrie valt nou echt teveel in. Ze staat op onbeperkt hooi van goede kwaliteit en kan daar ook voldoende bij (hoog in rang). Ze staat dit jaar voor het eerst onder een deken omdat ze zichzelf niet meer warm hield. Het is even goed gegaan, nou valt ze weer heel rap in. Kan ook komen door de verhuizing, dat vreet natuurlijk ook energie.
Heeft iemand een tip om mijn merrie wat voller te krijgen? Daarvan is van groot belang dat ze absoluut niet te rijk voer mag. Ze is een Tinker en als ze te rijk voer krijgt dan komt dat haar huid niet ten goede. Op dit moment voer ik haar bij met basisbrok en kruidenmuesli van Havens met een lijnzaadkorrel en NAF 5* voor haar artrose. Met een boel passen en meten zou ik haar elke dag kunnen gaan bijvoeren, ze staat niet direct in de buurt en ik werk 36 uur p/w. Het beste zou zijn als ze gewoon het gras op kan maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:31

Grasmix van hartog doet het op dit moment wel goed bij die van mij. Het gaat langzaam maar heb wel het idee dat er spekkies bij komen & zij eet het graag. Vorig jaar liet ze van alles staan maar nu eet ze eigenlijk alles weer op.