[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jetwii

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:14

jetwii schreef:
ik meld me.
mijn verzorgpony is veeltedik.
het punt blijft dat de eigenaar eht zielig vind om ze in een klein weilandje te zetten, wel zet hij stukjes af maar elke dag krijgen ze nieuw gras, volgende week komen ze op stal hopelijk word het dan beter.

hier een foto

Afbeelding

Afbeelding

dit is dus hoe mijn verzorgpony was ^^^^
en dit is hoe ze nu is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eigenaren geven eindelijk midner voer

en deze wil ik ook nog even met jullie delen

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:14

Naar aanleiding van wat Angeliiquex zegt:
Iets wat ik hier eerder ook al genoemd heb.
Drainage compostium, heeft mijn pony doen veranderen van die altijd dikke beer die waggelende als een eend, in een slanke deerne.
Zonder enige extra beweging. (pony staat 24/7 buiten, wordt niet bereden of wat ook)

Echt een tip om te proberen, lukt het niet daarmee, is je beessie wel mooi opgeschoont van binnen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:07

ik ga dat denk ik ook maar proberen.
er is iets met paardje maar weet niet wat, dus die staat de komende tijd stil en is al flink aan het aankomen Boos!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:19

die Drainage compostium wil ik echt eens proberen voor mijn pony!
alleen heeft ze geen exceem of dergelijke, kan dit kwaad?
en hoelang moet je het geven vooraleer je resultaat ziet?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:16

Hallo,
Ik kom even om jullie mening vragen. Mijn haf staat gezellig met meerdere paarden in de nacht op stal. Deze krijgen in de ochtend en avond tegelijk eten.
Mijn haf eet dan alleen maar zijn hooi te eten als de rest hun brokken kregen daarna beginnen de andere paarden aan het hooi als hij dit opheeft.
Nu begint hij echter (ook omdat mensen hem soms dan tog nog een peentje ofiets geven) te bedelen.
Heb de mensen al op stal gezegt het niet meer te doen. Gebeurt nu ook niet meer maar tog blijft hij dan onrustig in stal. (bedelt alleen als er iemand op stal is die voert zeg maar.)
Ook is het zo dat ik wel eens een dagje oversla om naar hem toe te gaan. Het is 3 kwartier van mijn huis vandaan en een rust dag mag hij ook wel eens hebben.

Daarom zat ik er aan te denken om hem dan ook in de avond en ochtend iets te laten voeren.
Maar ik vroeg mij af wat dan aan te raden is.

Hij krijgt nu een halve pavokoek op een dag. Wat kan ik er nog meer bij doen waar hij niet dik en bevangen van kan worden?
Ik zelf zat aan komkomer en peen te denken. Wat zouden jullie doen?
Het hoeft niet veel te zijn maar als hij maar het idee heeft dat hij ook wat krijgt tegelijker tijd dat de andere te eten krijgen.
Gr.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:54

Pre Alpin Aspero ... zeer smakelijk grashaksel.
Zit nauwelijks suiker in (2,5% fructaan). Wel veel kruiden en ze zijn er lekker lang mee bezig.
Het hoeft ook niet geweekt te worden zoals grasbrok.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:55

Is dit voer overal te krijgen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:57

Weet ik niet. Het is van Agrobs.
Ik zal eens zien of er nog andere 'grashaksels' te verkrijgen zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:42

drainage is om het gehele lichaam te reinigen.
Het word vaak gebruikt bij chronische aandoeningen.
Van iemand heb ik weleens gehoord dat het in het algemeen goed is om eens een keer zo'n kuur te geven.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:53

Mijn paard is hoefbevangen en te dik. Door de magnesium is haar manenkam al een stuk losser geworden, ze staat de hele dag in een kraal van 10x10 en savonds op stal. Ze krijgt sochtends en savonds een halve plak geweekt hooi.

Daarbij nog magnesium chelaat en Formula 4 Feet brokjes. Van die brokjes wil ik af omdat het BHT bevat, al is het een klein beetje.

Maar door het geweekte hooi ben ik bang dat ze te weinig mineralen en vitaminen binnenkrijgt. Ik zit te denken aan Safe en Sound, maar zou Kompleet plus of Kompleet Supplement van de paardendrogist ook een goede aanvulling zijn?

Zo krijgt ze alsnog weinig binnen om af te vallen ipv over te gaan naar eventueel krachtvoer. Ik weet nog niet wat ik zal doen....

Kompleet supplement;

http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25196

Kompleet plus:

http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25208

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:24

cow_girl schreef:
Mijn paard is hoefbevangen en te dik. Door de magnesium is haar manenkam al een stuk losser geworden, ze staat de hele dag in een kraal van 10x10 en savonds op stal. Ze krijgt sochtends en savonds een halve plak geweekt hooi.

Daarbij nog magnesium chelaat en Formula 4 Feet brokjes. Van die brokjes wil ik af omdat het BHT bevat, al is het een klein beetje.

Maar door het geweekte hooi ben ik bang dat ze te weinig mineralen en vitaminen binnenkrijgt. Ik zit te denken aan Safe en Sound, maar zou Kompleet plus of Kompleet Supplement van de paardendrogist ook een goede aanvulling zijn?

Zo krijgt ze alsnog weinig binnen om af te vallen ipv over te gaan naar eventueel krachtvoer. Ik weet nog niet wat ik zal doen....

Kompleet supplement;

http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25196

Kompleet plus:

http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25208

Zit zelf ook met een te dikke haflinger, maar alles wat ik maar wil geven wijst de dierenarts af :(:) Dus mijn haflinger mag alleen maar hooi, grof hooi en verder niets. En afvallen :o Het gaat heeeeeeeel langzaam. Maar het moest ook langzaam gebeuren omdat er anders een vergiftiging zou kunnen komen. We zijn er dus nog lang niet. Hebben ook nog steeds geen graag lopende haflinger alles gaat moeizaam. Er aan is eenvoudiger dan eraf, in ons geval dan.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:11

Even deze topic in leven roepen, als dat nog mag...

Ik heb ook een te dik paard, grotendeels omdat hij vanwege zijn en mijn blessure niets heeft gedaan. Nu ben ik langzaam aan het opbouwen en wilde niets veranderen aan zijn voer (een schep Nature's best, paar handjes lucerne, appel en wat peen op een dag).

Mijn vraag is of iemand hier iets weet over de dikmakende werking van peen. Is dat zo? En dan graag niet verhalen van horen en zeggen, maar echt onderbouwd als het kan ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:20

Ze bevatten vrij veel zetmeel.
In het topic van zomereczeem werken wij namelijk alle voedingsstoffen e.d. door. Dit kwam ook daaruit.
Verder bevatten ze ook veel water, waardoor een laxerend effect het gevolg kan hebben. Overige voedingsstoffen worden hierdoor niet optimaal benut.
De appel en peen kun je gerust weglaten. De rest is voldoende. Begin met matige werkzaamheden, dan kunnen ze nog ruim lopen op overige stoffen (opgeslagen stoffen = vet)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:31

Toch zou ik graag wat meer willen weten. Hoeveel zetmeel zit er dan in, zeker vergeleken met standaard paardenvoer. En wat is er mis met water? Paarden drinken toch ook water, en dat is dan toch niet laxerend?

Stel de vragen gewoon zo even simpel. Probeer gewoon wat te achterhalen wat verder gaat dan alleen horen/zeggen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:34

peen zit stik vol met suikers :x
sinds mijn pony geen peen meer krijgt is ze aanzienelijk afgevallen :x
zal eens kijken of ik voor en na foto's heb

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:38

voor het dieet

Afbeelding
halverwege
Afbeelding

en nu met wintervacht :=
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dana01 op 15-03-09 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:38

Maar hoeveel suiker dan????

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:40

pfff, daar vraag je wat. Ik zou het zo niet 1,2,3, meer kunnen opdraven, sorry.
Wat ik wel kan vertellen is dat peen veel caroteen bevat, wat omgezet wordt in vitamine A, teveel hiervan is belastend voor de lever. Dit uit zich weer in slecht functioneren van de lever. Dit hoef je niet altijd te merken.
Een paard wat te dik is, krijgt overmatig voedsel binnen m.b.t. wat hij verbruikt.
Als je paard bij normale arbeid (nu heeft ie een tijd stil gestaan, en ben je langzaam aan het opbouwen) niet te dik is, is je rantsoen goed.
Maar toen hij stil kwam te staan, heb je toen zijn rantsoen veranderd? Zo niet, dan is het gewoon teveel geweest. Pak je het nu langzaam op, dan verband hij het uiteindelijk wel weer.

Peen bevat veel water, 1tje p.d. kan geen kwaad. Meerdere wel. Een paard drinkt zelf ook water, tel daar de bijgekomen peen bovenop. Het wordt dan dubbel.
Als je hierop verder zoekt zul je veel tegenkomen over diarree en het aandeel van peen hierin.

Suiker zit inderdaad ook veel in peen.
Al met al kun je gewoon stellen dat 'het' paardenvoer (zoals peen zogezegd bedoeld is) gewoon ronduit slecht is. M.n voor de lever, en die is je paard hard nodig.

Als je zo graag de echte voedingswaarde wilt weten, zoek je via google op voedingswaarde, hier kun je heel veel in vinden.

Snap je me nog?
Pb staat ook open eventueel.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:42

Tabel 3 Aantal algemene opvallende inhoudstoffen voor wortel [58].
Samenstelling wortel (per 100 gram)
water 88.3 gram
suikers sucrose 3.6 gram
glucose 1.6 gram
fructose 0.6 gram
zetmeel 1.4 gram
eiwit 0.9 gram
vet 0.2 gram
vitamine c 5.9 milligram
beta-caroteen 5800 microgram
alfa-caroteen 2800 microgram

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:58

Hij staat een jaar stil. Afgelopen zomer met weide gang kreeg hij alleen een pavo koek. Pas toen het weide seizoen over was heeft hij bovengenoemde menu gekregen. Hij heeft geen diarree en ook nooit gehad bij mijn weten.

Ff rekenen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:06

opgeteld 17,4 grams diverse suikers op een dag
4.2 grams zetmeel

Nature's best:
uitgaande van een schep van 800 grams op een dag:
zetmeel : 192 grams
suiker : 20 grams

Voorbeeld brok: (zeg 1 kilo/dag)
zetmeel: 260 grams
suikers: 60 grams

Wat zetmeel betreft lijkt mij de hoeveelheid niet schokkend. Over suiker kan je discusseren, maar wat doet suiker precies bij een paard?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:09

Teveel aan suiker en zetmeel overbelast de lever.
Maar ga hier verder niet op in, heb je de nodige informatie gegeven, maar het is net of je het niet wilt geloven.
Het moet duidelijk genoeg zijn dat als ze te dik zijn er een teveel aan voedingsstoffen gegeven zijn.
Ga weer langzaam aan het werk en het wordt vanzelf weer minder.

Sorry, dat ik zo reageer, maar zo komt het wel op mij over.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:15

Jaren lang heeft het praatje pot verhaal gespeeld dat eiwitten de oorzaak was van spier of hoefbevangenheid. Door wetenschappelijk onderzoek is aangetoont dat juist suiker/zetmeel de veroorzaker is, en ook met name hele granen (hoogste bron zetmeel). Door dat praatje pot verhaal heb ik mijn paard jaren geleden goed ziek gemaakt. Daardoor ben ik wat wantrouwend geworden naar wat ik voer en wil ik eerst graag bewijs zien voor ik weer een verhaaltje geloof.
Dus, als een paard van peen daadwerkelijk dik wordt, wil ik best zijn menu aanpassen. Maar niet meer op basis van horen/zeggen.

Verder ga ik uiteraard langzaam opbouwen en daarbij wordt niet meer gevoerd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:29

Het verhaal wat ik eerder voor je getypt hebt gaat over zetmeel en suikers.

Eiwitten zit ook weer verschil in in welk eiwit. Granen zijn er ook in van allerlei soorten. De 1 bevat meer van dit, de ander weer meer van dat. Ook zit er verschil in de vertering van bepaalde granen inclusief de inhoud van dit graan. Het is een heel gepluis dit uit te zoeken, wij zijn er al heel lang mee bezig (topic van Zomereczemers). Daar komt bij, gras en hooi-kuilvoer spelen dan ook een rol (als je heel diep wilt gaan)

Als je wilt uitkijken met zetmeel en suikers, kan ik je alleen zeggen dat je moet uitkijken met wortel, appels e.d.
Ik zou uitkijken met vooral de wortels, appels kan zo af en toe nog wel, maar niet met regelmaat.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:32

Ok, bedankt voor je informatie. Heb weer genoeg om uit te zoeken ;)