Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:57

Ik snap het, dekens zijn ook niet goedkoop.... maar gaat ze niet schuren op dit andere voer dan? Omdat ze een paar dagen geleden nog jeukloos was?

Hier schuurt paardlief ook gewoon erop los als hij de kans krijgt. Zou niet weten hoe ik z'n rantsoen kan aanpassen zodat ie geen jeuk heeft.... nu staat ie op een stal waar ie niet kan schuren dus dat is fijn maar weet niet of hij jeukvrij is. Soms heb ik bij de mijne het idee dat het een 'stalgebrek' is want als ik door z'n manen krab vindt ie dat niet bijzonder lekker, lijkt dus soms meer een bepaalde gewoonte of een stukje verveling ofzo? (ondanks 24/7 buiten)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:15

MarChak schreef:
Stamper schreef:
Paardlief is deze week op de Fiberforce van Cavalor overgestapt! :)

Die heb ik er destijds juist uitgegooid omdat er zulke grote harde stelen lucerne inzaten. Mijn paardlief kreeg daar buikpijn van.

Daar heb ik tot heden nog niks van gemekrt. En tja, ben nou eenmaal zuinig met m'n dekens.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:16

Kayleigh_ schreef:
Ik snap het, dekens zijn ook niet goedkoop.... maar gaat ze niet schuren op dit andere voer dan? Omdat ze een paar dagen geleden nog jeukloos was?

Hier schuurt paardlief ook gewoon erop los als hij de kans krijgt. Zou niet weten hoe ik z'n rantsoen kan aanpassen zodat ie geen jeuk heeft.... nu staat ie op een stal waar ie niet kan schuren dus dat is fijn maar weet niet of hij jeukvrij is. Soms heb ik bij de mijne het idee dat het een 'stalgebrek' is want als ik door z'n manen krab vindt ie dat niet bijzonder lekker, lijkt dus soms meer een bepaalde gewoonte of een stukje verveling ofzo? (ondanks 24/7 buiten)

Dat was dud omdat ik even gestopt was met de lucerne en DC om het te testen... ;)
Tuurlijk is het nu afwachten wat ze op het andere voer gaat doen. Maar als je het niet probeert weet je het niet :) :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:44

@stamper: maar je bent met dc en lucerne te gelijk gestopt? Hoe weet je dan aan welke t ligt? :o
Die van mij gaat juist heel goed op dc.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:00

Jotoma schreef:
@stamper: maar je bent met dc en lucerne te gelijk gestopt? Hoe weet je dan aan welke t ligt? :o
Die van mij gaat juist heel goed op dc.

Nee ik ben niet tegelijk gestopt.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:46

Weet iemand hoe het zit met selenium en vitamine e in vitalbix?
Die van mij krijgt het al ongeveer een jaar maar nu blijkt dat ze een flink tekort daarin heeft.
Ze krijgt de daily complete en lijnzaadolie van vitalbix.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:48

Hoeveel DC krijgt ze nu en hoeveel lijnzaadolie en wat is haar ideaalgewicht?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:30

Kayleigh327 schreef:
Weet iemand hoe het zit met selenium en vitamine e in vitalbix?
Die van mij krijgt het al ongeveer een jaar maar nu blijkt dat ze een flink tekort daarin heeft.
Ze krijgt de daily complete en lijnzaadolie van vitalbix.

Er zit 3 mg selenium in per 1000mg vitalbix.
Ik vraag me af of t juist is, want je hebt minimaal 1mg van selenium nodig voor een paard van 500 kilo. Bij meer dan 2mg heb je een overschot en wordt t giftig als ik t goed zeg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:48

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:54

Er zit 3mg/kg vitalbix in (goed kijken in de analyse, halverwege staat ook een totaal selenium, die moet je hebben), niet per 1000mg (=1g)

Een paard moet minimaal 0.3mg selenium per 100kg binnen krijgen en vanaf 4mg/100kg is het giftig (bij chronische dosering). Ik houd zelf als bovengrens 1mg/100kg paard aan omdat sommige paarden daarboven aan lichte vergiftigingsverschijnselen geven.

Een paard van 500kg mag dus maximaal 5mg selenium binnen krijgen. Met Nederlands ruwvoer zit hij waarschijnlijk op 0.5mg. Dat betekent dat hij nog 1mg moet krijgen, wat neerkomt op 350g vitalbix dc(75g/100kg paard).

Je mag niet meer voeren dan 1.5kg vitalbix dc (300g/100kg) om binnen de marge van 5mg te blijven(1mg/100kg paard).

Een paard met een seleniumtekort zou ik beginnen met 100g/100kg paard te voeren. Daarmee vul je direct ook de vitamine E ruimer aan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:49

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:48

Jawel, dat klopt wel. 2mg/kg droge stof is gelijk aan 4mg/100kg lichaamsgewicht (2% droge stof aan ruwvoer). Als een paard 500kg weegt en 10kg droge stof aan (ruw)voer eet, dan eet hij 12kg hooi (±83% ds) of 15kg voordroog (±65% ds). Bij 10kg ds ruwvoer krijgt hij dan 2*10 = 20mg selenium binnen. 20mg/ (500/100) = 4mg/100kg paard.

Er zijn twee systemen om te rekenen wat je paard nodig heeft/mag hebben, rekenen met het aantal kg droge stof dat hij hoort te eten (daar zijn vaste waarden voor), dit doet het NRH ( http://nrc88.nas.edu/nrh/ ) . De andere methode is om te rekenen met het lichaamsgewicht van het paard, dat doet het CVB ( http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx ).

Ik werk zelf vaak met het CVB omdat hier met Nederlands ruwvoer gewerkt wordt. Daarnaast vinden mensen het vaak simpeler om met het gewicht van het paard te werken in plaats van met een vastgesteld percentage van het lichaamsgewicht in de vorm van voer.

Ik vergelijk de beide waardes af en toe en houdt dan het hoogste minimum en het laagste maximum aan, om sowieso zo veilig mogelijk te gaan zitten en zo optimaal mogelijk voor de meeste paarden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:00

Helder, thnx.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:20

Dus conclusie is dat een paard van 500kilo, met een gemiddelde hooi en grasinname dus minimaal350gr vitalbix moet krijgen i.p.v de aangegeven 300gr als ik je goed begrijp?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:33

Ze krijgt tussen de 250 en 300 gram daily complete. Wat volgens het schema goed zou moeten zijn bij lichte tot matige arbeid. Ze is ongeveer 450 kilo.
Als ze niet genoeg kreeg dan zou ze alleen meer tekorten moeten hebben toch?
Het is echt alleen selenium en vitamine e...
overigens is ze ook een paardje met zwaar zomereczeem.
Ik denk dat als ik meer ga voeren dat ze van de andere stoffen weer te veel krijgt, alle andere stoffen waren helemaal prima!
Dierenarts ging uitzoeken wat voor supplement we kunnen geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:04

Ik geef na tevredenheid de chevivit e seleen bij. Makkelijk te voeren, in verhouding niet super duur en qua hulpstoffen veilig voor mijn ir/hb paard.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:46

Ik geef nu aan mijn paard de vitamine E bij van Pharmahorse. Nu de variant zonder selenium. Heb daarvoor gekozen in overleg met de veearts vorig jaar, en ben dit blijven geven omdat ik altijd bang ben voor een selenium overschot.

Pharmahorse heeft ook een variant met selenium en is suikervrij.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:26

IK heb een Quarter en die voer ik ook Vital bix. Ze ziet er wel goed uit maar ik heb de indruk dat ze wat energie mist. Dus nu voer ik bij meer training de Active muesli bij en extra olie en lucerne van Vitalbix Maar ik wel de indruk dat ik er veel in moet doen om rendement te halen, ofwel het voeren wordt wel erg prijzig zo.

Aan de andere kant wil ik liever ook niet te veel rotzooi voeren.... ik sta heel erg in twijfel of ik door zal gaan met Vitalbix of niet...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:45

rosanja schreef:
IK heb een Quarter en die voer ik ook Vital bix. Ze ziet er wel goed uit maar ik heb de indruk dat ze wat energie mist. Dus nu voer ik bij meer training de Active muesli bij en extra olie en lucerne van Vitalbix Maar ik wel de indruk dat ik er veel in moet doen om rendement te halen, ofwel het voeren wordt wel erg prijzig zo.

Aan de andere kant wil ik liever ook niet te veel rotzooi voeren.... ik sta heel erg in twijfel of ik door zal gaan met Vitalbix of niet...

Dan wordt het inderdaad een duur grapje inderdaaad!
Ik ben zelf overgestapt op Fiberforce van Cavalor, denk dat ze er nu 1,5 á weken op staat,
Maar ze is wel veranderd. Qua bespiering komt het er ook weer aan. Nu loopt ponylief ook wel weer meer als voorheen hoor maar toch! Ik heb het idee dat ze het er wel goed op doet! Heb haar ook niet meer betrapt op het schuren...

Hier een voorbeeld, niet echt super duidelijk te zien, maar wel iets verschil!
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:48

rosanja schreef:

Maar misschien is het goed om na te gaan wat duur is.
Ik moest hiervoor 1,2 kilo van havens gastro geven voor benodigde vitaminen en was daarvoor 28,- per maand kwijt. Ik voer nu extra vitalbix (400 gr) en ben daarvoor 20,- per maand kwijt. Maar die verhoogde dosis is tijdelijk.
Ik gaf hiervoor verse lijnzaad, maar nu de olie van vitalbix. Het eerste was iets goedkoper en vond hij lekkerder, maar het tweede geeft mij vooral gemak.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:57

@Stamper: Fiberforce heb ik ook aan zitten denken om eens te proberen, een kennis van me heeft appaloosa's (de grote versie) en voert alleen maar dat ook vanwege de suikers en ze doen het daar heel goed op

@Jotoma: ik heb ook al zitten rekenen maar die dosis die jij noemt is me aangeraden om altijd te voeren, dus niet tijdelijk, dat is al 23 euro per maand en dan daarbij nog de lucerne en olie en dan kom ik toch wel boven de 28 euro uit....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:46

De 28,- is alleen de brok he. Daar zou dus sowieso de luzerne + olie bovenop komen. Ik neig er overigens ook naar om deze dosis te blijven geven.
Als ik dus in mijn geval weer zou switchen naar havens zou ik meer per maand kwijt zijn.
Jij zou stoppen met lucerne en olie?

Mijn paard is in bespiering wel enorm terug gevallen sinds die om medische reden stil staat. En dat is voor mij wel een reden om terug te gaan naar havens. De (verteerbare) eiwitten zijn enigzins vergelijkbaar, maar van gastro krijgt hij drie keer zoveel omdat je daar drie keer zoveel van voert.
Van andere eiwitbronnen gaat mijn paard vooralsnog erg schuren.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:02

@Jotoma; ok dan is de vergelijking enigszins anders... ;-)

Ik wil niet per se stoppen met lucerne en olie, een combi met een andere brok of muesli zou kunnen maar als je dan weer verschillende merken door elkaar gebruikt is de afstemming wat zoek. Het liefst zou ik gewoon maar 1 product willen voeren wat alles in zich heeft maar dat lijkt wel vrijwel onmogelijk....tenminste ik zie het niet

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:35

Waarom geven jullie dan naast de vitalbix daily niet de vitalbix active+ ?
Ik begrijp een beetje uit jullie ervaringen dat vialbix daily eigenlijk "alleen" een vit en min supplement is en dat je voor extra energie eigenlijk nog wat bij moet voeren. Maar waarom dan niet de active ?
Of begrijp ik het verkeerd ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:41

Mijn paard krijgt jeuk van lucerne en ik vind de active+ nogal prijzig.

@rosanja: ik zoek hetzelfde, alles in een brok. Ik ben met de Gastro altijd erg tevreden geweest, maar die vind ik met de hb te hoog in suiker/zetmeel. Dus als jij het vindt, let me know :)