Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:24

Die van mij houden het goed vol op Metazoa. Een van beiden is zelfs te dik. En die loopt toch minimaal vier keer per week minimaal een uur.

Vraagje:

Ze krijgen beperkt weidegang. Tweemaal daags een à twee uur. Dat levert één probleempje op: de heren vinden dat halve bekertje brok en hooi niet voldoende om de sappige weide voor te verlaten. Vroeger, toen ze nog "gewone" brok / pavo koek kregen wisten ze niet hoe snel ze moesten komen als ik met de voerschep zwaaide, nu moet ik er onderhand bijna achteraan gaan vangen. :roll:

Nu zoek ik iets wat ik erbij zou kunnen geven, want ik heb geen tijd om pony's te vangen voordat ik naar mijn werk moet. En daar zitten we wel tegenaan. -:(- Ik wil het dus aantrekkelijker maken om van de wei te komen. Criteria: passend bij een sober regime, smakelijk en makkelijk.

Speedibeet vinden ze wel de moeite waard, maar dat zet zo aan. Appels en wortels zijn te rijk aan suikers en rotten snel weg. Ik wil niet terug naar krachtvoer. Iemand nog een suggestie?

(Ik vraag me eigenlijk af of dat wel bestaat. Ik kan voor mezelf namelijk ook niks lekkers bedenken dat geen vet, suiker of koolhydraten bevat :D )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 06:59

Fiber force van Cavalor. De mijne vindt het erg lekker :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:09

Safe and sound van dodson&horell

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:27

Ik heb net weer even bij gelezen en verbaas mij enigsinds dat er meer mensen zijn die een paard hebben met magnesium tekort.

Mijn paarden glimmen de pan uit, maar mijn merrie liep zodanig terug in spieren dat de alarmbellen gingen rinkelen, daarna bloedtest en een serieuze magnesium te kort was de oorzaak.
Dat ik dan ook weer supplementen moet gaan voeren vind ik erg jammer temeer omdat ik iets zocht waar ik in 1x klaar mee was.
Ik heb ook nooit een duidelijk antwoord op mijn vraag gehad van metazoa, behalve een vaag iets van dat mn zadel misschien niet goed zou liggen (maar daar kan een paard geen magnesium tekort van krijgen)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:03

Je hoort steeds vaker van magnesium tekort. Metazoa heeft mg wel verhoogd dacht ik maar als het calcium gehalte zo hoog is werkt dit elkaar mischien tegen. Ik weet niet precies hoe de verhoudingen moeten zijn hoor

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:37

De juiste Calcium/Fosfor verhouding is 2:1 Als de verhouding scheef is wordt de magnesium niet opgenomen maar uitgeplast .

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:42

Wat zou de reden zijn dat metazoa dat niet beter maakt ?
Ik wil begin van de winter bloed prikken. Oa voor magnesium. En selenium en vit e en nog wat dingen

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:53

Daar kan alleen alleen metazoa antwoord op geven denk ik.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:04

Mailen. Of nischien kunnen ze prutsmuts antwoord geven?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:06

Maar dat is netzo met fosfor. Er zit geen graan meer in metazoa. Volgens voervergelijk is de verhouding ca/ph 1:0 in metazoa..klopt dan ook niet. Dus als je geen granen geeft krijgt je paard geen of onvoldoende fosfor als je het zoals aanbevolen alleen bij ruwvoer houdt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:09

De calcium magnesium verhouding van metazoa is nu toch goed?Alleen de calcium fosfor verhouding is nu nog scheef..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:08

Ca/ph/mg is 1:0:20
Hoe het moet zijn weet ik niet

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:16

Wat zijn de 'symptonen' dan van magnesiumtekort? Ik ga mijn pony nu weer oppakken na een vakantie van een maand of 4/5. Dus dat hij teruggelopen is in spieren is bij mij zowiezo het geval. Nu ben ik pas met metazoa begonnen toen hij op rust ging. Of is de enige oplossing bloedprikken?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:00

Geen idee of magnesium te kort echt te zien is.

Mijn paarden krijgen zemelen bij. En heb een tijd magnesium bij gevoerd.
maar vond het erg moeilijk om te bepalen wanneer dat goed was.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:29

Mijne staat nu bijna een jaar op Metazoa en ik heb gisteren bloed af laten nemen omdat ze zo lusteloos is, ik ben erg benieuwd wat er uit komt en of hetgeen wat er uit komt door de verhoudingen in Metazoa zou zijn.. Ik vermoed van niet maar we gaan het zien.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:32

Hier was het zeer duidelijk spanning in de spieren, moeilijk kunnen ontspannen en spierafbraak ipv opbouw.
Was een duidelijke tekort

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:36

Is dat ook met een bloedonderzoek aangetoond?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:10

Idd spier spanning, zenuwachtig/nerveus/gespannenheid.

ben benieuwd martine!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:17

karev schreef:
Ca/ph/mg is 1:0:20
Hoe het moet zijn weet ik niet

Klopt dit wel?Op de site staat calcium 40gr,fosfor 3,2 gr,magnesium 20 gr

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:04

Zo lees ik het hihi..maar zoveel verstamd heb ik er niet van hoor

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:15

Spier spanning moet je zelf kunnen voelen. Ik althans wel.

Mijn oudste is de laatste dagen erg suf. Ik weet nu niet waardoor het komt. Bah.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 07:58

Mijn haf ook. Ik kreeg de tip dat het wel eens aan het weer, de kortere dagen en de omslag richting herfst kon zijn. Ik hoor van meer paarden dat ze wat futloos zijn. Ik heb de metazoa wat opgeschroefd en de training naar beneden, zodat hij weer wat fitter wordt en wat ondersteuning krijgt.
Hij schiet ook altijd al vroeg in het haar, dus als dit weer aan houdt vrees ik het ergste... :=

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:19

Ik heb de knoop door gehakt en ga vanaf dinsdag fibra voeren ipv metazoa. Gewoon om te kijken hoe ze hier op reageren. Ook het constant knagende gevoel van de scheve verhoudingen en het hoge ijzer gehalte, spelen hierin mee. Ik raak niet overtuigd, dat die verhoudingen goed doen, helemaal na de verhalen van magnesium tekort. Ik heb op fb de reactie van metazoa op ivy gevolgd, en ik vond die erg kort door de bocht.

Het is dat door de hoge calcium en het lage fosfor, de magnesium slecht opgenomen wordt. Hierdoor onstaat het tekort. Juist als de verhoudingen goed zijn, van alle voedingsstoffen, dan wordt alles optimaal oogenomen.
Magnesiumtekort kan worden aangetoont dmv bloed en urine onderzoek. Het gedrag en spierspanning kan een symptoom zijn van magnesiumtekort.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:48

MartineC1711 schreef:
Is dat ook met een bloedonderzoek aangetoond?

Jazeker :) er is een uitgebreid bloedonderzoek gedaan om te achterhalen wat er nu gaande was.
Daarna moest ik week fanatiek rijden en weer bloedonderzoek doen om te kijken of er een spierprobleem was. Na een week kwam er weer een magnesium te kort naar voren.

@suzanne, ik zit met het zelfde dilemma. Mijn merrie heeft duidelijk minder mok en beide paarden glimmen de pan uit. Maar dat ik nu van alles moet bijvoeren vind ik wel een punt.
Ik sta op een pensionstal en heb haar brokken drastisch naar beneden geschroeft (beetje sneu om ze niets te geven tijdens de algemene voerbeurt) omdat ik dus metazoa voer.
Dus ik twijfel heel erg wat te doen, vooral omdat antwoord vanuit metazoa niet denderend was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:35

Wij hebben 1 paard op pure feed staan en 1 paard nog op metazoa (die zijn we nu wel aan het omschakelen naar pure feed voor het gemak en inderdaad ook lagere ijzergehalte).
Van beide is een paar weken geleden uitgebreid bloedonderzoek gedaan en beide hadden geen tekorten, dus ook geen magnesiumtekort.