Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:57

Hier gebruik ik voor 150 gram pulp anderhalve litrr koud water. Laat het sowieso langer staan omdat ik zodra ik kom het neerzet en pas als ik weer ga het voer.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:16

Dat verklaart een hele hoop :D
Wegen ga ik niet aan beginnen, ga niet helemaal een weegschaal meenemen om te wegen hoe veel ik ze exact voer. Maar dan weet ik dus dat ik er volgende keer iets minder water bij hoef te doen :)
Ik heb hier alleen maar koud water, wat met dit weer bijna ijswater is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:44

Ach, 1 keer wegen is voldoende. Ik weet nu dat er bij 2 bekertjes Speedibeet 1250ml water moet. Dan is her altijd goed, met warm water erbij echt supersnel.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:56

Las op de informatiepagina van Pavo dat het qua volume ca. 1 op 3 is. Bijvoorbeeld 1 mok SB en 3 mokken water, of 1 voerschep SB en 3 scheppen water.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:29

Ik gebruik de emmer. Ik doe er een laagje in en vul hem dan met water tot de 2 lt streep. Ik geef ze niet zoveel. Het weekt vrij snel vind ik gewoon met koud water. Als ik hem iets te droog vind, gooi ik er gewoon nog wat water bij. Mijn man had vd week klaargezet en bij hem is 4 handjes en dan vullen tot 2 lt even anders zeg maar.............

Ze eten het alle 3 goed. De voerbakken zijn wat hoog, dus gooi het nu op een klein bergje ruwvoer en dat gaat super zo.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:58

Ik gebruik het plastic maatbekertje van pavo zelf wat bij de pavo vitamine korrels zit. 1 vol bekertje met een kop erop is zo'n 80 gram. Ik voer 3 volle bekertjes, das dus zo'n kleine 250gr, en daar doe ik 1,5 liter kokend water bij. Dan is het met een kwartiertje perfect.

Ik doe er wel nog een liter slobber van cavalor bij, die gaat 1 op 1. Dus slobber plus SB met 2,5 liter water. Dat is bij elkaar in geweekte toestand netaan een halve roze emmer vol. Die ene liter water die ik voor de slobber nodig heb, gebruik ik koud water voor. De waterkoker kan nl maar 1,5 liter in. Dus dan is het na 15 minuten ook precies de juiste temperatuur om te eten.

Ik voer dit "papje" nu zo'n 3 maanden en m'n paard (Tuiger, 19jr, 550kg, 170cm) wat er eigenlijk altijd net ff te mager bij stond is nu precies goed.

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:19

wij gebruiken de speedibeet als extra na het harde werken ze vinden het gelukkig alletwee hartstikke lekker. Ik geef het op gevoel. Ik heb hele kleine emmertjes waar ik een bodempje SB in doe en dan zet ik het net onder water want ze lusten het wel liever niet te nat. En dan smullen maar :-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:43

Piekosjj schreef:
Ik heb sinds afgelopen week eindelijk een zak gehaald, en ben er enorm tevreden over, alledrie de pony's eten het hier prima en vooral mijn ruin waarvoor ik het in eerste instantie heb gekocht vindt het erg lekker, hij krijgt er dan ook nog steeds muesli doorheen, en de anderen niet. Het enige 'probleem' dat ik heb is dat het bij lange na niet in tien minuten klaar is, ik heb 't vandaag zo'n drie uur laten staan en toen was het wel allemaal netjes uitgezet en zacht, maar wel een enorme kliederzooi. Heb ze voor drie pony's een halve schep gegeven en zoals aangegeven 5 keer de hoeveelheid water erop, zou ik het bijv ook met 4 keer de hoeveelheid water erop kunnen doen zodat het niet zo'n zootje wordt, of blijft het dan te droog?

Je moet OF het echt wegen om te weten hoeveel water er bij moet. OF je moet een maatbeker/maat nemen en daar 4 x de maat water bij doen (dat doe ik tegenwoordig) en dan is het goed uitgezet en niet TE nat. Evt kan je aan het einde nog wat water toevoegen als je toch wilt dat het wat natter is, maar bij mij is het echt lekker vochtig en is er nog wat water OVER als het ware als je er met je handen doorheen gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:44

Piekosjj schreef:
Wegen ga ik niet aan beginnen, ga niet helemaal een weegschaal meenemen om te wegen hoe veel ik ze exact voer. Maar dan weet ik dus dat ik er volgende keer iets minder water bij hoef te doen :)

Warm water gaat veel fijner en sneller, geen waterkoker te regelen oid?? Of een thermoskan van huis meenemen met heet water? Is veel sneller en veel lekkerder heb ik het idee

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:47

Mizora schreef:
teb je het gedaan op gewicht of op volume? Want qua bietenpulp weegt geen kg/L. Als ik het goed begrepen heb kom je met 1L bietenpulp op 4L water goed uit.

Ook zou ik bij een beetje droge bietenpulp me niet direct zorgen maken. Het flinke uitzetten is het risico, maar als het al grotendeels geweekt is dan is de uitzetting nog maar minimaal (ook brokken zetten vaak iets uit, zolang het maar niet te veel en te snel is, is er geen probleem).

Droge bietenpulp is JUIST wel een risico, ik heb contact met mijn kliniek waar mijn paard geopereerd is ook over de bietenpulp en een maand geleden hadden zij daar door de bietenpulp (en vaker gebruik) alweer duidelijk vaker en meerdere slokdarmverstoppingen gehad!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:53

Niet "een beetje" droge pulp als in: een kleine hoeveelheid, maar als in "een beetje droog" dus niet helemaal verzopen.

Een kleine hoeveelheid volledig droge pulp kan al snel een probleem veroorzaken, dat ben ik absoluut met je eens.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:06

Mizora schreef:
Niet "een beetje" droge pulp als in: een kleine hoeveelheid, maar als in "een beetje droog" dus niet helemaal verzopen.

Een kleine hoeveelheid volledig droge pulp kan al snel een probleem veroorzaken, dat ben ik absoluut met je eens.

De problemen die gemeld zijn recent (door het in omloop en populariteit komen van SB e.d.) zijn door het te droog verstrekken gekomen, dus toch een heel belangrijk punt van aandacht waar de kliniek bij mij echt op bleef hameren.

Het per ongeluk helemaal droge pulp eten is uiteraard helemaal een probleem.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:15

fargo schreef:
Piekosjj schreef:

Warm water gaat veel fijner en sneller, geen waterkoker te regelen oid?? Of een thermoskan van huis meenemen met heet water? Is veel sneller en veel lekkerder heb ik het idee

Een waterkoker wil ik sowieso naar gaan kijken zodat ik voor mezelf ook een warme kop thee kan drinken, wat natuurlijk erg lekker met dit weer is. Thermosfles wordt 'm niet, omdat ik altijd vanuit school naar de paarden ga en geen 3 liter heet water mee ga sjouwen de hele dag. Nu ik weet dat er maar 4x de hoeveelheid bij hoeft gaat dat goedkomen vanavond :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:59

Vier keer? Op de verpakking staat vijf keer? Ik geef in ieder geval meer dan dat aan water :+ Met heet water erop gaat het echt supersnel en lijkt m'n merrie het ook smakelijker te vinden. Vandaag 200 gram gedroogd spul, meer dan anderhalve liter water :+ erop, op stal nog een schep muesli, scheut lijnzaad olie en haar supplement erdoor en ze heeft het in één keer opgeschranst. Het was ook nog ietwat warm toen ik aan kwam, wellicht dat dat ook hielp?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:02

Berdien: het gaat hier om het verschil tussen volumeratio's en gewichtsratio's. Gewicht is 1 op 5, volume komt eerder op 1 op 3-4.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:06

Ah zo. Ik weeg het af, omdat ik wil weten hoeveel ik voer, maar voornamelijk ook om te zien hoeveel water er op moet. Zo vaak heb ik het nog niet gevoerd ook, het is nog even kijken welke hoeveelheden ze moet hebben. Hou haar voorlopig op 200 gram, met dat koude weer kan ze dat best hebben.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:26

Vandaag voor drie pony's een halve schep klaargemaakt met twee scheppen water, ging hartstikke prima zo. 't was mooi vochtig maar geen kliederboel zoals gister. :)

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:42

Ik wil het ook gaan proberen.. De een zegt nee niet doen de ander zegt juist wel doen..
Ik heb een merrie dat 24/7 buiten staat en onbeperkt ruwvoer kan eten.. Ze is wel wat aan de stevige kant.. Wat zeggen jullie?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:53

Ik geef het ook aan de paardjes met neiging om dik te worden,maar dan gewoon een heel klein beetje..Ze krijgen geweekt iets minder dan een halve voerschep per dag en ze zijn er niet dikker van geworden..Ze hebben eerder een strakker buikje gekregen..

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:58

Ik denk dat k maar gewoon ga proberen.. Grwoon lekker voor erbij.. Ze gaat het sowieso nie elke dag krijgen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:02

Mijn stevige haflinger krijgt het ook.
Eigenlijk min of meer ter vervanging van ander voer. Omdat dit zo uitzet, krijgt hij met een klein beetje toch een redelijk volle bak eten. Met 2 handjes muesli is hij veel sneller klaar dan met de SB. Hij is er niet dikker van geworden, sinds hij bietenpulp krijgt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:50

Cynt_K schreef:
Ik wil het ook gaan proberen.. De een zegt nee niet doen de ander zegt juist wel doen..
Ik heb een merrie dat 24/7 buiten staat en onbeperkt ruwvoer kan eten.. Ze is wel wat aan de stevige kant.. Wat zeggen jullie?

Mijn paard is 1 van de weinige die er slanker van is geworden. Ze stond op bijna onbeperkt ruwvoer en at zich een slag in de rondte. Ze had ook altijd een enorme grasbuik/waterbuik.

Doordat de speedibeet lekker vult eet ze juist minder... Mooie bijkomstigheid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:27

Ik zet het neer, ga alles doen en als ik klaar ben maak ik het voer klaar. Is ongeveer 2 uur later en is het goed geweekt. Gister had ik teveel water en gebruik ik de deksel om het af te gieten, net als een pan, best handig eigenlijk.

Ik durf mijn ex bevangen pony met overgewicht niet teveel te geven. Hij staat op 4 a 5 x daags rijk ruwvoer, handje compact gras met Force en supplementen. Ik gefe hem en de shet wat, omdat de merrie ernaast het krijgt. Het heeft natuurlijk wel een of ander keurmerk voor paarden met laminitis etc, maar ik blijf voorzichtig met voeren.

De merrie van 21 ziet er wel goed uit en heeft energie voor 10. Ze laat nu alleen haar middag eten een beetje staan. Gooi ik dan door de sb heen.

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:52

Veulen84 schreef:
Cynt_K schreef:

Mijn paard is 1 van de weinige die er slanker van is geworden. Ze stond op bijna onbeperkt ruwvoer en at zich een slag in de rondte. Ze had ook altijd een enorme grasbuik/waterbuik.

Doordat de speedibeet lekker vult eet ze juist minder... Mooie bijkomstigheid.

O top dan ga k het van de week ook even halen voor me ponyyy :)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:04