sunny43 schreef:Of anders iedergeval een hooianalyse / grasanalyse c.q. analyse van het voedsel wat het paard binnenkrijgt...
Tja, dat zie je zo vaak langs komen op BOKT. Goed advies hoor alleen denk ik dan altijd, tja en dan komt er uit dat hooi niet goed genoeg is. Iedereen heeft hier in de buurt het zelfde hooi. WIj kopen het voor (weinig) geld bij buuf, van die grote rollen en die legt hij dan met de tractor bij ons in de ruif. Luxer en gemakkelijker kan het niet. Het is geen rijk hooi zoals in NL, maar voor onze sobere paardjes prima. Wel las ik eerder, bedankt voor die poster, ik geloof dat het in het cushing topic was, dat op kleigrond vaak het hooi wat minder magnesium bevat. Hier is klei grond, dus dat zou best wel eens kunnen daar Hercule te laag zat met zijn magnesium (POlie zit denk ik wel goed, want die ziet er zo prachtig gezond uit). Vandaar dat ik nu ietwat de fyto gold van Garvo verhoogd heb zodat beiden paarden elke dag eenkleine schep krijgen en dus toch al nodige voedingsmiddelen, en Hercule nu zijn mineralen goed zijn een klein halve schepje magnesium citraat (minder dan 2,5 gr ivm zijn nieren die af en toe ook minder werken en waar hij voor behandeld wordt) . Deze magnesium wordt zeer goed opgenomen in het lichaam en ik heb het idee dat mijn paard nog elke dag een beetje jonger, viever en beter wordt. Maar of dat aan de magnesium ligt of aan de prostaat- nier homeopatische medicatie dat is nu nog niet helemaal duidelijk. Enfin paardje gaat weer als een trein, ziet er goed uit, wordt weer volop gereden en was vanochtend zelfs ondeugend en luisterde niet, rende een beetje weg en gooide zijn kontje omhoog (voelt dan zo dankbaar ,want zo is dat paard gewoon en te lang was hij een braaf oud heertje).