Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:44

sunny43 schreef:
Of anders iedergeval een hooianalyse / grasanalyse c.q. analyse van het voedsel wat het paard binnenkrijgt...

Tja, dat zie je zo vaak langs komen op BOKT. Goed advies hoor alleen denk ik dan altijd, tja en dan komt er uit dat hooi niet goed genoeg is. Iedereen heeft hier in de buurt het zelfde hooi. WIj kopen het voor (weinig) geld bij buuf, van die grote rollen en die legt hij dan met de tractor bij ons in de ruif. Luxer en gemakkelijker kan het niet. Het is geen rijk hooi zoals in NL, maar voor onze sobere paardjes prima. Wel las ik eerder, bedankt voor die poster, ik geloof dat het in het cushing topic was, dat op kleigrond vaak het hooi wat minder magnesium bevat. Hier is klei grond, dus dat zou best wel eens kunnen daar Hercule te laag zat met zijn magnesium (POlie zit denk ik wel goed, want die ziet er zo prachtig gezond uit). Vandaar dat ik nu ietwat de fyto gold van Garvo verhoogd heb zodat beiden paarden elke dag eenkleine schep krijgen en dus toch al nodige voedingsmiddelen, en Hercule nu zijn mineralen goed zijn een klein halve schepje magnesium citraat (minder dan 2,5 gr ivm zijn nieren die af en toe ook minder werken en waar hij voor behandeld wordt) . Deze magnesium wordt zeer goed opgenomen in het lichaam en ik heb het idee dat mijn paard nog elke dag een beetje jonger, viever en beter wordt. Maar of dat aan de magnesium ligt of aan de prostaat- nier homeopatische medicatie dat is nu nog niet helemaal duidelijk. Enfin paardje gaat weer als een trein, ziet er goed uit, wordt weer volop gereden en was vanochtend zelfs ondeugend en luisterde niet, rende een beetje weg en gooide zijn kontje omhoog (voelt dan zo dankbaar ,want zo is dat paard gewoon en te lang was hij een braaf oud heertje).

sunny43

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 16:59

Tja zo kun je overal wat van maken… ik heb mijn hooi ook getest en … het is te rijk - ok dat weet ik dan dus niet overvoer… en het heeft te kort aan mangaan en zink en selenium - ok dat vul ik dan gericht aan. Ik krijg mijn hooi ook gewoon lekker makkelijk door mijn buurman binnengereden dus overstappen op ander hooi ga ik niet zomaar doen. Dus de opmerking " dat het hooi niet goed genoeg is" slaat nergens op. Hooi is ongeveer altijd prima - alleen is het wel handig te weten wat de samenstelling is - voordat je vanalles bij gaat voeren. Leuk Fyto Gold van Garvo ? Geen idee wat het is, ook niet belangrijk, maar veel mensen "voeren maar wat bij omdat dat het wel zal zijn" - als je een beter idee hebt wat de waardes van je hooi zijn, maak je waarschijnlijk andere keuzes in wat je bijvoert want… meten … is weten!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:09

Hoe en waar test je dan? Dat is hier allemaal niet zo heel simpel hoor. Het is NL niet waar je bijna alles met een telefoontje geregeld hebt. Voor iets heel eenvoudigs ben je hier soms uren bezig als het al in een keer geregeld krijgt.
Meeste mensen voeren krachtvoer bij, dat heb ik nog nooit gedaan want voor onze sobere paardjes is dat veel te veel. Van ons stamboek heb ik ooit het advies gehad van Garvo want voor merens zou dat heel goed zijn, en inderdaad nog nooit heb ik zo'n fijne goed in het vel zittende paardjes gehad sinds ik dit voer. Onvermoeibaar zijn ze geworden en toch mooi slank, niet druk etc.
Sunny43 jij pakt mijn post veel negatiever op als dat ik het bedoeld heb hoor. Ik heb alleen aangegeven dat ik het niet zo gemakkelijk vindt het zinnetje: "even je hooi laten testen". Nu dus iets meer uitleg waarom ik dat vind.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:57

Tja volgens mij woon je ergens in Frankrijk? Boeren zullen daar hun voer ook wel laten analyseren? Of je kunt het gewoon naar BLGG AgroXpertus in Nederland verzenden. Er zijn ook genoeg mensen die sturen het vanuit NL naar USA omdat die het net weer anders bepalen… vlgs mij kan dat via biomentor http://www.biomentorfoundation.nl/analyses.html - kun je daar een hooimonster heenzenden en krijg je daar ook de uitslag van… aangezien het niet over kilo's product gaat die je moet laten onderzoeken, zou het mijnsinziens geen probleem hoeven te zijn om het in NL te laten analyseren. Dus die opmerking "dat is hier allemaal niet zo simpel" snap ik niet - aangezien ik het ook gewoon met de post verzend. Google google?!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:58

OK bedankt!

zoya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:14

Ik gaf eerst altijd magnesium van pharmahorse merkte wel degelijk verschil, ze werdt lekker relax. Nu geef primeval voor de spat, daar zit al magnesium in. Wat de puntjes op de i zetten was er een sportmasseur bij te laten komen om alle spierspanning eruit te krijgen. Door spierspanningen kunnen ze ook gestressd raken en schrikkerig

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:47

Ik heb een beetje zitten lezen in dit forum en vraag mij ook af of het wel nodig is. Ik heb een fjord en sinds kort word hij ook echt aan het werk gezet. Longeren, priveles etc. Hij is 5 jaar oud. Hij zweet ook best wel snel. Nu merk ik de laatste tijd dat hij toch wat drukker is geworden en vooral in de hoek schrikt van dingen die er niet zijn. Toen hij nog niet echt aan het werk was, was hij verder zo mak als een lammetje. Nu kan hij schrikken van een plastick zak en dat heeft hij nooit eerder gehad. Hij krijgt een handje pavo daily plus en een kwart nature's best en 3x per dag kruidenhooi. Kan het zijn dat hij te kort heeft aan magnesium? Of zijn het misschien lentekriebels?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:14

meten is weten zou ik zo zeggen, vraag het je DA voordat je er zomaar vanalles in stopt...

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:09

Ja, ik voer ook magnesium en het werkt bij mijn haffies goed tegen stijfheid ;)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:27

Die van mij krijgt ook magnesium, hij is daar een heel stuk rustiger door geworden. Hij krijgt p.d. 2 eetlepels over zijn muesli, ik maak zijn muesli wel iets nat met water anders eet hij niet.

Wil binnenkort proberen af te bouwen naar een onderhoudsdosering van 1 eetlepel per keer. Een eetlepel staat ongeveer gelijk aan 10 gram.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:38

Onze Hercule is absoluut minder stijf en veel levendiger. Hij is echt weer onze olijke Frans en af en toe weer ondeugend. Voelt zeer dankbaar want hij was met zijn 18de jaar een echt oud Heertje geworden . Hij krijgt van ons krap aan 2,5 gram magnesium citraat. Dat wordt bijna totaal opgenomen. Een paard heeft ongeveer 5 gram magnesium per dag nodig, dus de rest haalt hij uit zijn voer., hooi en gras Over paar weken gaan we weer meten.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:57

Ik lees dat sommige hier grote zakken van 20 kilo kopen.
Maar waar hebben ze dat?
Welkoop, aveve en een plaatselijke voer leverancier kunnen er niet aankomen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:02

schrikdraad schreef:
Ik lees dat sommige hier grote zakken van 20 kilo kopen.
Maar waar hebben ze dat?
Welkoop, aveve en een plaatselijke voer leverancier kunnen er niet aankomen.

ze kunnen het wel bestellen hoor, dat heeft de Horticoop in Oostvoorne ook gedaan :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:03

Waarom zou je dat willen doen? Ik heb een pot van 500 gram gekocht (magnesium citraat) en daar kan ik iets minder dan 200 dagen mee doen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:20

Nee geen van alle kon het bestelen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:56

pien_2010 schreef:
Waarom zou je dat willen doen? Ik heb een pot van 500 gram gekocht (magnesium citraat) en daar kan ik iets minder dan 200 dagen mee doen.

Omdat de magnesium van de welkoop maar €14,10 kost ;)

Als je (volgens mij) op pagina 7 kijkt van dit topic vind je het bestelnummer, kan de welkoop zo bestellen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:11

Dan ga ik eens een andere vestiging proberen.
Waar ik vandaag ben geweest zou het bestellen en me bellen als het binnen was.
Uur later belde ze dat ze het niet meer konden bestellen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:02

ohjajoh6 schreef:
Eehhh... Ik ben ook aan het zoeken geweest en heb uiteindelijk Middenbeemster gebeld voor de productcode's (n.a.v. een tip van iemand hier geloof ik).
Werkt als een tiet, want ik heb het zelf nu ook sinds kort binnen, dus voor iedereen die van het kastje naar de muur word gestuurd, onderstaand de codes, succes!

172215 - het is namelijk van de firma Agrifirm
8713062061507 - is de barcode waar ze het gemakkelijkst mee kunnen zoeken...

Pagina 7 dus. ;)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:24

bij sommige Boerenbond kun je het bestellen - anders een koeienboer in de buurt - mijn buurman heeft een hele pallet liggen, zag ik nadat ik het bij de Boerenbond had besteld...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:16

Dank je wel.

Zojuist op de site van agrifirm naar dealers gekeken en de boerenbond waar ik ben geweest staat er ook niet bij. Een boerenbond een dorp verder wel.
Ga ik daar morgen eens langs.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:39

zwanepol schreef:
pien_2010 schreef:

Omdat de magnesium van de welkoop maar €14,10 kost ;)

Als je (volgens mij) op pagina 7 kijkt van dit topic vind je het bestelnummer, kan de welkoop zo bestellen.

En toch ben je duurder uit want de opname is veel minder als dat van het magnesium citraat. Daarvan is de opname meer dan 80% en ik heb begrepen dat dit vele male hoger is dan de opname van de andere soorten magnesium. DUs ik heb amper iets nodig en ik merk het echt aan mijn paard, hij is nog nooit zo soepel geweest. VErdikkie ik wou dat ik hiermee vele jaren eerder was begonnen.

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:42

@pien_2010 welke magnesium heb jij dan want ik zit er aan te denken om het ook te gaan halen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:57

Ik heb niet alles gelezen mijn excuus. Maar ik wilde toch even mijn ervaring delen. Ik heb een van nature sjagrijnige "pismerrie" met flinke kapsones :') wat inhoudt. Slaan, bijten, en alleen door mij buiten gezet kunnen worden + heel stout met rijden.. Nu was laatst de dierenarts hier 3 maanden geleden en deze raadde aan om magnesium te voeren. Ik had zoiets baad het niet schaadt het niet.. Na 1 week al een wereld van verschil, iedereen kan haar nu poetsen, buiten zetten en bijten en slaan heeft ze niet meer gedaan. Ik ben dik tevreden! Paardlief lijkt ook heerlijk in haar vel te zitten nu!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:17

@pien_2010 eerder in dit topic is gebleken dat ook dierenartsen de magnesium van de welkoop gebruiken, of dat is dan een waardeloze dierenarts of het verschil zal wel meevallen. Ik heb uitgerekend dat het mij €1000 scheelt, dan heb ik wel dezelfde hoeveelheden gehanteerd. Ik zou wel eens betrouwbare bronnen willen zien waarbij nou echt het daadwerkelijke verschil wordt beschreven. Als het verschil echt 80 procent scheelt vind ik dat wel een reden om over te stappen namelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:19

OK, hierin de regio is internet te traag om voor je gaan zoeken. Maar voordat ik mijn keuze gemaakt heb, heb ik gegoogled, gezocht zowel in BOKT topics als buiten BOKT wat ik moet gaan gebruiken. Begrijp me goed, het maakt me niets uit hoor wat iedereen gebruikt, maar zelf heb ik heel bewust voor citraat gekozen want dat zou het best werken en daarvan zou je het minste hoeven te geven.
Omdat ik in Frankrijk woon kan het nog wel even duren voordat internet problemen zijn opgelost (men loopt hier niet zo hard en het is al twee dagen bezig dat iedereen hier in de regio niets meer kan met internet want orange heeft problemen). Dus zodra ik weer vooruit kan ga ik opnieuw zoeken en kijken of ik wat kan plaatsen wat meer licht werpt op de zaak. En nu maar hopen dat ik dit bericht kan versturen.