[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DW_Dressage

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:55

Zozo, wat een verhaal, Merrieveuelen! :) Bedankt. Deze foto is al van een tijdje geleden. (Ongeveer 3 maanden) Zal ik eens kijken of ik 1 van tegenwoordig kan vinden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:56

welja, waarom niet?

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:56

Is goed. Ga nu zoeken.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:59

Ik kan helaas zo geen nieuwere foto vinden. De foto die ik net plaatste, is dat resultaat goed?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:00

DW_Dressage schreef:
Ik kan helaas zo geen nieuwere foto vinden. De foto die ik net plaatste, is dat resultaat goed?

wat bedoel je precies? of de vetscore goed is voor het paard?

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:01

Ja? Is het niet te veel? Of te weinig?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:09

te mager is hij zeker niet. als je het hebt over optimale gezondheid dan is hij een tikje mollig zeg maar, maar echt niet verkeerd dik hoor. als ie zo blijft is het prima, als er een beetje afgaat is dat ook prima. veel dikker zou ik hem niet laten worden.
een beetje vet hoort er wel op, dat is wel zo gezond. ik denk ook niet dat je dit paardje graag op een sportscore wilt hebben zoals het paard van Floor, wat dat betreft is het vetscoren best nog wel relatief. een haflinger is nu eenmaal geen KWPN-er.

wat sowieso een rol speelt is het ras, formaat, type, etc.
ponyrassen zijn over het algemeen sowieso breder geribd wat een andere aanblik geeft dan een 'paardtypisch' paard. wat voor het uiterlijk ook een hoop verschil maakt is hoe droog het paard is. pony's zijn bijna altijd minder droog dan paarden, hier in het topic hebben we één 'droge' haflinger langs zien komen, het kan dus wel, maar je ziet het niet zo vaak voorbijkomen. persoonlijk zou ik me geen zorgen maken als mijn New Forest eruitzag als die van jou hoor.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:11

Afbeelding

ben ook wel eens benieuwd naar jullie score voor mijn ruin.
Het is nogal een jojo-er.
Hij is een Holsteiner van 1.80m hoog, 14j en wordt zo'n 4u per week getraind dressuurmatig en springen.
Dressuur Z, springen M.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:16

merrieveulen schreef:
te mager is hij zeker niet. als je het hebt over optimale gezondheid dan is hij een tikje mollig zeg maar, maar echt niet verkeerd dik hoor. als ie zo blijft is het prima, als er een beetje afgaat is dat ook prima. veel dikker zou ik hem niet laten worden.
een beetje vet hoort er wel op, dat is wel zo gezond. ik denk ook niet dat je dit paardje graag op een sportscore wilt hebben zoals het paard van Floor, wat dat betreft is het vetscoren best nog wel relatief. een haflinger is nu eenmaal geen KWPN-er.

wat sowieso een rol speelt is het ras, formaat, type, etc.
ponyrassen zijn over het algemeen sowieso breder geribd wat een andere aanblik geeft dan een 'paardtypisch' paard. wat voor het uiterlijk ook een hoop verschil maakt is hoe droog het paard is. pony's zijn bijna altijd minder droog dan paarden, hier in het topic hebben we één 'droge' haflinger langs zien komen, het kan dus wel, maar je ziet het niet zo vaak voorbijkomen. persoonlijk zou ik me geen zorgen maken als mijn New Forest eruitzag als die van jou hoor.

Dank je wel! Wat fijn dat je het me zo goed uit kan leggen! :j

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:19

Ben ook heel benieuwd wat jullie van mijn Fjord vinden! Vind het een erg interessant topic! Heb ook al veel dingen gelezen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk zijn de foto's goed genoeg..

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:21

Ik ga straks wanneer ik de filmpjes kan zien zelf ook eens scoren, maar het leek me interessant om te horen wat jullie Tars zouden scoren. Het is de witte ;-)
Afbeelding
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:31

@ Charisma, 'typisch type', dit paard. wij hebben er ook zo één op stal, bepaalde delen zijn/ blijven wat bottig waar dat soms niet in verhouding lijkt met de rest van het lijf. wel een redelijk 'droog' type.
nou goed, hals ziet er keurig uit, aardig droog en vol genoeg, iets ronding maar zéker geen overtollige veropslag, 2 á 2,5. voorkant schouder oogt niet overvuld, punt van de schouder is goed zichtbaar en verloop van de schouder is vlak. bovenkant van het schouderblad is ook enigszins zichtbaar, ook hier 2 á 2,5. achter de schouder en over de ribben is hij wat rijkelijker bedeeld, daarop een 3. rug lijkt alleen overdekt met een velletje, ik ga uit van een dakmodel, daarop een 2. juist bij dit type paarden is de bovenlijn vaak moeilijk, ook te zien aan de hoek van het heiligbeen. hoort ook wel een beetje bij het ras geloof ik.
heupbot is mooi rond, kont lijkt meer een ronde dakvorm dan een C-vorm te hebben, vetkussentjes bij de staartwortel zijn niet te bekennen, haha! achterhand als geheel krijgt een 2,5.

ik vind dit type paarden vaak lastig, ergens hebben ze een schrale uitstraling, bepaalde lichaamsdelen die bij dit paard passen zijn bij een hoop andere paarden ronduit te mager, als je begrijpt wat ik bedoel. dat heeft echt te maken met het type en aanleg zoals het is, dit paard krijg je nooit op zo'n manier rond als de pony onderaan de vorige pagina.
al met al vind ik dit paard in een keurige conditie, hij krijgt ook genoeg ruwvoer zo te zien ;).
voor het mooie zou ik hem wat flinker bespierd zien, maar zoals ik al zei is dat bij dit type niet bepaald eenvoudig. qua vetscore zit hij wat mij betreft prima!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:36

merrieveulen: bedankt voor je comment! Hij is idd altijd op de buikzone wat dikker (of lijkt dikker) maar voor de rest niet. Je kan zijn ribben ook goed voelen steeds. Hij krijgt idd veel ruwvoer, is ook nodig met zijn formaat. Meer bespierd ben ik het niet geheel met je eens, hij lijkt altijd schraal in vrijheid, maar onder het zadel ziet hij er zo uit:

Afbeelding

Ik vind hem best gespierd als hij aan het werk is :)

Fijn te horen dat je hem keurig in conditie vind en niet te vet, is een groot compliment!!

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:37

Charisma, is een beetje moeilijk te beoordelen met zadel en van de voorkant..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:39

DW: de beoordelingsfoto staat wat hoger... de onder het zadel foto is om te tonen dat hij best wel gespierd is...maar altijd wel schraal lijkt :)

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:45

Oh, foutje! Zag het net, sorry!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:45

Geen probleem! :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:49

@ charisma, precies! zo'n paard waardeert ohz enorm op vind ik, mits goed gereden, en dat is op jouw foto echt wel te zien het lijken wel twee verschillende paarden. wat een kasteel is het trouwens ook!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:52

Merrieveulen: :o thx hoor!! Ja, onder het zadel heeft ie een uitstraling van jewelste, presenteert zich mooi en ziet er mooi uit... in vrijheid is ie beetje een slungel :D en kasteel is het juiste woord! :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:49

@ CCCCC, sowieso al leuk om eens een Fjord te zien die niet moddervet is, haha! de meeste Fjorden die ik ken zijn nogal overmaats... ik pak even de bovenste foto, die is qua licht enzo het duidelijkst, en op de onderste foto toont ie een stukje dikker, zijn die foto's enige tijd van elkaar genomen?

Hals is iets rond, geen spekkam, wel een echte fjordenhals, een 3. schouderverloop is goed te zien maar laat ook wel een laagje vet zien, geen rol, ook een 3. punt van de schouder is vrij rond, niet te vergelijken met het paard van Charisma om maar een voorbeeld te noemen, maar daar is het ook een compleet ander ras voor (even ter illustratie). rest van de schouder is wat droger, achter de schouder is een pocketje te zien wat iets doorloopt naar de ribben maar niet veel. schouder als geheel een 3, misschien een kleine 3,5. middenstuk ziet er netjes uit, geen ingelegen ruggegraat, wel vetlaagje op de ribben, weer een 3 (het wordt saai..., haha!).
heup oogt rond maar niet verzonken, bij de staartaanzet is wel een vetkussentje te zien. ik meen dat er (net?) geen sprake is van een appelkont. achterhand een ruime 3,5, vooral vanwege het vetkussentje.

het verschil tussen de bovenste twee foto's en de onderste lijkt erg groot, deels door de glans/ lichtval, maar daarnaast heb ik echt het idee dat het paard daar een stuk dikker is. vandaar dat ik alleen van de bovenste ben uitgegaan. ik vind het paard in een normale tot ruime recreatieconditie. al met al vind ik hem niet verkeerd, dikker zou ik hem niet laten worden, en dan kijk ik vooral naar hals en staartaanzet met het oog op jeukklachten en dergelijke, die bij het ras nog weleens voorkomen.

@ Blitsie, Welshpony?
eerste indruk is die van een weidepony die het niet slecht heeft, haha! hals kan ik helaas van deze foto's niet echt beoordelen, maar een spekkam zie ik iig niet. de schouder toont vrij vlezig, grazende houding is natuurlijk ook niet het meest gunstig, maar toch... de schouderpunt is mooi zichtbaar, achter de schouder is een duidelijke vetpocket te zien. schouder als geheel een 3,5. de middenhand lijkt ook goed gevuld, pony is ook rondgeribd natuurlijk maar desalniettemin... de rug lijkt ook niet een sterke dakvorm te hebben. verder heeft de pony nog iets typisch wat je veel ziet bij Welshjes en andere kleine rassen, nl vetpockets op het lendenstuk, die door lijken te lopen naar achteren. de pony krijgt daardoor een volle kont voor het oog (de 'ronding' van de kont begint verder naar voren). naar mijn mening is dat wel een duidelijk teken dat een pony te dik is. een appelkont zal hij waarschijnlijk nét wel of niet hebben.
het middenstuk incl. lendenen geef ik dan ook een 3,5(het is en blijft een native ras...).
de heupbotten zijn aardig te zien maar liggen iets verzonken, heiligbeen steekt niet uit en bij de staart zie ik op de ene foto twee niet erg grote vetkussentjes, op de andere foto niet. achterhand als totaal een 3 á 3,5.

al met al vind ik de pony nét aan de dikke kant van een recreatieconditie. het ronde hoort een Welsh wel te hebben, maar dan liever in spier. moddervet is hij zeker ook niet, maar er zou wel iets af mogen wat mij betreft.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:55

Merrieveulen bedankt voor je score. De foto's zijn niet heel lang na elkaar gemaakt, hij is wel wat meer in bespiering gekomen maar niet echt qua vet heb ik het idee, het kan trouwens wel goed dat hij in de periode van de laatste foto gras erbij kreeg. Misschien komt het door de stand van de foto o.i.d. haha. Hij wordt 5 x in de week dressuurmatig geregen en verder buitenritjes! Hij komt gelukkig niet snel aan maar staat ook op kaal land. Ik probeer hem ook zo goed mogelijk te houden zoals hij nu is. :j

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:19

@merrieveulen
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Had zelf ook al door dat hij inderdaad wat te dik is. Hij staat momenteel al een 2-tal maanden op rust wegens een beenwonde, dus zijn er al wel enkele kilo's bijgekomen... Als dit weer helemaal in orde is, moet hij weer aan het werk en gaan we de kilo's te lijf!

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat voor ras het is, heb al heel wat dingen voorbij horen komen: van welsh tot arabier tot ijslander. Ik gok op een mengeling van zowat vanalles.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:30

Even een berichtje zodat ik dit binnenkort even op mn gemak kan bekijken! :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:22

Een maand of 4 geleden postte ik mijn paard, toendertijd overall ergens rond de 4:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZSK8YIU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JGLTLSBD.jpg

Inmiddels na een behoorlijk heftige periode van blessures (beide spronggewrichten stukgeslagen en daarna een hoefzweer linksvoor :(:) ) waarin paard het op een gegeven moment niet meer zag zitten en zelfs weigerde te lopen en/of te eten, is ze nu langzaamaan weer op de rit. Ze was tussendoor behoorlijk mager, inmiddels wel weer wat spekkies erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Ze heeft trouwens een heel nieuwerwetse kleur, echt hip hier in de omgeving => het is een Smerigschimmel :j :D ).
Mijn eigen mening: qua spek een aardig eind in de richting van OK. Nek redelijk droog maar niet mager, geen kam erop, nog wel een pocketje op de schouder => 3-3,5. Middenrif is prima, ribben nèt aan te zien en goed te voelen maar niet overduidelijk => 3. Buikvulling is nog steeds behoorlijk, ze had net de hele dag hierin gestaan: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4JLCXDPX.jpg :') Gelukkig telt die buik niet mee hihi. Achterhand is droog (helaas overbelicht, lastig te fotograferen zo een), geen pocket te zien, zou 'm zelf een 2,5 geven. Alles bij elkaar een 3 gemiddeld. En een 0 voor bespiering :+ -O-

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn 8jarige draver merrie, waarmee we klasse 2 endurance rijden! Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!