Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:44

Ik voer sinds een maandje Marstall Facer Light, 3 x per dag een handje, gewoon meer psychisch voor hem want als hij niks krijgt en de buurman wel dan breekt hij de stal af, maar ben te vreden meneer vind het lekker en hij ziet er nu niet zo opgeblazen uit, andere muesli kreeg hij een echte ronde buik van, dat is wel iets minder geworden! Alleen wel een beetje jammer van al dat gruis, maar dat nemen we maar voor lief, knolliebollie heeft er in iedergeval geen problemen mee!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:31

Tamadine schreef:
force is wel de vitamine c.q. mineralen korrel hoor. Dit geven ze juist aan paarden in het weide seizoen bijv.
Ik geef het mijn merrie op het moment ook, gezien een extra verhuizing die ze door moest maken en ze erg snel invalt.

Force is inderdaad de vitaminekorrel. Maar jij zei dat Vito de vitaminekorrel was........daar kreeg je dus 'commentaar' op :) Overigens kan het het hele jaar door handig zijn om Force te voeren als je geen muesli wil geven.
Met Force krijg je je paard niet dikker, hoor. Een verhuizing kan het paard even een dip bezorgen, zo ook het op ander voer (ook ruwvoer)overgaan. Naar mijn idee los je dit niet op met Force. Je kunt beter zorgen voor een constante lijn in het voeren. Zoek een muesli die bij je paard past en houdt het daar dan voorlopig op. En het allerbelangrijkste: zorg voor een goed ruwvoer!
De Force in deze tijd van het jaar kan geen kwaad als je paard last heeft van de verhaarperiode. Ze kunnen dan soms wel wat extra's gebruiken.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:18

Ik heb al een super meusli voor mn paard, maar ivm de verhuizing wilde ik haar wat extra geven. Zodat ik er alles aan gedaan had om te zorgen dat ze niet in zou vallen. En dat is gelukkig gelukt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:16

Ik voer nu ook twee weken de faser-light, maar 2 x 200 gram per dag want hij komt van de lucht al aan.
Helemaal nu in het weideseizoen.... af en toe wat force erbij (40 gram) omdat hij erg zweet als hij moet "werken". Hij doet het er super op! glimt je tegemoet, en zit super in zijn vel ...... ik ben erg tevreden. Het gruis is geen enkel probleem, als ik 1x met mijn ogen knipper is het al op ;).
Bovendien zie ik liever dat gruis dan die zoete plakmuesli......
Van de winter gaat hij wat meer muesli krijgen maar voor de zomermaanden is dit meer dan voldoen voor hem!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:53

Ben ik zeker met je eens, liever wat gruis dan melasse als bindmiddel en dus troep en suiker.
Daarom meng ik mn voer met water aan, want ze eet het gruis niet (wel van ander mertk hoor), maar met water wel. En het voer is goed, dus liever dan met water mengen.

Paperboy schreef:
Ik voer nu ook twee weken de faser-light, maar 2 x 200 gram per dag want hij komt van de lucht al aan.
Helemaal nu in het weideseizoen.... af en toe wat force erbij (40 gram) omdat hij erg zweet als hij moet "werken". Hij doet het er super op! glimt je tegemoet, en zit super in zijn vel ...... ik ben erg tevreden. Het gruis is geen enkel probleem, als ik 1x met mijn ogen knipper is het al op ;).
Bovendien zie ik liever dat gruis dan die zoete plakmuesli......
Van de winter gaat hij wat meer muesli krijgen maar voor de zomermaanden is dit meer dan voldoen voor hem!

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:22

Ik voer de Faser Light inmiddels ook 3 weken en ben ook tevreden (om maar met iets nieuws te komen :o ). Het gruis lijkt mij geen probleem, ze eten het alle 4 graag en helemaal op tot de laatste kruimel! Wel merk ik dat ze het iets vochtig nog lekkerder vinden :Y)

Vraag voor de andere Faser Light gebruikers, voeren jullie het aantal grammen volgens de zak of toch minder?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:57

Lunatic schreef:
Ik voer de Faser Light inmiddels ook 3 weken en ben ook tevreden (om maar met iets nieuws te komen :o ). Het gruis lijkt mij geen probleem, ze eten het alle 4 graag en helemaal op tot de laatste kruimel! Wel merk ik dat ze het iets vochtig nog lekkerder vinden :Y)

Vraag voor de andere Faser Light gebruikers, voeren jullie het aantal grammen volgens de zak of toch minder?

ik heb het een tijdje gegeven en moest van mijn DA de helft geven.
helaas liet mijn paard steeds meer in de voerbak liggen ,veel gruis wat hij niet lekker vond

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:22

@Lunatic ik heb eigenlijk geen idee hoeveel gram ik geef, gewoon standaard 3x 2 handjes zal morgen eens kijken hoeveel dat is qua grammen en zal het even vergelijken met wat er op de verpakking staat.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:28

Dat gruis is dus toch wel een probleem voor sommigen, zit ook wel opvallend veel in. Gelukkig heb ik er dan 4 die het heerlijk vinden ;)

@ Marleen: ben benieuwd hoeveel je blijkt te geven. En mag ik vragen waarom dat die aantal handjes en niet de hoeveelheid die op de zak staat?

Ik ben zo gewend om het voeradvies op de zak te negeren, omdat ze kilo's voorschrijven en ik sobere pony's heb. Dat ik een beetje huiverig ben om die 140 gram per 100 kg lichaamsgewicht te voeren :o Nu is het wel zo dat een volle voerschep maar 400 gram weegt, dus het lijkt al gauw heel veel.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:02

Ik voer van geen enkele muesli de aangegeven hoeveelheid op de zak, is veel te veel. Ik voer "op het oog" om het maar zo te zeggen. /3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:42

De faser light wordt dus over het algemeen wel goed gegeten? Heb aan een stalgenoot aangeraden voor het van lucht dik wordende paarden.
Van de vito weet ik dat er relatief veel paarden zijn die dat niet lusten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:37

De Faser light wordt over het algemeen goed gegeten. Mocht het paard het toch laten staan zou je kunnen overwegen om de Optimal te gaan voeren. Hebben ze ook niet veel van nodig en vind eigenlijk elk paard lekker.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:51

ik voer inmiddels twee weken de vito (kwart schep), gemengd met oude voer (cavalor strucomix senior)
deze combineer ik met 3 handjes sinfonie.

Tot op heden merk ik weinig verschil, heb wel het idee dat zijn hoeven iets sterker worden.

heeft iemand ervaring met de vito?
of de effecten op langere termijn

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:01

Zelf gebruik ik geen vito maar wel andere soorten van Marstall en ik vind zeker wel dat de hoeven van mijn paarden sterker en harder worden. /3

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:06

aliealie schreef:
Zelf gebruik ik geen vito maar wel andere soorten van Marstall en ik vind zeker wel dat de hoeven van mijn paarden sterker en harder worden. /3

gelukkig :P , dacht al even dat ik het me zou verbeelden!
hoop dat hij ook mooier in de vacht gaat zitten en minder last heeft van zijn jeuk (lichte ZE) erdoor, & hij is tot nu toe nog neit zo vet,

hij staat op een wei met vééél gras, nu heeft hij een kwart hectare om te grazen,
vorig jaar was hij echt dik!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:24

ik voer vito sinds 2 weken
daarvoor naturell met force en simphonie
en nu ongeveer 3 maand marstall

ze ziet er super uit mooie harde hoeven en lust het graag

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:53

Ik voer nu Marstall vanaf december 2009, dus een dik jaar. Ze zien er super uit hoor. Ze glanzen je tegemoed en dat van die hoeven kan best eens zo zijn hoewel die van mij sowieso harde hoeven hebben. Ik voer nu de corn en voorheen de naturell. Ben overgestapt naar corn omdat ze beiden moeten opbouwen in het werk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:47

Zo te zien zitten hier de Marstall kenners :D
Dus ga ik hier mijn vraag stellen. Ik zit wat in dubio wat ik zal gaan voeren en misschien kunnen jullie mij daarbij helpen.

Paard: Fjord, 12 jaar en sinds enkele weken weer licht aan de arbeid. Onder deze arbeid staat 1/2 uur stappen en draven onder het zadel, 1/2 uur stapmolen alleen stap, 1x per week longeren (dubbel) en afgelopen week 5 km voor de wagen. Dat voor de wagen was weer de eerste keer sinds lange tijd en dit ga ik weer opbouwen. Hij heeft 1 of 2 dagen in de week vrij. Afhankelijk hoe het met mijzelf gaat word hij gereden maar dat is 1 a 2x per week.

Verder staat hij dag en nacht buiten en ligt er een witte liksteen in de wei. Heeft de neiging snel dik te worden maar haalt niet voldoende vit. uit het gras. Ook kwa energie denk ik wel eens dat ie dat wat te kort komt.

Nu heb ik zelf al in de marstall brochure gekeken en ik heb de volgende uitgezocht:
* Vito
* Robust Muesli
* Force
* Wiede riegel
* Weide Muesli
* Naturall
* Freitzeit

Ik heb ze op volgorde gezet van mijn keuze.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:54

Wat zou je nu willen weten?
Zoek je echt iets om te voeren?
Want Force en de koeken zijn echt puur vit/mineralen. Zelf heb ik beiden en vind ze erg fijn.
Maar het is weinig voer natuurlijk, snel op.

Vito en Faser Light heb ik beiden aan gedacht, maar toch niet gedaan. Omdat je best wel wat moet voeren om aan voldoende vit/min te komen. Je zou natuurlijk ook zoiets kunnen nemen en dan een beetje Force erdoor heen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:08

Je zou ook aan de Optimal kunnen denken. Vito is niet echt bestemd voor paarden die doorgaans geen stofwisselingsproblemen hebben. Dus dat zou niet mijn keus zijn. Faser light, naturell of Optimal dit zijn voeders die je kunt overwegen.
Natuurlijk kun je ook voor de koeken gaan, maar de praktijk leert dat dat niet helemaal werkt. Het zit toch een beetje tussen onze oren dat dat niet echt een voer is, maar meer een tussendoortje.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:41

Lunatic schreef:
@ Marleen: ben benieuwd hoeveel je blijkt te geven. En mag ik vragen waarom dat die aantal handjes en niet de hoeveelheid die op de zak staat?

Geen idee wat mijn achterliggende gedachten is mbt de handjes, vind het gewoon genoeg, hij heeft niet veel nodig maar tis meer om hem rustig te houden als al die andere paarden gevoerd hebben, ik heb een hekel aan voedervoorschriften, ik hou me daar eigenlijk nooit aan, tis meer gevoelsmatig wat ik doe, en hij doet er nog steeds super goed op! Nog geen tijd gehad om het te wegen, ga ik dit weekend is even doen!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:18

ik heb gisteren de lein distel olie gehaald
ze moet er echt aan wennen. heeft iemand dar ervaring mee?

de vito is ze niet zo weg van
ga volgende keer de ijslander proberen
ooit zullen we het juiste muesli vinden ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:21

Mijn paard staat nu ruim een mand op de Haferfrei. Ik zie nu veranderingen. Hij ziet er echt super uit en vindt het nog lekker ook.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:01

ik voer het nu bijna een jaar en bevalt me super.

onze dikke newforest en dikke fjord krijgen de vito, een halve voerschep per dag, waar ik wat warm water over doe samen met 100 gram force.
ze eten beide prima hun eten.

dan voer ik de drachtige merries een schep wiesencobs en een schep merrie/zuchmuesli (sommige iets meer ivm stadium dracht) en 100 gram force.

en de paarden die gereden worden maar normaal postuur hebben krijgen een schep wiensencobs en 100 gram force met 1/2 schep havervrij.
na het rijden krijgen ze na gelang training extra havervrij.

bevalt mij super en heb voorheen bij onze endurance paarden de corn gevoerd, dat ga ik zodra ik weer op dat niveau ben ook weer voeren aan mijn huidige rijpaarden.

de wiesencobs voer ik er bij, gewoon voor extra ruwvoer en smaak.

paarden krijgen hier 1 maal daags krachtvoer, ze lopen dag en nacht buiten, 's winters ook en krijgen dan onbeperkt ruwvoer.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:17

Inmiddels ben ik ook ruim een maand verder en ik moet zeggen de Faser-Light bevalt mijn Noordzweedje erg goed. Hij krijgt in totaal op een dag ongeveer 300 gram verdeeld over 2 voerbeurten (hihihi arme ziel is echt weinig). Op de dagen dat ik wat met hem doe, dan krijgt hij een voerbeurtje extra (150 gram) met ongeveer 70 gram Force er doorheen. Overdag staat hij in de wei. Hij ziet er super uit niet te dik en niet te dun, dat valt me niet tegen want deze types worden al snel stevig. Hij glimt als een spiegeltje en het eten smaakt hem goed! Van de winter krijgt hij meer maar in combi met het gras doet hij het hier super op!
Ik heb het idee dat hij ook minder kriebels heeft (vorig jaar zag ik hem toch wat schuren..., nu eigenlijk vrijwel niet).