Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:15

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 12:18

Maris schreef:
De 1 zegt dat er melasse in zit , de andere niet.
Ook hier http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... rok-hartog word je niet wijzer ....

Tja hoe komen we er nu achter wat waarheid is?

Dat verhaal van die organische verbindingen van Force moet je me even mee helpen? Kan ik dat ergens op de verpakking zien want dan kijk ik vanavond even voor je.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:20

Wel, ik heb thuis die grasbrok van Hartog staan. Er staat niet op dat er melasse is toegevoegd. Op hun website staat ook dat het melassevrij is. Ik ben het nu aan het voeren. Het zijn inderdaad veel kleinere, strakkere brokjes dan de grasbrok van Equifyt en die van Agrobs (met andere heb ik geen ervaring). Eigenlijk ziet het er net hetzelfde uit als die Horse Alpin die ik nu voer als krachtvoer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:23

Touchofpink, als je eens zou willen kijken in welke vorm b.v. mangaan in de force zit ?! Ik ben wel benieuwd nu ( na het antwoord van marstall ivm mineralen in hun krachtvoer )

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:32

Groot verschil tussen die grasbrok van Hartog en Wiesencobs is natuurlijk de afkomst van de grondstof.
Ik ben Cobs gaan voeren JUIST omdat het zo gevarieerd is, omdat er zoveel verschillende soorten grassen en kruiden in zitten. Dat is wat ik in het Nederlandse hooi en gras mis en daarom voer(de) ik Wiesencobs. De grasbrok van Hartog is gewoon gras... niet meer en niet minder. En dan ook nog es zo fijn gemalen en zo strak geperst (en voor zover ik weet kan je niet zulke strakke brokken maken zonder hulpstof) dat je dat ook niet meer als ruwvoer kunt aanmerken. Ruwvoer, 't woord zegt het al, moet een ruwe vezel zijn. Het gras in die Hartog brokken is zo fijn gemaakt dat dat niet meer als 'ruwe vezel' aan te merken valt.
Ik vind het dus een vergelijk van appels en peren.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:59

Die horse alpin van Agrobs zijn even kleine, fijne pellets, en die zijn toch ook geperst geraakt zonder melasse e.d.
Afin, maakt mij niet uit, ik geef die grasbrok van Hartog naast hooi, Zupa van Equifyt (waar ook de grasbrok inzit van Equifyt), luzerne, en dan die horse alpin als krachtvoer. Ik geef dat als extra om op gewicht te blijven, mij maakt het niet uit dat er minder grassoorten inzitten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:10

Wat Maris zegt lijkt me dan wel een goed idee: Aspero geven als de andere paarden hun krachtvoer krijgen. Dat wordt niet "ranzig" als er iets in de voerbak blijft hangen.

Dat de Hartog bak ook goed werkt met gewoon hooi vind ik wel interessant. Zou je ons op de hoogte kunnen houden van hoe dat in de praktijk werkt?

+:)+ trouwens dat je gaat verhuizen voor het welzijn van je paard!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 14:26

Ik hou jullie op de hoogte van de voerbak ben zelf ook erg benieuwd, werk nu met een hooiruif en daar ben ik niet heel erg over te spreken.

Is dat Aspero ook lekker of zijn dat gewoon groene sprietjes waardoor mijn paard denkt van: ja hoor daar trap ik niet in als de rest lekkere brokken krijgt......

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 14:27

Heb trouwens een vraag gesteld aan Hartog over de grasbrokken. Mocht er geen melasse inzitten dan vind ik het wel interessant om deze 2 x daags een klein handje te geven tijdens het krachtvoermoment. Dan voer ik naderhand zelf savonds de Force met een beetje wiessencobs.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:25

Mac schreef:
Dat de Hartog bak ook goed werkt met gewoon hooi vind ik wel interessant. Zou je ons op de hoogte kunnen houden van hoe dat in de praktijk werkt?

Hebben wij hier ook gehad maar als je er hooi in doet dan hebben ze het snel op hoor.
Het fijnmazige net van www.hooinet.nl vind ik tot nu toe erg fijn :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:47

Het lijkt me ook dat je in een hartog voerbak veel minder hooi kan proppen ( in kg's ) als compact gras zelf ( wat ze samen persen ). Geen idee eigenlijk wat het nut is om in die bakken hooi te doen ??

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 16:09

Het nut zou zijn dat ze zo langer met het ruwvoer doen. Ze hebben het op een haflinger getest en die doet er dus bijna twee keer zo lang mee volgens hun. Ook kun je er het krachtvoer overheen doen en dan krijg je een beetje het idee van de daily plus denk ik. Er gaan twee grote plakken hooi in de voerbox (xl). Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar zal jullie alles vertellen over hoe het bevalt wanneer ik verhuisd ben :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:36

Ik heb met de Hartog bak een paar keer gehad dat het rooster er naast lag. Wij hebben een zeer slimme pony rondlopen en die had gewoon door dat als je het rooster op een bepaalde manier kantelt, het eruit te halen is :+

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:56

kijk dat is nog eens slim. ik hoop eigenlijk wel dat het werkt. mijn paard komt daar veel op de wei te staan en als ze dan in de stal ook nog eens bergen voer eet dan heb ik straks echt een tonnetje.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:18

Heeft iemand van jullie ervaring met Healthy herbs. Zit net op de website en heb me nog niet door alle info geworsteld maar dat ziet er wel leuk uit. Zou ook makkelijk zijn om een handje over het ruwvoer te doen als de rest brokken krijgt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:31

Oplossing gevonden voor Feline die de Cobs weigerde te eten; ander vitamine supplement!
De NAF Oilovit vind madam wel lekker :P

ToP, nooit van gehoord :n

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:32

Super oplossing Vera !

Healthy herbs trekt mij ook heel erg ! En je schijnt ze ook droog te kunnen voeren ( de grasbrokvarianten ).....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:43

En om nou te zeggen dat het een kieskeurige magere dame is :D

Afbeelding

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:22

Maris schreef:
Super oplossing Vera !

Healthy herbs trekt mij ook heel erg ! En je schijnt ze ook droog te kunnen voeren ( de grasbrokvarianten ).....

Kunnen we MadameX vragen hier even een mooi stukje over te typen in ons topic? :o misschien is het voor meerdere hier interessant. (MadameX bij deze)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:23

@Vera: dat is wel een knap spekkie!!! gave kleur ook!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:16

Voerde jij eerst ook Force Vera? Want dat vond Ben dus ook niet lekker en de NAV Oilovit wel (heet bij de paardendrogist nog anders maar is't zelfde).

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:33

@ Francis: is dat de NAF komplees plus bij de paardendrogist?

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:35

Ken je de producten van Forever Living Products? Dit is de wereldmarktleider van Aloë Vera producten. Deze producten zijn voor de innerlijke en uiterlijke gezondheid voor zowel mens als dier.

Mijn paard zat lange tijd niet goed in zijn vel waarna ik een 3 maanden kuur Aloe Vera sap ben gaan voeren. Hij is sinsdien weer helemaal de oude.

Als er mensen meer willen weten hierover kunnen ze me even een pb sturen.

Wellicht kan ik jullie hier ook mee helpen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:14

Ik ken Forever living products alleen vanwege het zeeeeeer commerciele piramidesysteem ;) :o

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:16

Francis schreef:
Voerde jij eerst ook Force Vera? Want dat vond Ben dus ook niet lekker en de NAV Oilovit wel (heet bij de paardendrogist nog anders maar is't zelfde).

Ja klopt.Het ruikt ook een beetje naas zeep, kan me helemaal voorstellen dat ze het niks vond. Maar Oki eet het rustig op dus ik dacht dat het aan de Cobs lag dat ze het niet at :D

ToP ik heb het bij www.horsewellness.nl gekocht.