Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 10:20

Ik zoek een balancer, wie heeft tips? Mijn merrie is nogal kieskeurig, ze eet lang niet alles. Het is een “hete” pony, ze bouwt snel spanning op. Ik voer basisbrok van Horsefood the best maar de balancers van hun (zowel de summerfit als de vitakorrel) eet ze niet of slecht. Wie weet een goede balancer die niet heet maakt die goed gegeten wordt?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 10:23

Als je een handje seniormineral wil proberen kan dat.
Al ruikt die wel vrij sterk.
Pavo vital? Vitalbix?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:00

Purefeed balance misschien? Meeste paarden vinden die lekker en is een mooie complete balancer . Je moet er wel wat meer van geven dan de meeste standaard balancers .100 gram per 100 kg lichaamsgewicht.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:03

uudje schreef:
Purefeed balance misschien? Meeste paarden vinden die lekker en is een mooie complete balancer . Je moet er wel wat meer van geven dan de meeste standaard balancers .100 gram per 100 kg lichaamsgewicht.

Oh dat vind ik wel veel voor een balancer, ik zou dan 400g/dag moeten voeren. Dat krijgt ze niet eens aan brok.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:10

LaDonna75 schreef:
uudje schreef:

Oh dat vind ik wel veel voor een balancer, ik zou dan 400g/dag moeten voeren. Dat krijgt ze niet eens aan brok.

Ja dat klopt, maar er hoeft dan verder ook niks meer bij aan muesli of sublementen, omdat het erg compleet is. Ik geef het nu 2 en half jaar en heb mijn paarden enorm zien veranderen.
Vitalstyle heeft trouwens ook een nieuwe balancer zonder kruiden. Ook een mooie balancer.
Equi Xcel heeft ook een mooie poederbalancer, super compleet zonder suiker zetmeel en ijzer. Maar dan moet je er wel iets bij geven om door te mengen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:17

Wij wisselen de balancers af .
Maar ze eten ook wat brok naast de balancers en vitalstyle fibre
Momenteel krijgen ze metazoa Timothy erbij .
Vorige periode was t pavo
Wordt goed gegeten door gewoon voer .
Als ik enkel balancer geef eten ze het minder goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:11

La donna, ik ben heel tevreden over de Lexa micro kruiden mineraal.
Deze
https://www.kifrahorse.nl/Lexa-Micro-Kr ... b_0juuEUpQ
Mijn ruin kan ook nogal heftig reageren soms,maar sinds ik deze balancer geef is hij veel relaxter.
Ruikt wat kruidig, maar wel zoet en ze eten het zo uit de hand.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 13:05

Mallow schreef:
Ik zou in deze wel nieuwsgierig zijn naar het zetmeel gehalte, waarom selenium en hoe hoog, waarom prebiotica en welke? Je kunt prebiotica niet onbeperkt geven, dus je kunt het product maar een beperkte tijd voeren. Geen analyse en samenstelling openbaar is voor mij persoonlijk altijd een klein rood vlaggetje. Maar misschien staat het wel op de verpakking? :)
Uit het verhaal lijkt het vooral een soort muesli met een aantal mineralen/vitamines toegevoegd die niet per definitie handig zijn voor ieder paard.

Hoezo rood vlaggetje? Staat gewoon online hoor, effe googlen op merk/soort et voila:
https://www.dhooghevoeders.be/products/red-fibre
En nog in drie talen ook :+

Oke, de waarom vragen worden daar niet beantwoord.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 14:13

larissa96 schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Fibra premium balancer?

Ik voer al jaren Agrobs natur mineral met af en toe een keer een uitstapje naar iets anders. Echter vond ik de meeste uitstapjes niet zo succesvol.

Maar ik lees keer op keer dat het goed is om af en toe te wisselen van balancer. Dus ik ben nu toch weer even om me heen aan het kijken naar andere opties :)

Mijn paard krijgt jeuk van lucerne, dus er valt dan toch ook al e.e.a. af aan opties.

Ik geef mijn ene paard eigenlijk al een paar jaar Vitalbix en de anderen Agrobs senior mineral. Zeker de eerste is een moeilijke eter, dus ik ben al blij als hij wat eet :') Als het goed goed doen waarom ook wisselen denk ik maar. Daarbij vind ik het wel opvallend dat het bij balancers wordt aangeraden om te wisselen en bij gewoon biks niet. Daar heb ik het tenminste nog nooit gehoord

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 17:09

larissa96 schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Fibra premium balancer?

Ik voer al jaren Agrobs natur mineral met af en toe een keer een uitstapje naar iets anders. Echter vond ik de meeste uitstapjes niet zo succesvol.

Maar ik lees keer op keer dat het goed is om af en toe te wisselen van balancer. Dus ik ben nu toch weer even om me heen aan het kijken naar andere opties :)

Mijn paard krijgt jeuk van lucerne, dus er valt dan toch ook al e.e.a. af aan opties.

Ik voer het nu een jaar, heel tevreden over. Zowel de premium als de anti-itch zijn fijn. Ik vind het alleen jammer dat het zo lastig verkrijgbaar is. Om die reden al een keer overgestapt maar ik blijf toch terugkomen op Fibra.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 23:21

De fibra is toch een ruwvoer haksel mix ?
Heb ernaar staan kijken omdat ik anti kriebel mix bij geef van HorseFlex nu.
Ze schuurt minimaal noem het geen eczeem .

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:37

Fibra heeft ook 2 balancers.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:34

Weet iemand welke balancer je het beste kan geven aan een pony die hoefbevangen is?
Er zijn zoveel soorten dat ik de weg kwijt ben

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:47

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

In de acute fase gewoon even niets.
Eerst stabiel worden.
Je wil van alles, maar mijn ervaring is less is more.

Daarna eentje waar je echt heel weinig van hoef te geven.
Mijn pony's doen het altijd super op Equilin.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Heeft iemand ervaring met paard(en) die duidelijk veranderen bij het voeren van oerbalans van Vitalstyle?
Ik geef dit al langere tijd aan mijn jonge merrie zonder problemen, maar dacht laat ik dit ook aan mijn oud te geven, handig dan hoef ik geen 2 balancers meer te kopen (ik gaf ze beiden eerst hetzelfde maar vond dat mijn jonge paard niet genoeg eruit haalde dus daarom vitalstyle gaan voeren en oude opgemaakt aan m’n oudere paard)
Maar bij mijn oudere paard merk ik ineens ander gedrag. Snel bangig/rillig, terwijl ze normaal juist zo’n koel karakter heeft, heeeeel voorwaarts met rijden, bijna tegen het niet te houden aan, gewoon niet rustig willen stappen. Overal van schrikken.

Misschien is het gewoon toeval en heeft het te maken met andere factoren. Voor nu gestopt met de oerbalans sinds dit weekend, eens kijken wat dat doet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Kan prima. Er kan ook een kruid inzitten wat niet matcht met jouw paard, of een voor jouw paard acheve verhouding..

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25

Ik voer al een aantal jaar nu Oerbalans van Vitalstyle. Eigenlijk heel tevreden over maar ga nu toch overstappen naar de Vitalbix balancer, met timothee. Dit is wat algeheler voer dan alleen de balancer met kruiden en pony schijnt daar genoeg aan te hebben.
Daarom helaas wel 15 kg oerbalans te koop. Mocht iemand interesse hebben, stuur me dan even een pbtje!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Ik had hier ook een gestoord paard op de Oerbalans. Paard van mijn man deed het er wel goed op. De mijne ben ik Pavo Vital gaan geven, daar deed ze het goed op.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:26

Ah, ‘fijn’ om te lezen dat meerdere deze ervaringen hebben.
Ga ik verder zoeken voor haar. Ze heeft eczeem dus laag in suikers is belangrijk.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

ApplePapple schreef:
Ah, ‘fijn’ om te lezen dat meerdere deze ervaringen hebben.
Ga ik verder zoeken voor haar. Ze heeft eczeem dus laag in suikers is belangrijk.

Misschien is de Fibra Anti-Itch balancer een optie?