Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tirzasarah10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 21:03

Misschien iemand hier die mee kan denken?
5 januari is mijn paard heel druk geworden en was drijfnat van het zweet. Daarna begon ze zich wat vreemd te gedragen en leek ze het koud te hebben, waar ik opzich mee kon leven. Normaal nooit een deken nodig maar nu dus wel, een therapie deken opgedaan en ze werd echt extreem rustig. Ik dacht eerst nog nou fijn het werkt want ze is normaal vrij heftig. Ging maar niet over en ze werd echt wel erg flauw tot ze begin februari met 39 graden stond, geen trek, kuchje en te (t)rillen. Toch maar even gebeld naar de da en die kwam, kon niets vinden ook niet wat kuchen betreft. Bloed maar afgenomen en breed gekeken, nu zijn haar spierwaarde verhoogt en had ze een ernstig vitamine e te kort. Advies was 2-3 maanden vitamine e olie toevoegen en dan weer opnieuw testen, eventueel spierbiopt. Ik gaf aan spierbiopt lijkt mij niet aan de orde want buiten dat ze knettergek is in der gedrag normaal heeft ze nog nooit een pas stijf gelopen en mankeert ze eigenlijk niks.
Nu komt het grootste probleem: mijn paarden raken toch zo vervelend van het eten. Voerzak of iets werkt niet, ze zijn gewoon echt vervelend van het feit dat er voer komt, raken opdringerig en krijgen onderling slaande ruzie. Om die reden gaf ik dus enkel 'thee' met kruiden en vitamine booster van pharma horse of de vitamine brokjes van hun. Ik kon niet zien wie wat kreeg maar de oplossing was wat mij betreft prima want geen ruzie en zag ze allemaal er aan smikkelen in volgorde van rangorde, merrie waar het om gaat dus als eerste.
Toch is dit dan niet genoeg.. da gaf aan dat hierna een simpele vitamine koek ook voldoende is. Ik heb daar mijn twijfels bij.

Nu ben ik netjes een week aan het olie voeren maar heb echt waar een knettergek paard staan en de ponies slaan elkaar het licht uit de ogen. Ze mocht vanwege het extreme te kort dus ook 2-3 maanden enkel vrij bewegen maar geen inspanning. Ze loopt zichzelf uren heen en weer en als ik naar een pony kijk vliegt ze al uit der panty. Heb nu de vraag uitstaan of ze toch niet iets kan doen want straks is ze van rustig/niet lekker naar stuk gegaan puur vanwege voer.

Iemand een idee welke aanpassing misschien de gouden tip is voor en een rustige kudde en geen toekomstig te kort :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 22:02

Wat je beschrijft past volledig in het plaatje van pssm/mim.

Zet je ze apart met voeren? Ik lees niet waarom ze gek doen en elkaar slaan? Krijgt de een wel voer en de ander niet? Waarom geef je ze niet allemaal? Als ze niks mogen hebben dan zijn er altijd nog ruwvoer aanvullende opties, denk bijvoorbeeld aan fibre nuggets of andere grasbrok/hooibrok. En welke olie geef je? Je kan ook een natuurlijke vitamine E voeren, meestal is de opneembaarheid beter. Voeding geven en voeding kunnen opnemen is natuurlijk wel een verschil. Wat voor hooi krijgen ze? Hoe is de darmflora en de mest? Wormproblemen (gehad)? Gebit gecontroleerd ? Het is wel echt de tijd van het jaar voor vitamine E tekort.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 22:42

Caily schreef:
Wat je beschrijft past volledig in het plaatje van pssm/mim.

Zet je ze apart met voeren? Ik lees niet waarom ze gek doen en elkaar slaan? Krijgt de een wel voer en de ander niet? Waarom geef je ze niet allemaal? Als ze niks mogen hebben dan zijn er altijd nog ruwvoer aanvullende opties, denk bijvoorbeeld aan fibre nuggets of andere grasbrok/hooibrok. En welke olie geef je? Je kan ook een natuurlijke vitamine E voeren, meestal is de opneembaarheid beter. Voeding geven en voeding kunnen opnemen is natuurlijk wel een verschil. Wat voor hooi krijgen ze? Hoe is de darmflora en de mest? Wormproblemen (gehad)? Gebit gecontroleerd ? Het is wel echt de tijd van het jaar voor vitamine E tekort.

Wist niet dat dit passend was voor pssm/mim, dacht dat er dan wel meer vage dingen moesten spelen.

Ze staan apart maar de verwachting maakt ze gewoon non stop aan staan. Ze staan altijd bij elkaar in de loop stal, voor voeren dus apart maar keer op keer is er voor iedere voerbeurt zoveel onrust. 1 van de ponies gaat zelfs van ellende als het te druk word alvast naar buiten rennen om klappen te voorkomen. Mijn moeder helpt mij regelmatig vanwege mijn gezondheid en word dan ondersteboven gelopen omdat ze naar voer blijven zoeken.

Nu geef ik de vitamine e natuurlijk olie van horseflex op aanraden van de dierenarts, die gaf aan dat dit de best opneembare van de markt was. Daar denk ik na onderzoek nu misschien wel iets anders over maar goed, ik wilde mezelf niet helemaal het rabbit hole in slepen. :o

Verleden is er 'on'verklaarbare koliek geweest waarvoor zd compleet door de molen is geweest. Ze is vrij hard voor zichzelf en laat vaak vrij laat pas wat zien, ze is hooguit wat afwezig. Eerste keer snapte de da er ook weinig van omdat ze slecht wat laat zien en als ze wat laat zien zit ze eigenlijk vrij kritiek. Uiteindelijk is het probleem gevonden, ik had verpakt hooi met de meest prachtige waarde maar stond voor het mooie net te lang open. Nu staat ze bijna 3 jaar op onverpakt hooi, iets schraal met afwisselend iets rijker hooi. Ze eet het graag, dat is ook een uitdaging want ze stopt als het niet smaakt ook net zo makkelijk met eten.. geen wormen en vanaf 1.5 jaar(bijna 7 nu) netjes ieder jaar naar de tandarts met eigenlijk prachtig gebit.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 00:28

Kun je niet een paar kleine stukjes afzetten met bijvoorbeeld prikpaaltjes desnoods, zodat ze allemaal een eigen stukje hebben om te eten? Alleen voor het eten erin zetten, dan zie je tenminste wie wat binnenkrijgt en dat ze onderin rang ook voldoende krijgen en is veiliger voor jullie zelf lijkt me.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 06:45

Hoe zit het met het hooi? Zit daar voldoende in? Wij hebben ook een koppel die erg onrustig waren met voeren. Nu ze hooi krijgen met goede voedingswaarde kunnen we weer rustig voeren. Ze klinken mij hongerig. En houdt voor de merrie inderdaad pssm in het hoofd.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:35

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:48

Ja ik vind wat er omschreven word ook passen bij iets als een virus.
Koorts,daardoor trillen,zweten.

Hoeveel hooi krijgen ze?
Heb je genoeg hooipunten dat ze allemaal rustig kunnen eten?
Ik heb wel eens gehad dat er een was die heel gek was op brokjes,maar nooit zulk heftig gedrag als wat er word omschreven.
Bovendien worden die van mij apart hun vitaminesupplement gevoerd dus kunnen niet van elkaar op eten.

Ik zou zeker kijken naar een vitaminesupplement waar genoeg in zit?
En zet ze apart zodat wel duidelijkheid wie wat op eet.
Als er één is die veel te veel of juist veel te weinig binnen krijgt is dat toch niet handig,want dan kunnen ze er dus last van krijgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 09:29

Klinkt als pijn, kan pssm zijn ivm spieren maar ook virus oid.

Wellicht een gekke gedachte maar als je lukraak voert kan het ook zijn dat er 1 teveel binnen krijgt? En daarmee een vergiftiging van het eea oploopt? Of juist een tekort..

Dat ze nu onrustig zijn zou ik oplossen door niet op een vaste tijd te voeren. Degene die de ellende veroorzaakt er uit halen op de poetsplaats zetten. Dan pas voer klaar maken en dan apart voeren.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:24

Ik moet het opzoeken maar omdat er veel verband was met pssm en ecvm, heb ik haar haarwortel wel laten testen gelijk met kleur. Geen idee of dat een betrouwbare test is overigens. Heel duur was het niet en ik wilde haar kleur pallet graag duidelijk hebben dus er gelijk bij. Moeder had ernstige ecvm en wist ik pas toen merrie er al was, ze is toen van beide vrij getest. Het is al een jaar of 4 misschien langer terug dus wellicht zijn die haartesten niet goed genoeg.

Ze krijgen onbeperkt hooi en er ligt altijd nog op de grond, de groep is echt stabiel zo lang ik geen extra dingen ga geven dagelijks. De merrie met het te kort geeft niet om eten zelf maar is een heks(jaloers?) Ala het gaat als andere naar der eten enkel wijzen. Alles is voor bassie zegmaar, enkel als ik hooi bij geef of extra dingen voer. Een enkele keer kan ik een wortel wel geven maar alles wat extra komt op dagelijkse basis is echt oorlog. Ze word enorm kwaad en de ponies zijn zo mega opdringerig. Ze zijn de hele dag aan het zoeken bij je en ik moet ze echt weg sturen. Hooi is in suiker voor mooie iets te hoog maar verder is alles normaal. De ponies is er 1 echt obesitas(ems) en de ander is voor een pony slank, nu vind ik hem zelf iets te zwaar omdat hij stilstaat door mijn gezondheid. Merrie is altijd te schraal geweest en is nu sinds 2 jaar eindelijk stabiel en netjes op gewicht, zit mooi in haar spieren en heeft buiten nu deze maand zegmaar echt 0 van dit soort klachten gehad. Ik wil daarom pssm wel ingedachten houden maar zelf vond ik een virus waar ze niet over heen komt waarschijnlijker. Mocht ze niet opknappen wil ik wel testen maar zie ik eigenlijk ook door de bomen het bos niet meer want da gaf aan spierbiopt en online lees ik dat die enkel wat aangeeft als ze klachten heeft? Is bloed dan betrouwbaarder?

Misschien ook side note: ik geef aan ze is knettergek maar haar half zusje vertoont ook soort gelijk gedrag, beide hele andere opfok en alles gehad maar het zenuwachtige, hebberige niet met eten kunnen omgaan hebben ze beide. Ik kan bijv ook niet met voer trainen is niks meer mee te beginnen dan.

MarjanB, daar zit misschien ook wat in.. het apart zetten en niet op aparte tijden heeft helaas ook geen zin :( de pony blijft dan gewoon je onderste boven lopen en de merrie mept het liefst de ponies doormidden.

Zit zo te puzzelen met alles dat ik na jaren zorgen paarden heb gehad het ook gewoon moeilijk vind dat het nu weer niet goed lijkt te gaan. Zo is een hobby gewoon niet grappig.. ze slaan elkaar de hersenen in voor een hapje vreten en ik sta iedere keer hooi te bekijken welke in waarde oke zijn en wat ze willen eten, vooral de merrie dan. En nu ook weer te kort dat ik denk is het allemaal nog niet goed genoeg :o sorry wil niet te zwaar overkomen maar weet gewoon niet hoe dit makkelijker op te lossen is... 1 voor 1 ook geprobeerd maar toen is de complete boxwand gewoon getordeerd :o

Nuchtere ik zou zeggen allemaal goed gevuld dus zit genoeg in het hooi.. andere kant vanuit mezelf weet ik dat voeding echt lastig is en op papier nog zo goed kan kloppen maar niet passend is.

Zouden jullie met zo een te kort haar wel durven even laten rennen/stoom afblazen? Heb de vraag ook bij de dierenarts uit staan misschien dat het de situatie nog iets beter kan maken wat betreft de enorme frustratie..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:26

Ecvm testen met haar??

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:10

Dat vroeg ik me ook al af…

PSSM2 kan nog niet zo lang getest worden, en is niet bepaald goedkoop (€199). Ook de betrouwbaarheid van die test wordt betwist, want nog niet gevalideerd.

Als het PSSM2 zou zijn, is het niet raar dat zusje hetzelfde gedrag vertoont, want het is erfelijk.

Lees de link die ik je gaf nog maar eens helemaal door. Krijg je ook antwoord op je vragen over hoe te testen en waarom een spierbiopt niet de voorkeur geniet bijvoorbeeld. Suiker is heel slecht voor een PSSM’er, dus als het hooi te hoog zit, geeft dat reactie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:16

Hoe zit het met eiwit in het hooi? Als ze te weinig eiwitten binnen krijgen dan houden ze honger en heeft ook gevolgen voor spieren

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Hoeveel paarden/ pony's heb je in totaal?

Mss moet je juist wat meer voeren.
Ik geef ze hier elke dag rond 17 uur hun voer.
2 hebben best wel wat nodig en 2 niet.
Die laatste 2 geef ik een kwart schep/ halve schep luzerne brok bij. En hun vitaminebrokje er door en en hand Hartog senior mix.
Ik week dit s morgens dus word dan best een lekkere hoeveelheid en hebben ze ook het idee iets te eten.

Ze doen dan ook wel wat druk, maar eenmaal op hun plek is er rust en zet ik alles af met elastieken.

En de ergste inderdaad eerst pakken en vast zetten.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

Muze schreef:
Ecvm testen met haar??

Nee daar is ze toen voor op de foto gezet, haar moeder had ernstige ecvm. Ik wilde weten of ze bruin of zwart dominante kleur droeg. Ik heb haar kleur paneel daarom laten testen. Gezien er toen veel rond ging dat pssm en ecvm samen hingen, heb ik bij animal genetics laten testen op kleur en pssm. Nu ik terug keek was het pssm 1.
https://animalgenetics.com/horse-tests/equine-disorder-tests/

Dorien66, ik heb de link gelezen maar lees dat enkele klachten genoeg kunnen zijn. Wat ik alleen niet begrijp ze is juist explosief en heel extreem in haar gedrag. In de link staat vooral op de handrem, niet willen, scheef en stijf. Wij omschrijven haar en halfzusje juist eerder als adhd bordercollies, noodles en zeker mijn merrie is echt recht.
Dabk voor de info :)

MarjanB, hooi heeft 'gemiddeld' eiwit, dit was belangrijk anders heeft mijn tank pony mestwater.

Monsters, ik heb er 3. De 2 ponies waarvan 1 echt vet en dan mijn merrie die nu het te kort heeft.
Als ze voer hebben is het redelijk oke, het gaat er vooral om dat zodra ik buiten ben of ze horen mij begint het gedrag al. Dan begint mijn merrie met rondjes en heen en weer lopen, niet eens vol in de stress maar als een soort locomotief. Echt waar de stal is gewoon een oorlogsgebied, de ponies moeten dan wijken en de oliebol zit dan tegen de muur. Als ik dan naar binnen wil komt er een pony als een gek aan en die wil weg/eruit. Hij loopt alles en iedereen ondersteboven. Mijn merrie is overigens ala ze eten heeft er ook geen eens blij mee. Dan wil ze het eten van de ponies en verse versa. Ze laat de helft van haar eten staan, ponies schrokken alles wat hun krijgen naar binnen en ik gooi mijn merrie haar eten weg. Zodra mijn merrie er weer bij is vliegt ze de ponies aan en heeft ze eerder zelfs mijn pony aan zijn nek opgetild want hij was niet snel genoeg weg.
Ik moet echt optreden als politie agent en ze naar buiten sturen, zijn ze nog even op elkaar aan het afreageren en als ik dan de stal open is er rust. Dit gaat zo iedere keer als ik er ben puur vanwege het eten. Daarom meegestopt en enkel bij thee met vitamine gebleven maar is voor mijn merrie niet genoeg, in de zin zij heeft dus echt een te kort. Door te stoppen met voeren was er echt zoveel rust. Geen gezeur om eten, enkel even buiten wachten tot alles vol zit en klaar. Ik kom nu bewust maar 1x per dag bij ze, durf buiten geen woord te zeggen en sneak de auto in :+
Ze staan aan huis dus het is te idioot voor woorden.
Dit nog 2-3 maanden vol houden gaat gewoon mis en dan ook nog de daarna optie want huidig management heeft gezorgd voor het te kort.
Ik heb daarom nooit iets in mijn zakken(mocht ik eens snoep mee gehad hebben kan ik mijn jas eerst wassen) en geef zelden wat extra als in snacks. Takken/thee gaat binnen de perken/goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Misschien klinkt het hard/extreem wat ik nu zeg hoor. Maar ben je erg gehecht aan de pony’s? Want het klinkt absoluut niet als een fijne stabiele groep. Als de pony’s zouden luisteren naar kleine signalen, hoeft de merrie niet zo groot te zijn in haar communicatie. Als de merrie van 0 naar 100 gaat in minder dan een seconde, dan heeft ze duidelijk last van (chronische) stress. Dan zit je echt in een cirkel en zal dat met bijvoeren ook niet opgelost zijn. Wellicht als de merrie zich veiliger / compleet voelt, ze dieper kan ontspannen en haar opname ook beter wordt.

Ik ken genoeg paarden met pssm die voorwaarts of zelfs heet zijn met rijden en in hun vrije tijd.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Ik volg sinds een tijdje twee facebook-groepen over PSSM, en daar wordt ook best vaak gesproken over explosief gedrag.

Maar Caily zou ook wel eens een heel goed punt kunnen hebben.