5 januari is mijn paard heel druk geworden en was drijfnat van het zweet. Daarna begon ze zich wat vreemd te gedragen en leek ze het koud te hebben, waar ik opzich mee kon leven. Normaal nooit een deken nodig maar nu dus wel, een therapie deken opgedaan en ze werd echt extreem rustig. Ik dacht eerst nog nou fijn het werkt want ze is normaal vrij heftig. Ging maar niet over en ze werd echt wel erg flauw tot ze begin februari met 39 graden stond, geen trek, kuchje en te (t)rillen. Toch maar even gebeld naar de da en die kwam, kon niets vinden ook niet wat kuchen betreft. Bloed maar afgenomen en breed gekeken, nu zijn haar spierwaarde verhoogt en had ze een ernstig vitamine e te kort. Advies was 2-3 maanden vitamine e olie toevoegen en dan weer opnieuw testen, eventueel spierbiopt. Ik gaf aan spierbiopt lijkt mij niet aan de orde want buiten dat ze knettergek is in der gedrag normaal heeft ze nog nooit een pas stijf gelopen en mankeert ze eigenlijk niks.
Nu komt het grootste probleem: mijn paarden raken toch zo vervelend van het eten. Voerzak of iets werkt niet, ze zijn gewoon echt vervelend van het feit dat er voer komt, raken opdringerig en krijgen onderling slaande ruzie. Om die reden gaf ik dus enkel 'thee' met kruiden en vitamine booster van pharma horse of de vitamine brokjes van hun. Ik kon niet zien wie wat kreeg maar de oplossing was wat mij betreft prima want geen ruzie en zag ze allemaal er aan smikkelen in volgorde van rangorde, merrie waar het om gaat dus als eerste.
Toch is dit dan niet genoeg.. da gaf aan dat hierna een simpele vitamine koek ook voldoende is. Ik heb daar mijn twijfels bij.
Nu ben ik netjes een week aan het olie voeren maar heb echt waar een knettergek paard staan en de ponies slaan elkaar het licht uit de ogen. Ze mocht vanwege het extreme te kort dus ook 2-3 maanden enkel vrij bewegen maar geen inspanning. Ze loopt zichzelf uren heen en weer en als ik naar een pony kijk vliegt ze al uit der panty. Heb nu de vraag uitstaan of ze toch niet iets kan doen want straks is ze van rustig/niet lekker naar stuk gegaan puur vanwege voer.
Iemand een idee welke aanpassing misschien de gouden tip is voor en een rustige kudde en geen toekomstig te kort

de pony blijft dan gewoon je onderste boven lopen en de merrie mept het liefst de ponies doormidden.