Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Spenk schreef:Ik zou wel minderen 9,5 kg is echt veel.... Ze gaat ook heus niet dood van een paar uurtjes zonder staan.
Je kan ook verrijking geven in de vorm van takken etc.
Daihyo schreef:Voer je wel eiwitten bij? Een tekort aan eiwitten kan ook oorzaak zijn van blijven eten omdat ze die behoefte niet kunnen stillen.
Ik voer momenteel 2 soorten hooi, 1 vergelijkbaar met dat van jou en 1 wat rijker in eiwit en laag in suiker. Als ik de 1e onbeperkt geef, dan eten ze ook onbeperkt. Geef ik nog een deel van hooi 2 bij, houden ze ‘s ochtends ruim hooi over en nemen ze veel meer pauze tussen het eten omdat ze sneller verzadigd zijn en hun eiwitbehoefte voldoende gestild wordt. Laag in suiker is het belangrijkste, maar behoefte aan eiwit is er ook, naast vitamines, mineralen en sporenelementen (wat je makkelijk kunt aanvullen met een balancer).
Daihyo schreef:Voer je wel eiwitten bij? Een tekort aan eiwitten kan ook oorzaak zijn van blijven eten omdat ze die behoefte niet kunnen stillen.
Ik voer momenteel 2 soorten hooi, 1 vergelijkbaar met dat van jou en 1 wat rijker in eiwit en laag in suiker. Als ik de 1e onbeperkt geef, dan eten ze ook onbeperkt. Geef ik nog een deel van hooi 2 bij, houden ze ‘s ochtends ruim hooi over en nemen ze veel meer pauze tussen het eten omdat ze sneller verzadigd zijn en hun eiwitbehoefte voldoende gestild wordt. Laag in suiker is het belangrijkste, maar behoefte aan eiwit is er ook, naast vitamines, mineralen en sporenelementen (wat je makkelijk kunt aanvullen met een balancer).
Spenk schreef:Maar waarom geef je dan geen porties? Als je inderdaad 1x daags een bult hooi geeft dan staan ze lang zonder.
Een paard met blessure kost helaas tijd en energie... Zelf ook meegemaakt dus ik reed inderdaad ook sochtends voor werk eerst 20 km totaal de andere kant op.. Leuk? nee maar het is even niet anders. Overgewicht is voor een blessure ook zwaar ongunstig.
Wat je ook nog kan doen is het hooi in een hooibak met slowfeeder rek geven. Dat is in mijn ervaring nog weer moeilijk dan een slowfeeder. Mijn paard rukt een 3x3 cm slowfeeder zo leeg. Zijn hooibak met een 3x3 cm rek gaat een stuk moeilijker.
En kan er geen paard in een stukje naast haar als maatje? Want alleen staan is inderdaad niet fijn.
MarliesV schreef:Oei Amy, die is wel flink zwaar idd. Heb je hem een graasmasker op? Anders wordt het een gevecht die je niet gaat winnen met het opvoeren van beweging.
Inname beperken is de grootste stap.
Ik voer geen glucobalance bij, ook nooit gedaan. Ervaringen zijn wisselend. Suikerbalans is de laatste tijd ook een hot item, dito daarvoor, ik voer het niet bij maar hoor wisselende ervaringen (maar positiever dan gluco balans)
amyblub schreef:MarliesV schreef:Oei Amy, die is wel flink zwaar idd. Heb je hem een graasmasker op? Anders wordt het een gevecht die je niet gaat winnen met het opvoeren van beweging.
Inname beperken is de grootste stap.
Ik voer geen glucobalance bij, ook nooit gedaan. Ervaringen zijn wisselend. Suikerbalans is de laatste tijd ook een hot item, dito daarvoor, ik voer het niet bij maar hoor wisselende ervaringen (maar positiever dan gluco balans)
Ja ben het wel aan het overwegen! Maar ze staan er nu hooguit een uurtje per dag op
SSDesign schreef:Misschien een wat duurdere optie maar ik ben voor een ruwvoerautomaat gegaan. Ik had ook altijd last van te dikke paarden, en ze stonden vaak net te lang zonder. Of ze kregen echt teveel hooi. Ik heb nu een haybutler en het is echt een verademing. Voertijden kan ik mooi spreiden en ze krijgen de hele dag hooi in kleine porties. Ze eten aanzienlijk minder en zijn ook minder hongerig.
Lenexa schreef:Ik heb al jaren de easygrazer. Ze gaan bij mij ongeveer 2 jaar mee maar dan draagt ze ze ook wel een aantal maanden 24/7. Er zaten toen een soort studjes bij, die zitten op de kwetsbare punten zodat hij losschiet maar kun je dus ook zelf weer maken.
Talida schreef:Mijn easygrazer na 2 uurtjes op de wei. denk dat hij nu al beyonbd repair is. Thinline ook geprobeerd, in 2 maten plus bijbehorend halster. Werd ook direct gesloopt. Helaas heeft ze er een methode in ontwikkeld door het masker over de grond naar achter te schuiven en hem dan met je voorhoef vangen, en dan stuktrekken. Gister de da op bezoek gehad vanwege acute koliek. Dus voorlopig dan maar niet op de wei, of langer in de paddock.
Ik zit die van AS das Pferd te overwegen maar die lijkt me snel over de neus heen te kiepen (trukje nummer 2).
Mocht iemand nog andere types weten?
xxxmh schreef:Ik heb binnenkort een vrijheidsdressuur clinic van Jesse Drent. Ik heb daarvoor een voerbeloning nodig. Wat is handig daarvoor te geven waar niet veel suiker in zit ivm gevoelig ervoor. Hebben jullie tips?
Duplo schreef:xxxmh schreef:Ik heb binnenkort een vrijheidsdressuur clinic van Jesse Drent. Ik heb daarvoor een voerbeloning nodig. Wat is handig daarvoor te geven waar niet veel suiker in zit ivm gevoelig ervoor. Hebben jullie tips?
Geef je nog iets van een balancer brokje? Dat kan je ook gebruiken. Ipv dat in 1x te geven.
Oskarrino schreef:Ik zie nu deze op kramer:
https://www.kramer.be/NIEUW/Stallen/mui ... tSuggest=1
Iemand met deze al ervaring aangezien hij 'nieuw' is? Ziet er ook goed uit.