Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:44

Goed ruwvoer is het belangrijkste! Hier krijgen ze (20 maanden oud) 1,5 schep Pavo Grow verdeeld over 3 voerbeurten naast het ruwvoer. Hier zien ze er nog goed uit maar ben wel aan het kijken of ik misschien toch nog iets ga bijgeven. Denk dat ik Subli Omega 3-6-9 ga geven. Dat krijgt zijn moeder en mijn shet ook. Die staan op de Vitalbix en Metazoa.

owens-mama

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:32

Even een vraagje. Min dikkie dik gaat vanaf vandaag op dieet. Geen normale brok meer. Alleen nog vitaminebrok. Welke heeft nou weinig suiker en zetmeel. Is ook nog eens betaalbaar. En staat goed in de verhoudingen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:36

Ik volg even mee.. ik gaf eerst Vitalbix maar die is vrij prijzig maar hoef je niet veel van te geven. Ik ben met de shet nu overgestapt naar Metazoa Fitright Esparcette.. die vorige week ingeslagen met 20% korting bij de Welkoop. Dan is de prijs nog wel te doen. Maar ik hoor graag welke opties er nog meer zijn. Mijn Kwpner staat nog wel op de Vitalbix maar misschien dat ik haar ook wil overzetten maar weet nog niet wat.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:39

Hier tevreden over seniormineral van Agrobs. Daar voer je al helemaal weinig van 10-15 gram per 100 kg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:09

Mijne doen het super goed op Equilin.
Heb veel andere dingen geprobeerd, maar daar doen ze het toch minder op.

Een vitamine brok hoeft van mij niet perce enorm laag in suiker te zitten omdat je er zo weinig van voer.
Bijvoorbeeld 15% suiker als je voor een paard 500 gram vitamine brok voer, voer je 75 gram suiker.
Gemiddeld hooi heeft 10% suiker, daar voer je makkelijk 10 kilo van, dus een kilo suiker.
Bij afvallen en minder suiker willen voeren is weten wat er in je hooi zit belangrijker.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:32

Ik wil dat juist wel. Die van mij is nu gewoon te dik. En alles wat extra is. Wil ik juist achter wege laten! Pavo vital ken ik wel. Vitalbix werd mijn vorige pony mega sloom van. Vond het wel een mooi product. Metazoa heb ik nu proefstukjes van. Maar misschien is er wel meer wat ik kan proberen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:35

Marstall force. Geef je ook maar 80 gram van (even uit mijn hoofd)
Zelfde als master vit crix.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:45

Vitalbix waren de mijne ook niet op te doen.
Marstall werd zand likken bij allemaal.
Pavo vital wel oke, net als de mineralen bikkels van Subli.
Op Equilin zijn ze soepel in hun spieren en houden het werk goed vol.

Ik snap dat je alles wat extra is weg wil laten, maar van een vitamine brok voer je weinig.
Wat er in je hooi zit is suiker-technisch veel belangrijker.
En hoe ze het op een vitamine brok doen belangrijker dan de laatste paar gram suiker.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:57

Equilin basic heb ik gegeven in combi met de subli basisbrok en deed ze goed op (alleen schuurde ze veel met haar manen) dus overgestapt naar Vitalbix en is ze rustiger geworden wat ik niet erg vind maar mijn shet werd te mat dus die overgezet naar de Metazoa. Maar stel dat ik weer de Equilin ga geven wat geef je er dan bij wat wel betaalbaar is.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:58

ik neig nu naar de metazoa allee is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen luzerne en espacette en timothee. behalve natuurlijk de ingeredienten.. hij gaat dus echt op rantsoen. moet ik ook nog naar de eiwitten kijken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:13

Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel en spier opbouw.
Vaak zit er in hooi wat meer suiker en juist minder eiwit. Dus zou graag wel wat eiwit zien.
Mijn pony's krijgen om die reden hun vitamine brokje met lucerne.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:27

Dan zou ik hem naast zijn onverpakte hooi. Dus beter de luzerne variant kunnen geven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:40

owens-mama schreef:
Ik wil dat juist wel. Die van mij is nu gewoon te dik. En alles wat extra is. Wil ik juist achter wege laten! Pavo vital ken ik wel. Vitalbix werd mijn vorige pony mega sloom van. Vond het wel een mooi product. Metazoa heb ik nu proefstukjes van. Maar misschien is er wel meer wat ik kan proberen

Als je het dan echt goed doet, moet je uitrekenen hoeveel suiker je daadwerkelijk voert.
Dus ene vitaminebrok heeft misschien 5% suiker, maar moet je 250 gram van geven, dan voer je dus 7,5 gram suiker per voerbeurt.
Van een andere brok hoef je misschien maar 75 gram te voeren, als die dan 10% suiker bevat, maakt dat dus helemaal niets uit, dat is ook 7,5 gram suiker.

En ook al moet je 100 gram voeren van die van 10% suiker, die 2,5 gram op de kg die met je hoog binnenkomt maakt dat die 2,5 gram in dat paardenlichaam niet meer opvalt.

Dat is wat Dennis bedoelt.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 22:33

O sorry zo had ik het niet gelezen.. en daar had ik niet zo over nagedacht. Dank je wel voor de tip

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:44

Esparcette bevat ook veel eiwit dacht ik

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:26

Laura_ schreef:
Esparcette bevat ook veel eiwit dacht ik

Klopt. Werkt ook een beetje anti parasitair. :j

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:29

Ik voer bijna een jaar metazoa met veel tevredenheid. Nu eet ze het ineens niet meer. Voer van een stal genoot geprobeerd en dan eet ze nog net niet der bak op. Meer mensen die ervaring?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:38

elinedeau95 schreef:
Ik voer bijna een jaar metazoa met veel tevredenheid. Nu eet ze het ineens niet meer. Voer van een stal genoot geprobeerd en dan eet ze nog net niet der bak op. Meer mensen die ervaring?

Jep hier dezelfde ervaring. Heb er even 2 weken op wat anders gezet en gister vrat ze de metazoa ineens weer heel rap op. :') Even kijken of dit nu blijft of niet.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:26

Mijn shet eet het ook minder graag dan de Vitalbix maar ze eet het wel op. Maar in de avond eet ze toch eerst verder aan het hooi als ik brok geef dus of het hooi is lekkerder of ze vindt de brok minder.