[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:30

even een tipje gevraagd, mijn merrie was vorig jaar heel dun, toen bij gevoerd met slobber lucerne en pulp.
Ik heb nog lucerne staan van toen.
Nu is ze door zich druk te maken weer wat ingevallen. maar niet zo drastisch vermagerd dat ze weer alles moet hebben.

Zou alleen de lucerne gemengt tussen het kuil ook helpen?

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:33

Wat is het makkelijkst om bij te voeren om je paard dikker te krijgen?

Het is niet mijn paard, een leasepaard dus krijgt gewoon de brok van stal mee. Dit is meestal 1,5/2 kilo in ochtend en avond. en dan nog hooi.

Ik voer haar zelf 1 schep muslie en 300gr Energiekernmix van subli, maar is er nog iets wat ik bij kan gaan geven?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:00

Ik heb een merrie van 5 jaar, een new forestpony. Ik heb haar ingereden en toen kreeg ze en veulen. Daarna heb ik haar nog een paar keer gereden en nu staat ze al een tijd stil omdat ik niet meer durf te rijden omdat ze heel erg mager is. Ze was altijd al dun, maar het is nu echt op zijn ergst.

Ze is ontwormd en ze heeft een vitamineshot gehad. Ze staat dag en nacht op de weide waar voldoende gras staat en ze krijgt nog kuilgras van goede kwaliteit bijgevoerd en ze krijgt per dag een kilo merriebrok en een halve kilo muesli erbij.

Nu rij ik haar dus niet meer en ook longeren wordt niet gedaan omdat ik het niet aan durf, ze heeft de krachten nu meer nodig. Is het verstandiger om haar een deken om te doen om haar warmer te houden zodat ze daar minder energie voor hoeft te gebruiken?

Dit is een foto van deze zomer
Afbeelding
Hier is ze al dun, maar ze is nog veel en veel dunner nu.

Vanmiddag maak ik even een foto van hoe ze nu is.....

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:46

Mijn trekpaard is ook veel te dun maar ze is ook al 25. Nu zit ik er aan te denken haar een deken op te doen alleen als ik haar eten kom geven zweet ze dus dat is weer een probleem. En ze heeft nog nooit van haar leven een deken opgehad. Zal ik het dan wel doen?

_Orlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:57

Ik heb ook een vraagje voor mijn a welsh merrie. Ze is vorig jaar ook mager geweest,
heb toen de da laten komen en toen had ze wormen. Ze heeft hiervoor een vitamine-
spuit gehad, wormkuur en extra mineralen. Toen werd het weer beter, maar nu het
weer winter word is ze weer ingevallen. Ik heb een mestonderzoek gedaan en daar kwam
uit dat ze bloedwormen had. Ik heb haar nu een week geleden ontwormd, maar toch blijft
ze nog mager. Hoe kan ik mijn pony dikker krijgen? Ze staat in de zomer 24/07 buiten
en daar voelt ze zich het lekkerst. Ik wil haar eigenlijk ook buiten laten deze winter alleen
is dit vorig jaar ook niet goed gegaan. Ze is toen erg afgevallen door de kou. Zou ik haar met
een dekentje op buiten kunnen laten?

Op het moment staat ze wel binnen en krijgt ze een paar brokjes en muslie. Verder krijgt
ze voorgedroogt kuilvoer maar dit eet ze niet goed. Ik ben van plan om de tandarts te laten
komen voor haar, misschien dat het daar aan ligt.

Wie kan mij helpen :)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:07

Ook ik heb een vraagje :)

Zal slobber ook goed helpen als dikmaker bij een gewoon fitte D-pony van 12 jaar? Ze maakt zich snel druk en valt ontzettend snel in, en dit komt er gewoon niet meer bij...

Ik hoop dat iemand tips heeft? :) Ik lees namelijk alleen maar dingen over slobber voor oudjes etc..

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:45

Slobber met maismeel kan goed helpen! Mijn paard van 1.71 cm staat nu op:

3 kilo besterley verdeeld over 2 voerbeurten
600 gr. Linamix verdeeld over 2 voerbeurten (aanvulling besterley)
1 kilo hippostar kruidenmeuslie
Of! 1 kilo slobber mash van havens met een halve schep maismeel.
2 a 3x per dag ruwvoer
Paar wortels voor de smaak :P

De linamix voer ik op en dan stop ik daar mee. Ook verander ik per 1 december naar een stal waar ik zelf voer koop. Ik ga haar op mijn huidige stal al laten wennen aan de draversbrok van havens zodat ze op de nieuwe stal meteen over kan en niet meer aan het voer hoeft te wennen. Besterley vind ik niet geschikt voor mijn paard maar dat word hier standaard gevoert.

Ik hoop straks haar vet genoeg te krijgen met 3 kilo brok, 1 schep meuslie of slobber en ruwvoer. Voer nu veelste veel bij en dat hoort niet nodig te zijn!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:00

Slobber (althans de gewone zemelen) is geen dikmaker. Er zit echt 0,0 energie in en dat is juist wat paarden nodig hebben om rond te blijven.
Het is een veel gemaakte fout om drukke paarden geen energie te voeren, je moet ze juist energie voeren zodat je hun reserves blijft aanvullen. Kijk vooral naar voer met veel olie.
Hierboven zag ik een paard met heel weinig buik, begin eerst met héél veel ruwvoer, ook b.v. geweekte bietenpulp kan helpen om een buik te kweken.

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 02:16

Maïsmeel krijgen ze stalbenen van had ik van de DA gehoord?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:06

Dat kan als het paard het niet goed kan hebben. Die van mij wordt stram van lucerne :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:21

Als de mijne begint te vermageren en toch genoeg energie heeft bij het rijden, dan doe ik het volgende:
1 ruwvoer gift proberen te verhogen (ik geef al zo goed als onbeperkt, maar je weet nooit of de eetlust of de nood veranderd is)
2 extra lucerne of grasmix door het krachtvoer: extra ruwvoer en eiwitten voor spieropbouw
3 lijnzaadvlokken extra: goed voor vacht en spijsvertering, maar ook een bron van goede vetten
4 extra olie door het voer, meestal in combinatie of gevolgd door een sedocholkuur om de lever te ondersteunen in het afbreken van de vetten
5 of vitaminekuur of juist ontgiftingskuur van de lever op basis van kruiden of "geneesmiddel" (sedochol of ecuchol)

nu in samenspraak met DA wordt stap 4 extra spelt en de extra olie pas als laatste in mijn geval stap 6

moest ik minder krachtvoer geven of een extra voerbeurt kunnen inlassen, dan zou bietenpulp ook op mijn lijstje voorkomen.

Algemeen is ruwvoer de eerste vereiste en vervolgens extra energie onder de vorm van vetten, snelle energie (suikers en zetmelen) worden te snel verbrand en maken "hete" paarden alleen maar frisser waardoor ze de extra energie gewoon verbranden ipv "stockeren"

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:15

ik heb echt overal gezocht en allerlei dingen gelezen en uitgeplozen, maar ik kan het niet vinden..
ik zoek iets waar men paard dikker van word maar niet meer energie van krijgt,
aangezien hij nu al staat te stuiteren..
hij krijgt ongeveer 2 kilo biks per dag,
en 3/4e kilo muesli.
ook krijgt hij 2 keer perdag heel veel ruwvoer, (goede kwaliteit kuil)
en meestal krijgt hij er tussendoor nog wat bij.
sommige mensen zeggen slobber,
sommige mensen zeggen meer ruwvoer ( wat dus niet goed helpt, hij krijgt al heel veel )
sommige mensen zeggen een bepaald soort muesli
sommige mensen zeggen dat hij naar de tandarts moet, maar zijn gebit is goed.
en hij is ook net weer ontwormt. ik controleer nog regelmatig of er geen wormen in de mest zitten.
hebben jullie misschien tips? over wat voor soort muesli, en wel of geen slobber?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:53

Rooooomz, zie het berichtje boven die van jou van Petitparis. Dat lijkt me een hele goede volgorde ( naast tanden en wormen controle ).

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:55

@maris, ik heb ondertussen een tip gekregen van Zupa slobber?
dat is geschikt voor energieke paarden en paarden die makkelijk hun gewicht verliezen.. daar ga ik mij even in verdiepen, maar toch bedankt :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:04

idd ik vertrek vanuit mijn situatie, waarbij paard regelmatig ontwormd wordt en getest op wormen 1x/jaar en de tanden 2x/jaar gecontroleerd worden.

zupa is op basis van bietenpulp en dit hielp bij mijn vorige paard (heethoofd) ook erg goed.

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:15

mooi :), ik ga het morgen gelijk halen! ik hoop dat het bij die van mij ook werkt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:48

Ik meld me ook...
Ik heb sinds begin oktober een nieuw paard, kwpn merrrie van 9 jaar. Ze was toen ze kwam zo'n 2 maanden van 't veulen af. En heeft inmiddels 4 of 5 veulens gehad.
Toen ik haar kocht was ze al mager en weinig bespiering (door 't veulen). Ze is begin a half augustus van het veulen af gegaan en ook verhuisd. Bij die mensen heeft ze 7 weken gestaan en toen kwam ze bij mij.
Bij mij is ze in een hit actief stal gekomen (eerst vanaf 17u nog op stal, later vanaf 23u en nu sinds 2,5 week 24/7 buiten). Hele verandering natuurlijk, want ze was gewend op stal te staan. Daarbij heb ik haar eerst zonder deken gehouden, maar haar sinds een maand ongeveer (toen t echt koud begon te worden) toch een deken op gedaan. Omdat ze weinig vacht heeft en ze schraal is (anders heeft ze 't koud en verspilt ze haar energie aan warm blijven en vacht aan maken). Ze is erg onderdanig in de kudde. Het kost haar best wel moeite om haar plekje te vinden en te wennen.

Ik voer haar nu (sinds zo'n 3 weken):
- 2x per dag: 1/2 kg biologische brok (op maat gemaakte brok wat vit/min betreft, tov het voordroog) + 1/2 kg biologische granen (zit vanalles in o.a. maisvlokken)
- 1x per dag: 1 kg Dodson & Horelle Build up muesli + scheut maisolie
- 1x per dag vit/min PAVO vital complete
- veel voordroog + kuil
(liksteen is ter beschikking in de actief stal)

Daarvoor kreeg ze 2x daags ruim een halve kg (half om half bio brok/granen) (dus 1 1/4 kg per dag)

Heb week geleden mestonderzoek laten doen, ze heeft geen wormen. (is begin okt ook nog ontwormt) D'r vacht glanst ook. Bloedonderzoek bij keuring laten doen, begin oktober, was ook prima.
Alleen ze was paar keer aan het gapen tijdens t onderzoek. Daarom raadde de DA aan om een kuurtje voor de maag te geven. Maar heb haar bij mij op stal eigenlijk niet meer zien gapen, dus dat niet meer gegeven. Alleen even in het begin, sporadisch weleens. Maar nu krijgt ze in de actief stal natuurlijk over 20u verdeelt ruwvoer te eten, wat natuurlijk beter is voor de maag, continue eten. Brokken krijgt ze nog wel 2x daags, omdat ze dat nog niet zelf durft op te halen in het voersysteem (te onderdanig) Voordroog/kuil haalt ze wel voldoende op (in de computer kunnen ze dit zien)
Eind november of Begin dec een halve vitamine spuit gegeven.

Qua beweging, eerst week weinig gedaan, en verder veel stappen in het bos (heuvelachtig) + longeren en laatste weken niets ivm sneeuw/gladheid Dus niet echt intensieve beweging ivm opbouwen (gezien ze lange tijd niets gedaan heeft hiervoor) en elkaar leren kennen.

Ik heb haar nu 2,5 maand en ze is wel ietsjes aangekomen maar niet heel veel. Je ziet haar ribben heel duidelijk, er moet echt wat vet bij.
Qua bespiering moet er ook nog heel wat bij hoor (maar met die sneeuw/gladheid en rondom ijzers kan ik nu niet zo veel... hoop op sneeuwbeslag volgende week als t mogelijk is)
Ze lijkt best 'hongerig' elke mini sprietje of plukje kuil dat ze ziet, wil ze op eten, zelfs dorre takjes tijdens t wandelen...

Zou dit goed zijn zo? Of iemand nog aanvullingen oid?

Ik dacht misschien aan opkikker van de paardendrogist. En/of toch nog iets voor de maag geven voor de zekerheid, ondanks dat ze niet meer gaapt...
Zou last van de maag, ook kunnen zorgen dat ze niet zo snel aankomt? Of zou t door de stress komen van de velen veranderingen in korte tijd en het feit dat ze er wat langer over doet een plekje te vinden in de actief stal...

Echt ander voer is eigenlijk niet echt een optie. Ik mag ook eigenlijk niet die D&H voeren, omdat alles biologisch moet zijn. Kan wel die bio granen of brok aanpassen qua hoeveelheid.

Ik hoor graag tips!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 02:02

Even wat foto's

http://www3.picturepush.com/photo/a/476 ... 761286.jpg
http://www1.picturepush.com/photo/a/476 ... 761284.jpg
Dit is een foto van hoe ze er ooit (in 2005) uit zag. Waarschijnlijk heeft ze na dit veulen, nog 2 of 3 veulens gehad En ervoor ook een.

Toen ze net bij mij was, begin oktober, zag ze er zo uit:
http://www4.picturepush.com/photo/a/476 ... 61372.jpeg
http://www3.picturepush.com/photo/a/476 ... 761381.jpg

En van november (heeft ze ook ietsje meer vacht erbij dus vertekend iets)
http://www1.picturepush.com/photo/a/476 ... 61379.jpeg

Van nu heb ik geen foto zonder deken eigenlijk. Maar je ziet nog duidelijk haar ribben.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:47

Mijn paard is ook te mager. Niet extreem, maar zijn ribben zijn wel te zien. Hij krijgt per dag 4 scheppen muesli zonder haver en krijgt 3à 4 keer per dag hooi. Hij staat overdag op de wei en hij krijgt savonds nog wortelen. Hij lijkt geen problemen met eten te hebben, vooral wortelen en appelen zijn favoriet. En in zijn wei is hij constant aan het grazen. Ik heb hem nog maar drie maanden en toen we hem kochten was dit ook al zo.

Zou hij gewoon nog extra hooi nodig hebben of kunnen we hem beter mais ofzo geven?
Ook dacht ik eventueel aan een tandprobleem omdat hij af en toe zijn muesli uit zijn voederbak gooit. (Hij eet het daarna wel van de grond op). En in een ander topic op bokt had ik gelezen dat dit ook te maken zou kunnen hebben met tandproblemen. Maar hij lijkt dus geen problemen te hebben met eten.

Hij is trouwens ook pas ontwormt en ziet er voor de rest gezond uit en heeft een mooie glimmende vacht.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:17

Pivanti, bij jouw paard is het duidelijk een vet tekort. Voer je wel voldoende energie tegenover wat ze moet doen?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:29

Ik kocht haar al zo mager. Waarschijnlijk doordat t veulen haar zo leeggetrokken had en bespiering weg omdat er weinig mee gedaan is. Ik begon met 1 kg brok (kreeg ze bij de vorige eigenaar ook) Deed niet zoveel met haar, wat stappen in het bos en wat longeren.
Sinds 5 weken ofzo voer ik dit:

- 2x per dag: 1/2 kg biologische brok (op maat gemaakte brok wat vit/min betreft, tov het voordroog) + 1/2 kg biologische granen (zit vanalles in o.a. maisvlokken)
- 1x per dag vit/min supplement
- veel voordroog + kuil

Ze krijg nu dus totaal 3 kg brokken + vitamine supplement + scheut maisolie

Afgelopen 5 weken heeft ze bijna niets gedaan vanwege de sneeuw.

Moet zeggen dat ik haar sinds deze week opeens ietsjes vind aangekomen, maar je ziet d'r ribben nog wel. Meer bij de flanken is ze ietsje ronder.

Heb sinds gister kalkoengaten dus vandaag weer wat kunnen doen. Dus nu zal ik weer wat meer gaan doen qua beweging ( opbouwend uiteraard)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:30

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:37

Opkikker kan idd helpen, maar alleen als haar darmen nu niet goed werken/ verteren.

Seniores priores van Subli is eigenlijk HET product om paarden snel op een goed gewicht te krijgen. Het is eigenlijk bedoelt voor oudere paarden met een slecht gebit, maar het werkt ook prima voor jonge paarden. Voor paarden die totaal geen hooi meer kunnen eten adviseren ze 1 kg droog product seniores priores per 100 kg lichaamsgewicht. Dan heb je een beetje idee over de hoeveelheid. Het kan dus zowel het ruwvoer als krachtvoer vervangen voor een paard.

Maisolie zou ik niet doen, sommige mensen vinden dat zelfs een toxisch vet.... Dan is eerder lijnzaadolie aan te raden ( bevat veel omega 3 ) of misschien als je soja olie geen probleem vindt omega 369 van subli.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:41

Pivanti schreef:
Ik kocht haar al zo mager. Waarschijnlijk doordat t veulen haar zo leeggetrokken had en bespiering weg omdat er weinig mee gedaan is. Ik begon met 1 kg brok (kreeg ze bij de vorige eigenaar ook) Deed niet zoveel met haar, wat stappen in het bos en wat longeren.
Sinds 5 weken ofzo voer ik dit:

- 1x per dag vit/min supplement
- veel voordroog + kuil

Ze krijg nu dus totaal 3 kg brokken + vitamine supplement + scheut maisolie

Afgelopen 5 weken heeft ze bijna niets gedaan vanwege de sneeuw.

Moet zeggen dat ik haar sinds deze week opeens ietsjes vind aangekomen, maar je ziet d'r ribben nog wel. Meer bij de flanken is ze ietsje ronder.

Heb sinds gister kalkoengaten dus vandaag weer wat kunnen doen. Dus nu zal ik weer wat meer gaan doen qua beweging ( opbouwend uiteraard)

Ja, ik las wat je voerde, maar ik kan er niet uit opmaken hoeveel energie hierin zit.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:59

Geen idee wat er in het biologische voer zit precies qua energie
Momenteel heb ik trouwens geen dodson and horell voer meer maar muesli van pavo sportfit heet dat Scheen volgens instructrice te helpen om aan te zetten en ook voor spieropbouw Had ik nog staan, allebei t voer van mn vorige paard.
Probleem is dat ik eigenlijk niets anders mag voeren dan t biologische voer Doe t nu wel maar is staleigenaar niet zo blij mee