Actuele prijs hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:43

Wij hebben idd weinig obstakels zeg maar. Dus ze kunnen wel vaart maken met mesten, maar uiteraard ook met het schudden van het gras. Dat zal betreft regeling wel mee spelen.
En dat er geen regeling is kan ik nog wel begrijpen, maar betalen voor de mest...dat is nog weer wat anders. Dat zou ik dus nooit doen.

Wij hebben nu ook al jaren voordroog.
Hele mooie droog gras die ook in kleine pakjes zou kunnen. Dat ligt er dus ook een dag of 5 af.
Voordroog idd omdat kleine pakjes veel werk is. En die grote balen kunnen we zonder schimmel gewoon 3 weken open laten liggen. Omdat het dus zo droog is.

Vorige jaar betaalde we 14,43 incl btw per grote ronde baal.
Dat is dan het pakken/wikkelen en op de plaats laten zetten bij elkaar.
Benieuwd wat het dit jaar gaat zijn.

Vanmiddag gaat het in de pak en het is vrijdag ochtend gemaaid.
Benieuwd hoeveel het er gaan zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:46

hier schudden wij altijd maar 1x daags. op den duur sla je het anders bijna kapot.

ik ga niet zeggen als je het echt op een minimaal aantal dagen in droge hooi pakjes wil, dat je dan echt 2/daags gaat schudden, maar als je na 6 dagen mooi en droog, warm weer hebt, red je het echt prima met 1x schudden.(wij doen het normaal kort na de middag, dag is wat nu vanboven lag al mooi kunnen opdrogen en eens gekeerd heeft de nieuwe boven ook weer nog mooi tijd om te drogen), maar toen mijn man een jaar geopereerd was aan zijn knie, heeft een vriend telkens na zijn werk komen schudden en is ook gewoon goed gekomen met prima hooi na 6 dagen(was ook echt wel heet toen).

hier geef ik liefst in plastic.
jaar op zijn zijn er gewoon balen hooi die ze gedeeltelijk of niet willen eten. we weten altijd waar het vandaan komt, is nooit ook maar iets mis met het hooi, dus ik vind dat doodzonde.
als datzelfde hooi gewoon in plastic gedraaid wordt, eten ze elke spriet met veel smaak op.
bij ons ligt alles ook binnen.
pakken in plastic die over blijven na de winter, zijn de winter(en zelfs 2 winters later),erop, nog altijd even goed en smakelijk.
Het hooi zit na een zomer daar te liggen onder het stof en eten ze het dan helemaal met lange tanden op(+ het stof zorgt dan altijd wel voor wat meer gehoest en gebries)

(maar kost natuurlijk een stuk meer en dat plastic samen is ook weer een hoop plastic afval natuurlijk)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoor het knisperen.

Heel blij met onze eerste snede 2022.
65!!! (nieuw record) balen voordroog hooi.

Ik wil het eens laten testen, ik weet dat het bij Pavo kan.
Maar waar kan dat nog meer?

belle_boef

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:14

Wat een bulten. Flinke oogst.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:25

Lekker veel! Hier groeit het gras ook goed.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:49

Iemand hier al ton prijzen opgevraagd voor het nieuwe hooi?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:10

DuoPenotti, ik doe het via Havens. De monsters worden echter allemaal ingestuurd naar Eurofins Agro. Voordeel van Havens vind ik dat er een pakket naar jou wordt gestuurd en je krijgt via de mail een vragenlijst. Na de analyse krijg je een voeradvies op maat, zonder extra reclame voor voer van Havens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:19

Ik heb zowel via Havens als Pavo gedaan. Beiden zijn prima. Ik heb wel gekozen voor geen voeradvies. Want ik wil niet aan een merk gebonden zitten (en prima zelf een onafhankelijk voeradvies maken :)) ).
Als je zo'n partij hooi hebt, zou ik zelfs kiezen voor een uitgebreide analyse, zodat je ook alle vitamines en mineralen hebt.

Hier gaan de baaltjes vandaag geperst worden. Zo tof, ik heb nog nooit zo mijn hooi kunnen kopen :D
Afbeelding

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:25

Ik weet niet of het 100% ontopic is, maar omdat hier denk ik een hoop hooikenners zijn durf ik toch wel mijn vraag hier te stellen. Ik heb namelijk weinig echte hooikennis, behalve dat ik het hooi voor mijn konijnen altijd bij de boer haal. Ik heb nu de keuze om te kiezen uit een eerste snede, die morgen wordt geperst, of uit hooi wat van verleden najaar komt. Ik weet verder inhoudelijk niet zoveel over de voedingswaarde van het hooi, maar ben benieuwd of hier nog op 't eerste gezicht een beste keuze in te maken is :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:31

Daihyo
dat ligt er fijn bij :j

Bedankt voor de tips van de analyse

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:26

Sellyxx schreef:
Ik weet niet of het 100% ontopic is, maar omdat hier denk ik een hoop hooikenners zijn durf ik toch wel mijn vraag hier te stellen. Ik heb namelijk weinig echte hooikennis, behalve dat ik het hooi voor mijn konijnen altijd bij de boer haal. Ik heb nu de keuze om te kiezen uit een eerste snede, die morgen wordt geperst, of uit hooi wat van verleden najaar komt. Ik weet verder inhoudelijk niet zoveel over de voedingswaarde van het hooi, maar ben benieuwd of hier nog op 't eerste gezicht een beste keuze in te maken is :)

Is denk ik afhankelijk wat voor type paard/pony het moet eten. Heb je een sober ras zou ik niet voor rijk hooi gaan maar juist wat armer hooi. Eén van onze paarden doet het super op 1ste snee, terwijl het voor de ander eigenlijk voor mooi weer te rijk is.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:33

meggiemeg schreef:
Sellyxx schreef:

Is denk ik afhankelijk wat voor type paard/pony het moet eten. Heb je een sober ras zou ik niet voor rijk hooi gaan maar juist wat armer hooi. Eén van onze paarden doet het super op 1ste snee, terwijl het voor de ander eigenlijk voor mooi weer te rijk is.

Het staat er wel, maar misschien niet heel duidelijk, het is voor konijnen bedoeld :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:33

meggiemeg schreef:
Sellyxx schreef:

Het staat er wel, maar misschien niet heel duidelijk, het is voor konijnen bedoeld :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:04

Het moet minimaal 6 weken rusten. Dus voor nu zou ik zeker nog een baal van vorig jaar doen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:13

Sellyxx schreef:

Oeps :o , wel gelezen maar dacht dat je nu in moest gaan kopen voor een paard/pony.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:04

Direct van het land 1.50 doorsnede hooi en thuis gebracht voor 30 euro.
Tenminste dit is wat de buurvrouw net zei qua prijs

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:52

kyrkelover schreef:

Hier is zojuist geleverd door de loonwerker, direct af land 170 euro per ton. Grote balen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:54

Ik heb net 50 pakjes opgehaald met gesloten beurs deal . Flink heen en weer geschud op de trekker

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:41

Wij hebben gisteren het hooi opgehaald, direct van t land af, zelfde prijs als vorig jaar, balen waren iets groter geperst, super mooi hooi.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:23

Delphi2 schreef:
kyrkelover schreef:

Hier is zojuist geleverd door de loonwerker, direct af land 170 euro per ton. Grote balen.

Dit inderdaad

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:32

Ik ben niet zo goed in rekenen, maar dan zou een grote baal van 350 kilo bijna 60 euro mogen kosten?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:34

DuoPenotti schreef:
Ik ben niet zo goed in rekenen, maar dan zou een grote baal van 350 kilo bijna 60 euro mogen kosten?

Als het echt droog hooi is..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:38

Ik betaalde vorig jaar ook 60 euro, wel bezorgd en op de plek gezet. 24 balen. Ik heb ze nu bijna op en ze komen binnenkort weer brengen. Had nog balen van vorig jaar gereserveerd, mooi droog spul. Ook voor 60 euro bezorgd. En weer 24 balen.

Ik zie hier bij mij in de buurt wel goedkopere staan op MP, maar dan moet ik zelf elke keer een baal ophalen. Dat zie ik ook niet zitten. Voor nood prima, maar niet om het jaar rond te komen.

Eergisteren 15 kleine baaltjes van het land opgehaald. Mooi handzaam, 3 euro per baaltje. Die gebruik ik vaak als ik geen tijd heb om nieuwe baal te pakken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:30

Wat goedkoop!
Dat vind ik hier in de omgeving echt niet meer. Al jaren niet. Ik betaalde €65,- per uur ex btw voor het op de plek zetten en volgens mij was het balen persen en wikkelen zelf ook al richting de €20,- exclusief btw.
Midibalen vorig jaar iets van €11,- exclusief BTW

Ik heb gister 150 pakjes hooi laten persen. Mooie lange pakjes. De rest van de oogst is in de grote ronde balen gegaan. 13 stuks.
Dus echt zo droog als hooi in de balen gegaan (zaterdag gemaaid, alle dagen geschud maar maandag wel in de ochtend regenbuien gehad.
Zolder ligt weer vol. Had de zolder nog half vol liggen met 1e snee 2021. Die zijn we nu aan het voeren maar ik hoop wat over te houden voor volgend jaar.

DuoPenotti schreef:
Wij hebben idd weinig obstakels zeg maar. Dus ze kunnen wel vaart maken met mesten, maar uiteraard ook met het schudden van het gras. Dat zal betreft regeling wel mee spelen.
En dat er geen regeling is kan ik nog wel begrijpen, maar betalen voor de mest...dat is nog weer wat anders. Dat zou ik dus nooit doen.

Wij hebben nu ook al jaren voordroog.
Hele mooie droog gras die ook in kleine pakjes zou kunnen. Dat ligt er dus ook een dag of 5 af.
Voordroog idd omdat kleine pakjes veel werk is. En die grote balen kunnen we zonder schimmel gewoon 3 weken open laten liggen. Omdat het dus zo droog is.

Vorige jaar betaalde we 14,43 incl btw per grote ronde baal.
Dat is dan het pakken/wikkelen en op de plaats laten zetten bij elkaar.
Benieuwd wat het dit jaar gaat zijn.

Vanmiddag gaat het in de pak en het is vrijdag ochtend gemaaid.
Benieuwd hoeveel het er gaan zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:34

DuoPenotti schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Video ]
Hoor het knisperen.

Heel blij met onze eerste snede 2022.
65!!! (nieuw record) balen voordroog hooi.

Ik wil het eens laten testen, ik weet dat het bij Pavo kan.
Maar waar kan dat nog meer?

65 grote ronde balen? Van hoeveel m2 grond?