Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bwor

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:20

Onze paarden krijgen ook metazoa, eentje heeft vaak last van mok en de andere heeft zomereczeem. Helaas heb ik bij mijn paarden niet het idee dat het echt wat doet voor deze symptomen. Ik blijf het wel gewoon voeren als basis, aangezien ze voor de rest niks aan brok krijgen

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:24

Ik was nooit zo van de bloedonderzoeken, was wel altijd aan het speuren op internet en zat dan achter tabellen de voedingswaarden uit te rekenen en dacht oprecht dat ik goed bezig was. Uiteindelijk dan toch een keer boedonderzoek en toen bleek er wel degelijk een tekort te zijn. Ik wil je nu dus eigenlijk ook een bloedonderzoek adviseren al was het alleen maar om te weten of datgene wat je voert ook juist is.....succes

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:40

Ben dan wel benieuwd hoeveel sportsfit je voert,want om aan voldoende vitamine E te komen moet je redelijk wat voeren..Het blijft zowiezo altijd lastig..Vitamine E in metazoa(zoals bij de meeste supplementen en voeders denk ik)is niet natuurlijk en bij sommige paarden zal de natuurlijke variant misschien beter opgenomen worden..Zowiezo denk ik dat het ook ligt aan hoe goed de darmen van een paard de voedingstoffen op kunnen nemen,dat verschilt denk ik ook per paard..Ik vind het zelf ook enorm lastig,mijn oudere merrie heeft ook tekorten ondanks dat ze een supplement kreeg met hoge gehaltes,vit E,magnesium,zink koper ect ect..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:17

Ik ben aan het opbouwen en zit nu op bijna een halve kg per dag. (Ze kreeg voorheen alleen luzerne en metazoa naast gras en hooi) Volgens de website zit er per kg sportfit, 400 gram natuurlijke vitamine é in. Mijn paard zou 2 kg per dag moeten hebben (volgens de website, maar dat vind ik behoorlijk veel voor de prestatie die ze doorgaans levert, dus reken op iets meer dan een kg)Uitgaande van een kg zit ik op dezelfde hoeveelheid vitamine e als ik van de Metazoa heb gevoerd, bij 250 gram. Dus het gaat redelijk gelijk op.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 00:35

Bedoel je niet 400 milligram?
Ik voer mijn gepensioneerde pony ook sportsfit. Een volle schep per dag. Nooit gewogen hoeveel dat is. Vroeger kreeg hij amper krachtvoer omdat ik ervan overtuigd was dat hij het niet nodig had. Ivm met o.a. zijn gewrichten op advies van da sportsfit gaan voeren en hij doet het daar erg goed op. Wordt niet dik, terwijl hij niet meer werkt en vroeger echt dik werd van lucht.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:22

TinePine schreef:
Bedoel je niet 400 milligram?
Ik voer mijn gepensioneerde pony ook sportsfit. Een volle schep per dag. Nooit gewogen hoeveel dat is. Vroeger kreeg hij amper krachtvoer omdat ik ervan overtuigd was dat hij het niet nodig had. Ivm met o.a. zijn gewrichten op advies van da sportsfit gaan voeren en hij doet het daar erg goed op. Wordt niet dik, terwijl hij niet meer werkt en vroeger echt dik werd van lucht.

:D Ja, dat zal milligram zijn. Was moe gisteravond. Ik heb laatst gewogen hoeveel een volle schep is, ongeveer 600 gram.

Ik heb gisteravond haar mok behandeld en het wordt eindelijk minder. Maakt me niet uit wat daar de reden van is, ik ben er blij om.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:37

Voeren jullie ook iets bij om de ca/ph recht te trekken? Ik meende dat de sfb hoog in calcium zat maar keek net op voervergelijk en de verhouding is 1:0:20 ca/ph/mg

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:37

Toen ik vier jaar geleden Bambam kocht had hij last van mok. Supplementen gevoerd en vetlok laten groeien. Nooit meer last van mok gehad. Tekorten hebben invloed op huidconditie en de vetlok houdt de koten droog en voorkomt verbranding door de zon. Hij heeft daar een roze velletje. Bij vorige eigenaar had hij er volgens haar zeggen regelmatig last van. Nu niet meer.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:56

Afgezien van Eemland Diervoerders in Soest kan je Metazoa nu tegenwoordig ook kopen bij De Oostermolen in Nijkerk. De laatste levert zelfs binnen hun regio aan huis.

Fennaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:04

Ik geef zzen. Erg positief over. Verkrijgbaar bij DA. Begreep dat Zzen een vd weinige of enige is die echt wetenschappelijk op paarden is getest.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:45

Fennaatje schreef:
Ik geef zzen. Erg positief over. Verkrijgbaar bij DA. Begreep dat Zzen een vd weinige of enige is die echt wetenschappelijk op paarden is getest.

We hebben het hier toch specifiek over Metazoa?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:52

PaysBas schreef:
Fennaatje schreef:

We hebben het hier toch specifiek over Metazoa?

Haha ja dacht ik ook :P

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:45

Ik zit met een probleem. Mijn paardjes krijgen nu al vanaf maart metazoa. Ze glimmen en doen het er op zich goed op. Mijn ze schuurt wel weer. Maar daar heb ik me maar bij neer gelegd.
Maar mijn merens is enorm sloom. Er zit geen snelheid in. Dit is voor mij een reden om toch verder te kijken naar ander voer. Of hebben jullie misschien nog ideeën om haar even wat vlotter te krijgen. Niet dikker of heter!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:50

Wat voer je er verder bij?
En de dagelijkse hoeveelheid iets ophogen, is dat geen optie?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:54

Ze krijgen onbeperkt hooi en beperkt gras. Dit is ongeveer van 11.00 tot 20.00uur. Verder hebben ze op dit moment ook strostoppels te knabbelen, op de track die net gemaakt is, op het gerstland. Dus aan ruwvoer hebben ze geen gebrek. Ze mag alleen wat energieker worden, dat is ze dus echt niet. Ik ben al ipv 250g naar 350g gegaan. Maar dit zint me niet zo, ivm de scheve verhoudingen en het hoge ijzergehalte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:56

Hmm, dat is niet handig dan inderdaad. Dan zou je iets bij moeten voeren wat puur energie geeft.
Daar ben ik niet zo in thuis, aangezien die van mij snel heet wordt op voer.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:09

Ik merk het bij de mijne ook Sussanne, ze schuurt ook meer dan anders en is ook niet vooruit te branden.. Ik twijfel ook of ik er bij blijf. Alhoewel ze er wel super uitziet, mooi met appeltjes en een glimmend velletje..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:12

Bij mijn tinkers gaat het goed maar onze spring gefokte (die alleen recreatief word gereden) heeft veel te weinig aan alleen de metazoa, had al de lucerne brok erbij gedaan maar ook dat is te weinig. Ik weet dus ook niet of ik hem het blijf geven...

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:30

Stuur een mail naar Metazoa wellicht dat ze advies kunnen geven waardoor jullie paarden slomer zijn geworden en zeker dat aspect over schuren zou ik aankaarten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:02

Ik vind metazoa te weinig als paarden echt fanatiek gereden worden.
Mijn ponys gaat het nu. Maar als de jongste straks weer meer in training gaat. Wordt ze te mager met alleen metazoa.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:56

Ik heb mijn C pony sinds april op metazoa staan. Echter heb ik nog niet echt getraind. Adviezeren jullie alleen op de juiste hoeveelheid te voeren of ook iets extra's wanneer ze redelijk aan het werk moeten? En wat zouden jullie bijvoeren wanneer je dus ander voer erbij doet?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:59

Ik zou het ook zo niet weten. Ik heb net 3 dagen 25 km gereden en de laatste dag, 5 km voor thuis was mijn pony ool wel op maar dat is niet zo gek. Verder was ze behoorlijk energiek ennhet tempo lag iets te hoog voor ons maar ze kon het prima doen op de metazoa. Ik meng er wel nog granenmix bij. Ivm fosfor.

zou olie geen duur energie geven sussanne?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:20

Ik voer na het rijden alleen een beetje fiber force van Cavalor bij. Maar dat is meer voor het lekker. Verder doet hij het goed op metazoa.
Ik rij 5 of 6 dagen in de week, waarvan 2 of 3x in de bak en de andere keren een buitenrit tussen de 12 en 20 km. Dat gaat prima.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:54

Ik ben bang dat olie wat meer aanzet, en dat is toch niet helemaal de bedoeling ;) Ze moet eigenlijk nog wat kwijt, maar met die gang van haar wordt dat em echt niet. Ik snap zelf ook niet helemaal waarom ze zo sloom is. Het ligt dus echt niet aan haar gewicht, want toen ze 150kg zwaarder was, stapte ze wel vlot. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, en daar zou ze haar energie uit moeten halen, dat red ze dus echt niet. Of het gedrag is, weet ik niet. Ik ben bezig met een nieuwe instructrice. In de hoop dat ze me verder kan helpen. Ik had wel een instructrice, maar het traditioneel past niet helemaal bij mij. Dus ben/was nog naarstig op zoek naar iemand.
Ik heb echt het gevoel dat het aan het voer ligt, want toen ik haar net had, kreeg ze c4l en was ze lekker voorwaarts. Ik zat te denken om fibra (ernaast) te geven. Kijken of het beter wordt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:15

C4l bevat collageen waar ze idd hippiger en loperiger van kunnen zijn..