Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:48

Gewicht van de speedibeet vind ik nog wel lastig. Mag wel weegschaaltje meenemen naar stal. Proefzakjes waren 150gr. Ik heb geen voerschep, dus niet gezien eigenlijk hoeveel dat is in een schep.
Ik heb wel maatbekertjes van pavo supplementen, maar dat komt niet overeen.
Nu doe ik de emmer een laagje de bodem bedekken en dan water. Dan heb ik ongeveer tot de 3 lt streep denk ik zo. Daar meng ik nog wat door en wordt goed gegeten.

Ik vraag me nu alleen af of het vlo zaad wel werkt zo.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:00

Zelf heb ik het een keer gewogen, heb een maatbeker voor hondenvoer en dan doe ik bij 1 beker (ong 125 a 150 gram) 1,5 liter water, uitgemeten in een Spa flesje :+

Als het geweekt is gooi ik er slobber bij en dan laat ik de emmer gewoon wat voller lopen.

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:03

Mizora bedankt voor je berekening! Wat fijn dat je met me mee denkt. Ik denk ook dat hij ongeveer 250 kilo weegt. Ik denk dat hij nu ongeveer 2 plakken hooi per dag eet van een baaltje van +/- 15 kg. Je zegt 1,5 kilo speedibeet, kan dit volgens jou in 2x gevoerd worden of is dit voor 2x voeren te veel? Hij krijgt nu sowieso meer dan 250 gram condition. Ik zal dat eens wegen. Is het noodzakelijk om die zemelen er bij te voeren? Ik denk niet dat mijn fouragehandel dat heeft namelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:20

Ja, een graanbron is noodzakelijk i.v.m. de calcium fosfor verhouding. En zemelen is daarvoor het meest gunstig. Voor 1.5kg bietenpulp met 0.25kg luzerne rechttrekken qua verhouding moet je of 0.5kg zemelen gebruiken, of 1.25kg haver, of 3kg maismeel. Dus dan is zemelen echt het makkelijkste voeren. Veel voerleveranciers kunnen wel aan zemelen komen als je er om vraagt.

Voor de rest weet ik niet hoeveel plakken er in een baaltje zitten van ±15kg. Dus ik moet schatten hoeveel hooi hij binnenkrijgt. Ik ga uit van 10 plakken per baaltje in principe, maar dat moet je natellen. In dat geval krijgt hij al 3kg hooi binnen, wat voldoende is qua ruwvoerbehoefte. Ik begreep dat hij echt te weinig hooi at in eerste instantie (maximaal een halve kg).

Dan hoeft hij geen 1.5kg speedibeet te krijgen, ik zou dan eerder beginnen met 2*0.3kg speedibeet, 2*0.1kg zemelen en 2*50gr luzerne met de eventuele brok die hij krijgt.

Om even te laten zien waar ik nu mee reken:
Maismeel: 1180 VEP, 0.2g Ca, 2gr P
Zemelen: 500 VEP, 1.3g Ca, 12g P
Haver: 948 VEP, 1g Ca, 5g P
Graszaadhooi: 411 VEP, 5.8g Ca, 3.5g P
Luzerne: 575 VEP, 16g Ca, 3g P
Bietenpulp: 901 VEP, 8g Ca, 1g P

De Ca-P verhouding is idealiter 2:1, normaal wordt gevonden tussen de 1.5-2.5:1. De grenzen zijn 1.2-4.5:1 voor veel paarden maar in principe wordt het absolute maximum gezet op 1-7:1 (oftewel, minimaal 1 gram Calcium per gram fosfor, tot maximaal 7 gram calcium per gram fosfor).

Bij een rantsoen berekenen probeer ik altijd zo dicht mogelijk bij het ideaal te gaan zitten, dus 2 gram calcium per gram fosfor. Hierdoor kan er gemakkelijker wat afgeweken van het rantsoen worden zonder dat er problemen ontstaan en ook een wat andere oogst veroorzaakt dan niet dusdanige veranderingen (normaliter) dat je buiten de normale waarden terecht komt.

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:34

Oke, bedankt voor de uitleg. Ik ben zelf helemaal niet thuis in het berekenen van die verhoudingen enzo dus ik neem aan dat wat je zegt klopt :).
Wat het hooi betreft ik heb als vergelijkingsmateriaal mijn kwpner en haflinger, die eten zo een baal per dag op. Vandaar dat ik het weinig vind wat mijn welshje eet aan hooi. Maar dat blijkt dus wel goed te zitten.
En moet je zemelen eigenlijk ook weken?
Nogmaals bedankt:) zo duidelijk kan mijn voerleverancier het me niet vertellen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 03:53

Zemelen moet je wel nat voeren maar je hoeft ze niet nat te voeren. Je paard krijgt de minimale hoeveelheid aan ruwvoer binnen, dat betekent niet per definitie dat hij voldoende energie binnen krijgt. Maar het paardenlichaam heeft minimaal 1% lichaamsgewicht aan droge stof (ds) ruwvoer nodig om het darmstelsel correct te laten functioneren, waarbij de hoeveelheid krachtvoer de hoeveelheid ruwvoer nooit mag overschrijden. 1 kg droge stof aan hooi is ongeveer 1.2kg hooi (of 1.5kg aan voordroog). Dus een paard van 600kg moet minimaal 7.2kg hooi krijgen en mag dan maximaal 6.6kg krachtvoer krijgen (brok is 90% ds, dus 1kg ds brok is 1.1kg brok).

Bietenpulp en luzerne zijn ook ruwvoersoorten, zemelen zit er een beetje tussenin en maismeel en haver zijn krachtvoersoorten.

Jouw pony krijgt op zich dus voldoende ruwvoer binnen, toch zou ik proberen het zo veel mogelijk met ruwvoersoorten op te lossen in plaats van brok omdat het paard er meer op moet kauwen. Hierdoor wordt er meer speeksel geproduceerd wat beter is voor de maagwand (i.v.m. maagzuur), er wordt langer gedaan over het eten waardoor er gelijkmatiger gegeten wordt (ook i.v.m. maagzuur) en doordat het voer beter vermalen wordt, wordt het voer ook nog eens beter opgenomen.

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:39

Bedoelde je dat zemelen niet hoeven te weken? De rest is duidelijk! Ik zal eens navragen bij m'n voerleverancier over de zemelen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:01

Volgens mij kan je dan het beste de zemelen door de speedibeet doen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:18

Uhh, ja. Je moet zemelen wel nat voeren maar je hoeft ze niet te weken. (het was een beetje laat).

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:22

Oke dan ga ik daar eens naar kijken. Bedankt:)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:24

Ik gebruik het plastic pavo maatbekertje om af te meten. 1 goed volle beker met een kop erop is 80gr. De mijne krijgt 3 bekertjes per dag. Dat is een kleine 250gr. Ik gooi er iets meer water bij, nl 1,5 liter. En dan is het perfect.

Hij krijgt er ook nog 1 liter slobber doorheen. Die gaat 1 op 1. Dus daar gaat nog eens 1 liter water bij. Dat bij elkaar is een mooie portie voor mijn kerel 19 jarige van 1.70 en 550kg.

Ik voer het nu een ruim maand. En hij ziet er een stuk mooier uit. Mijn paard heeft de nijging om wat mager te zijn. En nu ziet hij er perfect uit. Waar je eerst duidelijk zn ribben kon zien, zie je ze nu alleen nog als t zonnetje erop staat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:11

superpony schreef:
Gewicht van de speedibeet vind ik nog wel lastig. Mag wel weegschaaltje meenemen naar stal. Proefzakjes waren 150gr. Ik heb geen voerschep, dus niet gezien eigenlijk hoeveel dat is in een schep.
Ik heb wel maatbekertjes van pavo supplementen, maar dat komt niet overeen.
Nu doe ik de emmer een laagje de bodem bedekken en dan water. Dan heb ik ongeveer tot de 3 lt streep denk ik zo. Daar meng ik nog wat door en wordt goed gegeten.

Ik vraag me nu alleen af of het vlo zaad wel werkt zo.

Wat ik nu doe is gewoon een maatbeker speedibeet en precies 4 maatbekers heet water erbij en dat komt precies goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:13

Zijn er hier nog mensen die hun zak speedibeet kwijt willen ;-) omdat het niet gegeten wordt oid? Dan heb ik wel interesse! Zit zelf in de regio Den Haag

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:14

EsmeeBlom schreef:
De emmer is top, Speedibeet zelf vind geen enkel paard hier lekker..

Hier dezelfde ervaring :D

Maar de SP doet het goed in de emmer. :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:25

Annemeik schreef:
EsmeeBlom schreef:
De emmer is top, Speedibeet zelf vind geen enkel paard hier lekker..

Hier dezelfde ervaring :D

Maar de SP doet het goed in de emmer. :o

Bij mij eten ze het alle 3 goed, waarbij 2 het echt echt lekker vinden. Ik moet wel de goede verhouding gebruiken en het niet zeiknat maken.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:52

Paardje eet het hier ook erg graag.
Voer nu 's ochtends 200 gram SB met een kwart schep C4L. Maak het wel een avond van tevoren klaar maar volgens Pavo was dat geen probleem. Ik vind wel dat 200 gram met een liter warm water (van de kook af) veel beter welt dan met een liter koud water. Dan blijft het eigenlijk een soepzooi :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:58

Mijn paard weet het nu ook goed!
Hoef er ook niks meer doorheen te gooien.
En hij is er duidelijk van op geknapt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:01

Ik ben inmiddels door de eerste zak heen en aan de tweede begonnen. SB voldoet aan mijn eisen (gebruiksgemak) en verwachtingen (paard op gewicht houden) en m'n merrie eet het zeer graag. Fijn :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:13

Marietje1990 schreef:
Paardje eet het hier ook erg graag.
Voer nu 's ochtends 200 gram SB met een kwart schep C4L. Maak het wel een avond van tevoren klaar maar volgens Pavo was dat geen probleem. Ik vind wel dat 200 gram met een liter warm water (van de kook af) veel beter welt dan met een liter koud water. Dan blijft het eigenlijk een soepzooi :+

Ja heet water doet veel meer en maakt het duidelijk veel lekkerder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:24

Mijn haf heeft het wel graag wat natter.
Maar die vindt heel waterige slobber ook veel lekkerder dan stevige pap.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:22

Ik heb sinds afgelopen week eindelijk een zak gehaald, en ben er enorm tevreden over, alledrie de pony's eten het hier prima en vooral mijn ruin waarvoor ik het in eerste instantie heb gekocht vindt het erg lekker, hij krijgt er dan ook nog steeds muesli doorheen, en de anderen niet. Het enige 'probleem' dat ik heb is dat het bij lange na niet in tien minuten klaar is, ik heb 't vandaag zo'n drie uur laten staan en toen was het wel allemaal netjes uitgezet en zacht, maar wel een enorme kliederzooi. Heb ze voor drie pony's een halve schep gegeven en zoals aangegeven 5 keer de hoeveelheid water erop, zou ik het bijv ook met 4 keer de hoeveelheid water erop kunnen doen zodat het niet zo'n zootje wordt, of blijft het dan te droog?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:31

Het gaat om gewichtsratio's en niet om volumeratio's. Bij 1 schep droog spul moet dus niet 5 scheppen water. Stel, 1 schep droog spul weegt 700 gram, dan moet er 3500 gram water bij: 3,5 liter dus. Het volume van een voerschep zal richting de liter gaan, dus 5 scheppen = 5 liter water = veel te veel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:32

teb je het gedaan op gewicht of op volume? Want qua bietenpulp weegt geen kg/L. Als ik het goed begrepen heb kom je met 1L bietenpulp op 4L water goed uit.

Ook zou ik bij een beetje droge bietenpulp me niet direct zorgen maken. Het flinke uitzetten is het risico, maar als het al grotendeels geweekt is dan is de uitzetting nog maar minimaal (ook brokken zetten vaak iets uit, zolang het maar niet te veel en te snel is, is er geen probleem).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:36

Het is niet 5x zoveel volume, maar 5x zoveel gewicht aan water dat er toegevoegd moet worden.
Je moet je eigen hoeveelheid dus even wegen en dat gewicht maal 5 voor de hoeveelheid water.
Gebruik je koud of warm water?
Met dit koude weer zal met koud water die 10 minuten inderdaad wat te kort zijn. Met warmer weer is het met koud water wel echt in 10 minuten klaar, althans, bij mij.

Ik gebruik in de winter warm water, dan zie je het echt in een minuut opzwellen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:45

Bij 150gr speedibeet zou 750ml water moeten (proefzakjes). Mijn ervaring is dat het nog veel meer water op kan nemen. Pas bij 2 liter water bleef er bij mij wat water op de bietenpulp staan.