Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:04

Ik geef mijn paard nu sinds een 10tal dagen NAF Magic 5 Star poeder omdat hij de laatste weken ontzettend gestressed was en een echte stuiterbal was die zichzelf in gevaar bracht. Ik heb maar een lage dosering gegeven om te beginnen, om te kijken hoe hij er op reageert, maar vooralsnog lijkt er niet heel veel te veranderen. :+

Ik heb wel een vraag voor jullie, het is iets waar ik zelf nogal met zit, nl.: hoe voelen jullie je als je paard iets krijgt om de scherpe kantjes er af te halen? Ik heb het er wat moeilijk met, omdat het voor mij persoonlijk een beetje aanvoelt alsof ik mijn paard wil drogeren ofzo. Maar hij is gewoon zo knetter met momenten dat ik het geef om te voorkomen dat hij zichzelf gaat bezeren. Nogmaals: hij IS niet gedrogeerd, want het lijkt zelfs geen effect te hebben, maar toch voelt het niet 100% juist aan. En ook: wanneer stop je met het te geven? En wie weet geraakt je paard er wel aan 'verslaafd' ofzo. Misschien dramatiseer ik de boel hier weer, maar zit er toch een beetje mee en vraag me af hoe jullie het ervaren...

Jildau

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:57

Ik zie het gewoon als dat je een tekort aanvult. Want dat is wat je doet toch? Als hij geen tekort aan magensium heeft zal het ook niet werken. Het is een middel wat een paard gewoon nodig heeft. Ik ben overigens juist begonnen met twee weken een vrij hoge dosis en geef nu elke dag een paar gram.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:06

Volgens mijn voedingsdeskundige (van paard dus) zit in meeste hooi en gras te weinig magnesium en is de kans op een tekort dus ook groot. Als je een tekort aanvult, vind ik dat niet drogeren. Daarnaast plassen ze teveel magnesium geloof ik gewoon uit dus zou je dmv van magnesium niet kunnen "drogeren". Ik zou het alleen even op moeten zoeken of het precies klopt wat ik zeg. Teveel selenium plassen ze bijv niet uit en dat is daardoor ook giftig als je teveel geeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:44

Heb vanavond het topic helemaal doorgelezen en ook een ander topic over magnesium. Dank aan alle posters want het is leerzaam. Een poster schreef dat kleigrond tekort aan magnesium geeft. (Hier hebben we kleigrond), bedankt voor die post. Ik schrik wel van de grote hoeveelheden die paarden hier magnesium van de Welkoop krijgen over hun voer daar ze heet zijn. Vind ik zelf wat zorgelijk, zonder daar een oordeel over uit te spreken, begrijp me goed. Mijn merrie was ook heel heet en rillerig en door correct rijden, altijd buiten zijn van haar en goede band die we hebben opgebouwd is ze gewoon een fijn gaaf sensibel paard geworden. Zonder oordeel dus schrijf ik een ander manier waarmee rillerigheid en heetheid (pfffff zij was super heet!) mee omgegaan kan worden.

Sinds gisteren voer ik bij ons oudste paard magnesium citraat van de paardendorgisterij bij (vandaar mijn interesse in dit topic) en dat één kleine thee lepel per dag. Paard had klachten (ik bespaar jullie het verhaal) en gemeten is dat hij (klein) tekort heeft aan magnesium. MAAR hij heeft waarschijnlijk ook wat nierproblemen. Vandaar dat ik MAAR één thee lepel geef van dit nitraat want dat is belangrijk en ik doe dit alles in overleg met dierenarts. Ik heb gekozen voor de paarden drogisterij want stuurt op naar Frankrijk. Ik heb gekozen voor de magnesium citraat want dit zou het beste zijn voor mijn paard.
Ik blijf dit volgen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:54

pien_2010

mijn paard krijgt ook die van de welkoop
ik heb het via mijn da
mijn paard krijgt dit al zo`n 3jr dagelijks door het voer
begonnen met 1 eetlepel en nu een halve per dag
uit bloedtesten is gebleken dat hij zodra ik stop weer een tekort heeft
hij doet het prima op deze aanvulling
ik laat mijn paard iig 1x per jaar op mag onderzoeken en als ik twijfel doen we de bloedtest een keer extra
een teveel krijgt hij niet omdat hij dat uitplast [ ook de urine is nagekeken bij de GD ]

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:58

Mirgino dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Magnesium geven OK, maar meten is weten en doe het niet zomaar onder het motto baat het niet dat schaadt het niet want dat is dus nog maar de vraag. Vandaar mijn bezorgdheid want het lijkt als je al die pagina's achter elkaar leest zo gemakkelijk: "paardje is heet en rillerig dus maar een schep (of nog meer) Magnesium over het voer. Ik geloof nooit dat dit de bedoeling kan zijn. En als ik kijk naar die die van mij dan zijn er dus ook wegen zonder magnesium die naar Rome leiden. Stalmanagement veranderen b.v. en voor mij gold in een ander vriendelijker systeem ben ik gaan rijden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:03

Je kan het toch proberen als je een rillerig paard hebt? Werkt het niet dan kan je het uitsluiten.

Ook niet fijn als je rijtechnisch gigantisch je best loopt te doen maar je paard gewoon niet goed kan ontspannen door een tekort.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:20

pien_2010 schreef:
Mirgino dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Magnesium geven OK, maar meten is weten en doe het niet zomaar onder het motto baat het niet dat schaadt het niet want dat is dus nog maar de vraag. Vandaar mijn bezorgdheid want het lijkt als je al die pagina's achter elkaar leest zo gemakkelijk: "paardje is heet en rillerig dus maar een schep (of nog meer) Magnesium over het voer. Ik geloof nooit dat dit de bedoeling kan zijn. En als ik kijk naar die die van mij dan zijn er dus ook wegen zonder magnesium die naar Rome leiden. Stalmanagement veranderen b.v. en voor mij gold in een ander vriendelijker systeem ben ik gaan rijden.

wat ik hier lees over hete paarden , was mijn paard niet
hij kreeg schrikreacties die niet normaal waren
zag soms echt spoken in zijn box
had spiertrillingen
verstijfde echt

en nu gebruik ik de magnesium gries [ die mijn da ook gebruikt] en hij krijgt MSM [ vanwege artrose na operatie ] en ik geef Equifyt meusli waar ook extra mag. in zit en geen extra suikers en hij gaat nu al zo`n 3 jr lekker :j

toen we begonnen met mag. was het voor 6 mnd en toen een stop van 3mnd
en paard veranderde weer ,bloed gaf aan dat er weer een tekort was
het is even puzzelen geweest hoeveel hij nodig heeft

ik lees hier dat het soms gegeven word.....maar een paard heeft elke dag mag. nodig!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:11

Ik voer nu al dik een jaar magnesium aan mijn paard en ze is ontspannender in haar lijf geworden.

Heb een paar weken geleden haar bloed laten testen en toen bleek dat ze precies op de ondergrens zat qua magnesium. Het was dus wel goed. Maar het verbaast me dus dat ze deze waarde had, ondanks dat ik haar al extra magnesium voer voor zo'n lange tijd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:23

Olympia96 schreef:
Ik voer nu al dik een jaar magnesium aan mijn paard en ze is ontspannender in haar lijf geworden.

Heb een paar weken geleden haar bloed laten testen en toen bleek dat ze precies op de ondergrens zat qua magnesium. Het was dus wel goed. Maar het verbaast me dus dat ze deze waarde had, ondanks dat ik haar al extra magnesium voer voor zo'n lange tijd.

dat is bij mijn paard ook, uit urine test bleek dat hij veel uitplast

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:48

Olympia96 schreef:

En hoeveel gram geef je dan per dag ?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:10

Ik voer de magnesium van Subli (tot het op is, dan stap ik over op magnesiumgries) en ik voer nu de onderhoudsdosis van ongeveer 10 gram (uit m'n hoofd).

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:12

Ik overweeg om magnesium bij te gaan geven (ouder paard, sinds kort een hardere manenkam en binnenkort overdag op de wei).

Wat is een goed merk, is die van Pharmahorse bijv geschikt? Hij krijgt momenteel dagelijks 30 gram NAF Pink Senior vnl vanwege de glucosamine, daarin zit ook magnesium(oxide).

Wordt het niet teveel of kan ik dan beter een apart glucosamine supplement ernaast geven en stoppen met de NAF Pink Senior.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:45

NAF pink senior is toch meer een supplement ter ondersteuning van de darmen ( met yea sacc erin ) En dan een heeel klein beetje vit en min die erin zitten ?! Zit er b.v. veel glucosamine in of magnesium ?

edit: even voor je gekeken 2340 mg magnesium per kg pink senior. Dus dat is 234 mg per 100 gram en je moet waarschijnlijk nog minder ervan geven. Dus echt maar heel weinig magnesium.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:51

Sinds een week geven wij dus magnesium citraat en dat een klein schepje. Gisteren weer uitslag binnen gehad en nu zijn alle mineraal waarden wel goed evenals de andere waarden. Dus kuur maken we af (ter herinnering paard had prostaat en nier ietwat klachten) en de magnesium gaan we vanaf vandaag een klein half schepje geven ter onderhoud van. Dit omdat er werd aangegeven dat tot nu toe al jaren een hele lichte afwijking in de mineralen werd gezien en nu voor het eerst alles goed is. Over paar weken meten we opnieuw.
Paard is ook weer fris en fruitig en gaat iedere dag weer een stukje beter en wordt inmiddels ook weer recreatief op gereden.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:29

Maris schreef:
NAF pink senior is toch meer een supplement ter ondersteuning van de darmen ( met yea sacc erin ) En dan een heeel klein beetje vit en min die erin zitten ?! Zit er b.v. veel glucosamine in of magnesium ?

edit: even voor je gekeken 2340 mg magnesium per kg pink senior. Dus dat is 234 mg per 100 gram en je moet waarschijnlijk nog minder ervan geven. Dus echt maar heel weinig magnesium.

Ik gaf eerst glucosamine van pharmahorse maar toen dat op was ben ik, op advies van de winkel, op de pink senior overgestapt vanwege de extras.

Vorige week viel me die harde manenkam ineens op. Gezien zijn leeftijd (25) en de extra suikers van het gras (vanaf volgende week overdag dag op het land, 's avonds op stal met voordroog en basisbrok/muesli) wil ik extra magnesium gaan geven. Volgens paardnatuurlijk kan ik dat probleemloos een week of 4-6 doen.

De glucosamine wil ik blijven geven dus dan denk ik aan een glucosamine supplement geven EN daarnaast een magnesium supplement.
En dan stoppen met de pink senior.

Maar welke? Ik kan natuurlijk beide supplementen van Pharmahorse nemen maar misschien is er een betere. Las iets over verschil tussrn magn-oxide, -citraat en -chelaat?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:35

Mara2000 schreef:
Vorige week viel me die harde manenkam ineens op. Gezien zijn leeftijd (25) en de extra suikers van het gras (vanaf volgende week overdag dag op het land, 's avonds op stal met voordroog en basisbrok/muesli) wil ik extra magnesium gaan geven. Volgens paardnatuurlijk kan ik dat probleemloos een week of 4-6 doen.

Je vraag kan ik niet beantwoorden.

Wel kan ik even je aandacht vragen voor je zin "vanaf volgende week overdag op het land". Ik denk dat je heel goed moet afvragen of je dat wel moet gaan doen. Onze paarden hebben wij hier 's ochtends twee uur en eind van de middag twee uur op het land en we laten ze elke dag op het moment even goed bewegen. Die twee uur daar hebben ze echt zat aan. Dat terwijl hier het gras minder rijk is dan in NL en ze tot twee weken terug gewoon hele dagen op het weiland stonden en dat al de hele winter lang. Dus wij zijn terug gegaan vanwege het risico op HB.
Als je paard al een harde manenkam heeft vind ik het erg link om hem een hele dag op het gras te zetten want je loopt risico op HB. Zoals je zelf al schrijft het gras is erg scherp op het moment en linkie poepie. Ik denk dat hij aan twee uur gewoon zat heeft voorlopig totdat manenkam zacht is.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:49

pien_2010 schreef:
Mara2000 schreef:

Je vraag kan ik niet beantwoorden.

Wel kan ik even je aandacht vragen voor je zin "vanaf volgende week overdag op het land". Ik denk dat je heel goed moet afvragen of je dat wel moet gaan doen. Onze paarden hebben wij hier 's ochtends twee uur en eind van de middag twee uur op het land en we laten ze elke dag op het moment even goed bewegen. Die twee uur daar hebben ze echt zat aan. Dat terwijl hier het gras minder rijk is dan in NL en ze tot twee weken terug gewoon hele dagen op het weiland stonden en dat al de hele winter lang. Dus wij zijn terug gegaan vanwege het risico op HB.
Als je paard al een harde manenkam heeft vind ik het erg link om hem een hele dag op het gras te zetten want je loopt risico op HB. Zoals je zelf al schrijft het gras is erg scherp op het moment en linkie poepie. Ik denk dat hij aan twee uur gewoon zat heeft voorlopig totdat manenkam zacht is.

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik zal het dan ook goed in de gaten houden. Volgende week gaan we natuurlijk eerst opbouwen dus niet gelijk de hele dag op het land.

Extratjes krijgt hij al niet meer. Ik heb Marstall Vito muesli besteld wat weinig suiker en zetmeel bevat. En dan hoop ik dat een magnesium supplement ook wat doet voor hem.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:21

Ik heb net magnesium oxide van Vente gehaald. Niet mijn 1e keus, wel mijn enige keus om voor het weekend iets in huis te hebben. Hoe zijn de ervaringen hiermee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:23

Mara2000 schreef:
Ik heb net magnesium oxide van Vente gehaald. Niet mijn 1e keus, wel mijn enige keus om voor het weekend iets in huis te hebben. Hoe zijn de ervaringen hiermee?

zoek gewoon even alleen in dit topic op magn oxide, dan vindt je vast al veel ervaringen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:39

Ik kon over die van Vente niks vinden maar ik begin er vanavond mee en dan merk ik het vanzelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:48

Ik wil mijn paard ook magnesium bij gaan voeren ivm haar trauma's dus ter ondersteuning bij het weer terug opbouwen na wat kleine situaties die het haar in haar hoofd wat lastig maken. Hebben jullie tips voor me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:39

Ik zou eerst laten doormeten of ze daar behoefte aan heeft, magnesium is best duur en over voeren ook niet slim

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:44

lijkt mij ook, eerst met de DA overleggen Robijntjah, het zijn geen wortelen! Of anders iedergeval een hooianalyse / grasanalyse c.q. analyse van het voedsel wat het paard binnenkrijgt... Die magnesiumoxide van de Welkoop is niet duur - een teveel plassen ze uit maar toch … je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:25

Dat zou het sowieso worden, in overleg met DA.
Maar wie weet hebben jullie al andere tips ;)