[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:07

Het zou ook kunnen dat het een spier is die op je eerste foto wat vertekent... Ik weet het niet. Op de andere foto's zie ik het niet terug. Echt veel ronder hoeft ze achter niet van mij hoor ;)
Ga nu slapen, zal morgen mijn best doen te scoren :)

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:14

Nee je hebt gelijk ze heeft een bult/deukje op dr kont
Deze foto heb ik toevallig vanavond gemaakt.. ze had allemaal zand op dr kont haha
Afbeelding
Slaap lekker ben benieuwd naar haar score!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:49

Udessa schreef:
Safiera schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe paard! Heb je ook een foto waar je paard goed van opzij op staat, zonder zadel?
Dat scoort een stuk makkelijker. Al is mijn eerste indruk van de foto's dat ze toch al ietwat slanker is geworden (met name vetbult bij staartaanzet?).

[ Afbeelding ]

Dat bult bij haar kont had ik ook gezien.. ze heeft geen mooie ronde kont.
Misschien komt dat nog? Ik heb haar nog maar net.

Ik zou haar een 3.5 geven.
De hals een 2.5, schouders 3.5, achterkant/billen 3.5. Vind dat er nog wel wat af kan of meer bespiering kan ook al anders ogen natuurlijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:12

Ik zou de hals een 3 geven, door de onderhalsspier die wat aanwezig is vertekent het wat denk ik.
Lijn voor de schouder goed zichtbaar, achter de schouder gevuld. Toch wel vetpocketje daar denk ik. Ribben zijn niet zichtbaar. Hoe zijn ze te voelen? Schat dat er een laagje vet op zit, dus kom voor de voor/middenhand op een 3,5. Achterhand goed gevuld. Over de bobbel bovenop twijfel ik. Is het een vetpocket boven de staart, of de bilspier... misschien dat je kunt vergelijken met de filmpjes in de OP, Udessa.
Achter geef ik een 3,2. Zou 3,5 worden wanneer het vet blijkt bovenop. Dat haar achterhand niet zo rond is, hoeft niet verkeerd te zijn. Sommige paarden zijn wat hoekiger gebouwd, heb het vermoeden dat dat bij haar ook een stuk vanuit het skelet zo is. Wanneer je echt ronde billen wilt, moet je haar laten aankomen en dat lijkt me niet wenselijk :P
Totaal kom ik dan op 3,2 ongeveer, wat me een mooie score lijkt. Mag klein beetje vetje af, maar als je ook al meer gaat trainen zal dat helemaal goed komen lijkt me.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:33

en Ollie ? :)
Ik ben al druk bezig met Ollie af te laten vallen :D
zoals fietsen , lange lijnen , mennen , buitenritjes .
wat voor score geven jullie hem ?
let maar niet op de tekst want komt vanuit mijn profiel ;)
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:46

@ joelleollie: ook voor jou de vraag om betere, en eventueel uit meerdere hoeken foto's.
De manen zitten wat in de weg, ik zie geen staartaanzet of achterhand.

Ook kun je zelf heel goed een poging doen te scoren, de filmpjes uit de OP zijn erg duidelijk!

Eerste indruk is wel dat we hier met een mooi voorbeeld van een obese pony van doen hebben := Goed dat afvallen in ieder geval al onder de aandacht is!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:00

@ daphne, lastig te zien van deze foto's, heb je recente foto's (minder wintervacht) van de kant zonder manen? zo op het eerste oog op deze foto's lijkt hij aardig netjes, iig geen pockets bij de staartaanzet, geen speknek. punt en welving van de schouder zijn goed zichtbaar. ik gok ruwweg een 2 á 2,5 in totaal, maar hou dus een slag om de arm omdat het niet heel goed te zien is.

@ focussed, dat is inderdaad een giga verbetering! vooral de speknek is zoals je zegt een heel stuk minder/ verdwenen. ik scoor alleen de laatste foto, goed? van die andere zien we zo al wel dat ze niet te mager is, even politiek correct omschreven, haha!

hals is netjes, geen spekkam, en welving naar de schouder zeker zichtbaar maar nog wel wat gevuld. schouderpunt is goed zichtbaar. de hals zelf krijgt van mij een 2. verloop van schouder naar ribben is niet overvol, wel gewoon gevuld. schouder krijgt als geheel van mij een 3, gewoon mooi gevuld maar niet té. ribstuk (klinkt dat lekker, haha!) en rug zijn wat moeilijker te zien, rug lijkt zeker niet overvol. heb wel het vermoeden dat er over de ribben een net laagje ligt. ook hier een 3, héél misschien net een 3,5-je maar dat heeft er ook mee te maken dat de buik wat vertekent, laten we het dus op een 3 houden. achterhand is netjes, heupbot steekt niet uit maar ligt er netjes onder, geen vetbobbels bij de staartaanzet. de hele bouw en score van het paardje doet zeker geen appelkont vermoeden, daar ga ik dus ook niet vanuit. het geheel zou wat droger mogen voor het mooie.
al met al kom ik uit op een mooie 3, keurige recreatieconditie. ik denk dat als je dit paardje oppakt in training en het buikje weet weg te werken, je vrij snel en gemakkelijk naar de 2,5 á 2 toe kan indien je dat zou willen. nodig vind ik het persoonlijk niet.

@ Floor, 1,79, wauw! ik ben het ermee eens dat je zo'n paard zeker niet te zwaar wilt hebben ivm zijn formaat. hij is vooral heel droog, waardoor hij ook magerder lijkt. persoonlijk vind ik dat de ribben iets té zichtbaar zijn, zeker ook als je nagaat dat de foto vanaf de korte kant van het paard genomen is. zou dit zijn lange (bolle) kant zijn is dat alweer anders. paard is in zijn bovenste helft ook duidelijk minder bedeeld dan in zijn onderste helft, er mag van mij meer bovenlijn op. dit door middel van training icm het juiste voer, opbouwende spieren hebben nu eenmaal bouwstoffen nodig.

maar goed, de score:
hals een duidelijke 2, absoluut geen speknek en superdroog, zelfs iets een bijlslag te zien. schouder ziet er netjes uit, aardig in de bespiering maar zeker niet fors. verloop van hals naar schouder is goed zichtbaar, evenals de schouderpunt. ook het verloop van schouder naar ribben is duidelijk, schouder als geheel ook een 2. middenstuk vind ik iets té, de schoft is hol en mist vulling, hoewel dit deels ook spiertechnisch is. dit geldt ook voor de bovenlijn hier. ribben zijn nét zichtbaar, lijkt meer dan het is door het licht vermoed ik. toch geef ik dit gedeelte maar een mager 2-tje, neigend naar 1,5 dus.
heupbot is goed zichtbaar maar niet storend, wel vind ik dat het heiligbeen teveel uitsteekt. verloop van heiligbeen naar bekken zal recht zijn, misschien zelfs iets hol. vanuit daar naar onderen is hij dan wel weer voller, zitbeenknobbel steekt niet uit. ook hier een niet al te flinke 2.

al met al scoor ik bij dit paard dus een mager 2-tje. een goede 2 is sportconditie, en dat heeft dit paard absoluut alleen wel erg weinig reserve, maar hij zit mijns inziens ook niet erg ruim in de bespiering. nu is dit op zich wel iets typisch natuurlijk, het hele type van dit paard past bij een dergelijke conditie, en zijn formaat ook zéker!
ik vind het paard niet ongezond dun, maar denk wel dat hij gebaat is bij een training én voeding die wat extra's inhoudt voor de opbouw van de spieren. olie is daarvoor geschikt maar er zijn ook goede commerciële voeders op de markt die je aan het dieet kunt toevoegen.
verder krijg ik ook het vermoeden dat er een reden is waarom het paard zo is, los van zijn formaat. ben benieuwd naar zijn verhaal, leeftijd, etc.
[edit] aha! ik zie het al in het bericht van Airborn, hij is pas 8. een paard als dit is dan nét uitgegroeid, misschien zelfs net níét. wat dat betreft klopt het wat Airborn zegt, en zal het paard nu wat meer massa gaan krijgen. ik ben heel benieuwd hoe hij er over één of twee jaar uitziet.

@ horsii, ah, peeps! ik vind peeps geweldig, jammer dat ze hoefbevangen is geworden...
hals ziet er netjes uit, geen spekkam maar wel wat gevuld, een 3. verloop naar de schouder is goed zichtbaar maar wel vol, de schouderpunt ligt mooi strak onder het velletje, hierop een 3,5. achter de schouder is een duidelijke vetpocket nog zichtbaar, rug is gevuld maar begint wel een mooie dakvorm te krijgen (en voor de haf geldt nu eenmaal dat je niet zoveel dak wilt als voor een rijpony). de vetpocket achter de schouder krijgt een 4 á 4,5, de rug een 3 á 3,5.
over de ribben ligt ook nog een aardig laagje, hierop ook een 4. het heupbot is goed zichtbaar, en ik zie geen bobbels bij de staartaanzet. appelkont rekenen we bij de haflingers niet mee. achterhand als geheel geef ik een 3.
al met al komen we dan ongeveer op een 3,5 uit, een forse recreatieconditie. jullie zijn mooi op weg, als je dit de rest van de zomer kunt volhouden ben ik heel benieuwd naar hoe peeps er tegen die tijd uitziet!

@ udessa, hals is een beetje moeilijk te zien, ik gok zo een 2,5... schouder is goed gevuld, punt mooi zichtbaar en zit aardig in de bespiering, maar ook duidelijk een rolletje te zien dat voor de schouder ligt. de schouder krijgt van mij een ruime 3. achter de schouder is een klein pocketje zichtbaar, wat doorloopt naar de ribben. daarop een 3,5. bovenlijn lijkt ook goed gevuld, maar heeft nog wel iets dakvorm. het heupbot is zo te zien ook omgeven door een mooi vetlaagje, en bij de staartaanzet is duidelijk sprake van vetpocketjes. hele achterhand oogt ruim gevuld, en krijgt van mij een 3,5.
duidelijk een type paard dat van zichzelf al vrij rond oogt, in tegenstelling tot bijv. het paard van Floor. dit heeft op zich niet eens te maken met vet of niet vet, het ene paard zal nu eenmaal altijd hoekiger zijn dan het andere.
wel vind ik dit paard duidelijk wat te dik, een dikke 3 á 3,5 gaat het wel worden, voor een gezonde recreatieconditie vind ik het paard toch wel ietsje té. klein beetje minderen in voer (bijv. een deel hooi vervangen door graszaadhooi of stro, minder bijvoer of ander bijvoer), training wat meer oppakken en gericht trainen, en voilá!

@ joelleollie, helaas is deze foto niet erg geschikt om van te scoren, pony staat er niet helemaal op en de manen zitten in de weg. het meest gunstig voor vetscoren is een foto van recht opzij, zonder zadel oid. wel laat je foto duidelijk zien dat Ollie veel te dik is, zoals je zelf gelukkig ook al aangeeft. de schouder is bijna niet te onderscheiden en het heupbot ligt verzonken. ik ben heel benieuwd naar een betere foto, maar ben bang dat Ollie een behoolijk zwaar trainings-dieetkamp te wachten staat! ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:51

Ik wil je graag even bedanken voor je uitgebreide bijdrage, Merrieveulen! :j
Erg leerzaam hoe jij weer alle scores beschrijft, kan ik mijn idee naast houden, leuk!

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:43

Citaat:
@ udessa, hals is een beetje moeilijk te zien, ik gok zo een 2,5... schouder is goed gevuld, punt mooi zichtbaar en zit aardig in de bespiering, maar ook duidelijk een rolletje te zien dat voor de schouder ligt. de schouder krijgt van mij een ruime 3. achter de schouder is een klein pocketje zichtbaar, wat doorloopt naar de ribben. daarop een 3,5. bovenlijn lijkt ook goed gevuld, maar heeft nog wel iets dakvorm. het heupbot is zo te zien ook omgeven door een mooi vetlaagje, en bij de staartaanzet is duidelijk sprake van vetpocketjes. hele achterhand oogt ruim gevuld, en krijgt van mij een 3,5.
duidelijk een type paard dat van zichzelf al vrij rond oogt, in tegenstelling tot bijv. het paard van Floor. dit heeft op zich niet eens te maken met vet of niet vet, het ene paard zal nu eenmaal altijd hoekiger zijn dan het andere.
wel vind ik dit paard duidelijk wat te dik, een dikke 3 á 3,5 gaat het wel worden, voor een gezonde recreatieconditie vind ik het paard toch wel ietsje té. klein beetje minderen in voer (bijv. een deel hooi vervangen door graszaadhooi of stro, minder bijvoer of ander bijvoer), training wat meer oppakken en gericht trainen, en voilá!

Dank jullie voor de scores _/-\o_
Toen ik haar 3 weken geleden kocht was ze echt te dik.. inmiddels is ze al wat afgevallen.. ze geven nu ipv halve beker iets meer dan een kwart (2 maal daags) en 2x hooi per dag.
Ze werd bij de vorige eigenaar laatste tijd 1 a 2 keer per week bereden. Nu rijd ze 4 a 5 dagen per week.
Dus ze gaat opzeker gezonder worden :D
Zal over 4 weken weer eens foto's maken om te kijken of er al verschil is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:38

Nou, dan zal ik die van mij ook maar eens laten doen, haha! dit is Zneddie, Welsh A, meest recente foto's:

Afbeelding

Afbeelding

ik weet zelf natuurlijk wel hoe hij er irl voor staat, maar ben benieuwd wat jullie hem nu geven. wel vind ik zijn kleur lastig te beoordelen zo van een foto... ik zal even kijken of ik eerdaags evt. wat beters kan maken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:49

Die ziet er goed uit zeg! Ik heb hem wel eens (in jouw woorden, toch?) 'garnaliger' gezien, en dan zeg ik het nog netjes :)

Of ik moet me nu al heel erg vergissen en een andere pony in m'n hoofd hebben. Scoor hem zo snel ik even tijd heb, moet nu weg :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:24

haha jij bedoelt deze, 'Zneddie de Ultieme Garnaal'! (garnaaltje was hier precies één jaar, dat dan weer wel. persoonlijk vond ik hem niet mager, maar 'gewoon' erg 'garnaal'...)

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:56

Haha, ja! Maar te dun wil ik hem daar ook niet noemen. Meende alleen dat jij zo'n moeite had er een bovenlijn op te krijgen, niet?

Mijn scoring (zo van de foto hè):
Hals perfect slank, geen kap te bekennen. Geef hier een 2.
Voor de schouder lijkt bovenaan een kleine vetpocket, lastig te zien. Achter de schouder zelfde verhaal. Niets extreems, geef een 3.
Rug weinig dak-puntigs aan. Volgens mij redelijk ronde ribben, hij is flink uitgezwaard wat dat betreft, niet? Eerste foto lijkt de ruggegraat mooi bovenop te liggen (als in hoogste punt), tweede foto lijkt hij iets verzonken. Ribben niet zichtbaar. Maak er ook hier een 3 (of 3+) van.
Achterhand oogt mooi gevuld, geen uitstekende heupbotten of zitbeentjes. Dan geen vet bij de staart, wel gevuld als je de dij van op zij ziet. Ietsje appelbolling, maar dat mag wel bij zijn ras vind ik.
Hier opnieuw een 3.

Totaal kom ik op een 3 uit. Mooie basisconditie. Zeker niet te dik (zoals helaas veel van zijn rasgenoten) maar ook absoluut niet (te) mager. Hangt er nog een beetje van af hoe makkelijk je zijn ribben voelt.

Én het is een leuke pony :D Hoe oud is hij nu?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:01

hij is nu zes, hihi! gaat super met 'm. ik vind hem zelf momenteel wel te dik, ribben zijn wel te voelen maar ik vind het teveel wat erop ligt. achter de schouder heeft hij ook een pocketje, niet heel spectaculair maar toch... het mooiste zou zijn als het wat beter wilde verdelen, dwz een beetje van de middenhand naar de hals, haha!

rug ziet er inderdaad beter uit dan een poosje geleden, hij staat ook lekker in de training nu. die kap zal moeilijk blijven denk ik, maar de rug komt iig mooi bij. was eerder ook erg week. ruggegraag steekt lang niet zoveel meer uit, nog wel een beetje.

hij is inderdaad behoorlijk rondgeribd, als ik hem veel hooi of stro voer wordt hij in zijn middenstuk breder dan ie hoog is, haha! een hangbuik heeft hij niet snel, maar dus wel een hele brede buik.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:04

ohhh, ik wou het niet posten merrieveulen, maar ben blij dat je hem zelf ook iets te dik vind, hihi. Zn nek is nog vrij smal idd, en denk dat zn kont nog beter gespiert kan ook. Zn rug is idd netjes zo, maar algemeen vind ik hem de indruk geven van iets te dik en nog net mager bespierd zegmaar. Wel al heel veel beter dan het was!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:07

Bekeek net je topic van de fotoshoot. Leuke foto's! Maar jemig, die andere pony := Zien mensen niet dat dat beestje zo'n 50 kg te veel draagt? (Al blijf ik het lastig schatten vinden in kilo's) Máár... werkelijk, met zo'n dikke pony zou ik niet op een keuring durven verschijnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:28

Airborn schreef:
ohhh, ik wou het niet posten merrieveulen, maar ben blij dat je hem zelf ook iets te dik vind, hihi. Zn nek is nog vrij smal idd, en denk dat zn kont nog beter gespiert kan ook. Zn rug is idd netjes zo, maar algemeen vind ik hem de indruk geven van iets te dik en nog net mager bespierd zegmaar. Wel al heel veel beter dan het was!

spijker op z'n kop, de bespiering is het moeilijke stukje voor ons. maar we hebben het recept nu gevonden geloof ik, dus we gaan er weer verder mee! ik moet er ook bijzeggen dat Zned een echte laatbloeier is, en nu zes jaar dus ik denk sowieso dat het vwb de spiertjes wat makkelijker gaat worden nu.
maar los daarvan is hij momenteel echt wel te dik vind ik ja, maar 't is wel een klein beetje opzet, omdat hij er zonder een klein vetrandje echt uitziet als een garnaal. doel is het vet om te zetten naar spier, wat forser in de bovenlijn en wat minder op het middenstuk, haha!

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:35

Ben wel benieuwd naar mijn pony's vetscore!

Afbeelding
Hoop dat het meevalt. :j :o

Let niet op mijn genante gezicht. :=

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:56

DW_Dressage: heb je een foto zonder zadel van de zijkant? (liefst 1 waar hij zn hals ook wat ontspant) Het is zo slecht te beoordelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:42

zelfde vraag als Airborn... voor het zo goed mogelijk scoren vanaf een foto dient de foto van zo recht mogelijk opzij genomen te zijn, zonder zadel en dergelijke op. liefst ook de kant zonder manen, zeker bij paarden die een flinke bos hebben.

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:43

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:48

@ Hennienke123, lees bovenstaande twee posts... := :list:

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:14

Ik plaats al ik thuis weer op de laptop zit een andere foto. Zit nu op mobiel. :)

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:31

Hier is ie dan:

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:53

@ DW-dressage, hals oogt gemiddeld, zeker geen vetkam maar ook niet 'vetvrij', eerder iets hol dan rond van model, niet erg droog, 2 á 2,5.
voor de schouder is duidelijk wat spier zichtbaar, toch ook wel wat vulling maar niet veel, 2,5. punt van de schouder is bedekt met een laagje huid en is niet verzonken 2 á 2,5. schoft is normaal gevuld, de schouder zelf is netjes van model tot vol, 3 á 3,5. achter de schouder is duidelijk vetopslag zichtbaar, wat ook doorloopt over de ribben. daarop een 3,5. rug ziet er netjes uit, 2,5. bekkenuitsteeksels zijn aardig zichtbaar, steken niet uit en liggen ook niet verzonken, 3. appelkont of niet is niet zichtbaar, ik heb zo'n vermoeden van net niet. bij de staartaanzet is wel een pocketje te zien, vooral duidelijk onder de staartaanzet boven de zitbeenknobbel, 3,5.

paard is sowieso van een wat ronder type, daardoor lijkt het ook eerder wat dikker, en hij geeft het vermoeden behoorlijk breed geribd te zijn, meer pony dan paard. zo te zien ook niet direct aanleg voor een heel 'droog' lijf. op zich vind ik dit paard niet té dik, maar het is ook geen sportconditie zeg maar. een nette, gezonde recreatieconditie zou ik het noemen.

[edit] heb even in je profiel gespiekt en zie dat het inderdaad een pony is. :+
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 29-06-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt