Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:51

Weet wel dat magere dieren goed opknappen van de priores, ook vanwege gebitsproblemen.

Fijn dat jullie mening dat wat wortels wel kunnen is, vind het fijn wat anders een beetje bij te voeren. Ze krijgt erg weinig HH (zo'n vier handjes per dag) dus een beloningswortel is makkelijk!

Lees nu de post boven mij, nee deel zakken zodat ze sneller opgaan en bewaar ze zo goed mogelijk!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 16:02

Resultaten tot nu toe van het experiment:

Bakje 1 (HH en water) inmiddels flink gedroogd, nog wat vochtig. Zowel het losse als aangestampte gedeelte wordt bij aanraken stof. geen klont te zien/ voelen

Bakje 2 (HH, Water en Zout): Ondanks zelfde aantal grammen HH en zelfde hoeveelheid water duidelijk meer vocht erin dan bij bakje 1. Het zout doet dus wel degelijk iets richting vochtig houden (vocht uit de omgeving aantrekken). Bij kneden blijft er meer aan mijn vingers plakken en blijft ook meer aan elkaar plakken. Aangestampte deel komt wel los, maar nog vrij los spul. Wel plakkeriger dan nr 1

Bakje 3 (HH, water en speeksel): Net zo droog als bakje 1, blijft ook minimaal aan vingers hangen. Geen bal van te draaien. Aangestampte deel komt los als stof, geen klonten.

Bakje 4 (HH, water, speeksel en zout): deze is ook natter dan nr 3. Het aangestampte deel laat los, maar blijft aan elkaar plakken een beetje in de vorm van het kommetje. Klontering?

Conclusie tot zover: de nr 1 en 3 waar geen zout in zit droger sneller en blijven duidelijk losser (los stof). Nr 4 met zout en speeksel kun je een beetje spreken van klontering. Nr 2 is nog te nat daarvoor, maar duidelijk plakkeriger.

Ik heb alle 4 de bakjes voor de helft weer goed aangestampt en laat het nu even een dag of 2 drogen. Ben erg benieuwd OF en zo ja welke als klont los gaat komen.

Ga mijn bevindingen ook zeker delen met Voergezond :j

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:19

Zilfstar schreef:
Ga mijn bevindingen ook zeker delen met Voergezond :j

Zeker doen idd! :j

De Seniores Priores vind ik ook wel interessant voor magere paarden, schijnt dat ze er flink van bijtrekken.
Heb daar ook aan gedacht voor mijn paard, maar ik wacht 't nog even af, hij knapt momenteel goed op.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:27

Interessant. Inderdaad goed om met voergezond te delen.

@Jotoma: Ik kan me wel voorstellen dat het voer plakkerig wordt wanneer je paard twee keer per dag gevoerd wordt door een stalhouder en er restjes blijven liggen. Er komt dan steeds speeksel bij dus dan blijft het plakkerig en op den duur klonterig? Misschien nog versterkt door het zoutblok (dat heb je er bij liggen toch?).
Misschien een idee om de voerbak elke dag even schoon te maken? Ik voer m'n paard zelf en haal restjes uit de bak. Ik heb nooit klontering oid.

Marvel

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:53

Ik voer inmiddels luzerne bij, daardoor eet hij alles in 1x op en is bovenstaand probleem ook weg.

Blijft niet weg dat ik het een rare 'bijwerking' vind van voedsel wat al moeilijk verkrijgbaar is, daar moet ik dan ook nog voedsel aan toevoegen zodat hij het beter weg krijgt, want als ik dat niet doe kans op slokdarmverstopping omdat hij zn eten niet gelijk op eet.
Conclusie: als het niet zo vol zou zitten met gezond spul, was ik er al drie keer mee opgehouden.
Ben er dus nog steeds niet over uit of ik dit blijf voeren als het op is.. de ton is nu voor de helft leeg.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:01

Hier echt geen korreltje resterend in de bak hoor, na het voeren! Ondanks dat de liksteen ook in de bak ligt!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:26

Ja, ik begrijp dat het heel vervelend is. Heb je al reactie gehad van voergezond?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:54

Pown die er luzerne bij krijgt eet nu de biks dus niet meer op... Tuthola! Maar ja... staat nu tenminste niet met lege buik op de paddock. Gister stalvergadering en helaas is stalhouder niet van plan het voeren om te wisselen (dus half 9 kuil ipv brok en 9 uur brok ipv kuil...). Denk dat ik toch maar ga naar 9 uur lucerne met wat biks erin. En om 17 uur biks met een paar gewone brokjes erin zodat ze in elk geval iets van brok binnen krijgt (wegens alles wat erin zit) Maar dan moet ik dus wel avond en ochtend bakjes maken (maar dat hebben er meer op stal)

NB: het overschot aan biks haal ik daags of 2 maal daags uit de bak en dat gaat richting kliko-Fries Jippe... Die vreet alles.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:53

Ik wou net hetzelfde vertellen als Zilfstar! De luzerne wordt opgegeten en de rest blijft liggen. Heb nu de ton bijgevuld met luzerne zodat er meer luzerne inzit dan brok. Ik hoop dat hij op die manier wat meer binnen krijgt. Ik denk dat als de bak op is ik stop met voergezond..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:12

Ik ben blij dat ik het voer van voergezond.nl uitgevonden heb.
Mijn paard heeft nog nooit zo goed in der vel gezeten. Ze heeft echt een super sport conditie, glimt je tegemoed en haar spieren groeien! Minder gestrest, meer rust in het lichaam. Ook zijn haar benen mooier.. de pezen zie je sinds dit voer nog duidelijker zitten!

Ze vindt haar kuil lekkerder maar eten rustig haar brokjes op. Ik geef haar niets bij, daar ben ik niet zo voor... om bij dit fijne voer nog extra dingen te voeren.
Dus kuil en normaalbrok en weidebrok.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:19

Super fijn Tinkels!

Ik had ook het idee dat d'r benen wat droger waren maar voer het pas een anderhalf a twee week dus dacht dat dat aan mij lag :+

Jammer Jotoma dat ze het zo slecht eet. En met de rozenbottel tip? Of wat lijnzaadolie?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:36

Dat is fijn Tinkels!
Ik ben wel benieuwd hoe sportpaarden het op lange termijn doen op dit voer, ik heb toch het idee dat de meeste meer voor recreatie gebruikt worden.

Jotoma ik kan me dat wel voorstellen als het zo moeizaam gaat, jammer hoor!

Na de tip hier van de rozenbottels heb ik ze ook besteld, kreeg keurig een super leuk pakket met allemaal proefjes er in enzo!
Maar niet alle paarden zijn blij met de rozenbottels en ik moet zeggen dat ik er zelf één op heb gegeten en dat viel me goed tegen! :')
Nu geef ik ze een snoepje met een rozenbottel en gaat het al beter..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:46

Ik heb op stal nog iemand gevonden die de normaalbrok wil voeren (andere stalgenoot voer basis) dus waarschijnlijk gaan we samen een grootverpakking bestellen.
Wel zo handig. :j

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:58

SparklingApp schreef:
Dat is fijn Tinkels!
Ik ben wel benieuwd hoe sportpaarden het op lange termijn doen op dit voer, ik heb toch het idee dat de meeste meer voor recreatie gebruikt worden.

Jotoma ik kan me dat wel voorstellen als het zo moeizaam gaat, jammer hoor!

Na de tip hier van de rozenbottels heb ik ze ook besteld, kreeg keurig een super leuk pakket met allemaal proefjes er in enzo!
Maar niet alle paarden zijn blij met de rozenbottels en ik moet zeggen dat ik er zelf één op heb gegeten en dat viel me goed tegen! :')
Nu geef ik ze een snoepje met een rozenbottel en gaat het al beter..

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik weet dat de fabrikant ook levert aan een professionele springstal, dus het zou goed moeten zijn. Ik heb echter zelf vooral met recreatie ruiters te maken en heb het nog niet zelf kunnen 'ervaren'.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:49

Splinter rijdt ook fanatiek in de wedstrijd. Die doet het er ook goed op.

Maar ik houdt jullie op de hoogte! tot nu toe is het alleen maar lof!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:56

OK! da's goed te horen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:26

Rozenbottel en lijnzaadolie nog niet geprobeerd. Denk dat hetzelfde principe blijft, ik moet het smakelijker voor hem maken. Dan gebruik ik liever luzerne om het kauwen te stimuleren.
Erg jammer dat hij het niet goed eet. Geen flauw idee wat ik nu wil voeren, wat adviseren jullie?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:45

Ik heb niet alles gelezen (sorry daarvoor) maar een vraag aan jullie gezondvoer-freaks :)

Waar halen jullie lucerne zonder melasse? Ik kan alleen die van Hartog vinden en die is dus met...

Ben van plan lucerne er door te mixen, en geplette mais. Ook dat laatste zoek ik nog...

Voer nu Havens basisbrok (en daarvan een stuk minder dan de aanbevolen hoeveelheid) en voor de vitaminen en mineralen Pavobrokjes. Weet dat dezen misschien ook niet ideaal zijn, maar vind vooral die pavo-brokjes een ideaal middel wat ook nog eens betaalbaar en makkelijk te verkrijgen is. Voer dat alleen in het midden van het land af te halen is bijv, of verstuurd moet worden vind ik dus geen echte oplossing.

Wat voeren jullie precies? Merk/zelf gemixt? Voor de vitaminen ed blijf ik bij Pavo voorlopig, maar de rest zou best natuurlijker kunnen naar mijn idee... Als ik geen lucerne kan vinden ga ik eens een zak heucobs van Kraemer proberen, die beweren geen melasse te bevatten. Alleen vind ik 10 euro voor 10 kg wel weer duur.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:15

Safiera schreef:
Ik heb niet alles gelezen (sorry daarvoor) maar een vraag aan jullie gezondvoer-freaks :)

Waar halen jullie lucerne zonder melasse? Ik kan alleen die van Hartog vinden en die is dus met...

Ben van plan lucerne er door te mixen, en geplette mais. Ook dat laatste zoek ik nog...

Voer nu Havens basisbrok (en daarvan een stuk minder dan de aanbevolen hoeveelheid) en voor de vitaminen en mineralen Pavobrokjes. Weet dat dezen misschien ook niet ideaal zijn, maar vind vooral die pavo-brokjes een ideaal middel wat ook nog eens betaalbaar en makkelijk te verkrijgen is. Voer dat alleen in het midden van het land af te halen is bijv, of verstuurd moet worden vind ik dus geen echte oplossing.

Wat voeren jullie precies? Merk/zelf gemixt? Voor de vitaminen ed blijf ik bij Pavo voorlopig, maar de rest zou best natuurlijker kunnen naar mijn idee... Als ik geen lucerne kan vinden ga ik eens een zak heucobs van Kraemer proberen, die beweren geen melasse te bevatten. Alleen vind ik 10 euro voor 10 kg wel weer duur.

Subli heeft een luzerne zonder . Maar daar vindt je weer kalksteentjes in terug.

Misschien is dit een oplossing. Hebben veel soorten voer die ook zeer laag in eiwit/suiker zijn.
Voor ruwvoer kan je de Pre Alpin senior b.v nemen. Bestaat uit verschillende grassen en kruiden maar dan niet in een brokje ;)

http://www.equifyt.be/index.php?option= ... 10&lang=nl

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:17

Safiera schreef:

pre alpin aspero lijkt mij een goed alternatief

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:25

Ik ben ook weer verder aan het orienteren, tot dusver:
- equifit: redelijke verkrijgbaarheid, maar bevat teveel granen
- marstall balance: minder granen, misschien een optie want spreekt me aan ivm de toegevoegde lijnzaadolie, rozenbottel en luzerne. Jammer vd spelt en mais
- agrobs is er alleen in ruwvoer? Behalve wiesencobs, maar die is dan weer slecht verkrijgbaar

Ik ga marstall en s&s nog vergelijken, wil dus een gezonde krachtvoer met niet tot geen granen en uiteraard zo weinig mogelijk melasse/suiker/zetmeel. Iemand anders een tip?

Edit: de s&s is ook ruwvoer dus dat vervalt ook. Nu denk ik marstall proberen..

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:37

marstall heeft ook wiesencobs. Misschien is die beter te verkrijgen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:16

Ik zie net dat wiesencobs ook ruwvoer is.

Conclusie: ik ga voor de Marstall naturall of agrobs horse alpin. Welke zouden jullie doen en waarom?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:05

We zijn 7 dagen na de start van experiment

Resultaat 1: alles is beschimmeld _O- maar goed, ik wilde eht bij kamertemp testen nietwaar.
Ga nu kijken hoe eht eruit komt en dan gaat alles weg.
Dus dit is einde experiment in elk geval.

Bakje 1 (HH + water): Droog. losmaken van aangestampt deel levert brokjes op (dat wrs van schimmel aan elkaar vast zit :+ ) Makkelijk breekbaar en verpulvert meteen tot stof bij door vingers heen halen.

Bakje 2 (HH + water + zout): meer schimmel dan nr 1. Nog steeds (!) vochtig. blijft behoorlijk vast zitten in het bakje. Komt er als klont uit. Wel te verpulveren maar lastiger als 1 en blijft meer kleven.

Bakje 3 (HH, water, speeksel): droog. komt ook als klont eruit, maar is makkelijker eruit te halen. en verpulverd sneller.

Bakje 4 (HH, water, zout, speeksel): beetje zelfde als nr 2 maar droger.

Conclusie 1: alles komt er in een brok/klont uit. maar degenen met zout erbij zijn duidelijk vochtiger dan de andere 2 en blijven meer aan elkaar plakken/ kleven dan die zonder zout. De anderen verpulveren weer. Is een liksteen dan wel zo handig (zout dus...)

Conclusie 2: na een week is het beschimmeld. beste is toch regelmatig de bak schoon te maken lijkt mij.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:26

Safiera schreef:

`

Lucerne zonder toevoegingen dus zuiver heeft Hugho,