Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:57

Vera schreef:
Maris, misschien is dit iets om erbij te geven als hij echt terug gaat vallen:
http://www.horsewellness.nl/product_inf ... uild-p-273

bedankt voor het meedenken !
Build up durf ik niet te geven hoor, bevat erg veel eiwitten etc.
En dat is toch ook weer een krachtvoer. Dan kan ik net zo goed "gewoon" krachtvoer geven.
Ik ga er eerst nog eens veel meer info over opzoeken ( over geen granen voeren ).

Hij krijgt op dit moment Opkikker ( = pro en prebiotica ) + een supplement erbij. Want ik denk dat hij veel te laag zat in vit en min.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:27

Vera schreef:
Heb je zijn darmflora wel eens nagekeken?

Ohja, da's natuurlijk altijd iets wat je EERST moet doen bij paarden die niet op gewicht willen komen/blijven. Zorgen dat die darmflora op orde is. Als een paard een keer flink ziek geweest, hoge koorts gehad heeft, zware medicijnen of AB-kuur, ernstige worminfectie, periode van verwaarlozing... allemaal dingen die de darmflora flink kunnen aantasten en een kuurtje probiotica rechtvaardigen. Ik ben zelf een 'fan' van het product van NAF wat tegenwoordig Biotics heet (Paardendrogist), omdat het naast probiotica ook prebiotica bevat, waardoor het milieu in de darmen ook geoptimaliseerd wordt (je kunt wel darmflora = probiotica inbrengen, maar als't niet kan leven door een verkeerd milieu in de darmen gaan ze toch weer dood).
Je ziet heel vaak dat na zo'n kuurtje paarden op een zelfde hoeveelheid voer als voor de kuur ineens wel gaan aankomen en soms kun je zelfs ineens minderen in voer (mijn ervaring met m'n Paintmerrie).
Ik geef standaard na een AB kuur altijd een Biotics kuur.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:20

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:43

klopt maris, maar zoals je zelf al zegt, 'nog veel meer' en dus minder pro/pre biotica. Da's dus echt als 'algehele opkikker'.
Biotics is echt alleen pro/pre biotica en als kuur dus beter voor het specifiek op peil brengen van de darmflora

Uit eigen ervaring: Van de Opkikker merkte ik geen verschil, van de Synbiozyme, zoals Biotics vroeger heette, héél duidelijk wel. Zo sterk dat ik echt meer dan een kilo voer per dag minder kon gaan geven. Da's natuurlijk wel afhankelijk van hoe zeer de darmflora is aangetast, maar dat was bij mijn merrie, toen veulen, door verwaarlozing op opfokadres dus heel erg. Later (toen ze 3 was) na een ziekte van 3 weken waarbij ze zonder Quadrisol continu koorts boven de 40 graden had, heeft ze't ook gehad en toen knapte ze duidelijk extreem snel (sneller dan de DA verwachtte) weer op en was vlot terug op gewicht nadat ze wel een stuk of wat jassen uit had gedaan.
Laatst bijgewerkt door Francis op 09-03-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:47

Echt waar ? Ik ga eens kijken !
Ik geef nu 2 weken Opkikker en ik zie al wel verschil ( geen gasvorming meer in de darmen en meer energie !).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:00

Ik kan geen hoeveelheden vinden van de sacc en FOS in beide producten ........

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:17

Ik weet het zo ook niet meer maar ik heb 't in't verleden uit gezocht wat het verschil was en puur voor opkrikken van de darmflora is de Biotics beter. Andere is niet slecht, alleen een wat breder werkend product wat ook extra vitamines e.d. bevat. Dat heeft de Biotics dus niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:55

Wel weer vreemd dat er geen hoeveelheden zijn te vinden ... Zo kan je die producten ook niet echt vergelijken !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:38

Bij de paardendrogist staat toch een hele lijst bij Opkikker toch een hele lijst van ingredienten.
Bij Biotics staat alleen pro en pre biotica, dat klopt dus ook welk in Biotics zitten al die vit. en min. niet.
Dit staat op de site van NAF zelf: Whey powder, Saccharomyces cerevidae, (live strain 1026), FOS, Elecampane, Fructooligosaccharide, Glutamine peptide, White mineral oil.

Even vast voor de mensen die denken dan fructooligosaccharide 'gewoon een soort suiker' is (vanwege het 'saccharide'): http://en.wikipedia.org/wiki/Fructooligosaccharide

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:40

Ja, dat had ik ook al gevonden, alleen nog geen hoeveelheden ....

Fructo-oligosaccariden zijn prebiotica idd. Wel opgebouwd uit suikers ( of delen van suikers ).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:08

maar wel gezonde suikers.
Wellicht dat hoeveelheden niet te geven zijn omdat het om levende micro-organismen gaat, dus aan verandering onderhevig. Je kunt hoeveelheden dus niet garanderen.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:46

Is er iemand die weet wat de aanbevolen vitamines/mineralen zijn voor een paard per dag? Ik ben van plan om eens te kijken hoeveel ik nu precies van de de Force moet geven...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:12

Zullen vast statjes voor zijn maar hangt toch ook veel van gebruik, conditie, leeftijd, al dan niet drachtig/zogend/dekken enz. af. Denk niet dat daar een simpel vaststaand lijstje voor is. Je hebt natuurlijk wel zoiets als een minimale behoefte en de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). De lijstjes die ik tot nu toe gevonden heb zijn echter allemaal via een paardenvoerfabrikant ofzo. Nog geen 'wetenschappelijke' lijstjes gevonden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:13

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:17

Voedernormen voor paarden bestaan zeker, evenals vitaminen en mineralenbehoeften.
Maar zoals Francis al opmerkt, individueel zijn er nogal wat verschillen.
Begrijp niet helemaal waarom je het wilt weten want exacte behoeften berekenen is voor en leek niet mogelijk; en als het goed is staat er op de verpakking van elk supplement de aanbevolen dosering......

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:50

MadamX, weet je ook of oudere paarden inderdaad van bepaalde vit,min en sporenelementen meer nodig hebben ( over het algemeen ) ? Hier in nederland is daar weinig over te vinden, in duitsland vindt je dat oa Vit A, C en E meer nodig zijn en ook zink, koper en sel bij oudere paarden.

Ik neem aan dat er dan ook een ander supplement nodig is voor een ouder paard ( die die stoffen meer aanvult ) .....

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 11:31

Dames even een vraagje aan jullie. Ik moet per april helaas verhuizen met mijn paardje naar een andere stal. Na veel onderzoeken is gebleken dat het hoesten van mijn paard komt door het zaagsel dat op mijn huidige stal gebruikt wordt. Ik heb mijn paard op ander strooisel staan, tussenwanden dichtgemaakt, buitenstal enz. maar toch blijkt dit niet genoeg te zijn en heeft mijn da gezegd een stal te zoeken waar ze niet in contact komt met dit zaagsel. Deze heb ik gevonden per april. Ze komt hier heel veel op de wei te staan 's winters van 7-17 ongeveer (hier worden ze ook bijgevoerd met hooi in grote bakken als het gras minder wordt/op is) en in de zomer zo lang mogelijk vanaf 6 uur tot het donker wordt. Ze gaan daar werken met Hartog voerboxen zodat er altijd onbeperkt hooi aanwezig is in de stal maar ze niet teveel eten. Verder staat ze op stro waar ze ook aan kan knabbelen. Ideaal dus voor mijn iets te dikke luchtzuiger. Nu hebben ze op stal 2 "krachtvoer" momenten. s Ochtends voordat ze naar buiten gaan en s avonds als ze binnen komen. Dat is niet zo fijn want mijn paard krijgt geen krachtvoer en heeft een beetje voernijd. Op mijn huidige stal heb ik dat opgelost door tijdens deze momenten 2 x een beetje geweekte wiessencobs te laten voeren met 1 x de 70 gram force er doorheen. Nu lijkt het me echter niet zo fijn om deze geweekte wiessencobs over het hooi in de voerbox te doen, ze doet ook heel lang met die wiessencobs en ze worden op de nieuwe stal meteen na het krachtvoer buiten gezet. Dan weet ik dus nu al dat mijn paard de helft nog heeft liggen en dat dat een prutje gaat worden in die bak. Ze moet echter wel iets hebben als de andere paarden krachtvoer krijgen. Zou het iets zijn om 2 x daags een wortel te laten voeren en dan savonds zelf de wiessencobs met force te voeren? Of weten jullie iets van een muesli/spulletje waar ik een handje van kan laten geven 2 x per dag. Ik wil geen melasse, granen en andere rommel in mn voer.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:38

touchofpink,

ik ken 2 producten die je kan overwegen:

- Grasbrok van Hartog. Hierin zit geen melasse. Moet i.i.t. de grasbrokb van bijv. Agrobs niet geweekt worden.
- Horse Alpin van Agrobs. Is een “krachtvoerkorrel” zonder melasse en zonder bewaarmiddelen e.d. Ik geef deze nu, voorlopig nog gemengd met mijn oude muesli tot wanneer die op is (naast ruwvoer natuurlijk hé), dus ik kan er voorlopig weinig over zeggen. Hier zit wel ook wat gerst en maïs in verwerkt.
Laatst bijgewerkt door Eilandje op 11-03-10 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:38

Kan je dan s'ochtends geen aspero of lucerne laten voeren als de andere paarden krachtvoer krijgen ? Dat is droog voer en dus niet erg als ze daar eventueel wat van laat liggen.

Ik ben wel benieuwd hoe die Hartog voerboxen gaan werken !
Let je wel goed op ?! Ik heb al diverse keren hier op Bokt gelezen dat paarden een slokdarmverstopping krijgen van het Hartog compact gras voer.....

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 11:47

Maris schreef:
Kan je dan s'ochtends geen aspero of lucerne laten voeren als de andere paarden krachtvoer krijgen ? Dat is droog voer en dus niet erg als ze daar eventueel wat van laat liggen.

Ik ben wel benieuwd hoe die Hartog voerboxen gaan werken !
Let je wel goed op ?! Ik heb al diverse keren hier op Bokt gelezen dat paarden een slokdarmverstopping krijgen van het Hartog compact gras voer.....

Wij stoppen er ook geen compact gras in maar gewoon hooi. Dan schijnt het ook te werken. Er kunnen een paar plakken hooi in en dan schuif je dat ijzeren rek erover heen. Ze doen dan langer over het eten dan dat ze het van de grond krijgen.

Ik kan er ook lucerne in laten doen maar als het goed is zit er dan nog hooi in de voerbox want ze gaan zo ruwvoer voeren dat er altijd ruwvoer in de box zit. Ik denk dat mijn paard dan echt denkt van HALLOOW als ze die groene sprietjes lucerne ziet en de rest krijgt brokken. Met wortels denkt ze wel van JAAAHH dus daarom dacht ik dat dat misschien iets zou zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:59

Ik snap het.

Ik had overigens van de week een mailtje gestuurd naar Marstall over hun krachtvoer. Op de site zag ik er nogal wat anorganische verbindingen inzitten. Dus ik had gevraagd of dat klopte.
Kreeg ik vandaag als antwoord dat de samenstelling van mineralen niet zoveel uitmaakt.......
Ik ben er nog helemaal van in de war !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:03

Kunnen ze jouw paardje niet als eerste voeren voor de rest gevoerd wordt, dan heeft ze de meeste tijd om d'r bak leeg te eten. 's Ochtends is dan een handje is dan in wezen al genoeg, doe je 'savonds de grootste maaltijd met de force, 's ochtends alleen een handje 'voor het idee'. Als jij dat 's avonds in een emmertje met iets water klaar zet hoeven ze niet eerst nog te weken ook, kunnen ze als eerste haar emmertje geven, dan de rest voeren en haar bijv. ook nog als laatste naar buiten... dan heeft ze maximaal de tijd.
(Ik maakte voor Ben ook 's avonds een emmertje voor 's ochtends klaar, als je een emmertje met deksel gebruikt blijft dat gewoon fris en dat gaat prima).

Als je geen melasse en granen wil voeren zou ik nl. die dagelijkse wortels ook niet willen....

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 12:07

Eilandje schreef:
touchofpink,

ik ken 2 producten die je kan overwegen:

- Grasbrok van Hartog. Hierin zit geen melasse. Moet i.i.t. de grasbrokb van bijv. Agrobs niet geweekt worden.
- Horse Alpin van Agrobs. Is een “krachtvoerkorrel” zonder melasse en zonder bewaarmiddelen e.d. Ik geef deze nu, voorlopig nog gemengd met mijn oude muesli tot wanneer die op is (naast ruwvoer natuurlijk hé), dus ik kan er voorlopig weinig over zeggen. Hier zit wel ook wat gerst en maïs in verwerkt.

Ik heb even bij de grasbrok van Hartog gekeken: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... n/grasbrok

Waarom doen wij al die moeite met dat weken van de grasbrok als het dus ook blijkbaar zo kan? Of zit hier een of andere adder onder het gras?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:09

Misschien is de grasbrok van Hartog veel meer strak geperst ofzo ??

Bevat force trouwens wel gewoon organische mineralen etc ?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 12:11