Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:45

Oh over haver terug vinden in de mest?
Ik vind niks terug.

Daar heeft mijn instructrice me wel voor gewaarschuwd.
Als ik de haver terug vond in de mest moest ik een haverpletmachine kopen, want geplette haver heeft alleen energie als het vers geplet is. Vork

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:05

Ja, klopt! Dat laatste heb ik ook gelezen!!!

Ik sprak zojuist, weer, een diervoeder... Die adviseerde vipa mix... Dit omdat er in gewone granen lijnzaad zit (de welbekende 5 granenmixen) en je lijnzaad alleen gekookt mag voeren... Omdat je bij het niet koken hiervan toch een risico neemt, kopen hun alleen mixen in zonder lijnzaad en adviseren zij mensen, die perse toch lijnzaad willen voeren, dit zelf te mengen of apart bij te voeren...

Iemand ervaringen met de vipamix?

(blanke haver, zwarte haver, geplette haver en gerst, meen ik. Icm vitaminekorrels)...

(Moet je toch ook zelf kunnen mengen, lijkt mij Knipoog )

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:15

kaatje77 schreef:
Oh over haver terug vinden in de mest?
Ik vind niks terug.

Als ik de haver terug vond in de mest moest ik een haverpletmachine kopen, want geplette haver heeft alleen energie als het vers geplet is. Vork

Ik moet zeggen, ik voer sinds kort weer haver en heb ook nog niks teruggevonden (maar ook nog niet bijzonder goed gezocht Clown). Misschien had het te maken met de hoeveelheid in verhouding tot het andere voer ofzo... Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door A0000 op 09-09-08 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:22

In mijn 5-granenmix (Havens) zit geen lijnzaad Suelza, wel blanke haver, zwarte haver, gebroken mais, gerst en tarwe. Mijn pony krijgt het net een week dus kan het nog niet zo heel goed beoordelen, maar voorlopig ben ik wel tevreden Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:25

rommie schreef:
In mijn 5-granenmix (Havens) zit geen lijnzaad Suelza, wel blanke haver, zwarte haver, gebroken mais, gerst en tarwe. Mijn pony krijgt het net een week dus kan het nog niet zo heel goed beoordelen, maar voorlopig ben ik wel tevreden Lachen

Oke, interesting...

Staat er op de zak ook hoeveel er van wat in zit?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:34

Dat denk ik wel... Maar ik heb momenteel even geen zak Clown Zal eens op de site kijken of het daar te vinden is.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:40

Dit is alles wat ik op de site kan vinden.
Citaat:
5-GranenMix
Al jaren een van de Bestsellers. Natuurlijke sportmengeling uit 100% granen zonder toevoegingen. Bevat zwarte en blanke haver, gebroken mais, gerst en tarwe, zonder toevoegingen. Veel energie; weinig eiwit. Te voeren als bijvoer.

Als je me vrijdag of zaterdag even helpt herinneren zal ik op zoek gaan naar de zak.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:42

kaatje77 schreef:

Waar gaat de energie dan heen als je het geplet bewaar? Lachen Volgens mij komt de energie vrij bij de verterign van het product en niet als je het bewaart. Kan mij voorstellen dat vitamines etc dan wel eerder terug gaan .

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:45

rommie schreef:
Dit is alles wat ik op de site kan vinden.
Citaat:
5-GranenMix
Al jaren een van de Bestsellers. Natuurlijke sportmengeling uit 100% granen zonder toevoegingen. Bevat zwarte en blanke haver, gebroken mais, gerst en tarwe, zonder toevoegingen. Veel energie; weinig eiwit. Te voeren als bijvoer.

Als je me vrijdag of zaterdag even helpt herinneren zal ik op zoek gaan naar de zak.

dat voer ik dus ook, alleen ik vul aan met een vitamine/mineralenmix zodat ik het als volledig voer kan geven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:48

Oke, daar zat ik ook naar te kijken!

Van welk merk voer jij? Ik zit nu in dubio...

Haves
Subli

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:48

Ohja, dat kan Ja Ik voer het icm Condition Extra van Pavo.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:50

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:52

Ik wil geen muesli... En ik wil zowiezo geen PAVO voer...

Btw... de granenvoersters... Hoeveel kg geven jullie eigenlijk ongeveer?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:53

Interesant topic!

Ben ook wel eens bezig geweest om verschillende voeders uit te pluizen, mede omdat mijn Tinker snel last krijgt van Rap als hij teveel Suiker binnen krijgt dus ben ook aan het zoeken geweest naar voedeing waar zo weinig mogelijk suikers in zitten. In de meeste muesli zit ook veel melasse= suiker dus is ook moeilijk voor hem.

Bij de vorige stal waar ik stond voerden ze geplette haver en tarwe. Hij had zijn eigen plet machine en plette eens in de week een ton vol, zo bleef het ook vers. De paarden deden het er erg goed op. Ook kregen ze er verse wortelen bij en als er appels waren kregen ze wat gevallen appels erbij.
Ik merk idd ook dat dit goed opgenomen werd en je eigenlijk bijna niets terug vond in de mest. In tegenstelling tot de muesli die ik voerde, waar je gewoon de haver er nog in zag zitten. De kippen vonden dit overigens erg lekker Vork maar had als nadeel dat ze de hele paardenhoop overhoop schoffelden Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:54

Suelza schreef:

Haves
Subli

Ik weet niet of je dit aan mij vraagt maar ik antwoord lekker wel Knipoog

Ik voer Havens 5-granenmix met een Mallcodic supplement!

Bij volle training krijgt mijn paard ongeveer 1,5 schep granen per dag, 0,5 schep muesli (voor het lekkere, anders eet hij slecht) en verder elke dag op de wei en veel hooi.

Edit, oh ja, en ik gebruik natte zemelen om het geheel tem mengen, maar dat gebruik ik maar in kleine hoeveelheid.
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 09-09-08 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:55

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:01

Suelza schreef:
Zaranka schreef:
http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-graanvit.html

mischien is dit wat, staat mijn merrie sinds kort op..
Volledig krachtvoer van granen.

Ik wil geen muesli... En ik wil zowiezo geen PAVO voer...

Btw... de granenvoersters... Hoeveel kg geven jullie eigenlijk ongeveer?

Het is geen muesli. Het een vijfgranenmix. Maar dan van Pavo.
Wel vind ik het een beetje vreemd. Er staat dat er geen melasse inzit en bij de samenstelling staat rietmelasse ertussen. Verward

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:03

Idd raar, in de graanmix (andere variant) zit het trouwens niet..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:19

miss_jumpy schreef:
Suelza schreef:

Haves
Subli

Ik weet niet of je dit aan mij vraagt maar ik antwoord lekker wel Knipoog

Ik voer Havens 5-granenmix met een Mallcodic supplement!

Bij volle training krijgt mijn paard ongeveer 1,5 schep granen per dag, 0,5 schep muesli (voor het lekkere, anders eet hij slecht) en verder elke dag op de wei en veel hooi.

Edit, oh ja, en ik gebruik natte zemelen om het geheel tem mengen, maar dat gebruik ik maar in kleine hoeveelheid.

Klinkt interesssant!

Maar een Mallcodic supplement? Wat is dat? Nog nooit eerder van gehoord...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:32

tsja komt uit het VK, ik koop dat bij Jan Jonas, een man die we bij ons paard hebben gehaald na allerlei stofwisselingsproblemen. Hij heeft ons ook geholpen een dieet van granen en supplement samen te stellen.

Mallcodic Stable 3.5kg
A high quality broad-spectrum supplement containing a balanced blend of vitamins, minerals, trace elements and amino acids.
Ideal for horses or ponies in light to moderate work at a maintenance.

Mallcodic Stud
Specially formulated for brood mares and stud animals. Contains optimum levels of vitamins A, B groups C & E plus selenium and manganese for optimised fertility.Balanced for calcium & phosphorous.
3.5kg

Het wordt geproduceerd door Thomas Pettifer. We voeren dat voornamelijk om de granenmix aan te vullen, als je alleen granen zou voeren kom je in de knel met de fosfor/calcium verhouding (dacht ik). Ik weet niet helemaal zeker welke van de twee we nu voeren, maakte niet veel uit als supplement op de granen.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:36

De molen in zuidwolde heeft wel een website maar is momenteel niet in de lucht.
http://www.wijwetenwatwijeten.nl
Ik zal eens vragen als ik er van de week kom Knipoog
Qua voer: ikzelf voer Dorrel& Hodson en ga de granenmix van http://www.bio-ron.com gebruiken.
Daarnaast geef ik buiten hooi nog agrobs aspero.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:38

hoe meer je je gaat verdiepen in het voer, hoe minder je door de bomen het bos ziet... er is zoveel te krijgen tegenwoordig!
gelukkig ben ik tevreden over het huidige rantsoen dus ik blijf daar lekker bij, maar als je wel wat anders zoekt; succes Nagelbijten / Gniffelen

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:59

Dit is een erg interessante topic. En ook ik ben lang bezig geweest om voor mijn paarden de juiste samenstelling in het voer te krijgen.
Ik voer bij mijn brokken waar ze overigens maar een beetje van krijgen. Gebroken mais, fiber mix (granenmix met melasse) en lucerne.
Lucerne is goed voor de spijsvertering en goed voor de vacht, manen en hoeven. Mijn paardjes doen het hier goed op en komen ook goed uit de haren.
Af en toe voer ik nog extra haver en gerst. Overigens vind ik dat mijn paardjes niet heter worden van de haver, maar ik heb 2 paarden die wel heter worden van gerst.
Rietmelasse is ook melasse en dus suiker. Volgens mijn leverancier word dit nu meer gebruikt in plaats van gewone melasse aangezien de grondstoffen nu duurder zijn. Rietmelasse de naam zegt het al word gemaakt van rietsuiker..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:59

Suelza schreef:
Tja, daar zouden die van mij echt tekort aan hebben. Ik heb we sportpaarden op stal staan (springen/sgw/dressuur) waarvan 1 met veulen aan de voet. Dus een kwart muesli en een pavokoek vind ik dan voor de winter echt te weinig...

Die van mij doen het daar super op. Maar dan heb ik het ook over een haflinger en een shetlander en 2 B- ponies. Ze worden alleen maar recreatief gereden. Ze zijn allemaal snel te dik en zijn behoorlijk voorwaarts.

Ik vind het een hele intersante topic om te zien wat je buiten brok nog allemaal kan voeren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:26

Momenteel denk ik er redelijk uit te zijn...

Ik wil gaan het volgende:

- Ruim voldoende (goed) ruwvoer
- Lucerne
- Granenmix+ ( 6 granenmix met vitaminekorrels)
van Subli