Interessant topic! Mijn paarden staan van 13.00 tot 17.00 buiten(paddock) in de zomer en in de winter. S'ochtends gaan ze 1.5 uur in de molen. Verder staan ze op stal met zaagsel.
Jumping Lady, ZZspringen, 11jaar training: 2 a 3x per week springen(2x laag, 1x wat hoger of concours). 3x per week dressuur. 1x per week longeren.
Mijn klasse 3-paardje wordt niet veel anders gevoerd dan mijn andere (minder zwaar in training staande) paarden. Elk paard eet zo'n 10 tot 12 kilo goed (!) hooi per dag.
Zwaar in training? Dan krijgen ze hooguit een kwart tot half kilootje muesli + redelijk veel Subli EM en zo nu en dan bietenpulp. Indien vermagering, krijgt sportpaard individueel voordroog-kuil bijgevoerd (en de anderen niet).
Ik voer ze vrij schraal, maar ik heb sterk het idee/ik ben overtuigd dat het paard er veel beter op presteert dan vroeger toen ik ook nog veel biks (2 kilo per dag) voerde. En elektrolyten? Een week voor de wedstrijd ga ik elektrolyten "stapelen". Ik zorg dan dat deze niet tesaam wordt gevoerd met suikers, want suikers beletten opslag elektrolyten in de dikke darm... zo las ik onlangs in een Zweeds wetenschappelijk onderzoek.
Ik denk dat als je vrij veel goed kwaliteit hooi voert, grote hoeveelheden biks overbodig zijn. Maar ik denk ook dat (verkeerde) stress een paard (te) snel (te) mager maakt, hoeveel ze ook eten.
Supplementen? Daar doe ik niet aan. Risico tot overvoeren is zo groot. En ik denk dat te veel slechter is dan te weinig.
3 x dressuurtraining 1 x intensief dressuurles 1 x rust 1 x intensief springles 1 x longeren of buitenrit
Iedere doordeweekse dag staat Merel 's ochtends in de stapmolen 45 minuten. Iedere doordeweekse dag staat Merel in de middag 2 uur in de paddock.
In het crossseizoen rijden we SGW's en crosstrainingen.
Voer: 's ochtends 1,5 kilo Pavo All Sports 's middags 1 kilo Havens vipagraan 's avonds 1,5 kilo Pavo All Sports
Ik voer daarnaast nog wortels bij en 2 handjes Daily Mix (vitamine) met Max H supplement en lijnzaadolie. Verder krijgt ze 3 keer per dag kuil en daar kan ze de hele dag mee doen.
Merel doet het er goed op dit voerschema. Onderhoudsbrok is voor haar te weinig qua voedingswaarde.
Mijn paard loopt L2 dressuur, wordt regelmatig mee gesprongen maar daarin niet op wedstrijden uitgebracht. Meestal rond de 2x per maand op wedstrijd en sowieso 1x per week intensief dressuurles. Is een druktemaker en daardoor komt ze moeilijk aan.
Staat overdag buiten, maar sowieso de winterperiode niet op gras.
's morgens krijgt ze 3/4 kg Draversbrok van Havens (had voorheen Pavo All Sports) en een bult hooi. Tussen de middag hooi Eind van de middag 3/4 brok weer en een bult hooi En 's avonds voor het naar bed gaan nog een plukje hooi
Nu is ze sowieso 's winters wat schraal, maar nu ook al wat. Heb vanmorgen Pavo Kruidenmelange gehaald en ga dat erbij geven.
Ik begreep juist dat je krachtvoer kunt vervangen door luzerne, omdat er juist wel vit/min. en energie in zit...
XMaaiike
Geplaatst: 13-04-09 16:54
was opzoek naar dit topic, eindelijk gevonden worden beiden vrij intensief gereden met 1 á 2 dagen rust!
Viri, 7 jaar, L2 dr. 1,5 á 2 kilo sportbrok van havens
Wancourt, 6 jaar, B dr. 1 kilo basisbrok van havens
voor beiden: soms 0.5 kilo musli (voor de luchtwegen) 4 a 5 keer op een dag portie hooi soms afgewisseld met kuil maar zijn we nu vanaf gestapt verder wortels/droog brood verder weidegang wordt nu opgebouwd
7 dagen in de week werken, wisselt per week wat hij elke dag doet. Gemiddeld word hij 5 dagen gereden, waarvan 1x bosrit en de overige 4 afwisselent intensief en basis, en 2 dagen longeren.
Huisvesting:
S'ochtends in de wei, s'middags en s'nachts op stal.
Wat mijn paard krijgt: ochtend: eerst een grote arm voordroog (echt onbeperkt, vaak eet ie het niet eens allemaal op, dat geldt voor elke hooibeurt) daarna 1 kg pavo energy control en 700 gram pavo nature's best, aangevuld met 1 schepje Sanconil voor spieropbouw.
'smiddags: grote arm voordroog
avond: 1 kg pavo energy control, 700 gram pavo nature's best en 1 schepje sanconil.
s'nachts/einde avond: grote arm voordroog
Op het moment dat hij werkt, krijgt hij na het werk nog 500 gram pavo energy control. Op de dagen dat hij vrij is/rustdag krijgt hij die schep niet, de rest blijft hetzelfde.
Momenteel zijn we echt aan het opbouwen. Als ie straks merendeel van de spieren op de goeie plek heeft gaat ie van de Sanconil af, de rest blijft gelijk.
VLC
Geplaatst: 14-04-09 12:48
Mijn paard (1.60m, NRPS-er, L1 dressuur). Trainingen: 2 a 3 keer per week longeren en 2 a 3 keer per week dressuurmatig trainen. Ze loopt gemiddeld 10 uur per dag buiten, op gras.
'Sochtends krijgt ze 1,5 kilo Horse Balance Gold en 0,5 kilo geplette haver. (Horse Balance Gold (HBG) is Pure power in brok vorm. Door het royale aandeel granen in deze brok, bevat de brok veel energie met een laag eiwit gehalte. Ideaal voor paarden die eiwitgevoelig zijn, maar wel die extra power uit het voer nodig hebben. Ook is HBG de ideale combinatie met eiwitrijk ruwvoer.)
Daarna gaat ze de wei op en krijgt ze 2 plakken hooi mee.
'Savonds krijgt ze hetzelfde als 'sochtends en ook 2 plakken hooi. Bij een rustdag blijft het voer hetzelfde, bij langere rustperiodes wordt het uiteraard wel aangepast. Rond wedstrijden geld hetzelfde schema. Soms krijgt ze dan nog wel eens een handje geplette haver extra.
Vind het een interessant topic, maar een vraag, hebben jullie de kg afgewogen? Er staat nl geregeld 1 kg. 1 kg komt absoluut niet overeen met een schep met de meeste soorten voer!!!
#Ymke#
Geplaatst: 15-04-09 14:26
In mijn geval heb ik het afgewogen (vandaar ook de 700 gram bij de muesli)
mijn mendurance e-pony is snel dus dus hij krijgt onbeperkt kuil/hooi. Staat in een stro stal.Komt per dag een aantal uren in of paddock of nu nog een kale wei.
Krijgt 2 x per dag 1/2 kilo havens power plus.ongeveer 1 week voor de wedstrijd bouw ik dat op naar 2 x 1 kilo.en daarna weer af. Ik geef als suplementen hippotroce en vitamine eplus
Lenneke_
Geplaatst: 22-04-09 11:40
Sodera schreef:
Vind het een interessant topic, maar een vraag, hebben jullie de kg afgewogen? Er staat nl geregeld 1 kg. 1 kg komt absoluut niet overeen met een schep met de meeste soorten voer!!!
Ik heb zo'n speciale meuslischep, daar gaat 1 kilo meusli in.
Memuska
Geplaatst: 22-04-09 16:38
Interessant topic is dit, ik zit momenteel een beetje in dubito over het voer van mijn Willow... Willow is een 10-jarige ruin, hij is 1.82 hoog en we doen een poging tot dressuur (hij met succes, 't vrouwtje soms wat minder). We hebben door een peesblessure een tijdlang "uit de running" geweest, maar gaan per 1 mei terug starten. In het begin stilletjesaan (enkel LRV, voor de Belgen), tegen de zomer hoop ik her en der een Trens-wedstrijd mee te pikken zodat ik op een twee à drie wedstrijden per maand uitkom. LRV moet ik als nieuw lid verplicht individueel de B starten, in het achttal trainen we mee met Zwaar B. Trens zat ik op een L proef, en ik vermoed dat ik gewoon daar de draad weer zal oppikken.
Willow's schema op het moment ziet er als volgt uit: 1x per week privéles 2x per week achttaltraining 1x per week longeren/buitenrit 2x per week op mijn eentje trainen 1x per week rust door avondschool van 't vrouwtje (vanaf juni gaat hij dan ook weer aan de slag)
Momenteel krijgt hij 's ochtends en 's avonds een halve Nature's Best en een halve All Sports. Af en toe een slobbertje (omdat m'n omaatje dat krijgt en hij en de andere merrie anders de stal afbreken, is ook gewoon lekker geloof ik). Hij staat op stro. Hij eet omstreeks 6u en gaat dan rond 7u naar buiten, doordat de wei vrij kaal is op het moment is de hooiruif gevuld zodat ze wat te knabbelen hebben. Om 18h eet hij weer. De merries gaan dan terug buiten tot het donker is (momenteel 21h), hij mag na de training ook nog even buiten spelen als hij droog is. In de stal krijgt hij naast zijn stro, waar hij graag aan knabbelt, hooi (enfin voordroog) ter beschikking. Meestal is dit 's ochtends niet op. Op aanraden van de dierenarts krijgt hij in de zomer een schepje elektrolyten bij, omdat hij zo erg zweet.
But here's the deal... meneer wordt nogal overactief en superenthousiast, vooral in de trainingen van het achttal. Minder krachtvoer klonk aannemelijk, dus zo gezegd zo gedaan. Alleen heb ik nu de indruk dat hij wat slanker wordt, en dat hoeft niet - hij is goed zoals hij is, hij moet niet dikker maar ook niet dunner (alleen wat rustiger )
Iemand een gouden tip?
Niisj
Geplaatst: 22-04-09 18:22
Me Black 14 jaar, 1m68 groot, M niveau dressuur Mieke loopt 5-6 dagen op 7 een dik uur dressuur & 1 dag in de week gaan we buiten wandelen. Ze heeft vrij veel voer nodig om mooi rond en bespierd te blijven, ze word op minder voer mager. Daarnaast is het een beetje een heethoofdje & ze heeft aardig wat temperament dus kies ik voor voer met energie uit vet & vezels ipv uit koolhydraten. Van teveel zetmeel & suikers word ze alleen maar heter.
Training We trainen momenteel dus op M niveau dressuur met enkele Z-oefeningen tussen. Oefeningen waar we aan werken of die ze beheerst zijn: schoudervoor, wijken, appuyeren, schouderbinnenwaarts, verzamelen, verruimen, strekken, contra-galop, galopwissels, ... De ene keer trainen we serieus goed door & de andere keer gaan we meer aan het basiswerken 1-2 keer in de week hebben we een uur prive les.
Huisvesting Overdag van 8u 's morgens tot 20u 's avonds op de wei, 's nachts op stal, op stal staat ze op stro.
Voeding Onbeperkt grofstengelig hooi op stal, 3kg Pavo Sportsfit muesli verdeeld over heel de dag, 1 schep lijnzaad, 1,5 kg Hartog grasmix verdeeld over de dag (volle emmer), 3/4 emmer wortelen, 3 x / week slobber. Supplementen zijn: bach bloesems, appelazijn, NAF SuperFlex (glucosamine, chondrointine & MSM), kruiden, 150ml Omega olie, ook verdeeld over de verschillende voermaaltijden. Daarnaast staat ze gemiddeld zo'n 10 uur per dag op de wei. Onze weide is zeer ruim & staat momenteel jong, lang gras op. In de winter krijgt ze ook bietenpulp bijgevoerd & krijgt ze meer grasmix & ook hooi op de wei bijgevoerd.
Sinds ze op dit rantsoen staat doet ze het eindelijk helemaal goed.
Anoniem
Geplaatst: 22-04-09 19:00
Het rantsoen van mijn paard is alweer verandert, hier mee blijft hij goed op gewicht.
Onbeperkt hooi en normaal gesproken de hele dag weidegang. Momenteel staat hij op rust in een zandpaddock en krijgt hij eveneens onbeperkt hooi, rond de 15 kilo ongeveer. Als hij de wei op gaat is het ongeveer 8 kilo.
Daarnaast krijgt hij een liter kruidenmeuslie en een emmer lucerne. Daarnaast een bakje (ongeveer 100 gram) sublie EM. Een keer per week krijgt hij een liter slobber.
Dit is wat ik zelf al voerde en later met veel complimenten door de DA is goedgekeurd.
Training: (voor de rustperiode) 1 x dressuur en dat is dan ook flink werken voor hem. 1 x longeren, al met al is dit al snel een uur werken incl. in en uit werken. 1 x naar het bos, training op lossere paden, heuvels, boomstronken e.d. Rond de 20 km. Rond de anderhalf uur is dit. 1 x een rit van 10 km op hoog tempo, ik werk thuis op het erf los en galopeer minstens 7 km.
1 x in de twee/drie weken wordt er een grotere afstand, tegen de 40 km afgelegd ipv de 20. Natuurlijk niet in die zelfde anderhalf uur.
Overige dagen staat hij op het land en af en toe een stuk fietsen of een kletsritje.
even een vraagje tussendoor. wat zouden jullie aanraden als extra aanvulling voor een sportpaard die af en toe een keer extra moet presteren. ( lees: 1 springles en dan nog 2 concoursen in 1 week)
Na die les of concours wat extra geven, slobber met olie of Subli EM ofzo..
bianca1162
Geplaatst: 28-08-14 07:29
Ik heb een sportpaard die elke dag getraind word en ook elke week mee op concour gaat. Dat betekend 3 keer in de week Dressuurmatig trainen ook dmv cavelettis , 1 keer aan de pessoa longeren, 1 keer springen en springen op concour.
Sochtends krijgt ze 1 kg merrie brok en 2 plakken hooi.
12 / 4uur : weide + hooi.
6uur : 1 kilo merrie brok.
9uur : 4 plakken hooi
Ik voer mijn paard merrie brok omdat ze heel snel heet word en op een gegeven moment wat dun werd.
Op dit moment hoor ik dat ze een grasbuik krijgt terwijl ik haar elke dag train 45 min tot een uur.
Heeft iemand tips hoe ik mijn paard moet voeren zodat ze niet te heet word maar ook niet dun word?