Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:17

Ach jeetje! Zo'n opmerking zou mij ook niet in de kouwe kleren gaan zitten. Gelukkig is het een mening van 1 persoon..

Aangezien ik verder weinig heb toe te voegen wens ik je verder veel succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:34

BrittKitt schreef:
Zijn daar geen supplementen voor eigenlijk? Verbeterde voeropname?

Heb je bijvoorbeeld ook al eens overlegd met een voerdeskundige van PAVO oid? Hoeft niks uit te komen natuurlijk, want die komt alleen met zijn eigen producten aanzetten, maar het kan misschien toch weer een andere kijk geven?

jawel, die heb je bij de paardendrogist....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:09

Op Western Algemeen staat een topic over EMND (een soort spierziekte als ik het goed heb). Het paardje waar dat topic over gaat heb ik een aantal malen op wedstrijden gezien en was altijd veel te dun maar wel looplustig
Verschijnselen bij EMND zijn o.a. veel zweten, veel liggen, onderstandig staan, veel wisselen van rustbeen.
Misschien herken je hier iets in, hoewel ik het niet voor je hoop, want EMND is absoluut niet goed.
Het topic heet: magere Peps Sweet Lady.
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:12

Dat komt gelukkig totaal niet overen met Wrangler maar bedankt voor je alertheid!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:23

Urielle schreef:
Wat maakt het verschil met andere maisprodukten Aslo?
Want maismeel en maisvlokken heb ik al wel gegeven.

Eigenlijk geen idee, maar o.a. maismeel hadden wij ook al geprobeerd en geen resultaat. Na 2 weken booster zichtbaar resultaat en na ruim een maand is ze zeker 30 kg aangekomen. Zij verzekerden mij resultaat en idd, ze hadden gelijk. Kosten: nog geen 10,00 per 25 kg zak, dus zeker de moeite waard om te proberen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:27

En waar verkopen ze dat spul? Ik woon in Belgie (altijd makkelijk Haha! ) dus iets regio Bergen op Zoom bijvoorbeeld.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:33

Geen idee waar ze het nog meer verkopen, fabrikant zit nl. vlak bij ons. Maar dit kun je wellicht bij hen navragen, hun site is www.hipro.nl

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:34

die had ik al gevonden Haha! maar er staat geen dealerlijst op, dus ik dacht dat het wellicht via een keten verkocht werd. Ik ken het merk nl. helemaal niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:46

Ze timmeren in NL amper aan de weg idd, hebben nog een filiaal in Duitsland en daar zetten ze heel veel om. Ben per toeval met hun in contact gekomen, wist niets eens dat ze hier zo vlakbij zaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:34

Urielle, ik lees dat je net verhuisd bent, dat kan een hele goede stap in de goede richting geven. Mijn paard kan absoluut niet tegen drukte op stal met veel mensen. Maar als je hem ziet is hij de rust zelve, maar dat is hij niet. Als er stress wegvalt dan vallen ze ook nog eens in, soms is de kwaliteit ruwvoer niet zo best geweest en hadden ze een opgeploft lijf waardoor ze dikker leken dan ze waren, komen de darmen tot rust vallen ze mega in en schrik je. Dat heb ik gehad, was echt brookes hospital. Kon wel janken.

De opbouwfase kan wel 6 maanden duren. Je had het over pulp, kan je idd elke avond doen. Het beste is het om te vragen of ze je paard later op de avond, of je doet het na het rijden, geven. De pulp wel goed naspoelen want sommige merken hebben veel zand er in zitten. Door de pulp roer ik altijd nog een handje smakelijke muesli (bv kruidenmuesli van pavo) en de subli em.

Mijn paard bv krijgt van mij s'avonds een asociale berg hooi en nog wat muesli en regelmatig een halve voerschep geweekte pulp. Ik mag gelukkig extra hooi pakken. Helaas is hun hooi niet zo voedzaam, maar veel is voor paarden alleen maar fijn. Die ochtend is het allemaal op. Voor mij een teken dat hij het nodig heeft, de nachten duren altijd lang.

Als je krachtvoer in meer kleinere porties verdeeld, wordt het ook beter op genomen. Zo doe ik wel eens een handje brok/muesli voor het rijden en na het rijden nog een halve schep en dan s' avonds nog een schep, dit is extra op zijn voerbeurten. Op mijn stal wordt maar 2 keer per dag gevoerd en dat is niet genoeg voor paarden, zeker voor paarden die schraal blijven.

Ik heb hem toen ik hem kocht laten onderzoeken, hij had te weinig vet in zijn bloed. Verder was de conclusie dat hij een snelle darmresorptie heeft. Kan wel kloppen hij poept net iets sneller dan andere paarden. Als ze binnen zijn gehaald dan ligt er in zijn stal altijd een drol meer dan in de andere stallen. In de ochtend ook altijd meer mest dan bij andere paarden, ook toen hij nog de zelfde hoeveelheid kreeg. Als hij snel zijn voer verteerd en er uit gooit, verteerd hij ook minder en daardoor voer ik hem nu eens zoveel als ooit. Hele dagen op een fatsoenlijke wei is ideaal voor dit soort paarden. Dan zou ik minder brok gaan voeren, dus ipv 4 kilo, nu 3 kilo maar wel asociaal veel hooi voor de nacht. Alles wat er nog ligt, laten liggen en opvullen tot je asoberg.

Vol in de flanken is met ruwvoer te krijgen. Op de bovenlijn, vet is dus extra vetten toevoegen. Subli en eiwitten toevoegen. Basisbrok is fijn omdat je daar gewoon veel van kan voeren. Stressvreters die ook nog eens heel de dag buiten zijn en elke dag gereden worden kunnen heel wat voer verstouwen. 4 kilo basis is dan niet echt te veel, mij is zelfs toen 6 kilo aan geraden.

Verder voer ik dus ook nog ijslands zeewier bij en in de winter een paar weken aan het eind van de winter een schepje goede vitamine preparaat.

Zorg dat je paard het niet koud kan krijgen, want ze ontvetten heel snel. Ik heb dus weer 2 dagen een deken voor de nacht gebruikt omdat hij bij een open deur staat en hij maar matig warm aan voelde, zag al weer het visioen van een gratenpak de volgende dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:43

aslo schreef:
Geen idee waar ze het nog meer verkopen, fabrikant zit nl. vlak bij ons. Maar dit kun je wellicht bij hen navragen, hun site is http://www.hipro.nl

Mastall heeft ook geexpandeerd voer en volgens mij doet pavo dat nu ook. Die booster is voornl koolhydraten en dat is volgens mij om extra energie te krijgen, ik zou daar mee oppassen, je paard kan een bommetje worden en ook nog eens te veel suikers gaan krijgen met gevaar voor spierbevangenheid en hoefbevangenheid.

Toen ik nog mais elke dag bijvoerde had ik na een week of 3 een paard dat de wolken in wilde, hij dacht hoe harder ik ga hoe meer kans om op te steigen en dat kan ik best een uur volhouden.. Tong uitsteken , maar dat vond vrouwtje niet zo geslaagd. Stond daar een uur lang met een knots paard aan een longeerlijntje die maar doorging met rennen en dacht steeds harder te kunnen. Mais zijn langzame koolhydraten, maar maken op den duur wel energie aan. Snelle koolhydraten geven op kort termijn energieboosters. Vandaar de naam. Zou ik niet doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:45

Ik heb gisteren al een mail gestuurd aan de vorige eigenaar met de vraag of hij ooit op de foto gezet is geweest, in verband met de opmerking van Katja.

Dat is hij niet, hij is daar ook nooit kreupel geweest, dus ze zagen geen reden.

Wel ben ik een heleboel te weten gekomen over het verleden van dit dier en hij is gewoon echt heel erg veel tekort gekomen in zijn jeugd. Ook zijn er puzzelstukjes op zijn plaats gevallen over zijn gedrag. Waarom dit paard zo ontzettend bang is voor mannen. Waarom hij geen aansluiting zoekt met andere paarden. Waarom hij van de kleinste details zo ontzettend gestresst raakt.

Nu ik weet wat er allemaal gebeurd is met het paard, acht ik de kans klein dat hij echt dik te krijgen gaat zijn. Teveel tekort gekomen en te psychisch beschadigd.

Vandaag heb ik overigens al de Subli EM gehaald.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:52

das wel balen als hij al een hoop tekort is gekomen in zn jeugd, toch kan dat nog een hoop bijtrekken!

Ik zou ook probiotica bijvoeren, zodat hij goede en gezonde darmen krijgt. Dan kan hij zn voer beter opnemen,
Daar zie je ze echt van opknappen en je hoeft het absoluut niet te blijven voeren, gewoon tijdelijk

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:59

Op voedingsgebied heb je al zoveel geprobeerd en je weet al dat meer erin stoppen eigenlijk geen doen is.

Ik zou zeker eens probiotica proberen. Ik heb het idee dat je paard de aangeboden en ingenomen voedingsstoffen niet voldoende opneemt. Stress kan een oorzaak zijn, maar m.i. is er fysiek meer aan de hand. Misschien toch een verstoring van de darmflora?

Ik heb een nummer en adres voor je van een dierenarts die ook op het alternatieve vlak misschien iets voor je kan betekenen. Als je daar interesse in hebt, zie ik wel een pb van je verschijnen Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:51

russel schreef:
Die booster is voornl koolhydraten en dat is volgens mij om extra energie te krijgen, ik zou daar mee oppassen, je paard kan een bommetje worden en ook nog eens te veel suikers gaan krijgen met gevaar voor spierbevangenheid en hoefbevangenheid.

Ze moeten ook extra energie krijgen lijkt me, m.i. vermagert een paard cq blijft ie mager omdat er meer energie uit gaat als in gaat?
Ze worden er geen bommetje van is me verzekerd door HiPro en is bij ons paard ook zeker niet het geval. En das van zichzelf al een behoorlijk energiek paard, dus was daar ook best wel wat huiverig voor. Bovendien (zo heb ik het geleerd) geven koolhydraten snelle, korte termijn energie, dus niet geven voor het rijden, maar bijv. 's avonds als ze op stal staan, dan kunnen ze de energie gebruiken om aan te zetten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:08

Misschien dat een reikibehandeling verlichting voor hem kan geven? Of iets anders in diezelfde richting? Er zitten wel een aantal mensen op bokt die dit doen, ook op afstand.
Op deze manier krijgt hij misschien wat meer rust en leert hij zijn verleden een plekje te geven.
Bij dit is het in ieder geval zeker weten; baat het niet dan schaadt het niet Knipoog

Het is maar een ideetje, maar wie weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:11

Een vast maatje voor buiten zou een oplossing zijn. gewoon apart zetten met een shet, een lieve shet. Of eentje uit de kudde, maar de shet zal nooit bij haar weggehaald worden om gereden te worden. Mijn paard is gek met kleine paardjes, hij heeft ook geen aansluiting in een kudde, zag dat zijn maatje nu is weggehaald door een andere en hij staat weer alleen.

Jouw paard is nog jong en daar kan nog wel vertrouwen in groeien, ik heb mijn paard al heel lang en hij zal altijd bij mij blijven, hij hangt ook erg aan mij. Vertrouwen en vastigheid, ritme is belangrijk voor ze.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 18:51

Wrangler heeft zelfs met de omgang met paarden een diep jeugdtrauma, dus ik begrijp nu ook waarom het samenzetten met mijn Welsh geen succes werd. Ik laat hem, hij mag het doen op zijn manier. Paarden ernaast vindt hij prima maar het moet allemaal op een afstand blijven. Paarden betekenen voor hem geen veiligheid maar bedreiging en dat heeft een gegronde reden weet ik nu.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:10

Ook niet als het een hele onderdanige is? Zou hij daar niet juist wat zelfvertrouwen van moeten krijgen, hij de baas over een andere die dan nog aardig doet ook?
Kan me indenken dat je het niet meer wilt of dat het niet meer hoeft van je hoor, ik begrijp het best als ik je zo hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:15

Eigenlijk komt dit alles erg bekend voor, maar dan bij het paard wat hier staat.
Als 3 jarige heel mager, weefde al.
Heel onzeker.
Omgang met paarden snapte hij niet, kende hij waarschijnlijk niet.
Iets wat ik zo nog wel eens merk, het klopt soms niet wat hij doet.
Is ook op menig stal weg gekeken door zijn gedrag.
Ziet alles om hem heen, niets gaat onopgemerkt voorbij. Kan daar ook bang van zijn.
Drukte in stal is niets voor hem, een dag op stal blijven staan kan ook niet. Koliek gekregen van de stress.

Toch is hij hier nu rustiger aan het worden.
De rust op stal. Elke dag buiten. Zelfde paarden. Hij kan bij enge dingen ook echt achter de andere 2 schuilen als een held op sokken. Terwijl hij zo de baas is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:19

ik zou sowieso proberen hem te laten wennen aan contact met n ander paard. kzou haast zeggen: kom hier heen en zet em bij indi. die is zo onderdanig als wat...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 19:20

Dat gedrag is inderdaad heel herkenbaar Kawa Ja
Beide stallen waren gelukkig rustig maar het is eigenlijk niet normaal wat er indruk op hem maakt. Als er een blaadje van de boom valt is hij overstuur. Als hij op de wei staat en er komt een wandelaar voorbij gaat hij op een paaltje staan luchtzuigen. Grazen doet hij niet, geen tijd voor, alles moet in de gaten gehouden worden. Nou ja, je zult het wel herkennen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:38

Als ik dit allemaal zo lees vraag ik mij af of je in dit stadium dan wel wedstrijden moet gaan rijden met zo een paard? Als zoveel kleine indrukken al zoveel stress opleveren wat doen de grotere indrukken zoals op concours etc. dan wel niet van binnen?
Waarom niet weer helemaal terug naar niets en op zoek naar meer innerlijke rust bij hem. Lachen Dus orde en regelmaat maar zo min mogelijk nieuwe indrukken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 06:56

Je kent duidelijk mijn paard niet, die wil helemaal niet thuis blijven Haha! Die wordt stikchagrijnig als ik een wedstrijdpauze inlas Haha! Hij gaat juist heel graag mee, en da's maar goed ook anders was het echt het goede paard niet voor me. We passen goed bij elkaar Lachen Wedstrijden ZIJN voor hem routine, ik heb hem ooit laten readen en toen zeiden ze dat als hij niet mee mag hij in de war raakt, omdat hij denkt dat hij iets fout heeft gedaan, dat ik hem niet meer goed/lief vind.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:07

Inderdaad ik ken je maar niet. Ik haal wel even een quote van je uit een ouder topic:

Urielle schreef:
Mensen, paarden, honden, katten die langslopen op 20 of 30 meter afstand? Hij is alweer helemaal van slag. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat hij veel energie steekt in het zich drukmaken want de normale dingen van alle dag zijn al te sterke externe impulsen, laat staan een wedstrijdterrein, een buitenrit of zelfs maar een stoel die anders staat dan gisteren aan de kant van de bak Nagelbijten / Gniffelen
Als ik hem daarvoor thuis moet houden zou hij nog sensibeler worden dan hij al is en daarnaast zou ik hem zijn levenlang niet meer kunnen starten vrees ik, want 'een gewone' wordt het nooit Haha!

Op zich vind ik dat ook niet zo erg. Hij is zoals hij is, en ik weet dat hij genoeg te eten krijgt dus wat mensen denken moeten ze maar denken. Maar ik wil hem wel in dezelfde conditie mee terugnemen na zo'n trainingsweek als dat hij is gekomen natuurlijk.

Daar geef je toch wel aan dat het duidelijk meer stress voor hem is Lachen

Wedstrijden zijn in mijn ogen vrijwel nooit routine en al helemaal niet voor een nog relatief jong en hypergevoelig paardje.