Graaskorf hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Vraagje over graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:28

en met zon. temperaturen overdag onder de 8 graden met veel zon zorgen voor een hoog fructaangehalte, met koude nachten is dat idd het hoogst.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:13

Die van mij vanochtend de graaskorf omgedaan en wat hooi dr door gegeven zodat ie wist wat de bedoeling was,
eerst stond ie de hele tijd te briezen en wist niet hoe het moest maar nu is ie al flink aan het eten Knipoog

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:33

Zo ook bij ons, Kuik loopt op dit moment ook lekker buiten met de graaskorf en weet precies hoe ze gras binnen moet krijgen. Zo kan ze toch heerlijk bij de rest blijven!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:43

Om maar in te haken op hoefbevangenheid: inderdaad zijn er sites waar veel info wordt gegeven over het fructaangehalte wat de oorzaak is van hoefbevangenheid.
Wat door velen over het hoofd wordt gezien zijn een paar andere belangrijke zaken: Om gras optimaal te kunnen beheren is het belangrijk te weten hoe gras groeit. Hóe het paard graast (lippen) maakt het mogelijk het gras kort aan de grond af te grazen. In de natuur graast een kudde paarden een bepaald gebied kaal en trekt dan verder naar een volgend gebied. Grassen hebben zich op de volgende manieren aangepast aan dit graasgedrag:
- het groeipunt van gras is laag bij de grond zodat ze moeilijk door grazen beschadigd wordt
- een gras kan energie in de vorm van koolhydraten opslaan in de wortels, wat gebruikt kan worden om opnieuw uit te lopen.
Dit maakt dat gras op de volgende manier groeit:
Fase 1. Als een gras wordt beweid of gemaaid, loopt een gras na 3 dagen weer uit. Het uitlopen van gras kost energie, waarvoor wortelreserves worden gebruikt. Uitlopen gaat ten koste van het wortelstelsel, dat gedeeltelijk afsterft. Op deze manier ontstaat na weiden of maaien een nieuw evenwicht tussen bovengrondse en ondergrondse biomassa.
Fase 2. Het jonge blad heeft nog maar een klein bladoppervlak, waardoor het nog maar weinig energie kan vastleggen. De eerste grasgroei is dan ook traag en komt voor een groot deel uit de wortelreserves.
Fase 3. Het bladoppervlak breidt uit. In het blad wordt steeds meer energie uit zonlicht gevormd, wat zichtbaar is in een hogere groeisnelheid.
Fase 4. Op een gegeven moment is het bladoppervlakte zo groot, dat er meer energie gevormd wordt, dan er gebruikt kan worden voor bovengrondse blad- en stengelgroei. Energie wordt opgeslagen in de wortels.
Wat betekent dit zoal voor graslandbeheer?
Het beheer van kort omweiden (maximaal 3 dagen) of stripbegrazen benadert het meeste de situatie, waarin grassen zijn geëvolueerd. Het andere extreem is, standweiden met een te korte inschaarlengte. Hierdoor is het bladoppervlak niet groot genoeg om de wortelreserves aan te vullen. De grasgroei is niet optimaal en het wortelstelsel wordt uitgeput, waardoor het gras gevoeliger wordt voor droogte en andere stress.

En dit is wat de meeste mensen doen: standweiden en smijten met kunstmest om gras proberen sneller te laten groeien. In eerdere topics heb ik al aangehaald hoe schadelijk die werkwijze is. Vervolgens is er totaal geen managementsysteem waardoor het gras tekort wordt afgegraasd. Hierdoor raakt men in een neerwaartse spiraal: Door een terugval in grasproduktie worden de paarden in te kort gras ingeschaard, waardoor de problemen nog groter worden. Zoals op andere sites te lezen is over fructaan, krijgt je een overmaat van fructaan door gras wat in de stress is. Ik hoop dat het verhaal eens een keer duidelijk is en dat er belang gehecht wordt aan een goed graslandbeheer, want een slecht graslandbeheer is in de meeste gevallen de oorzaak van alle problemen. Een grasmuilkorf zie ik als dierkwelling en symptoombestrijding en lost helemaal niets op.
Bron van deze info heb ik van dieren health plan en uit eigen ervaring.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:15

@ madamX, ik kan me helemaal vinden in je verhaal, maar bij ons lopen 27 paarden, waarvan er 15 24/7 op de wei staan, en straks (over één of twee weken) allemaal.
in onze kudde lopen 6 paarden, en in de kudde ernaast nog eens 7. zij rouleren op een aantal weiden. van al deze paarden is er maar één (haflinger, verder zijn er nog twee haflingers en drie fjorden) die met de problemen kampt. aangezien dit paard ook al met dezelfde problemen zat vóór ze naar deze stalling verhuisde kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het niet aan het weidebeleid ligt, maar echt aan de gezondheid van dit paard.

dierenkwelling vind ik het geenszins, uiteraard is het minder prettig dan zonder korf te lopen, maar op dit moment (tot het paard in de gehele gezondheid hersteld is) is het de beste 'symptoombestrijding' die er is.

het dier laten eten tot het hoefbevangen wordt of tijdelijk eenzaam in een paddock zetten terwijl het deze kudde gewend is, dat vind ik pas dierenkwelling. nee de korf is NIET ideaal, maar op dit punt de beste oplossing voor ons paard. overigens zijn er onderzoeken gaande naar wat de oorzaak kan zijn van haar probleem.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:42

Is er iemand die misschien bij mij in de buurt woont? Me zus heeft een haflinger en heeft haar vreetkorf afgekregen en ik kan haar niet meer vangen. Dus ze is door de draden gegaan en staat op lekker groen gras.
Ze is eind vorige zomer hoefbevangen geweest. Dat ding MOET dus om..... Als ze op vol gras staat loopt ze meteen al moeilijker.

Iemand die mij kan helpen????

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:48

die van mij heeft hem nu weer ff af, hij had er een wondje van gekregen, ik doe er nu maar bontje in ofzo

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:17

Van die van Harry's Horse is de bodem te dun, 3 uurtjes verdeeld over 2 dagen maken em al bijna kapot. Ik voorspel dat ik em over een week kan weggooien. Die van Best Friend zijn een stuk duurder, maar gaan ook veel langer mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:52

die van mijn zusje was 15 Euro en houdt het prima vol, bodem is dik genoeg maar los van wat ruwheid door slijten slijt ie eigenlijk zo goed als niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:13

Ik heb een dressuurbontje van Christ onder de neusriem tegen het schuren.

Heb die van Natuurlijk Ruiterschap, ze heeft hem vorige zomer altijd om gehad en zie amper slijtage

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:21

Ja, dat is de Best Friend.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:06

Die van mij heeft nu een wondje door de graaskorf, staat nu dus zonder graaskorf op een kale wei, het is inmiddels al weer aardig dicht, morgen gaat de graaskorf weer om maar dan wel met ene bontje of iets dergelijks

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:34

Een kennis van ons had z'n schapen geschoren, dus hebben we wat schapenwol van gekregen en dat hebben we er nu aangenaaid, hopelijk blijven de wondjes nu weg Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:23

Goed idee, maakt de haren en de huid eronder ook wat vetter en gladder waardoor je minder snel wondjes krijgt.

Melkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:34

Mijn paard heeft hem zodat ze geen lucht meer kan zuigen, het werkt prima en ze heeft er helemaal geen last van!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:53

mijn paard is echt te dik, en moet nodig op dieet.
hij staat zo'n 7uur per dag op een weide met genoeg gras.
zou een graaskorf de oplossing kunnen zijn hem af te laten vallen?
rijden doe ik genoeg dus daar ligt het niet aan.

kan het geen kwaad dat hij die 7u maar weinig eten binnenkrijgt?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:58

Mijn pony loopt max. 6 uur op een dag buiten met een korf en hij krijgt 's avonds nog een ruime halve plak hooi en een kwart schep muesli.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:33

rosanne1988 schreef:
mijn paard is echt te dik, en moet nodig op dieet.
hij staat zo'n 7uur per dag op een weide met genoeg gras.
zou een graaskorf de oplossing kunnen zijn hem af te laten vallen?
rijden doe ik genoeg dus daar ligt het niet aan.

kan het geen kwaad dat hij die 7u maar weinig eten binnenkrijgt?

nee als de weide verder goed is niet. Mone heeft de korf 24 uur per dag om, en begint nu heel rustig af te vallen. een te weinig aan voedselopname heeft zij in ieder geval niet, ze heeft de korf nu enkele maanden aan al.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:50

bij ons staan alle paarden (behalve mijn tinker en de arabier) met zo'n ding. maar voor mijn tinker heb ik er nu ook een gekocht. (maat L van imperial riding)
ik denk dat het vooral belangrijk is dat je langzaam aan wend... dus eerst een paar minutjes met je paard in de wei zitten om te kijken of hij het snapt. ik heb mijn haflinger toen gras gevoerd door het gat heen.
mijn haflinger is trouwens enorm gericht op eten... haar hoofdoel in het leven volgens mij.... maar zij raakt er niet gefrustreerd van. dus dat is wel fijn.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:24

die van mij heeft zn korf nu niet meer om, ik geef smorgens hooi (in de inloopstal die op de paddock staat) waar ze genoeg aan hebben tot 1 uur. dan gaan ze 1 uur op de wei tot 4 uur, dan haal ik ze er weer vanaf en krijgen ze onbeperkt hooi.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:52

dekoezegtboe schreef:
mijn haflinger is trouwens enorm gericht op eten... haar hoofdoel in het leven volgens mij.... maar zij raakt er niet gefrustreerd van. dus dat is wel fijn.

Type aardepaardje Knipoog

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:03

ik heb er voor mijn pony
ook een besteld ben benieuwd heb hem nog niet binnen
maar hoop dat ie niet meer zo dik word als vorig jaar

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 06:46

madamX schreef:
Om maar in te haken op hoefbevangenheid: inderdaad zijn er sites waar veel info wordt gegeven over het fructaangehalte wat de oorzaak is van hoefbevangenheid.
Wat door velen over het hoofd wordt gezien zijn een paar andere belangrijke zaken: Om gras optimaal te kunnen beheren is het belangrijk te weten hoe gras groeit. Hóe het paard graast (lippen) maakt het mogelijk het gras kort aan de grond af te grazen. In de natuur graast een kudde paarden een bepaald gebied kaal en trekt dan verder naar een volgend gebied. Grassen hebben zich op de volgende manieren aangepast aan dit graasgedrag:
- het groeipunt van gras is laag bij de grond zodat ze moeilijk door grazen beschadigd wordt
- een gras kan energie in de vorm van koolhydraten opslaan in de wortels, wat gebruikt kan worden om opnieuw uit te lopen.
Dit maakt dat gras op de volgende manier groeit:
Fase 1. Als een gras wordt beweid of gemaaid, loopt een gras na 3 dagen weer uit. Het uitlopen van gras kost energie, waarvoor wortelreserves worden gebruikt. Uitlopen gaat ten koste van het wortelstelsel, dat gedeeltelijk afsterft. Op deze manier ontstaat na weiden of maaien een nieuw evenwicht tussen bovengrondse en ondergrondse biomassa.
Fase 2. Het jonge blad heeft nog maar een klein bladoppervlak, waardoor het nog maar weinig energie kan vastleggen. De eerste grasgroei is dan ook traag en komt voor een groot deel uit de wortelreserves.
Fase 3. Het bladoppervlak breidt uit. In het blad wordt steeds meer energie uit zonlicht gevormd, wat zichtbaar is in een hogere groeisnelheid.
Fase 4. Op een gegeven moment is het bladoppervlakte zo groot, dat er meer energie gevormd wordt, dan er gebruikt kan worden voor bovengrondse blad- en stengelgroei. Energie wordt opgeslagen in de wortels.
Wat betekent dit zoal voor graslandbeheer?
Het beheer van kort omweiden (maximaal 3 dagen) of stripbegrazen benadert het meeste de situatie, waarin grassen zijn geëvolueerd. Het andere extreem is, standweiden met een te korte inschaarlengte. Hierdoor is het bladoppervlak niet groot genoeg om de wortelreserves aan te vullen. De grasgroei is niet optimaal en het wortelstelsel wordt uitgeput, waardoor het gras gevoeliger wordt voor droogte en andere stress.

En dit is wat de meeste mensen doen: standweiden en smijten met kunstmest om gras proberen sneller te laten groeien. In eerdere topics heb ik al aangehaald hoe schadelijk die werkwijze is. Vervolgens is er totaal geen managementsysteem waardoor het gras tekort wordt afgegraasd. Hierdoor raakt men in een neerwaartse spiraal: Door een terugval in grasproduktie worden de paarden in te kort gras ingeschaard, waardoor de problemen nog groter worden. Zoals op andere sites te lezen is over fructaan, krijgt je een overmaat van fructaan door gras wat in de stress is. Ik hoop dat het verhaal eens een keer duidelijk is en dat er belang gehecht wordt aan een goed graslandbeheer, want een slecht graslandbeheer is in de meeste gevallen de oorzaak van alle problemen. Een grasmuilkorf zie ik als dierkwelling en symptoombestrijding en lost helemaal niets op.
Bron van deze info heb ik van dieren health plan en uit eigen ervaring.

Interessante uitleg!
Stel dat je weiland genoeg hebt, wat voor een systeem van begrazen zou je dan aanraden? De paarden weghalen als het gras onder een bepaalde lengte gaat? Weides lang laten rusten?...?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:20

Ja, je moet paarden inscharen bij een bepaalde graslengte en er vervolgens weer uithalen bij een bepaalde graslengte Knipoog Het gras moet inderdaad rust hebben voor een bepaalde tijd om te herstellen zodat het weer op een bepaalde lengte kan groeien zodat je de paarden weer kan inscharen bij een bepaalde graslengte en er vervolgens weer uithalen bij een bepaalde grasle........etc. etc.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:07

Met inscharen bedoel je dan op het desbetreffende perceel zetten?