De vraag is dan natuurlijk ook gelijk watvoor olie gebruikt is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
woeliej schreef:erg intresant topic ik volg even.
Ik geef mijn paarden ook olie. Voornamelijk omdat ze het lekker vinden en nu ook een beetje om goed door de haren te komen. Maar na hier op bokt het 1 en ander gelezen te hebben ben ik me toch gaan afvragen wat er nou precies het beste is. Ik voer nu gewoon lijnzaadolie omdat ik daarvan dacht dat dat het beste geschikt is voor een paard, maar als ik de post van omaas zo lees klopt dat dus van geen kant.. Van de week heb ik bij de paarden drogist een vaatje omega olie gekocht, op hoop van zegen dat dat wel beter is.
Maar je kan dus de huishouding van je paard van slag af brengen (onbalans) door (foute) olie te voeren. Geld dit ook al voor een klein scheutje per dag of moet je hem dan flinke hoeveelheid olie door zijn voer doen?
mijn pony krijgt nu pavo aura koeken en voor na het rijden klein beetje brok met scheutje lijnzaadolie. Zit in die koeken genoeg vitamine E om zijn huishouding op peil te houden of moet hij vitamine E bij hebben?
ikenindi schreef:jij hebt je er ook echt in verdiept he omaas?
Aimee schreef:Okee.... Ik gooi er nog even wat in:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm
Maak niet de fout om, nadat je de conclusie hebt gedaan dat vet de beste brandstof is voor je paard, hem vetten of olieën rechtstreeks via zijn voedsel te verstrekken. Het paard is niet gemaakt om dit op deze manier binnen te krijgen; hij mist bijvoorbeeld een galblaas waardoor het vet niet goed kan mengen met de spijsverteringssappen. Het paard hoort vetten op te nemen als vluchtige vetzuren, en die worden gemaakt door de micro-organismen die in de blinde en dunne darm leven en cellulose als brandstof nodig hebben... Geef je paard dus ruwvoer!
En nu?
Paardje532 schreef:Heb je daar wat studie resultaten waaruit blijkt dat olie moeijlijk verteerbaar is voor paarden vanwegen de missende galblaas, dan?
Want er zijn in de loop van de afgelopen 25 jaar intussen honderden peer-reviewed, onafhankelijke studies in de engelstalige landen die zeggen dat olie bijzonders makkelijk verteerbaar is voor paarden, galblaas of niet.
Googlen naar:
Dr. D.S. Kronfeld
om te beginnen.
ikenindi schreef:hihi, juist omdat iedereen wat anders zegt, er verschillende `studieresultaten???` zijn, en mij dus niet duidelijk is of een gezond paard wel of niet gebaat is bij olie. en al helemaal met de grote hoeveelheden olie die soms worden gegeven...
ikenindi schreef:tis wel zeker als alle onderzoeken altijd t zelfde zeggen. maar dat is niet het geval.
nadeel van paardnatuurlijk is dat zij kijken naar paard in de natuur. die eet geen olie, dus is het niet goed om het te voeren. in veel dingen hebben ze gelijk, maar soms heb ik mijn twijfels. maar door hun ga ik wel eerst nadenken voor ik iets voer...
Aimee schreef:Okee.... Ik gooi er nog even wat in:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm
Maak niet de fout om, nadat je de conclusie hebt gedaan dat vet de beste brandstof is voor je paard, hem vetten of olieën rechtstreeks via zijn voedsel te verstrekken. Het paard is niet gemaakt om dit op deze manier binnen te krijgen; hij mist bijvoorbeeld een galblaas waardoor het vet niet goed kan mengen met de spijsverteringssappen. Het paard hoort vetten op te nemen als vluchtige vetzuren, en die worden gemaakt door de micro-organismen die in de blinde en dunne darm leven en cellulose als brandstof nodig hebben... Geef je paard dus ruwvoer!
En nu?