Brigitte moet aankomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Brigitte moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 17:21

Ok bedankt voor je reactie, er is weer het een en ander duidelijk geworden.. Ik weet inderdaad dat het niet 'hoort' dat de haren overeind staan, maar Bri had net in een regenbui gestaan en ik had haar nog niet 'glad' gepoetst zegmaar, dus daar komt het door Knipoog

Ik had ook niet verwacht alleen maar leuke reacties te krijgen, nou moet ik zeggen dat ik zoizo reacties over dit onderwerp niet leuk vind om te krijgen, omdat ze niet nodig hadden moeten zijn..

Ik moet zeggen.. ik neem eerder iets aan van mensen die zelf 40 paarden hebben staan, dan ..vul zelf maar wat in.. dus hier ga ik zeker wat mee doen.. nogmaals bedankt.. Lachen

Oh.. en Briesje mag niet weg hoor Knipoog Haha.. Ik zou der helemaal aan onderdoor gaan Verdrietig Ik houd zoveel van dit paardje dat ik af en toe gewoon tranen in mijn ogen krijg als ik alleen al aan der denk, en dan maakt het mij niet uit of ik op school zit of waar dan ook... Lachen Het liefste wil ik 24/7 bij haar zijn en álles eraan doen om der weer op gewicht te krijgen, maar aan de andere kant ben ik ook bang iets fout te doen, waardoor ze nóg zieker wordt.. denk aan hoefbevangen.. Verdrietig Vandaar dat ik dus ook dit topic heb geopend..

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:28

Meis ik vind het harstikke lief van je dat je het zo voor haar opneemt en ook voor haar baas, die haren poets je echt niet glad, helaas zie ik dit vaker bij bv wormen, of paarden die ziek zijn of het gewoon koud hebben, wel merk ik ook wel dat je je hartje op de juiste plaats zit en ik ben er van overtuigd dat je gewoon de juiste beslissing neemt voor haar, voor advies mag je me pb, en hou ons op de hoogte, heel veel succes met haar, 24 is echt niet over de top en als ze lekker bijkomt heb je er straks gewoon een super leuk rijpaardje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:30

Ik wil niet drammerig overkomen, maar ik hamer toch echt op een tandarts bezoek en een bloedonderzoekje, ook voor wormen. Dan kan je gericht aan de gang!

Het voorstel van barbara1970 vind ik ook erg aardig. Daar zou ik eens over nadenken als ik jou was.

Verder vind ik het dapper dat je een topic geopend hebt, want met zulke foto's is het eigenlijk nog een wonder dat je niet al meer over je heen hebt gehad dan 4 pagina's.
Je bedoelingen zijn goed, veel succes met haar!

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:14

Nou het staat vast dat ze te mager is maar dat ziet iedereen.

Ik heb op dit moment hetzelfde probleem met een 16-jarige friesse fokmerrie die helemaal uitgemergeld is.

Wij hebben haar nu wel een beetje aan het werk ze staan al binnen en niet meer op de wei.
Hoe we haar nu op het voer hebben staan is 3xper dag kuilgras
3 kilo biks per dag en 3 kilo mais per dag. Ik moet zeggen dat ze het daar erg goed op doet misschien ook iets voor jouw paardje. Wat je ook kan proberen is lekker slobber er nog bijvoeren en andere lekkere dingetjes.

Je zou de tandarts kunnen laten kijken of haar gebit wel goed is weet niet hoe lang geleden hij geweest is?
En veel meer ontwormen zeker als ze op de wei staat is het belangrijk om om de 6 weken te ontwormen staat ze binnen dan kan het elke 3 maanden ongeveer.

Het rijden ach ja dat kan ik niet zeggen van een paar foto's af want daar moet je een paard voor kennen zoals karakter en pittigheid zeg maar, maar nogmaals dat is mijn mening.

Verder wil ik je veel succes wensen en hoop voor jou en brit dat ze dikker gaat worden. Pling

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:24

geduld is ook heel belangrijk, ik zal je ook nog en PM sturen met meer tips.
ik heb nu geen tijd om meer te schrijven.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:09

Oke heb even het topic doorgelezen en snap de reacties. Ook ik ken het paard IRL en het is een vrolijk paard waar qua gezondheid niets mis mee is. Aansterken? Waarom moet ze aansterken? Ze is niet ziek ofso alleen erg benig/mager. Een duidelijk gebrek aan bepaalde vitamines dus, aangezien een ouder paard andere vitamines nodig heeft en niet meer kan leven op gras en biks.

_xpipo_macho schreef:
weet je wat jullie lekker moeten doen Boos! :S
Even heel rap naar een echte Vee/DIEREN Arts
Dit is echt niet normaal!:@

Word jij eens rap volwassen en ga eens rap lezen. Kom op zeg. Gedraag je! De TS heeft het beste voor met haar verzorgpaard en dan ga jij haar vertellen wat ze moet doen (terwijl jouw tip dus totaal NIET nuttig is).

Over de reactie dat je een paard deze tijd van het jaar echt niet meer buiten kan hebben staan:
Mijn paard (wel erg dik overigens) staat 24/7 buiten het hele jaar door met een 26-jarige Hannoveraan (die overigens ook nog een buikje heeft). Geen haar op mijn hoofd die eraan zal denken de paarden binnen te zetten alleen omdat het regent (en mijn vzpaard denkt er hetzelfde over aangezien die haar stal gewoon kapot schopt). Wormenkuur denk dat de mijne die ook maar eens in het jaar krijgen (zijn ook verzorg namelijk). En daar zijn ze nog springlevend mee. Blijkbaar vergeten mensen dat paarden die hun hele leven aan weidegang gewend zijn en aan regenbuien beter kunnen tegen bepaalde ziektes en dergelijke dan paarden die een winterdekentje omkrijgen en altijd netjes een spuitje overal voor. (dat is wat mijn omgeving me geleerd heeft idg).

Ik wil de situatie van de TS niet goed praten want een mager paard kan minder goed zijn warmte regelen dan een dik paard.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 07:11

Dankjewel voor jullie lieve reacties allemaal Lachen Ik heb inmiddels 2 pb's ontvangen met hele bruikbare informatie.. vanmiddag ga ik erheen om de stal klaar te maken en ik hoop dus ook dat ze daar vandaag in kan staan.. de boer voert haar dan namelijk 's ochtens, 's middags en 's avonds Lachen En dat zal waarschijnlijk mais zijn en kuilgras, dus dan krijgt ze van mij nog elke dag een kilo biks.. en ik zal eens kijken wat ik allemaal met jullie lekkernijen kan doen, daar zal ze ook zeker wat van krijgen!

Dankjulliewel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:39

Ik vraag me dan af of je mijn tips wel gelezen hebt. Van biks wordt een paard niet dik. Bij deze oude merrie moet je het zoeken in makkelijk op te nemen en te verteren ruwvoeders als luzerne, bietenpulp, zemelen en aanvullen met olie en vitaminen.
Mais is niet makkelijk verteerbaar en erg eenzijdig, en kuil zal ze wss niet goed kunnen eten. Als haar gebit in orde was geweest had ze er wel beter uitgezien. Let eens op of ze veel kuil verknoeid of proppen maakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:40

verography schreef:
Over de reactie dat je een paard deze tijd van het jaar echt niet meer buiten kan hebben staan:
Mijn paard (wel erg dik overigens) staat 24/7 buiten het hele jaar door met een 26-jarige Hannoveraan (die overigens ook nog een buikje heeft). Geen haar op mijn hoofd die eraan zal denken de paarden binnen te zetten alleen omdat het regent (en mijn vzpaard denkt er hetzelfde over aangezien die haar stal gewoon kapot schopt). Wormenkuur denk dat de mijne die ook maar eens in het jaar krijgen (zijn ook verzorg namelijk). En daar zijn ze nog springlevend mee. Blijkbaar vergeten mensen dat paarden die hun hele leven aan weidegang gewend zijn en aan regenbuien beter kunnen tegen bepaalde ziektes en dergelijke dan paarden die een winterdekentje omkrijgen en altijd netjes een spuitje overal voor. (dat is wat mijn omgeving me geleerd heeft idg).

Ik wil de situatie van de TS niet goed praten want een mager paard kan minder goed zijn warmte regelen dan een dik paard.

Ben het niet helemaal met je eens. Opzich ben ik ook van mening dat ieder dier best 24/7 buiten kan staan, maar zoals je zelf ook al opmerkte moet het dier dan wel helemaal gezond zijn. Zo'n mager paard heeft het veel moeilijker om zich warm te houden, dus ik denk dat ik in dit geval het paard ook binnen zou zetten. Het waait deze dagen best wel akelig. En mijn weidepaarden krijgen ook netjes overal hun spuitjes voor, ondanks dat ze mss een betere weerstand hebben, wil ik ze gewoon goed in orde hebben, tetanus kunnen ze net zo goed oplopen als ze een wond hebben als een stalpaard Lachen

@ TS: Er is al genoeg gezegd over de toestand van je paard, je ziet het zelf gelukkig ook en wil er wat aan doen. Ik zou alleen voorlopig niet rijden. Je paard is wel gezond, maar het lijkt me niet prettig voor zo'n mager dier. Daarbij kan ze de energie goed gebruiken om aan te komen. Zonder zadel lijkt me minder prettig, de druk wordt namelijk minder goed over de rug verdeelt en het dier heeft er nauwelijks spieren zitten. Hopelijk werken de tips van de medebokkers en ziet ze er snel weer beter uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:35

Sommige voederfabrikanten bieden speciale seniorbrok aan, omdat de calcium-phosphaat verhoudingen bij seniorbrok anders moet zijn dan bij gewone brok. Ook het gehalte aan vet ligt hoger in seniorbrok.

Sommige voederfabrikanten geven ook aan dat je ipv seniorbrok merrie/veulenbrok kunt voeren. Ik zou even contact opnemen met de fabrikant van de brok om daar om meer advies te vragen.

Dus als je al biks gaat geven, zorg voor de goede biks. Basis of onderhoudsbrok, en daar drie kilo van, gaat niet voldoende zijn!
Hou er wel rekening mee dat, als je hoogwaardige brok geeft, de merrie wel in beweging moet blijven, c.q. gereden moet worden.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:42

Persoonlijk zou ik het paard merrie brok gaan voeren.
Hier zitten extra voedingsstoffen in, wat zij wel kan gebruiken.
Ik zou dit langzaam uitbouwen naar 6 kg daags, geef in ieder geval niet meer als 2 kg per voerbeurt.
Over de biks zou ik lijnzaadolie of zonnebloemolie geven.
Ook dit moet je rustig opbouwen ivm diarree.
In sommige gevallen wordt er tot wel 600ml daags gegeven.
Een vitaminestoot kan ook geen kwaad, en ik zou zorgen voor een liksteen bv knz of rocky.
In ieder geval geen lickit want dat is voornamelijk suiker.
2xper jaar ontwormen is te weinig, ik ontworm eens in de 8 week tegelijkertijd met het bekappen/op ijzers zetten want dan vergeet ik het niet.
Als ik jou was dan zou ik haar nu ontwormen met een wormspuit die de werkzame stof ivermectine bevat bv equvalan, eraquell, hippomec of noromectine en dan 10 dagen later nog eens.
Daarna kun je om de 6-8 week gaan ontwormen.
Vitaminestoot mag je ook gerust herhalen, bv eens in de maand zolang de r in de maand is of totdat ze weer is opgeknapt.
Ik denk dat rust roest, maar ik zou niet gaan rijden.
Lekker wandelingetjes maken aan de hand of rustig aan de fiets meelopen lijkt mij beter dan rijden.
Ten eerste omdat ik bang ben dat het zadel voor haar niet meer fijn past doordat ze zo is afgevallen en omdat het extra energie kost. Wandelen en rustig aan de fiets lopen is onbelastte arbeid en kost minder energie, ze hoeft jou immers niet te dragen.
Je verteld dat je geen waterdichte winterdeken voor haar hebt, ik zou haar wel direct onder de deken zetten want dan hoeft ze geen energie te verspillen aan het warmhouden van zich zelf.
Misschien kun je 2e hands een deken vinden?
Geef haar zoveel ruwvoer als dat ze op kan, ik zou niet kiezen voor "koeienkuil" want daar raken ze vaak van aan de dunne.
Mocht er alleen van die kuil aanwezig zijn omdat de eigenaar een melkveebedrijf hebt dan zou je het kunnen mengen met stro, of kijk even bij het ruwvoer wat hij de droge koeien en het jongvee geeft. Vaak krijgen die ruwvoer dat beter geschikt is voor paarden.
Geef het ruwvoer meerdere malen per dag want als je eenmaal daags een enorme bult geeft dan zal ze het vertrappen en het niet meer eten, bovendien zul je dan waarschijnlijk ruzie krijgen met de eigenaar, omdat je zoveel voer verspilt.
Als Brigette mais lust dan kun je dat voeren.
Mais heb je in veel verschillende vormen, bv ingekuild, heel, gebroken of als meel.
Hele mais kunnen paarden vaak niet goed opnemen, meel kun je door een slobber doen.
Op een melkveebedrijf is hoogstwaarschijnlijk wel ingekuilde mais aanwezig en als je geluk hebt dan is er ook pulpbrok.
Paarden moeten vaak even wennen aan de smaak van pulp maar vinden het daarna meestal wel lekker.
Let op, pulpbrok moet je 24 uur weken. Ongeveer 1 kg pulp in een emmer water.
Week je het in heet water dan hoef je het minder lang te laten staan.
Het opknappen van Brigette zal veel geld gaan kosten.
Afhankelijk van wat er al op het bedrijf aanwezig is.
Grote kans dat de eigenaar van Brigette daar geen trek in heeft en dat je het uit eigen zak zult moeten betalen.
Krachtvoer zal je al snel 50,- per maand gaan kosten.
Zonnebloemolie kun je per volle doos bij bv de Aldi halen. Dat is qua kosten zeer goed te doen.
Je hebt 2 wormspuiten nodig min. 7,95 per stuk.
Vitaminestoot kost ook ongeveer 7,95.
Liksteen met houder samen zo'n 15 euro
Mocht Brigette niet meer goed kunnen kauwen dan ben je nog meer geld kwijt.
Heel erg veel succes en hou ons op de hoogte.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 12:32

Jeetje Diessel bedankt Lachen

Ik heb al eens eerder een liksteen gehad idd.. ze vond hem volgens mij best lekker, dat was zo'n steen uit 1 of ander gebergte, ik was zoizo van plan om die weer aan te schaffen voor op stal..

De broer voorziet de paarden altijd van wormenkuren, dus die hoeven mij niets te kosten.. wat moet ik mij eigenlijk voorstellen bij een vitaminestoot? En ik zal vanavond wat olie over haar biks doen, is 100 ml over 2 kg biks voor de eerste keer in orde?

Ik zal ook proberen foto's te maken van het voer wat ze krijgt als ze op stal staat, dit is inderdaad namelijk het voer wat het jongvee krijgt..

En ik zal jullie zeker op de hoogte houden, dit topic is ook makkelijk voor onszelf om alles bij te houden en bij elkaar te houden Lachen

Nogmaals bedankt!

Oh! En ik zal er bij de boer voorzichtig op hameren dat ze écht elke 8 weken naar de hoefsmid moet (wat er, tot mijn frustratie, steeds bij inschiet enzo, totdat ze alleen op nagels loopt..) en dan ook gelijk een wormenkuurtje moet krijgen..

Jullie zullen wel denken.. nou lekker gaat dat daar zeg.. maar, ik wil nogmaals zeggen.. het is een boer, en boeren gaan nou eenmaal anders met dieren om dan wij. En het is écht geen slechte boer, in tegendeel, hij is hartstikke goed voor zijn dieren en weet veel van de gezondheid etc af, maar ik denk niet dat hij beseft dat een paard, en zeker een ouder paard, meer zorg nodig heeft dan een gemiddelde koe.. en dat is eigenlijk wel jammer.. Ik hoop ook dat jullie begrijpen dat ik mij best bezwaard voel om wéér naar hem toe te gaan om, niet letterlijk, te vertellen dat ie weer geld moet uit gaan geven aan die ouwe knol.. Zeker in het begin vond ik dit heel moeilijk, maar nu na 3 jaar gaat het wel makkelijker, ook hij wordt steeds losser in zijn doen en laten en daar kunnen wij ook weer op inspringen door meer aan hem te vragen etc.. hier ben ik wel weer blij mee Knipoog

Vanavond horen jullie hoe het gesprek is gegaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:28

Overigens denk ik zomaar dat de boer koeienbrok geeft? Ik zou toch echt willen adviseren om paardenbrok te voeren!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:13

Graag gedaan.
Ik weet hoe sommige boeren zijn, ze denken gewoon iets te makkelijk en zijn zuinig.
Heb eens een pony met verstoppingskoliek gered bij een boer, de beste man had naast de liggende pony goedbedoeld een emmer water neergezet samen met hooi en brok.
Die man had nog nooit gehoord van vloeibare parrafine, pony moest van ver komen (was zeer verzwakt) maar heeft het gered.
Een vitaminestoot zit in dezelfde verpakking als een wormspuit, je dient het ook precies hetzelfde toe.
Het is heel erg geschikt voor paarden die stress hebben gehad of niet lekker in hun vel zitten of die wat verwaarloosd zijn.
Overigens heb je ook Farm o San (Welkoop/Boerenbond) dat is vloeibaar en zit in een flesje, het is geschikt voor alle dieren en je geeft het door het voer verdeeld over meerdere dagen.
Ik heb eens gehoord dat het nog weer beter is dan de normale vitaminestoot omdat het beter wordt opgenomen doordat je het verdeeld over meerdere dagen. In ieder geval is het goedkoper dan de vitaminestoot, dus je zou dat ook kunnen geven.
Wat de olie betreft zou ik beginnen met 2 maal daags 50 ml, je kunt het snel genoeg verhogen als ze het er goed op doet.
Wat bekappen betreft, ik weet niet hoe vaak het nu gebeurd?
Maar van bv 1 maal per jaar naar iedere 8 week krijgt de eigenaar vast een hartverzakking.
Probeer de hoefsmid eerst eens een keer vaker te laten komen en bouw dat langzaam uit richting iedere 8-10 week.
Ik vindt het fijn dat je zoveel voor haar over hebt en dat je de boer probeert te overtuigen, maar let wel op dat de boer niet zat wordt van jou "gezeur" en je de laan uit stuurd. Soms is het beter om dingen langzaam te veranderen of om zelf voor de kosten op te draaien. Sinds 5 jaar heb ik eigen paarden maar de 12 jaar daarvoor had ik ook verzorgpaarden, en het is mij eens gebeurd dat ik niet meer welkom was omdat ik het beste wou voor hun merrie en veulen (dat later overigens door hun eigen schuld omgekomen is omdat ze niets wilden doen met mijn adviezen)
Ik neem jou dus niets kwalijk en weet precies waar je mee zit omdat ik het zelf ook heb meegemaakt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 14:43

Ok, het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben die in dit schuitje zit..

Ze werd eigenlijk eerst bijna nooit bekapt, ik heb het in die 3 jaar eigenlijk niet 1 keer gezien, maar nu is ze, ook op mijn aanraden, 2 keer naar de hoefsmid geweest. De eerste keer was binnen een week geregeld, omdat ik had gezegd dat de berm te slecht was om in te rijden, dus dat we over de weg moesten lopen, dus ze moest ijzers hebben. Daarna heb ik moeten wachten tot er 1 ijzer los zat en 2 waren eraf, de 4e was heel erg dun.. Nu moet ze eigenlijk weer.. het was 10 weken geleden dat ze is geweest en de ijzers beginnen weer redelijk dun te worden, ze zitten gelukkig nog niet los Lachen

Ik probeer inderdaad alles zo subtiel mogelijk te brengen dat hij mij inderdaad niet zat wordt, maar, in tegenstelling tot de meeste boeren, is deze uiterst vriendelijk. Het is écht een aardige man, hij is vrijgezel en runt het bedrijf met zijn broer, ook zijn moeder komt af en toe helpen en het zijn allemaal, zijn hele familie trouwens, we gaan met iedereen van de familie goed om, heel erg aardig! Dus ik denk niet dat het zo snel zal gebeuren dat hij ons zomaar wegstuurt..

Misschien is het leuk om wat voorbeelden te noemen om te laten zien hoe vriendelijk hij is, het zijn maar kleine dingen maargoed Knipoog

Bij Brigitte staan nu dan nog 2 andere paardjes, die van zijn broer de veearts. Denise rijdt altijd op Wilgje, ik dan op Bri, en dan hebben we er nog 1 over; TipTop. Dat is écht een schat. Hij is in élke kudde de laagste in rang en het is bij hem dan ook normaal dat hij lager dan de mens staat.. hij volgt je ook overal als een hondje, ook al loopt hij helemaal los Haha! Wij hadden hem dus losgelaten en hij stond bij de koeien te eten terwijl wij in de wei aan het rijden waren. Toen heeft die boer hem dus in een soort afgezet stukje in de stal gezet en is hij naar ons toegekomen om te zeggen dat we rustig een stukje buiten konden gaan rijden, want TipTop staat binnen Haha!
Een andere keer waren wij te lui om een andere pony terug op de wei te zetten, die hebben we toen in de stal gezet (in geen van beide situaties stond ze alleen Knipoog ) En die heeft hij toen ook in de wei teruggezet.
Hij let altijd heel erg goed op wanneer het gras weer bij moet komen, en dan verweit (schrijf je dat zo Schijnheilig ) hij ze zelf.
Pasgeleden waren Denise en ik alle hoofdstellen enz aan het invetten (en dat waren er veeel, als je voor een stuk of 4 paarden meerdere hoofdstellen hebt Knipoog ) en toen kwam hij bij ons in het gras zitten met een fles limonade en koekjes Lovers Zoo lief!

Het is dus wel duidelijk dat het geen normale norse boer is Knipoog Maar een hele vriendelijke man, wij snappen dus ook niet dat hij geen vrouw heeft. We hebben zelfs op het punt gestaan om hem op te geven voor boer zoekt vrouw Knipoog Maar dat is er niet van gekomen Tong uitsteken Haha, Ik denk dat hij veeeel aanmeldingen had gehad Tong uitsteken

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:25

[***] schreef:
Ik vraag me dan af of je mijn tips wel gelezen hebt. Van biks wordt een paard niet dik. Bij deze oude merrie moet je het zoeken in makkelijk op te nemen en te verteren ruwvoeders als luzerne, bietenpulp, zemelen en aanvullen met olie en vitaminen.
Mais is niet makkelijk verteerbaar en erg eenzijdig, en kuil zal ze wss niet goed kunnen eten. Als haar gebit in orde was geweest had ze er wel beter uitgezien. Let eens op of ze veel kuil verknoeid of proppen maakt.

...zucht... van biks krijgt een paard wél energie, er moet ook wat te verbranden zijn hoor... En voor de zoveelste keer... haar gebit ís in orde, haar tanden worden regelmatig bijgevijld...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:30

Maar ik moet wel zeggen Haha! er zijn superveel goede tips binnengekomen! Bedankt Knipoog En we gaan vanavond dus ook hard aan het werk om de stalletjes in orde te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:30

Zucht jij maar, ik weet hoe je een paard dikker moet voeren, jij schijnbaar niet want dit graatmagere paard staat ook bij jou in je profiel. Biks is géén oplossing voor dit paard.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:35

Als je had gelezen had je misschien ook wel gezien dat ik ermee te maken heb... En ik weet niet of het je opgevallen is, maar we geven haar níet alleen biks... We hebben al aangegeven dat we haar meer variatie gaan voeren, en allemaal lekkere dingetjes en jij blijft maar doorzeuren over die ene kilo biks, waarom zou ze daar ineens vanaf moeten? Bijna élk paard krijgt biks, maar omdat jij vind dat ze (alleen) niet dik van wordt moeten we het maar niet meer geven als ik het goed begrijp? Een paard dat geen biks mag, dat is iets nieuws...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:39

Doe maar eigenwijs, aan het paard te zien heb je er reuze veel verstand van.

TS: succes ermee.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:44

ik geloof dat wij maar eens over moeten gaan op de pb Huilen van het lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:08

Zo te horen gaat het best de goede kant op, fijn dat ze dadelijk lekker in haar staaletje kan staan, niet vergeten wat je ook voert langzaam opvoeren, pas op met olie, vanwege diarre en kuil vind ik persoonlijk het beste hooi wat er is, die van mij krijgen het ook, alleen het is wel vaak zo dat als ze het krijgen ,ze diarree kunnen krijgen.
Maar meschien is ze er al aan gewend omdat ze daar toch al een poosje is.
Zorg dat ze toch voldoende beweging krijgt, spieren opbouwen is van later zorg, eerst een lekker buikje kweken bij haar.
Maar die oudjes krijgen snel last van stalbenen vandaar.
Probeer echt haar voer te verdelen over de hele dag, in principe mag je haar biks opvoeren tot zon 6 kilo per dag, ligt er ook aan welke biks natuurlijk, je hebt bv, sportbrok maar ook basisbrok dus kijk daar even naar.
Mais is super voor paarden die aanmoeten komen, vooral omdat er geen eiwit in zit en je niet bang hoeft te zijn dat ze hoefbvangen wordt.
Nou meis zo te horen gaat ht wel lukken.
Hoefje voor je paardje en succes voor jou.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:05

Heey
Ik vind dat je goed bezig bent meid !
Ok ze is heel mager maar je steekt er je werk in. In de buurt hier bij mij is een weide met ook een schandalig magere pony op & die staat er al jaren zo bij ...De mensen kijken er ni naar om. Jij doet je best !
Toen ik mijn paard kocht, was ze ziek en ook vel over been en nu is ze in perfecte conditie ! Knipoog
Helemaal perfect in conditie ga je ze niet meer krijgen omdat ze al 24 is maar dat weet je al.
Verder vind ik dat er hier veel geleuterd is in plaats van tips gegeven.
Mijn tips:
- Lekker lang de weide op
-Eventueel een regendekentje op (wanneer nodig)
-Tanden laten nakijken maar dat weet je ook al
- Regelmatoge wormenkuur maar dat weet je vast ook
- Lekker veel ruwvoer naast de weidegang bijgeven
-Voer verder ook nog wortelen & bieten, rode bieten bij !
- Geef krachtvoer met een hoge voedingswaarde en liefst structuurrijk krachtvoer (zo kauwen ze langer waardoor het voedsel beter opgenomen word en je paardje dus aankomt)
- Geef tot 3x in de week Slobber mash (hier zit al lijnzaad in dan moet je geen lijnzaadolie bijvoeren, echt zuiver lijnzaad is trouwens beter + zorgt voor een gezond haarkleed en goede darmflora)
- Op stal bij echt koude dagen
- toch wel beweging -> aan het halster mee gaan wandelen
- je kan misschien een vitaminekuur doen ...hier herstellen paardjes snel mee ...Ik heb mijn paard toen ik haar heb gekocht een vitaminekuur van Foran gegeven. Dit is in vloeibare vorm, die je gewoon door het krachtvoer doet. Het is ook nog eens lekker. Mijn paard was er dol op ! Haha!
- Verder zijn kruiden altijd goed ! Paarden in de natuur eten kruiden van zichzelf. Doordat wij mensen het paard hebben gaan huisvesten hoe wij het willen kunnen vaak de paardjes deze kruiden niet meer opnemen. Vital Herbs heeft kruiden recht vanuit de natuur voor ieder paard op maat ! Kijk eens op http://www.vitalherbs.net
-Ook de paardendrogist heeft handige kruiden & supplementen voor herstellende paarden ! http://www.paardendrogist.nl

Verder wil ik er even bij zeggen dat ik student dierenzorg ben en me wil specialiseren in de paardensector maar dan vooral de voeding. Dus wat ik hier net heb zitten vertellen is geen flauwekul ! Bloos Knipoog

Als je nog zo'n vragen hebt over de voeding, mag je me altijd een PBtje sturen ! Ik beantwoord dit graag ! Haha! Knipoog

Sterkte !

Edit: foutje

Tomtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:52

je hebt ondertussen al veel tips gehad zie ik, ook ik heb ervaring hiermee.
Heb niet alles doorgelezen, maar Cavalor heeft heel goed voer, dit heb ik toen aangevuld met bietenpulp en van die 'mash' waar warm water bij moet. op een paard maanden tijd was het een ander paard.
Ook denk ik hier gezien de vacht aan bloedwormen o.i.d. (dit had mijn paardje namelijk ook).
de VA heeft haar in het begin ook nog een vitaminenkuur gegeven.
ze is idd 24, ze zal wss ook nooit heel dik worden, maar er mag toch nog flink wat bij... Haha!
veel succes ermee!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:33

probeer er in ieder geval voor te zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer heeft
hooi of voordroog
las dta ze ook ccm krijgt? (mais van de koeien)
dat kan zo een oudje op zich ook best hebben
brok zou ook best een kilootje bij mogen

je kunt eventueel idd olie bijgeven , een scheut over de brokken heen