Schadelijke E-nummers in het voer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:58

E 310 of Propylgallaat is niet geschikt voor zuigelingenvoeding en voor voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar.
Propylgallaat wordt in het maagdarmkanaal gesplitst in galluszuur en propanol. Propylgallaat zelf blokkeert de dehydrogenase-activiteit van het biotransformatiesysteem van de lever en kan zo schade aan de lever veroorzaken. Galluszuur kan, evenals benzoëzuurderivaten, overgevoeligheid veroorzaken. Overgevoeligheid voor propylgallaat veroorzaakt klachten als contacteczeem, maagklachten, onvruchtbaarheid en hyperactiviteit. Propylgallaat remt ook het cyclo-oxygenase-enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.

E 320 of BHA oftewel butylhydroxyanisol is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar.
BHA kan het lipide en het cholesterolgehalte van het bloed positief beinvloeden. BHA wordt als zodanig grotendeels onveranderd via de urine uitgescheiden. In de lever vindt geen dealkylatie of hydroxylatie plaats, maar BHA induceert de vorming van afbraakenzymen (biotransformatie) waardoor een verhoogd risico bestaat dat belangrijke voedingsbestanddelene zoals vitamine D in het lichaam worden afgebroken. Overgevoeligheid voor BHA veroorzaakt klachten als oedeemvorming, eczeem, slaapdronkenheid en hyperactiviteit. Het verlaagt het serotoninegehalte, het noradrenalinegehalte en de choline-esterase activiteit in het bloed, waardoor gedragsafwijkingen kunnen ontstan. BHA remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.

E 321 of BHT oftewel butylhydroxytolueen. BHT is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar.
BHT is een antioxydant voor oliën en vetten. BHT wordt deels onveranderd uitgescheiden en deels geoxydeerd. Het heeft invloed op het vetmetabolisme van de lever; het kan leververgroting veroorzaken. BHT is meer toxisch dan BHA. Overgevoeligheid voor BHT veroorzaakt klachten als netelroos, oedeemvorming, eczeem, onvruchtbaarheid, gedragsstoornissen, hyperactiviteit en veranderingen in bepaalde bloedcellen. BHT remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostgladine-aanmaak.

Bron: Dr. J. Kamsteeg en Ir. M.I.A. Baas

E 324 of Ethoxyquine dit E nummer bestaat niet meer(in ieder geval om humane voeding ). E 324 is namelijk verboden voor menselijke consumptie. E 324 werd gebruikt als landbouwbestrijdings middel tegen onkruid en ongedierte. Het is dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren en is als zodanig verboden in mensenvoeding. Etoxyquine is wel toegestaan in veevoeder, honden en kattenvoer.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:44

Heb je nog meer bronnen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:14

Djilan schreef:
Rene Wielens bedoel je? Daar haal ik mijn voer ook inderdaad. Is maar een kleine 150km op en neer voor 2 zakjes voer Clown

Ja die.... hij noemde jou nog toen we het over de endurance hadden Haha!

Maar ik wil eigenlijk niet zoveel km´s rijden voor 2 zakjes voer. Subli voer ik dus nog niet zo lang maar de huidige berichten er over wordt ik niet vrolijk van. Wat zijn die GMO´s precies?

Maar weer overstappen dan?? Marstall kan dus gebracht worden?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:16

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:39

Rene Wielens levert aan voerwinkels/fouragehandelaren in heel NL, dus misschien wel iets bij jou in de buurt?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:59

IngLio schreef:

Ok, dat is dus genetisch gemodificeerd dat moet ik niet

Djilan schreef:
Rene Wielens levert aan voerwinkels/fouragehandelaren in heel NL, dus misschien wel iets bij jou in de buurt?
Dichtsbijzijnde is Stompetoren, maar misschien kan ik de Welkoop om de hoek overhalen...of anders wel een kleine dierenwinkel hier in de buurt...

Niet geschoten is altijd mis...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:49

Oregon schreef:
Heb je nog meer bronnen?

jups, moet ik even zoeken, maar ik heb nog meer bronnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:57

Esperanza, genetisch gemanipuleerd is dat hetzelfde als genetisch gemodificeerd? Als dat zo is, kun je bijna geen normaal voeder meer vinden, zie nl bijna op elke zak genetisch gemodifeerde produkten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:58

Subli heeft nu subli zonder, zonder melasse, zonder haver en zonder GMO.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:01

genetische manipulatie: http://www.nrc.nl/W2/Lab/GM/

genetisch gemodificeerd: http://www.echt-nieuws.nl/mens1.htm

ook heel handige link: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-bt2.htm
staat ook info op over E-nummers...

wikipedia over genetische manipulatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Genetische_manipulatie

Wat is het verschil tussen ‘gemodificeerd' en ‘gemanipuleerd'?

De woorden betekenen in feite hetzelfde. Vaak worden ze gebruikt bij de toepassing van genetisch onderzoek om aan te duiden dat organismen een genetische modificatie hebben ondergaan. Dit is een techniek waarbij individuele genen gekopieerd en/of overgebracht kunnen worden van het ene organisme naar een ander. Hierdoor veranderd de genetische inhoud waardoor het organisme bepaalde eigenschappen verkrijgt of kwijtraakt.

Soms wordt manipulatie ook gebruikt om te verwijzen naar het natuurlijke proces van genselectie en mutatie. Dit gebeurt in de natuur door het voortplanten van dieren en planten als onderdeel van de evolutie. Door hierin in te grijpen kunnen mensen nieuwe rassen ontwikkelen die voor bepaalde doeleinden geschikt zijn. Organismen die genetisch gemanipuleerd zijn, worden ook wel vaak beschreven als genetisch verbeterd (GI = genetically improved).
bron: food-info.net (Universiteit Wageningen)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:14

Maar er zit wel verschil in genetisch gemodificeerd en gewoon gemodiceerd. In humaan voedsel kom je veelvuldig gemodificeerd zetmeel tegen. Dat kan dus geen kwaad, dat is gewoon zetmeel waar ´iets´ mee gebeurd is. Dat kan koken oid zijn...

Dat Wikipedia is toch wel een fijne infobron!

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:02

In de Hoefslag staat een nieuwbericht over ons onderzoek. We wachten nog even op een vakblad dat in overleg is om ons gehele onderzoek te plaatsen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 23:42

Goed om te weten Oregon, dank je wel!
Mag je de naam van het vakblad noemen zodra de deal rond is en het onderzoek erin staat?

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 07:23

IngLio schreef:
Goed om te weten Oregon, dank je wel!
Mag je de naam van het vakblad noemen zodra de deal rond is en het onderzoek erin staat?

Ja dat mag. Ik houd jullie op de hoogte!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 23:49

toppie!

Verzoekje aan de mod om dit topic niet op slot te zetten als misschien de termijn van twee weken verstrijkt!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:56

Topics gaan niet zomaar op slot hoor Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:57

Misschien moeten we een nieuw overzicht maken met de laatste tussenstand? Er is immers wel het een en ander veranderd..
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 14-02-07 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 10:00

Das wel een goed idee Esperanza! Maar niet van alle merken is het voor een tweede nagevraagd... Zal ik dit doen? Kijk ik er morgenavond naar!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:18

Alvast een verbeterde tussenstand....

Een overzicht van welke fabrikanten nu wel en niet de chemische anti-oxidanten BHA, BHT of Ethoxiquine in hun voer stoppen of hebben. Gewone anti-oxidanten zijn o.a. vit A, vit C en vit E, selenium en zink.... er zijn natuurlijk ook nog andere conserveringsmiddelen.

E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)
E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)
E 324: Ethoxiquine

Fabrikanten die geen chemische anti-oxidanten gebruiken:
Equi sanum, Dodson& Horrell, Marstall, St Hippolyth, Treurniet, V Cooten(Masters),
Besterly, Mijten, Equiral (niet meer).

Subli bevat geen van de genoemde anti-oxidanten, maar bevat wel genetischgemanipuleerde grondstoffen

Pavo E320
HippoStar* E320, E321
Havens E320, E321
Fyto Horsecare E321
Cavalor E321, E324
Hartog**E321, E324

* Alleen in de muesli, reform granenmix, powermix en slobber wordt gebruik gemaakt van BHA en BHT. In de andere producten van HippoStar wordt alleen gebruik gemaakt van Alfatocoferol.
** Niet de lucerne, wel in de mengelingen zoals in de granenmixen, slobber en de muesli

In dit lijstje zijn Hartog en Cavalor de enige die Ethoxiquine gebruiken...

Edit: ik had een mooie tabel gemaakt, maar die doet het niet op Bokt Boos!

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:40

Waar vinden jullie toch dat E nummer voor Ethoxyquine Tong uitsteken Knipoog

Waar heb je deze gegevens vandaan? Van etiketten of van de fabrikant?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 08:23

@esperanza: thanks, ik was het compleet vergeten Bloos

Cavalor Endurix bevat dan weer geen E324 aldus de zak... heb ik gecheckt in de paardenwinkel waar Cavalor wordt verkocht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:31

Dan blijft ik lekker bij mijn Subli voor de paarden!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:43

tja, ik ben niet zo´n fan van genetisch gemodificeerde gewassen. Het is ook nog neit bekend wat daar de gevolgen van zijn op de lange termijn

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:14

Oregon schreef:
Waar vinden jullie toch dat E nummer voor Ethoxyquine Tong uitsteken Knipoog

Waar heb je deze gegevens vandaan? Van etiketten of van de fabrikant?

Ik heb op de Jumping nog gesproken met iemand van Hartog, zij gaf toe dat ze het nog steeds gebruiken. Voor de houdbaarheid. Maar ze snapte niet dat andere merken houdbaarder zijn dan hun voer. Verward

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:30

Tja ik ga liever voor wat Enummers dan voor GMO's.
Mijn Tinkermerrie krijgt Havens Muesli, nou per ongeluk de gewone(zonderhaver), maar straks weer de kruiden. Daar doet ze het érg goed op.
Heb ook een tijdje Subli ponybrok gevoerd, maar tja.. die GMO's he. Hou haar voorlopig lekker op Kruidenmuesli, in combinatie met gekookte lijnzaad/lijnzaadslijm tegen zandkoliek. Haar vacht heeft er nooit beter uitgezien!