Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Stacey schreef:Hier dus mijn update.
Ik geef het mijn (moeilijk kauwende) oudje sinds vorige week woensdag. Ik heb een speciekuip gehaald, zodat ik het hooi daarin zou kunnen doen.
Ik ben begonnen met een halve speciekuip. Hierin heb ik het hooi helemaal uit elkaar gehaald zodat het in principe een beetje het idee heeft van luzerne. Het verhaal dat het stofvrij is, klopt niet helemaal, want toen ik het uit elkaar haalde kwam er toch eens een berg stof vanaf....
Maarja, de volgende dag dus gekeken naar het resultaat. Naast de speciekuip lagen allerlei proppen en ook tussen het hooi lagen er allerlei vochtige proppen. Die heb ik er dus allemaal tussenuit gehaald. Naar mijn idee heeft hij er niks van binnengekregen, want het volume dat er ligt (met en zonder proppen) is nog steeds hetzelfde.
Overigens was er de eerste dag maar minimaal van gegeten. De dagen erop nog steeds erg weinig, maar wel al meer. Jammer genoeg krijgt hij dus niks weg.
Het gaat overigens heeel erg langzaam. Ik heb twee balen gehaald en er is nu nog maar 1 flinke plak op. En we zijn bijna een week verder. Het ziet er naar uit dat het wel relatief goedkoper is als hooi, maar dat het ook geen effect heeft wat betreft de voedingswaarde, omdat hij toch niks binnen krijgt. Momenteel krijgt hij trouwens minder dan een halve speciekuip per keer en ook dat gaat niet op.
Ik ga dus maar geen pallet van 30 pakken bestellen en op zoek naar een nieuwe oplossing. Waarschijnlijk wordt dat gewone luzerne, want dat krijgt hij nog altijd beter weg als (dit) hooi.
Jammer dat het voor mijn paard niet werkt, want ik dacht echt dat dit dé oplossing was, omdat het heel fijn spul is zodat hij het waarschijnlijk makkelijker weg zou kunnen krijgen.
vincenza schreef:PROPPEN --->> onmiddellijk tandarts erbij halen
Stacey schreef:vincenza schreef:PROPPEN --->> onmiddellijk tandarts erbij halen
Uiteraard is dat mijn eerste ingeving geweest toen hij met de proppen begon (jaren terug). Geen effect. Hij is ondertussen 4 kiezen kwijt met hulp van de tandarts en hooi eten gaat gewoonweg niet meer zo makkelijk voor een oudje van 29.
morelia schreef:Nog een update. Ik voer het al weer een tijdje. De paarden krijgen elk 10 kilo per dag in de bijbehorende bak. Ze zijn er lekker de hele nacht mee zoet soms is er nog wat over s'ochtens. Ze doen het er erg goed op. Ik ben dan ook zeer tevreden.
Tulandro schreef:Nou, ik heb mijn bak eindelijk op laten hangen, en dat is toch wel veel fijner!!! Geen rommel in de stal, hij kan niets slopen en hij doet echt veel langer over zijn hooi.
vincenza schreef:Tulandro schreef:Nou, ik heb mijn bak eindelijk op laten hangen, en dat is toch wel veel fijner!!! Geen rommel in de stal, hij kan niets slopen en hij doet echt veel langer over zijn hooi.
off topic: ik wilde je even zeggen dat een paard van de grond móet eten ivm de stand van zijn tanden. die salijten dan niet goed af.
dus ik hoop dat je de bak laag hebt laten ophangen.
het is goed bedoeld maar heel veel mensen weten niet dat een paard dus niet uit een voerbak mag eten ivm de stand van de tanden.
je zou het ook in een onbreekbare mand kunnen doen.
Tulandro schreef:Nou, ik heb mijn bak eindelijk op laten hangen, en dat is toch wel veel fijner!!! Geen rommel in de stal, hij kan niets slopen en hij doet echt veel langer over zijn hooi.
Stacey schreef:vincenza schreef:PROPPEN --->> onmiddellijk tandarts erbij halen
Uiteraard is dat mijn eerste ingeving geweest toen hij met de proppen begon (jaren terug). Geen effect. Hij is ondertussen 4 kiezen kwijt met hulp van de tandarts en hooi eten gaat gewoonweg niet meer zo makkelijk voor een oudje van 29.
morelia schreef:@Franka_Vosje Ja, dat is inderdaad een redelijke hoeveelheid. overdag staan ze in de kudde op het zand ze krijgen dan tussen de middag een plakje hooi. Verder krijgen ze elke dag nog twee handjes spelt, maar verder geen krachtvoer vandaar veel ruwvoer.
draumpje schreef:mmm, even ove rhet loshalen van het spul
ik gok zomaar dat dat juist niet de bedoeling is
zoals ik het systeem zie is het juist de combinatie van de persing en de tralies die het langzame eten proberen te realiseren
zodra je het los gaat maken , is het effect van het compacte persen weg en verlies je dus dat voordeel
zo ook het voeren zonder traliebak, dan kunnen ze het zelf los maken en makkelijker/sneller eten
en ben je dus ook dat voordeel kwijt
voor de rest volg ik het onderwerp gewoon ook ...want interresant vind ik het wel