Hartog Compact Gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Hartog Compact Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:16

Nou, ik heb mijn bak eindelijk op laten hangen, en dat is toch wel veel fijner!!! Geen rommel in de stal, hij kan niets slopen en hij doet echt veel langer over zijn hooi.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:14

Even een update.
Sam lijkt helaas toch slecht te reageren op het compact gras.
Sinds eergisteren een paar nare kuchjes + nog wat andere vage veranderingen.
Dus voor ons genoeg redenen om verdere problemen te voorkomen en weer hooi te gaan weken Verdrietig

ps hierdoor nog aardig wat baaltjes compact gras ter overname aangeboden
Laatst bijgewerkt door Sadie op 27-10-06 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:24

Dat is vervelend Sadie!

Ik geef mijn oudje het nu ook sinds enkele dagen. Ik zal er later wat meer over vertellen, want heb nu niet zoveel tijd. Mijn bevindingen zijn in ieder geval (nog niet) positief.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:37

Nou dan ook nog maar even een update van mij...

Mij ging het vooral om het trage eten, dus dat ze maar 1 kg per uur zouden kunnen eten.
Dat was voor mij belangrijk, zodat ze mooi de hele dag bezig zijn.
Helaas gaat het gewoon veel en veel sneller.

In het begin leek het er nog wel een beetje op, maar nu hebben ze 2 kg in een half uurtje weggekauwd... Vork
Hartstikke mooi dat ze het zo lekker vinden...maar dat was niet het doel.
Ik geef nu dus 2 kg per dag 'savonds voor lekker erbij, maar een volle bak voor de hele dag dat feest gaat niet door.
Verder vind ik het prima spul, alleen een beetje duur..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:25

Hier dus mijn update.

Ik geef het mijn (moeilijk kauwende) oudje sinds vorige week woensdag. Ik heb een speciekuip gehaald, zodat ik het hooi daarin zou kunnen doen.
Ik ben begonnen met een halve speciekuip. Hierin heb ik het hooi helemaal uit elkaar gehaald zodat het in principe een beetje het idee heeft van luzerne. Het verhaal dat het stofvrij is, klopt niet helemaal, want toen ik het uit elkaar haalde kwam er toch eens een berg stof vanaf....

Maarja, de volgende dag dus gekeken naar het resultaat. Naast de speciekuip lagen allerlei proppen en ook tussen het hooi lagen er allerlei vochtige proppen. Die heb ik er dus allemaal tussenuit gehaald. Naar mijn idee heeft hij er niks van binnengekregen, want het volume dat er ligt (met en zonder proppen) is nog steeds hetzelfde.
Overigens was er de eerste dag maar minimaal van gegeten. De dagen erop nog steeds erg weinig, maar wel al meer. Jammer genoeg krijgt hij dus niks weg.

Het gaat overigens heeel erg langzaam. Ik heb twee balen gehaald en er is nu nog maar 1 flinke plak op. En we zijn bijna een week verder. Het ziet er naar uit dat het wel relatief goedkoper is als hooi, maar dat het ook geen effect heeft wat betreft de voedingswaarde, omdat hij toch niks binnen krijgt. Momenteel krijgt hij trouwens minder dan een halve speciekuip per keer en ook dat gaat niet op.

Ik ga dus maar geen pallet van 30 pakken bestellen en op zoek naar een nieuwe oplossing. Waarschijnlijk wordt dat gewone luzerne, want dat krijgt hij nog altijd beter weg als (dit) hooi.

Jammer dat het voor mijn paard niet werkt, want ik dacht echt dat dit dé oplossing was, omdat het heel fijn spul is zodat hij het waarschijnlijk makkelijker weg zou kunnen krijgen.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:56

Tulandro, verkopen ze die balen bij Kranendonk in Ridderkerk ?? Dit topic blijf ik even volgen, is wel intressant.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:46

Stacey schreef:
Hier dus mijn update.

Ik geef het mijn (moeilijk kauwende) oudje sinds vorige week woensdag. Ik heb een speciekuip gehaald, zodat ik het hooi daarin zou kunnen doen.
Ik ben begonnen met een halve speciekuip. Hierin heb ik het hooi helemaal uit elkaar gehaald zodat het in principe een beetje het idee heeft van luzerne. Het verhaal dat het stofvrij is, klopt niet helemaal, want toen ik het uit elkaar haalde kwam er toch eens een berg stof vanaf....

Maarja, de volgende dag dus gekeken naar het resultaat. Naast de speciekuip lagen allerlei proppen en ook tussen het hooi lagen er allerlei vochtige proppen. Die heb ik er dus allemaal tussenuit gehaald. Naar mijn idee heeft hij er niks van binnengekregen, want het volume dat er ligt (met en zonder proppen) is nog steeds hetzelfde.
Overigens was er de eerste dag maar minimaal van gegeten. De dagen erop nog steeds erg weinig, maar wel al meer. Jammer genoeg krijgt hij dus niks weg.

Het gaat overigens heeel erg langzaam. Ik heb twee balen gehaald en er is nu nog maar 1 flinke plak op. En we zijn bijna een week verder. Het ziet er naar uit dat het wel relatief goedkoper is als hooi, maar dat het ook geen effect heeft wat betreft de voedingswaarde, omdat hij toch niks binnen krijgt. Momenteel krijgt hij trouwens minder dan een halve speciekuip per keer en ook dat gaat niet op.

Ik ga dus maar geen pallet van 30 pakken bestellen en op zoek naar een nieuwe oplossing. Waarschijnlijk wordt dat gewone luzerne, want dat krijgt hij nog altijd beter weg als (dit) hooi.

Jammer dat het voor mijn paard niet werkt, want ik dacht echt dat dit dé oplossing was, omdat het heel fijn spul is zodat hij het waarschijnlijk makkelijker weg zou kunnen krijgen.

PROPPEN --->> onmiddellijk tandarts erbij halen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:54

vincenza schreef:

Uiteraard is dat mijn eerste ingeving geweest toen hij met de proppen begon (jaren terug). Geen effect. Hij is ondertussen 4 kiezen kwijt met hulp van de tandarts en hooi eten gaat gewoonweg niet meer zo makkelijk voor een oudje van 29.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:26

Ik ben er net mee begonnen.
Bevalt tot nu toe prima.
Hoewel mijn paard een aardige vreetzak is doet ze over dit voer zeker niet minder lang dan over kuilgras.
Ik voer trouwens gewoon in de voerbak, meerdere malen per dag, dan weet ik tenminste wat ze binnenkrijgt en dan hoef ik niet zo'n groot apparaat in haar stal te hangen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:18

Ik vind het ondingen, die pakken hooi.
Heb 1 probeerpakje en ga het daarbij houden. Het pak vind ik verre van stofvrij, het is heel fijn, waait zo weg en het laatste: mijn paard vindt het niet lekker!
Dus voor mij krijgt het een onvoldoende!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:30

Nog een update. Ik voer het al weer een tijdje. De paarden krijgen elk 10 kilo per dag in de bijbehorende bak. Ze zijn er lekker de hele nacht mee zoet soms is er nog wat over s'ochtens. Ze doen het er erg goed op. Ik ben dan ook zeer tevreden.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:56

Stacey schreef:
vincenza schreef:

Uiteraard is dat mijn eerste ingeving geweest toen hij met de proppen begon (jaren terug). Geen effect. Hij is ondertussen 4 kiezen kwijt met hulp van de tandarts en hooi eten gaat gewoonweg niet meer zo makkelijk voor een oudje van 29.

ow excuus, jeetje.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:08

morelia schreef:
Nog een update. Ik voer het al weer een tijdje. De paarden krijgen elk 10 kilo per dag in de bijbehorende bak. Ze zijn er lekker de hele nacht mee zoet soms is er nog wat over s'ochtens. Ze doen het er erg goed op. Ik ben dan ook zeer tevreden.

Zo...dat is een stevige hoeveelheid...
Is dat alleen voor 's nachts, en wat krijgen ze overdag? Staan ze nog in de wei?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:51

Tulandro schreef:
Nou, ik heb mijn bak eindelijk op laten hangen, en dat is toch wel veel fijner!!! Geen rommel in de stal, hij kan niets slopen en hij doet echt veel langer over zijn hooi.

off topic: ik wilde je even zeggen dat een paard van de grond móet eten ivm de stand van zijn tanden. die salijten dan niet goed af.
dus ik hoop dat je de bak laag hebt laten ophangen.

het is goed bedoeld maar heel veel mensen weten niet dat een paard dus niet uit een voerbak mag eten ivm de stand van de tanden.
je zou het ook in een onbreekbare mand kunnen doen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:03

vincenza schreef:
Tulandro schreef:

off topic: ik wilde je even zeggen dat een paard van de grond móet eten ivm de stand van zijn tanden. die salijten dan niet goed af.

het is goed bedoeld maar heel veel mensen weten niet dat een paard dus niet uit een voerbak mag eten ivm de stand van de tanden.

Clown Ik kom niet uit een ei hoor. Hij hangt wel iets lager, maar echt laag kan niet, want die van mij tilt nog weleens zijn voorbeen hoog op. Maar in die bak passen maar 2 plakken, de rest voer ik op de grond. Dan begint hij eerst van de grond te eten, en dan gaat hij aan die bak beginnen.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:11

Tulandro schreef:

[/quote]
Clown Ik kom niet uit een ei hoor. Hij hangt wel iets lager, maar echt laag kan niet, want die van mij tilt nog weleens zijn voorbeen hoog op. Maar in die bak passen maar 2 plakken, de rest voer ik op de grond. Dan begint hij eerst van de grond te eten, en dan gaat hij aan die bak beginnen.
[/quote]

ik begrijp dat je niet uit een ei komt
voel je niet aangevallen, het was goed bedoeld, veel mensen weten het ECHT NIET
en omdat heel veel mensen het hierkunnen lezen had ik het zo neergeschreven
succes met je paardje, hoop dat hij nog lang plezier mag hebben van zijn gras!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:33

Stacey schreef:
vincenza schreef:

Ik geef Zupa van Equifyt aan mijn oudje (32) , dat is een combi van luzernebrok, grasbrok en pulp, je moet het dus ook weken en je krijgt dan hetzelfde als pulp (maar dus met meer combinaties in). Mijne doet het er erg goed op.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:55

@Franka_Vosje Ja, dat is inderdaad een redelijke hoeveelheid. overdag staan ze in de kudde op het zand ze krijgen dan tussen de middag een plakje hooi. Verder krijgen ze elke dag nog twee handjes spelt, maar verder geen krachtvoer vandaar veel ruwvoer.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:22

morelia schreef:
@Franka_Vosje Ja, dat is inderdaad een redelijke hoeveelheid. overdag staan ze in de kudde op het zand ze krijgen dan tussen de middag een plakje hooi. Verder krijgen ze elke dag nog twee handjes spelt, maar verder geen krachtvoer vandaar veel ruwvoer.

Klinkt goed... Vork

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:46

Ik heb het spul ook gezien op NIC Zuidlaren. Het rook heerlijk, maar ik vind het vrij duur en als je een aantal paarden hebt.....
Maar ik denk dat dit wel een oplossing is voor onze hengst. Dat is een slechte ruwvoer eter, eet eigenlijk te weinig hiervan, wat we ook geven. Weidegang is niet mogelijk waar hij staat{hij is dekhengst en de weilanden zijn hier niet naar gemaakt}Ik laat hem wel vaak aan de hand grazen en dat vind hij heerlijk, dus leek me dit ideaal.
Alleen het systeem inderdaad heb ik mijn vraagtekens bij, ik wil dat paarden zoveel mogelijk in hun natuurlijke stand, dus van de grond eten. Een speciekuip lijkt mij ook niet ideaal, neemt ook weer aardig wat ruimte in beslag.
Iemand daarover een idee, wat kan je laag ophangen waar dit in kan?? Het is geen snelle eter dus ik denk dat hij zo'n rek niet nodig heeft.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:43

Wat neem een speciekuip meer ruimte in beslag dan zo'n ophangbak? Bovendien kun je de speciekuip dan nog verplaatsen en met zo'n bak gaat het wat moeilijker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:42

mmm, even ove rhet loshalen van het spul
ik gok zomaar dat dat juist niet de bedoeling is
zoals ik het systeem zie is het juist de combinatie van de persing en de tralies die het langzame eten proberen te realiseren
zodra je het los gaat maken , is het effect van het compacte persen weg en verlies je dus dat voordeel

zo ook het voeren zonder traliebak, dan kunnen ze het zelf los maken en makkelijker/sneller eten
en ben je dus ook dat voordeel kwijt

voor de rest volg ik het onderwerp gewoon ook ...want interresant vind ik het wel

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:25

draumpje schreef:
mmm, even ove rhet loshalen van het spul
ik gok zomaar dat dat juist niet de bedoeling is
zoals ik het systeem zie is het juist de combinatie van de persing en de tralies die het langzame eten proberen te realiseren
zodra je het los gaat maken , is het effect van het compacte persen weg en verlies je dus dat voordeel

zo ook het voeren zonder traliebak, dan kunnen ze het zelf los maken en makkelijker/sneller eten
en ben je dus ook dat voordeel kwijt

voor de rest volg ik het onderwerp gewoon ook ...want interresant vind ik het wel

Dat dacht ik dus ook...het is niet voor niks zo stijf geperst.
Maar ik kwam erachter dat ze daardoor echt gefrustreerd raakten, schoppen tegen de bak en proberen het rooster op te tillen tussen de tanden...en dat was niet echt een prettig gezicht.

Ik heb ook het idee dat een paard niet gemaakt is om zoveel moeite te doen om aan zijn ruwvoer te komen, het zijn tenslotte wat wordt genoemd 'opportunistische eters'.
En op een gegeven moment werden ze er zo handig mee, dat het toch nog heel snel ging, dus weg voordeel...
Verder vind ik het nogmaals prima voer, het ruikt heel lekker en is vrij van allerlei verontreinigingen, dus ik geef nu gewoon 2 kg per dag, losgemaakt in de bak.
Voor lekker erbij. Verder hooi (gewoon los).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:02

mmm, dat kan ik me dan ook weer levendig voorstellen hoor...
dat het doordat het niet zomaar toegankelijk is dieren aardig frusti gaan doen ...
ik ben er zelf ook nog niet helemala over uit wat ik er van moet vinden

Linda_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:15

maar hoe duur is het gras ongeveer?