wat is er mis met brood?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: wat is er mis met brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:11

ik heb de info van een holisitsch DA, die volgens mij erg deskundig is op ieder gebied.
Ik mag onbeperkt wortels voeren (in de winter 20 kilo per week, in de zomer 2 wortels per dag omdat ik ze niet goed kan houden) , maar absoluut géén brood, nog geen boterham, niets.
Verder is er allerlei voer doorgemeten waar ik een keus uit heb gemaakt (b.v. of het verkrijgbaar is in de buurt) en sinds ik voor mijn paard geschikt voer voer, zijn er een hoop (huid)problemen verleden tijd.
het zal voor ieder paard verschillen welk voer geschikt is en de voedingsbehoefte verandert ook met de tijd, dus het is zaak om dat af en toe eens door te (laten) meten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:38

mijn paard krijgt alleen maar brood, met af en toe klein beetje brokken en leeft daar al jaren perfect op. Verder uiteraard hooi en weidegang. Verricht overigens geen overdreven prestaties (2x per week een uurtje rijden)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:40

Brood kan prima als je het niet overdrijft, op het enkele paard na dat er niet tegen kan, maar dat paard kan dan waarschijnlijk ook niet goed tegen gras met een hoog fructaangehalte.(aanleg voor hoefbevangenheid) Vers brood is gevaarlijk, omdat het kan klonteren in de slokdarm, en dus een verstopping daar kan geven. Er zijn ook mensen doodgegaan aan brood eten, maar die hadden een extreme allergie, moet daarom iedereen maar geen brood meer eten? Enne, dat "doormeten" wat zo'n holistische "arts" doet, wie meet die arts door? Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:33

Brood is meer dan alleen een dikmaker, je moet het zien als krachtvoer (granen en suikers). En het ene paard kan kilo's krachtvoer verstouwen en het volgend gaat overstuur van een halve kilo per dag. Wortels geldt iets vergelijkbaars voor, wat het ene paard moeiteloos aankan, is voor een ander teveel. Bij paarden die gevoelig zijn op suikers moet je voorzichtig doen met wortelen. In wortelen zitten weldegelijk suikers, alleen niet glucose. Als je paard gevoelig is op glucose hoeft hij geen problemen te krijgen van wortels. Vitamine A kan problemen leveren bij paarden die toch al wat leverproblemen hebben (hoef je op zich niets van te merken) en kan zich onder andere uiten in de huid (b.v. verbranden).
Voeren is iets dat je per paard moet bekijken, het voer dat voor Morrie als goed is getest kan voor een ander paard als helemaal fout worden getest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:57

Mee eens!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:59

Zoolgangster schreef:
Vers brood is gevaarlijk, omdat het kan klonteren in de slokdarm, en dus een verstopping daar kan geven. Er zijn ook mensen doodgegaan aan brood eten, maar die hadden een extreme allergie, moet daarom iedereen maar geen brood meer eten? Clown

Dat is anders.

een betere vergelijking is peuters / kleuters met snoepgoed , een flinke maat rond zuurtje ofzo.
Dat geef je niet aan die ukkies want ze kunnen er in stikken. De mensen die hier toch vers brood aan hun paard geven , zullen die als ze zelf kinderen krijgen , die kleintjes ook stik-gevaarlijk snoerpgoed toe gaan stoppen ? Ik neem aan van wel dan , want komt op hetzelfde neer. Het gaat honderdduizend keer goed tot er 1 een keer stikt in dat snoepie.

Paarden vinden brood lekker , kids vinden snoepies lekker. Allebei kennen ze het gevaar niet dus zijn ze afhankelijk van degene die voor hun zorgt....