Overdag niet kunnen eten, schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Overdag niet kunnen eten, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:55

Waterzak in de kruiwagen, vullen en naar het land rijden. Hoe moeilijk kan het zijn. Maar ook echt enorm lui en laks van de eigenaren.

Hier zelfs een stalhouder die met vorst en alles bevroren is grote emmers in huis gaat vullen voor de paarden. Zelfs in het weekend als ze vrij is zorgt ze ervoor dat deze emmers gevuld klaar staan. Beschermd ingepakt met stro en dekens tegen het bevriezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:16

Soort zoekt soort.
Waardeloze eigenaren gaan op waardeloze stal staan.
Iemand die om zijn paard geeft zijn daar zo weg.

Verschrikkelijk.
Arme paarden.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 11:24

Mag je hier echt een melding van doen bij de dierenpolitie? Wat gaan die eraan doen dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:31

Ja, paarden mogen niet zonder water staan omdat dat levensbehoeftes zijn dus dat valt onder verwaarlozing.

Wat ze kunnen gaan doen is vragen om beeldmateriaal (bewijs) en er langs gaan en als ze de paarden zonder water aantreffen krijgt de eigenaar een waarschuwing en het bedrijf zal in de gaten gehouden gaan worden. Zo kunnen ze een dossier opbouwen en eerder ingrijpen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:48

paarden mogen wel zonder water staan, maar moeten vrij zijn van dorst. In hoeverre daar hier sprake van is,zodra ze op stal staan en weer kunnen drinken, heb je dus geen overtreding meer, houdt daar rekening mee. TS, dit is toch jouw verzorgpaard, wat zegt de eigenaresse hiervan?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 16:33

De paarden eigenaren deden alsof het heel normaal was. Hooguit dat ze hun paarden iets minder lang erdoor gingen buiten zetten.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 23:53

Ik denk dat ik toch het besluit ga nemen om te stoppen hier. Weet alleen niet zo goed hoe ik dit het beste kan brengen. Ik heb vooral via de app contact met de eigenaresse omdat ik juist op momenten ga dat zij niet kan, heb haar ook maar een paar keer real life gezien/gesproken. Ze rekent toch op mij en ik vind het dan moeilijk om aan te geven dat ik wil stoppen. Ze was ook al teleurgesteld toen ik had aangegeven een dag minder te kunnen.

Ik wil wel graag benoemen dat mijn kijk op paardenwelzijn niet overeenkomt met de manier van paardenwelzijn van de pensionstal en dat dat toch wel de reden is dat ik wil stoppen. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan brengen?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:12

Zoals je het zelf op het laatst al zegt, zou je ook prima zo tegen de eigenaresse kunnen zeggen.

Eerlijk en duidelijk. Er is geen sprake van ruzie maar de manier waarop zij de paarden houden is niet een manier waar jij achter kan staan, en dat is ook heel begrijpelijk.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 01:00

Goh ts, wat een moeilijke situatie voor je! Ik stond op een stal waar het kuil achter (stroom!)draden stond. Ik verzette altijd ''stiekem'' de draden. Stonden ook 8 paarden op een klein stukje met 2 bergjes, altijd in de modder. ik verzorgde daar (naast mijn eigen project-paard) 3 paarden. Kreupele paarden werden gewoon nog even heen en weer gereden omdat ze geen zin had om te lopen..

De dingen die je soms ziet zijn bizar. Ben er ook weggegaan ondanks het moeilijke afscheid van de paarden daar. Ik had absoluut geen moeite om te melden dat ik wegging, sterker nog ik had zo mijn mening over hun daar, zoals het hoort. Nou niet rot gaan voelen omdat zij teleurgesteld is. Je kunt het (nogmaals?) aankaarten bij de eigenaar van je vezorgpaard. Dat hebben wij ook vaak gedaan maar ze zagen er zo goed uit.. Ondanks de dode vogels in het kuil.
Evt kun je filmen het moment dat die paarden daar uit kleine plasjes moeten drinken, ik denk niet dat er bij de dierenpolitie snel word ingegrepen maar als genoeg mensen het uiteindelijk doen komt er hopelijk uiteindelijk actie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:28

mijn ervaring met db en dierenpolitie; als de dieren er goed uitzien doen ze niets. Waarschijnlijk niet eens een waarschuwing, want ze kunnen drinken voor ze naar buiten gaan en als ze weer binnen komen en het is geen 30 graden nu.
Zo streng zijn ze helaas niet.

Wat betreft het opzeggen; ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je stopt, omdat je deze manier van paarden houden vreselijk vind en slecht voor de paarden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:46

SnuitjeLove schreef:
Ik wil wel graag benoemen dat mijn kijk op paardenwelzijn niet overeenkomt met de manier van paardenwelzijn van de pensionstal en dat dat toch wel de reden is dat ik wil stoppen.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan brengen?

Zoals je het daar zelf al zegt.
Prima verwoord :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:08

Jeetje TS, wat zit jij in een lastige positie.
Ik ben echt niet voor ieder paard voor 24/7 buiten, maar dit is wel echt het andere uiterste.
Te weinig ruwvoer met teveel tijd er tussen, geen water in de winter, want buitenkraan wordt afgesloten... Er is binnen vast wel ergens een kraan te vinden toch? Lange slang of waterzak in de kruiwagen en er kan water gegeven worden. Zo ingewikkeld is het niet, maar je moet er wel wat voor (willen) doen.

Dit klinkt vooral als een stal die zo makkelijk en goedkoop mogelijk moet zijn voor pensionhouder en eigenaren. Zo werkt het niet. Paardenwelzijn is veel werk, het vraagt wat van je. Bizar dat dat in deze tijd nog zo kan.

Jouw uitleg om te stoppen is prima zo toch. Dat is uiteindelijk wel waar het om gaat :j

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 09:46

Ik heb nu gezegd dat ik inderdaad een dubbel gevoel heb over het paardenwelzijn en of er al eens een gesprek daarover is geweest met de staleigenaar of dat de paardeneugenaren zelf al eens naar oplossingen hebben gezocht. Ik wacht de reactie af en anders ga ik zeggen dat ik de afgesproken dagen van deze week nog afrond, maar dat ik er daarna mee ga stoppen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:08

Knap hoor dat je zo achter je principes staat! Heel sterk van je. Hopelijk is de reactie niet al te vervelend want soms kunnen mensen raar uit de hoek komen als je een andere mening bent toegedaan.

Laat je nog weten hoe het afliep? En ik hoop voor je dat je snel een ander paardje mag verzorgen en dat die wel op een fijne stal staat. :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:00

Ik vind het ook erg knap, en heb respect voor je.
En ben ook benieuwd hoe het verder afloopt.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 22:10

Ik heb nog geen reactie maar ik zal het laten weten hoe het afloopt. Ik weet dat er wel wat mensen een verzorgster of bijrijder zoeken in de omgeving, maar het heeft gelukkig geen haast voor mij dus ik ga rustig opzoek.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 12:20

Na reactie dat hun ervoor kiezen om de paarden vaker op stal te houden zodat ze daar kunnen eten en drinken heb ik er inderdaad voor gekozen om te stoppen met de mededeling dat mijn kijk op paardenwelzijn anders is dan die van dr pensionstalling. Ik heb het zo vriendelijk mogelijk gebracht maar kreeg een behoorlijk aanvallende reactie terug.

Wat ik dan wel zo slecht vond aan het paardenwelzijn, want ze konden gewoon de wei op wanneer de eigenaren dat wilden en voor en na die tijd konden ze gewoon eten en drinken. Daarnaast hebben ze een fijne en droge stal om de hele dag in te staan en had ze het graag eerder willen weten dat ik wilde stoppen.

Heb aangegeven dat ik zelf een andere manier van paardenhouden gewend ben en dat dit niet overeenkomt met mijn verwachtingen die ik had van een verzorgpaard en dat ik merk dat ik hierover pieker als ik op stal ben waardoor dit een deel van mijn plezier weghaalt. Heb aangeboden de afgesproken dagen deze week nog te doen, maar hoefde alleen vandaag nog te doen. En daarna ben ik niet meer welkom.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:48

Ik haak even aan want ik vond de discussie wel interessant, maar hoe had je eerder kunnen aangeven dat je wilde stoppen? :')
Volgens mij maak je de juiste keuze, want inderdaad je plezier gaat hiervan weg. Ik zou overigens zelf geen melding doen, want 1+1 is nu wel 2, als in jij gaat stoppen, uit je zorgen over paardenwelzijn en dan staat de dierenpolitie voor de deur en ik weet dat mensen erg ver kunnen gaan om de melder boven water te krijgen. Met bedreigingen en weet ik het allemaal. Dat wil niet zeggen dat je geen melding moet maken, maar laat dat door iemand anders doen. Desnoods iemand hier.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:56

Goed gedaan vind ik. Je hebt het bij jezelf gehouden. Jij hebt er zo geen plezier in en dat is toch volgens mij juist waarom we graag met paarden omgaan, om er plezier uit te halen voor jezelf en voor het paard.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:05

Niet jezelf neer laten halen hoor, door de reactie. Je hebt keurig je redenen aangegeven en bied haar de kans om in ieder geval deze week nog af te maken.

Zo te lezen redt ze het zelf niet, zuur maar niet jouw probleem. Hopelijk vind je een beter passend paard/eigenaar in de toekomst om te verzorgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:09

Klasse ts, heb je overpeinzingen gevolgd en vind het heel erg dapper en goed gecommuniceerd van wat je hier schrijft.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 13:10

Dankjullie wel, vind het fijn om de steun via bokt te ervaren. Ik denk niet dat ik een melding ga doen omdat ik niet het idee heb dat dat veel gaat uithalen, de paarden zien er namelijk wel gezond uit.

Ja hoe ik het eerder had kunnen aangeven is voor mij ook onduidelijk, ik geef haar nu nog de kans dat ze voor deze week genoeg tijd heeft om haar planning eventueel aan te passen of iets te regelen. Volgens mij had ze inderdaad een verzorgster nodig omdat ze zelf niet genoeg tijd heeft.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:19

Super gedaan Ts!!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:28

yep. Hartstikke schadelijk. Paard moet steeds kunnen eten, anders is de kans op maagzweren zeer groot.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:06

Goed gedaan. Jammer dat zulke eigenaren het niet in willen zien, geen paard waardig in mijn ogen.

Melding bij de DB zal inderdaad geen nut hebben. Mijn buurman en ik geven al 7 jaar de paarden van de andere buren water omdat ze anders niks hebben. Wordt niets mee gedaan. Blijkbaar moeten we ze eerst dood neer laten vallen voor men eens in actie komt. Staan ook meer giftige planten dan gras in de weide, waar de paarden dan ook gewoon van eten.