Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:13

denk zeer moeilijk te meten hoeveel ie binnen heeft, hoeveel schade dat geeft, hoe groter het paard hoe groter de lever hoe meer schade dat die aan kan...

maar waarom schouders ophalen en naast je neerleggen, het is al bewezen dat er dieren vergiftigd zijn door eikels, daarom staan die ook op de lijst, probeer je nu goed te praten dat het geen kwaad kan?

Sure_lee

Re: Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:26

Probeer ik iets goed te praten bedoel je?
Dat doe ik namelijk niet. Ik zou willen dat iedereen bij mij de groene eikels weghaalt. Maar omdat de staleigenaar zegt dat ze onderzoek heeft gedaan en dat het geen kwaad in kleine hoeveelheden kan doet niemand verder iets.
Daarom was ik benieuwd of jullie onderzoeken kennen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:27

Looizuur stapelt niet, maar het veroorzaakt wel darm, maag en nierschade (niet perse lever) in hoge concentraties en dat moet het lichaam dan wel eerst weer zien te herstellen. Ik kan me prima voorstellen dat als je ieder jaar weer net te veel eet, de nieren en darmwand op den duur niet meer terug herstellen. Maar geen idee hoeveel groene eikels daar voor nodig zijn.

Anjali, peterselie en aanverwanten zijn phototoxisch.
In grote vlakten met veel zon in de US bijvoorbeeld komt dat af en toe voor omdat de ogen dan UV schade krijgen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:18

Elk individueel paard reageert anders op gifstoffen. Kijk maar naar mensen: de een is al dronken van een biertje, een ander kan een krat op. De een heeft na 10 jaar roken longkanker, de ander rookt zijn hele leven en gaat dood aan iets anders.

Je weet het op voorhand niet, helaas. Ik zou wel heel voorzichtig zijn en er niet vanuit gaan dat je elke keer geluk blijft hebben.

Zoals al genoemd zie je niet elke schade direct van buiten. Lever en nieren die langzaam aftakelen komen vaak pas later duidelijke verschijnselen bij kijken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 17:44

Sizzle schreef:
Looizuur stapelt niet, maar het veroorzaakt wel darm, maag en nierschade (niet perse lever) in hoge concentraties en dat moet het lichaam dan wel eerst weer zien te herstellen. Ik kan me prima voorstellen dat als je ieder jaar weer net te veel eet, de nieren en darmwand op den duur niet meer terug herstellen. Maar geen idee hoeveel groene eikels daar voor nodig zijn.

Anjali, peterselie en aanverwanten zijn phototoxisch.
In grote vlakten met veel zon in de US bijvoorbeeld komt dat af en toe voor omdat de ogen dan UV schade krijgen.

Gif in de liguster en b.v buxus stapelt dat wel? Ik weet dat alleen van de jkk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:55

Ik denk dat we ook heel veel vooral nog niet weten.

Als een paard koliek krijgt of ziek wordt of erger na het eten van een bepaalde plant, gaan we er snel vanuit dat het door die plant komt, maar dat zal in een aantal gevallen ook stom toeval zijn.

In de natuur kunnen paarden kiezen wat ze eten en is het veel gevarieerder, of zou dit iig zo moeten zijn. Het maag-darmstelsel zal toch anders hierop reageren dan bij onze paarden. Veel paarden zijn al van slag als je iets verandert in het voer bijvoorbeeld. Ik. denk echt dat we veel verknallen door de manier van voeren en houden

Misschien eet een paard wel eikels of eikenblad, maar weet daarnaast ook iets te vinden wat daar goed tegenover staat.

Wij hebben altijd onbeperkt hooi en ze komen op de wei, maar onze vorige shet was dol op eikels. Hij had een paar jaar geleden vage klachten en ik dacht dat het door de eikels kon komen, maar ondanks de onderzoeken kwam er niks heel duidelijk uit.

Er valt nu al wat aan eikels en ruimen we op, maar de varkens eten ze ook. Laten wel de doppen liggen. Die eten niet alle eikels en kiezen welke goed zijn.

Op het pad aan de andere kant vallen straks de esdoorn bladeren. Als er veel blad en of eikels vallen doen we tijdelijk het pad dicht tot de bomen kaal zijn en ruimen alles op.
Ik ga het risico niet nemen. Maar de buren laten hun pony's lopen en die krijgen niet bijgevoerd tot de winter, wei is kaler dan kaal, dus die zoeken echt. Ze hebben nooit iets, dus dat is dan valt er verder niet over te praten.

De vlieren staan ook bij de paarden en blijven ze vanaf. Van de wilgen en populieren eten ze af en toe. Bramenstruik vinden ze lekker en ze zijn er heel handig mee. Ik vind ze vanwege de gemene doorntjes ook een beetje eng.

Ik heb weleens ergens gestaan waar overal laurieren haag naast groeide en paarden ook vol van aten. Is niet de meeste giftige, maar toch hebben we het zo afgezet dat ze er niet bij kunnen.

Wij hebben niet veel JKK, maar wel in de omgeving. Waar ze de wei inlopen was er eentje platgetrapt. Ik dacht, ik doe dit en dat en dan draai ik die er even uit. Was dus helaas al aangevreten.

Maar goed, ik denk dat paarden die van jongs af aan leren scharrelen en eten bij elkaar moeten zoeken beter weten wat ze moeten eten en ook misschien wat meer bestand zijn tegen een verkeerd plantje, dan als ze vanaf jong kant en klaar voer krijgen en nooit iets anders zien, ruiken en proeven.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:38

Weet iemand of de valse Christusdoorn ook giftig is voor paard lief.

Qimm

Re: Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:44

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:51

Toen ik jong was ging mijn inmiddels 31 jarige fjord mee op vakantie.
Het was ruim 20 jaar geleden onze eerste pony, hij ging naast het huisje op een weiland, het stikte er van de eikels, ow die vond hij lekker, kijk hem ze eens zoeken en eten, het ging echt niet om 10 stuks, in die week at hij bakken vol..

Nu heb ik 12 paarden en 1 kleine boom, lig ik elke dag op mijn knieën om ze te rapen :+

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:02

Huertecilla schreef:
Gif bestaat niet.
Het is allemaal uitsluitend een kwestie van dosering.
Légio ´giftige´ elementen zijn heel vaak goed, zelfs essentieel, in lage dosis.

Met paarden is er het letterlijk grote voordeel van het formaat.

Paarden zijn van nature ´browsers´ onderweg. Etene van álles wat en als ze de keuze hebben nooit veel van weinig.
Wij beperken het voorttrekken en ´dwingen´ daardoor het mogelijk overeten, overdoseren van een seizoensplant. Hou dát in de gatten en maak je verder geen zorgen.

Goed omschreven! Ik sluit mij hier helemaa bij aan!

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:04

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:04

Wij hebben 2 hele grote eikenbomen in de wei.In elke wei 1.Bomen staan er al ongeveer 70 jaar.Ik kan echt geen groene eikels rapen.Misschien is het niet goed,maar inderdaad ze leven nog steeds.Mijn pony is er 36 mee geworden.Wel is het gras langer onder de bomen dus ze eten daar toch minder gras.

Beldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:40

Onze shetlander is van de winter een keer ontsnapt. Ze heeft toen coniferen gegeten bij de buren.
Ze was hierna goed ziek. Veearts erbij etc. Helaas werd ze niet meer 100%.
De veearts dacht lever functie slechter. in combinatie met ppid . Van de zomer hebben we haar laten gaan.
Onze andere pony had nergens last van.
Het is dus ook hoe gezond is je paardje.