BCS paarden bespreken en foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:06

Ben benieuwd wat jullie van mijn 2 jarige ruin denken.
Ik denk zelf -0,5, maar vind het erg lastig inschatten. Schraal, maar mist sowieso ook nog spier.

Meest recent
Afbeelding

1 weekje eerder
Afbeelding

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:29

Afbeelding

Wat vinden jullie? Ik heb even geen betere foto. Zou ik morgen wel kunnen maken.

Ik denk zelf +1

Avalanche

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:32

Voor wat ik nu zie zeg ik +2. Echt serieus te zwaar.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:31

Oh wauw ik zou inderdaad echt alle +1’ers als 0 hebben gescoord. Inderdaad te gewend aan ronde paarden omdat het ergens mooi is om te zien. Hier ook een ‘ikworddikvanlucht’ Haflinger. Op dit moment zou ik hem nog een +1 geven.

Afbeelding
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:34

Interessant topic. Handig om het oog te trainen op overgewicht, zo zie je maar hoe snel je went aan een te dik paard.
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden. Ik vind haar echt te dik, stalgenootjes daarintegen vinden haar perfect op gewicht

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door vikawiek op 10-09-22 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:36

vikawiek schreef:
Interessant topic. Handig om het oog te trainen op overgewicht, zo zie je maar hoe snel je went aan een te dik paard.
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden. Ik vind haar echt te dik, stalgenootjes daarintegen vinden haar perfect op gewicht
[ [url=m/ISwfzI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou ook zeggen +1 nog. Ik heb hetzelfde probleem. Stalgenoot zegt zelfs bijvoeren omdat ie te mager wordt, maar echt nog te dik is.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:50

Marigo schreef:
Ik zou ook zeggen +1 nog. Ik heb hetzelfde probleem. Stalgenoot zegt zelfs bijvoeren omdat ie te mager wordt, maar echt nog te dik is.

Wat kan je dan gaan twijfelen hè?
Mijne is 22, dus velen zijn blij om te zien dat ze geen ingevallen omaatje is. Maar gezond is anders

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:04

Je hebt gelijk hoor vikawiek, ze is idd te zwaar. +1,5 als je mij vraagt.

Haflinger krijgt ook +1,5.

Punt is idd dat we gewend zijn aan véél te zware paarden, heel veel dieren in Nederland hebben obesitas. En ik vind rond ook leuk om te zien hoor, ook bij honden en katten, maar gezond is het helemaal niet.

Afbeelding
Monster, hier te skinny, -1.

1 maand later:
Afbeelding
Gaat imo aardig richting de 0.

Monster nu:
Afbeelding

Hier echt wel behoorlijk gevuld alweer.

Nog steeds kun je zijn ribben zien, vooral als ie inbuigt natuurlijk, maar ondergewicht heeft hij niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:18

Het paard van Amy is zo 1 die je heel snel te mager scoort omdat hij geen bespiering heeft en ribben toont. Ik vind paarden in de groei echt super moeilijk te scoren. Ik zou tussen -1 en 0 gaan.

Het is voor mij bedrijfsmatig ook gewoon goed om te doen, je moet niet bedrijfsblind worden en objectief blijven bekijken hoe je paarden scoren. Ik hou het inderdaad bij :)

Emmy: +2

Marigo: dit is zo'n geval waarvan ik dus zonder rasachtergrond zeg: +2 , maar denk: voor een haflinger best oke :D

Vikawiek: 0/+1, zou graag meer willen zien,bij paarden waar ik over twijfel kijk ik altijd graag naar de achterkant :D

Monster is 0 toch gewoon?

Ik hoor het graag wanneer anderen het anders zien hoor, alleen maar leerzaam :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:57

Wat een super interessant en leerzaam topic, gewicht is bij mijn paard ook altijd een ding, hij valt heel makkelijk af, en ben altijd bang dat ie te schraal staat :=

Ben benieuwd wat jullie ervan zeggen

Dit zijn recente foto’s

Afbeelding
Afbeelding

We komen van dit, toen was ie erg ziek :

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:15

Ik vind dat er wel heel veel echt blote en magere paarden hier voorbij komen. De ribben mag je in de meest voordelige conditie niet zien, maar wel voelen. En spieren kunnen ze alleen opbouwen als ze voldoende voeding binnen krijgen. Geen super arm hooi, maar voeding met voldoende inhoud en eiwitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:27

Ribben kan je bij sommige paarden echt blijven zien, dat ligt ook echt wel aan de bouw. Ik vind de paarden die hier langs komen echt niet mager, wel bloot vaak.

Sharon: ik vind hem nu een 0, maar wel schraal qua spier.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:35

Sowieso zou je ze eigenlijk allemaal moeten voelen om een goede score te kunnen geven trouwens :o . Vooral bij de twijfelgevallen helpt voelen mij heel erg en dat kan nu niet.

Of een paard spieren opbouwd is van heel veel factoren afhankelijk, niet alleen voeding. Wel mee eens dat een deel van de paarden tegenwoordig alleen op ruwvoer gehouden word en dat ze dan tekort komen.

ViveChopin07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:58

Interessant topic, ik betrap mezelf er ook op dat ik een paard graag (te) vol zie :+
Ik ben benieuwd wat jullie van mij oudje vinden, inmiddels 27 jaar
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:05

Objectief zeg ik 0, en voor een 27-jarige vind ik hem er goed uitzien. Wat bloot, maar dat is niet gek op die leeftijd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:08

Avalanche schreef:
Ribben kan je bij sommige paarden echt blijven zien, dat ligt ook echt wel aan de bouw. Ik vind de paarden die hier langs komen echt niet mager, wel bloot vaak.

En zo kunnen die ribben je ook op het verkeerde spoor zetten. Ik heb geen foto bij de hand, maar jaren geleden was er op stal een groepje mensen van een of andere opleiding of cursus die onze paarden mochten gebruiken om eea op te oefenen. Skelet tekenen, beetje gedrag observeren, en met zo’n BCS kaart de paarden scoren.
Mijn merrie scoorde een -2, want “je zag haar ribben”. Klopt, maar heb je de vetpockets op de kont en achter de schouder gezien? En de nek?
Op basis daarvan zou ze een +2 hebben gescoord. Dus tja, hoe beoordeel je dat dan?
In feite had ze wat ondergewicht, maar wel met vetopslag. Ik zou haar zelf een -1 hebben gegeven.

Het valt mij bij veel paarden (niet allemaal) in dit topic op dat er regelmatig een lekkere ruwvoerbuik onder hangt (kan ik wel waarderen), soms ook wat vetpockets achter de schouder en op de kont, maar vervolgens een vrij iel nekje en een wat bloot liggende ruggengraat. In feite heb je dan een disbalans. Waar die disbalans in zit weet ik niet exact, maar ik zou denken te hoog in suiker / koolhydraten en te laag in eiwit, in combinatie met geen of verkeerde training.
Bovenstaande merrie kreeg op een gegeven moment ook een wat blote bovenlijn. Niet zo raar als je naar haar training keek: pony met pensioen, beetje wandelen of een stukje naast de fiets of als handpaard. Toevoegen van eiwitten aan haar rantsoen maakte het verschil.

Ik betwijfel trouwens of je de BCS wel eerlijk kunt inzetten voor jonge paarden, net als dat je BMI niet kunt gebruiken voor kinderen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:12

Bij die van mij is het voelen inderdaad ook van belang. Mijn shet 2 zou je zonder wintervacht zijn ribben kunnen zien. Shet 1 niet, maar shet 2 heeft gewoon veel meer die massieve shet bouw. Dus de nek en kont zijn bij hem door zijn bouw al de +1 qua vorm. Dus hij lijkt algauw wat dikker. Alex (shet 1) heeft wel een ronde hooibuik ook. Hij is overigens ook echt extreem kort in zijn rug dus dat hooi moet ergens heen qua ruimte :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:38

Ik voel het liefst, even je vinger in dat vel steken om te checken hoeveel onderhuids vet er daadwerkelijk zit.

Een buikig paard is niet per definitie te dik. Dat is inderdaad vaak simpelweg een stel darmen vol met ruwvoer.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:36

Ik heb vandaag speciaal ook foto's gemaakt met dit topic in gedachte

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk rond de 0 aangezien je licht z'n ribben ziet, maar kan ook naar de 0,5 gaan omdat ik ook gewend ben aan te dikke paarden.

Ik beoordeelde hier een aantal paarden ook+1 terwijl een ander ze al +2 gaf :o

Vive: in eerste instantie dacht ik aan -0,5 maar de weinige bespreking en leeftijd meegenomen idd een 0

Sharon: ik dacht +1 a +1,5 (maar wat een gave, ik ben dol op schimmels)

Ava: Monster nu een mooie 0 op de eerste foto wel mager hoor!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:46

Tango1979 schreef:
Ik heb vandaag speciaal ook foto's gemaakt met dit topic in gedachte

[ [url=m/jxBVbK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zFhxYr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/A6tuCk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk rond de 0 aangezien je licht z'n ribben ziet, maar kan ook naar de 0,5 gaan omdat ik ook gewend ben aan te dikke paarden.

Ik beoordeelde hier een aantal paarden ook+1 terwijl een ander ze al +2 gaf :o

Ik vind deze gewoon 0 hoor :o wel een tikje schraal wat bespiering in de bovenlijn betreft, voornamelijk op de rug, maar dat hangt er nog vanaf wat voor werk dit paard doet.

Bij een dier dat spieren mist zie je eerder de ribben, ook al heeft die voldoende vetlaag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:47

Hilary schreef:
Avalanche schreef:

En zo kunnen die ribben je ook op het verkeerde spoor zetten. Ik heb geen foto bij de hand, maar jaren geleden was er op stal een groepje mensen van een of andere opleiding of cursus die onze paarden mochten gebruiken om eea op te oefenen. Skelet tekenen, beetje gedrag observeren, en met zo’n BCS kaart de paarden scoren.
Mijn merrie scoorde een -2, want “je zag haar ribben”. Klopt, maar heb je de vetpockets op de kont en achter de schouder gezien? En de nek?
Op basis daarvan zou ze een +2 hebben gescoord. Dus tja, hoe beoordeel je dat dan?
In feite had ze wat ondergewicht, maar wel met vetopslag. Ik zou haar zelf een -1 hebben gegeven.

Het valt mij bij veel paarden (niet allemaal) in dit topic op dat er regelmatig een lekkere ruwvoerbuik onder hangt (kan ik wel waarderen), soms ook wat vetpockets achter de schouder en op de kont, maar vervolgens een vrij iel nekje en een wat bloot liggende ruggengraat. In feite heb je dan een disbalans. Waar die disbalans in zit weet ik niet exact, maar ik zou denken te hoog in suiker / koolhydraten en te laag in eiwit, in combinatie met geen of verkeerde training.
Bovenstaande merrie kreeg op een gegeven moment ook een wat blote bovenlijn. Niet zo raar als je naar haar training keek: pony met pensioen, beetje wandelen of een stukje naast de fiets of als handpaard. Toevoegen van eiwitten aan haar rantsoen maakte het verschil.

Ik betwijfel trouwens of je de BCS wel eerlijk kunt inzetten voor jonge paarden, net als dat je BMI niet kunt gebruiken voor kinderen.

Jij beschrijft eigenlijk mijn paard.
Nu is deze wel 24 en IR maar zoals jij beschrijft ziet hij eruit. Ik zal eens even een foto plaatsen.
Hij zit verder wel goed in zijn vel en dat is wel eens anders geweest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:55

Afbeelding

Mijn fjordenruin van 24.
Is IR .

Het is alleen niet de meest duidelijke foto.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:59

Cowgirl schreef:
[ [url=m/k3RCmB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn fjordenruin van 24.
Is IR .

Het is alleen niet de meest duidelijke foto.

Dit is toch geen iel nekjes en bloot liggende ruggengraat? Je ziet idd licht de ribben maar hij staat ook zodanig gebogen dat ik me zorgen zou maken als je ze in deze houding niet zag.

Wat mij betreft is deze ‘gewoon’ te dik en zie ik niet perse disbalans hier.

Neemt niet weg dat IR gewoon heel erg moeilijk te managen is, sterkte daarmee Y;(

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:05

Wat een super leuk en leerzaam topic. Ik merk dat ik de haflingers die hier zijn getoond als snel heel positief bekijken, omdat er een aantal in mijn omgeving echt +5 zijn.
Daarover eigenlijk ook gelijk een vraag; hoe kaarten jullie bij paarden van andere aan dat ze echt obesitas zijn?
En als je het al (meerdere keren) hebt aangekaart en hebt uitgelegd en de eigenaren verblind zijn door de liefde voor zijn paard (excuses), laat je het dan maar voor wat het is?

Tango, ik geef die van jou een 0, door de houding van de hals is die wat moeilijker mee te nemen in de overweging, maar vind hem er gestroomlijnd uitzien.
Vive; die van jou geef ik ook een 0, fijn dat je hem zo goed kan houden voor zijn leeftijd.
Sharon; jouw schimmel geef ik ook een 0, wat moeilijk inschatting door zijn lichtere vacht en de reflectie maar zit mooi in de spier en ook een strakke buik :)
Cowgirl: Die van jou geef ik een +2. vooral op basis van nek, schouder, buik en billen. ik heb geen ervaring met IR.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:11

LuffB schreef:
Wat een super leuk en leerzaam topic. Ik merk dat ik de haflingers die hier zijn getoond als snel heel positief bekijken, omdat er een aantal in mijn omgeving echt +5 zijn.
Daarover eigenlijk ook gelijk een vraag; hoe kaarten jullie bij paarden van andere aan dat ze echt obesitas zijn?
En als je het al (meerdere keren) hebt aangekaart en hebt uitgelegd en de eigenaren verblind zijn door de liefde voor zijn paard (excuses), laat je het dan maar voor wat het is?

Tango, ik geef die van jou een 0, door de houding van de hals is die wat moeilijker mee te nemen in de overweging, maar vind hem er gestroomlijnd uitzien.
Vive; die van jou geef ik ook een 0, fijn dat je hem zo goed kan houden voor zijn leeftijd.
Sharon; jouw schimmel geef ik ook een 0, wat moeilijk inschatting door zijn lichtere vacht en de reflectie maar zit mooi in de spier en ook een strakke buik :)
Cowgirl: Die van jou geef ik een +2. vooral op basis van nek, schouder, buik en billen. ik heb geen ervaring met IR.

Ik sta op en kleine privéstral met alleen recreatie ruiters behalve ik en nog een meisje die starten. Van de 10 paarden zijn er 2 rond de 0, de rest is +1 tot +100 :D

Ik ben goed bevriend met een stalgenoot wiens pony echt hartvormige billen heeft, echt zoooo dik. En we hebben het erover, ik maak er wel eens grapje over. Maar pony is 32 en ze is gewoon bang dat ie te mager wordt of honger heeft. Dus ik ga er ook niet te serieus op in, dat werkt toch niet.