Ik denk zelf -0,5, maar vind het erg lastig inschatten. Schraal, maar mist sowieso ook nog spier.
Meest recent

1 weekje eerder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vikawiek schreef:Interessant topic. Handig om het oog te trainen op overgewicht, zo zie je maar hoe snel je went aan een te dik paard.
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden. Ik vind haar echt te dik, stalgenootjes daarintegen vinden haar perfect op gewicht
[ [url=m/ISwfzI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Avalanche schreef:Ribben kan je bij sommige paarden echt blijven zien, dat ligt ook echt wel aan de bouw. Ik vind de paarden die hier langs komen echt niet mager, wel bloot vaak.
Tango1979 schreef:Ik heb vandaag speciaal ook foto's gemaakt met dit topic in gedachte
[ [url=m/jxBVbK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zFhxYr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/A6tuCk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik denk rond de 0 aangezien je licht z'n ribben ziet, maar kan ook naar de 0,5 gaan omdat ik ook gewend ben aan te dikke paarden.
Ik beoordeelde hier een aantal paarden ook+1 terwijl een ander ze al +2 gaf
Hilary schreef:Avalanche schreef:Ribben kan je bij sommige paarden echt blijven zien, dat ligt ook echt wel aan de bouw. Ik vind de paarden die hier langs komen echt niet mager, wel bloot vaak.
En zo kunnen die ribben je ook op het verkeerde spoor zetten. Ik heb geen foto bij de hand, maar jaren geleden was er op stal een groepje mensen van een of andere opleiding of cursus die onze paarden mochten gebruiken om eea op te oefenen. Skelet tekenen, beetje gedrag observeren, en met zo’n BCS kaart de paarden scoren.
Mijn merrie scoorde een -2, want “je zag haar ribben”. Klopt, maar heb je de vetpockets op de kont en achter de schouder gezien? En de nek?
Op basis daarvan zou ze een +2 hebben gescoord. Dus tja, hoe beoordeel je dat dan?
In feite had ze wat ondergewicht, maar wel met vetopslag. Ik zou haar zelf een -1 hebben gegeven.
Het valt mij bij veel paarden (niet allemaal) in dit topic op dat er regelmatig een lekkere ruwvoerbuik onder hangt (kan ik wel waarderen), soms ook wat vetpockets achter de schouder en op de kont, maar vervolgens een vrij iel nekje en een wat bloot liggende ruggengraat. In feite heb je dan een disbalans. Waar die disbalans in zit weet ik niet exact, maar ik zou denken te hoog in suiker / koolhydraten en te laag in eiwit, in combinatie met geen of verkeerde training.
Bovenstaande merrie kreeg op een gegeven moment ook een wat blote bovenlijn. Niet zo raar als je naar haar training keek: pony met pensioen, beetje wandelen of een stukje naast de fiets of als handpaard. Toevoegen van eiwitten aan haar rantsoen maakte het verschil.
Ik betwijfel trouwens of je de BCS wel eerlijk kunt inzetten voor jonge paarden, net als dat je BMI niet kunt gebruiken voor kinderen.
Cowgirl schreef:[ [url=m/k3RCmB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn fjordenruin van 24.
Is IR .
Het is alleen niet de meest duidelijke foto.
LuffB schreef:Wat een super leuk en leerzaam topic. Ik merk dat ik de haflingers die hier zijn getoond als snel heel positief bekijken, omdat er een aantal in mijn omgeving echt +5 zijn.
Daarover eigenlijk ook gelijk een vraag; hoe kaarten jullie bij paarden van andere aan dat ze echt obesitas zijn?
En als je het al (meerdere keren) hebt aangekaart en hebt uitgelegd en de eigenaren verblind zijn door de liefde voor zijn paard (excuses), laat je het dan maar voor wat het is?
Tango, ik geef die van jou een 0, door de houding van de hals is die wat moeilijker mee te nemen in de overweging, maar vind hem er gestroomlijnd uitzien.
Vive; die van jou geef ik ook een 0, fijn dat je hem zo goed kan houden voor zijn leeftijd.
Sharon; jouw schimmel geef ik ook een 0, wat moeilijk inschatting door zijn lichtere vacht en de reflectie maar zit mooi in de spier en ook een strakke buik
Cowgirl: Die van jou geef ik een +2. vooral op basis van nek, schouder, buik en billen. ik heb geen ervaring met IR.