6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:46

sevke schreef:
Jouw paard ziet er niet slecht uit, idd iets te schrale bovenlijn. De meeste (recreatie)paarden zijn namelijk veel te vet, dat is nog veel slechter. Toch ga ik ook mee met bovenstaande: zij/hij heeft duidelijk zadelatrofie op de schouders. Een duidelijk teken dat je zadel te krap is. ;)


Ik houd ook niet van vette paarden. Maar een rijpaard moet wel spieren hebben.

Het kan ook foutief lichaamsgebruik zijn, te hoge spiertonus, te kort in de hals gereden, etc... Als baasje zou ik hier niet tevreden zijn en verder puzzelen. Ze moet niet dikker, maar voller in de spieren en vooral op de correcte plaatsen.
Met dit lijf heel hard moeten werken vind ik sowieso niet heel verstandig.

Dit filmpje is misschien illustratief: https://youtu.be/K5k1lMKney8

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:57

Lightninggg schreef:
Zadels worden halfjaarlijks nagekeken door erkend zadelpasser en zijn zeker niet te smal, eerder te breed wat ik op los met een prolite pad

Dan zou ik de kundigheid van mijn zadelpasser serieus in vraag stellen. Paard hoort geen atrofie te hebben op de plekken waar je zadel ligt.

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:04

sevke schreef:
Lightninggg schreef:
Zadels worden halfjaarlijks nagekeken door erkend zadelpasser en zijn zeker niet te smal, eerder te breed wat ik op los met een prolite pad

Dan zou ik de kundigheid van mijn zadelpasser serieus in vraag stellen. Paard hoort geen atrofie te hebben op de plekken waar je zadel ligt.

Ik betwijfel of dit echt atrofie is. Er zit in de hele bovenlijn geen spier, dat is het niet gek dat er achter de schouder ook geen bespiering is.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:08

Lielle schreef:
lees veel goede adviezen (training, voeding) maar ik zou ipv soja olie voor rijstolie gaan (advies v Steffi vd Laarse) ivm enzym dat erin zit en waarvan ik de naam kwijt ben. Helpt in spieropbouw, en heeft van mijn paard een krachtpatser gemaakt (naast natuurlijk een heleboel andere dingen als training, ruwvoer etc). Let wel op je vit E balans als je olie gaat voeren.


Pas hier wel mee op.. zit gamma oryzanol in en komt voor op de dopinglijst. Zelfde als ricebran.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:10

janderegelaa schreef:
Gewoon meer eten geven, kijk naar je paard. Lukt het niet met 2 kilo doe het dan met 3. Misschien is sportbrok ook beter dan onderhoudsbrok.


Ik wilde het net zeggen. Bij een sportpaard mag er zeker 4 kilo in. Dus begin maar eens met 2 kilo extra brok te geven. Pavo all sports of een andere sportbrok. Geen Havens. Daar blijven ze schraal van. Pavo of Masters krijgen ze wel wat vlees van.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:14

Lightninggg schreef:
Net vetcheck gehad op de internationale eventing en de dierenarts vond haar niet te mager. Hij vond dat ze iets onder het ideale gewicht zat maar vond haar er over het algemeen heel goed uitzien


Ben het niet niet mee eens met de da..ze is echt te schraal om zulk werk te doen. Had je mijn verhaal nog gelezen? Zit te denken na het lezen van de andere reacties hierboven.. de heetheid kan ook nog weg komen door de hoge spierspanning en het te schraal staan. Mijn merrie had dat ook. Was extreem heet toen ze zo verzuurd/strak stond. Daarnaast kan de heetheid ook komen door te weinig voedingsstoffen in jouw huidige voer.

als het mijn paard was had ik haar terug gezet in werk en eerst laten aankomen. Dit niveau lopen in deze conditie krijg je alleen maar een kapot paard van..

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:30

nummie schreef:
Lightninggg schreef:
Net vetcheck gehad op de internationale eventing en de dierenarts vond haar niet te mager. Hij vond dat ze iets onder het ideale gewicht zat maar vond haar er over het algemeen heel goed uitzien


Ben het niet niet mee eens met de da..ze is echt te schraal om zulk werk te doen. Had je mijn verhaal nog gelezen? Zit te denken na het lezen van de andere reacties hierboven.. de heetheid kan ook nog weg komen door de hoge spierspanning en het te schraal staan. Mijn merrie had dat ook. Was extreem heet toen ze zo verzuurd/strak stond. Daarnaast kan de heetheid ook komen door te weinig voedingsstoffen in jouw huidige voer.

als het mijn paard was had ik haar terug gezet in werk en eerst laten aankomen. Dit niveau lopen in deze conditie krijg je alleen maar een kapot paard van..


Dit paard is idd te schraal en ik ben het met je eens.
Eerst goed in conditie en dan pas verder.
Ik zou hier als eigenaar echt mee oppassen

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:45

sevke schreef:
Lightninggg schreef:
Zadels worden halfjaarlijks nagekeken door erkend zadelpasser en zijn zeker niet te smal, eerder te breed wat ik op los met een prolite pad

Dan zou ik de kundigheid van mijn zadelpasser serieus in vraag stellen. Paard hoort geen atrofie te hebben op de plekken waar je zadel ligt.


Precies dat! En geloof me ik heb een half jaar geleden een nieuw zadel aan laten meten door een toch heel goed bekend staande zadelpasser en het zadel is terug en mn geld terug gekregen. Mijn paard was niet zo mager maar precies ook die atrofie net achter de schoft, het kuiltje net boven de schoft en dat strakke in de schouderpartij.
Als je zadel niet goed past valt daar niet tegenaan te rjjden. Doe ajb een 2nd opinion (en een jack maeger massage. Daar maak je je paard heel blij mee.

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:07

nummie schreef:
Lielle schreef:
lees veel goede adviezen (training, voeding) maar ik zou ipv soja olie voor rijstolie gaan (advies v Steffi vd Laarse) ivm enzym dat erin zit en waarvan ik de naam kwijt ben. Helpt in spieropbouw, en heeft van mijn paard een krachtpatser gemaakt (naast natuurlijk een heleboel andere dingen als training, ruwvoer etc). Let wel op je vit E balans als je olie gaat voeren.


Pas hier wel mee op.. zit gamma oryzanol in en komt voor op de dopinglijst. Zelfde als ricebran.

Dank voor de aanvulling! Ik ben even gaan zoeken, omdat ik hier wel benieuwd naar was (al start ik zelf geen wedstrijden meer)

https://www.researchgate.net/publicatio ... d_geldings

kort samengevat is dat de grenswaarde voor testosteron niet werd overschreden bij geven van 2 gr pure gamma oryzanol per 500 kg lichaamsgewicht. Terechte aanvulling dus maar het lijkt in de praktijk niet een direct risico, al is voorzichtig zijn altijd handig. Ik kwam ook nog een veroordeling voor doping tegen waarin werd aangehaald dat het door Gamma Oryzanol kwam maar dat werd niet geloofwaardig geacht.

https://inside.fei.org/system/files/201 ... 202018.pdf

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:17

Andere insteek, is dit paard gecheckt op wormen? want dat kan ook een oorzaak zijn van niet aan kunnen komen/ beschadiging darmwand.

Ben het eens met mijn voorgangers dat ze vooral bespiering mist en heel strak staat. Gevoelsmatig zou ik zo'n dier uit de volle training halen, na laten kijken aan alle kanten, beetje longe basis werk over de rug en goed voeren en pas weer op gaan trainen als alles oke en ze meer spieren en vetjes heeft.

xxx88
Berichten: 333
Geregistreerd: 16-04-07

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:27

Ik zweer bij rijstzemelen (= hoofdbestanddeel bodybuilder).
Mijn sportpaard is net hetzelfde als jouw merrie die wordt heet van alles.
Hij krijgt dagelijks een volle pavo schep rijstzemelen en in merk qua heet zijn totaal geen verschil.
En na 1 zak voeren zie je echt al resultaat!
Ik hou hem nu op dagelijks 1 schep, daar doet hij het goed op.
En hij vind het super lekker, hij zoekt echt de brokjes tussen de pulp, hij duwt er zelfs de wortels voor aan de kant.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:29

Ik mis toch een reactie nog van TS op wat ik en nog enkele aan gaven. Stress en hormonen kunnen ook een mager paard houden.

Je kan voeren wat je wilt maar als het paard door een hormonale onbalans dun blijf, blijft ze dun tot je dat aan pakt. Het zelfde met onrust/stress..

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:34

Je paard is 6 en loopt 2*. Op zich kan dat, maar als ik lees dat ie op 4,5 jaar pas zadelmak is gemaakt heeft het dier in 1,5 jaar wel heel wat te verstouwen gekregen, naast groeien.

Voor mij is het simpel. Om dat voor zo'n jong dier vol te houden, dan moet daar in mijn ogen gewoon krachtvoer in. Sportbrok geen onderhoudbrok. Ruim voldoende sportbrok en niet beperken in energie want jouw paard heeft die energie heel hard nodig om lichamelijk alles te kunnen bolwerken. Wordt ie dan te heet voor jou, ja dat vind ik dan toch een gevalletje "dat is dan maar pech, dan moet je maar een paar flinke stappen terug in snelheid van ontwikkelen en sportambities doen en het langzamer opbouwen. Een opbouw die past bij wat je durft te voeren. Als je niet kan voeren voor wat je vraag moet je minder vragen of toch meer voeren. Dit paard is echt te schraal. Nu pleeg je in mijn ogen roofbouw op zijn lijf.

Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:44

Wat ik me afvraag, is het dezelfde 6 jarige merrie uit je andere topics? Want als het hetzelfde dier is, binnen 10 of 11 maanden optrainen van B debuut naar meerdere starts (?) in 2* internationaal is aardig tempo. Kan wellicht ook verklaren waarom ze het niet haalt qua spieropbouw, dat heeft gewoon tijd nodig.

Eventers zien er niet uit als dressuurpaarden, klopt, maar vergeleken met paarden op dit niveau is ze aan de magere kant en de bespiering laat wat te wensen over. Ik zou beginnen met 3-4kg goede sportbrok, 2 kilo onderhoudsbrok is voor meeste warmbloeden niet bepaald veel al bij basiswerk.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:28

Talentvol paard als ik de progressie zo mag horen! Wees er maar zuinig op.

Voor het beeld: ik vind haar echt te bloot. Zowel in spieren als in algehele conditie. Ja, een eventer mag slank en rank zijn, maar ze moeten wel genoeg reserves hebben om het werk aan te kunnen en spieren op te bouwen. Aangezien ze vol in het werk staat en achterblijft in bespiering, komt je onderaan de streep dus gewoon tekort in je voeding.

Als het paard niet heter mag worden en al flink wat vetten krijgt door je olie, dan zul je anders moeten gaan voeren. Heet zijn kan ook ongemak of onrust zijn. Zoals je zelf al aangaf geven de hormonen ook nog wat ruis. Ik denk dat met je huidige niveau van werk, en de enorme spurt die het paard in ontwikkeling qua werk heeft moeten leveren het afgelopen jaar, echt wel wat meer krachtvoer kan gebruiken. Het paard heeft blijkbaar een hele werkbare instelling en een bak talent, anders was je niet in zo'n korte tijd met een groene zesjarige op dit niveau gekomen. Alleen de manier waarop, daarmee ga je niet heel lang nog zo door kunnen gaan zonder roofbouw te plegen. Het paard kan dit simpelweg qua bepsiering niet bijbenen. Niet qua tijd, niet qua voer.

Dus mijn advies zou zijn, las rust in, kijk heel kritisch naar je voer. Iets simpels als een merriebrok erbij of in plaats van wat anders geeft wel veel vet/eitwit zonder heel heet te maken. Test je ruwvoer, daar ligt de basis. Als dit heel energiearm hooi is kan je er kilo's tegenaan gooien, maar eet ze dat er gewoon niet uit. Dan is het fijn dat het van eigen land komt, maar misschien niet optimaal voor jouw paard op dit moment.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:32

Ha die ts, is het wat jou betreft nu afgedaan na het gesprek met de dierenarts? Want dan is verder reageren misschien niet zo zinnig meer.

_Lorette_

Berichten: 12136
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:21

Afbeelding

Deze stond al een aantal weken op onbeperkt voordroog + een berg krachtvoer voordat wij haar kochten, maar mocht bij ons van de dierenarts meteen op een oliesupplementatieschema. Het is langzaam opgebouwd en afgebouwd, met als doel een tijd 2x 200 ml per dag voeren. Dit paard werd destijds niet gereden. Ik kreeg er niet meer brok/voer in, dus de olie was nodig om meer energie te krijgen uit minder voer. Ze bleek ook een extra kies te hebben, die haar gehemelte in was gegroeid en ze was overall niet blij. Hierna werd het een heel ander paard. Maar toch, ook in andere situaties kan de olie ideaal zijn om met relatief weinig voer veel meer energie te geven aan het paard. Het kan de moeite van het proberen waard zijn.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:43

Wat voor sommige paarden goed helpt zonder heet te worden is de subli omega mix of erwten eiwitpoeder of sojaschroot maar dat hebben al meerdere mensen benoemd. Voorwaarde is wel dat de darmfunctie van je paard goed moet zijn om het op te kunnen nemen en de hoeveelheid arbeid en rust in verhouding is. Al ben ik daar niet bang voor gelet op je ervaringen met verschillende paarden! Succes TS!

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:01

Paard is nog wel jong, maar misschien toch een cushing test laten doen.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:03

Bowo schreef:
Paarden worden niet zo maar heet van meer brok. Ze hebben nu eenmaal genoeg voedingsstoffen nodig om zich te ontwikkelen. Het kan best dat ze daar drukker van worden omdat ze eindelijk energie 'over' hebben wanneer ze genoeg krijgen, maar dat is dus meer een teken dat ze daarvoor te weinig kreeg. Het is nogal omgekeerde wereld om je paard te weinig t voeren omdat haar normale energiepijl teveel is om te handelen.
Natuurlijk moet je haar niet volproppen met snelle suikers enzovoort, maar ze heeft wel voldoende eiwitten en dergelijke nodig om zich te ontwikkelen.
Ik denk dat overstappen naar een sportbrok dus geen slecht idee is.

Ik zou ook eens onderzoeken waarom ze zo 'heet' wordt en of dat geen onderliggende oorzaak heeft. Als de hengstigheid zoveel problemen geeft, zou onderzoek naar bijvoorbeeld de eierstokken ook niet verkeerd zijn.

En is gecheckt op maagzweren? Daardoor kunnen ze ook schraal blijven


Dit, plus training, ik zie een hals/ruglijn die aangeeft dat verkeerde spiergoep gebruikt wordt, goede training in combinatie met voer dat voldoende levert om die bespiering te laten werken en groeien kan ook een insteek zijn

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 18:47

Even snel reageren voor de 4g het weer begeeft :x
Ik twijfel absoluut niet aan mijn zadelpasser en mijn trainers. Het is mede dankzij hun dat mijn ander paard (met een mega slechte bouw) het nu zo goed doet.
Medisch gezien wordt er elk half jaar een uitgebreid bloedonderzoek uitgevoerd en dat was in april helemaal in orde. Paard is ook volledig rx gekeurd en deze fotos zijn door meerdere dierenartsen nagekeken.
Hormonale balans wordt aan gewerkt, daar krijgt ze nu supplementen voor. Stress op vreemd terrein of op wedstrijd heeft ze eigenlijk niet (of toch niet zichtbaar), pas vanaf we de ring ingaan wordt de randanimatie haar teveel en durft ze wat gespannen aanvoelen.
We zijn nu begonnen met 2x per dag 1,5kg Aveve Sportmix Zero waar extra lijnzaadolie aan toegevoegd wordt. Na training krijgt ze momenteel nog de kruidenslobber van Mijten met Horseflex muscle power complex aan toegevoegd. Vanaf de kruidenslobber op is gaan we overschakelen op de all in soup van aveve (ik geef graag 1x per dag slobber voor supplementen doorheen te doen). Ook heb ik marstall force besteld om wat extra vitaminen en mineralen toe te voegen.
Hier gaan we het voorlopig mee doen

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:16

Klinkt als een duidelijk plan. Maak voor jezelf ook een start en tussen foto dan kun je de minimale verschillen zien en dat geeft ook rust.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:30

MariekeS_ schreef:
Agrobs Myo Protein Flakes deed het bij de mijne erg goed.
Zonder lucerne (daar werd de mijne scherp van), weekt binnen 5min en worden ze verder niet heet van.
https://www.rwdh.nl/agrobs-myoalpin-pro ... akes-20kg/


Werkt bij de mijne ook héél goed. En er zit verder geen rotzooi in. Mijn paard is momenteel zeer gespierd en dat na een paar jaar gedoe en weinig training én ook inmiddels 18 jaar. Overigens nu wel lekker in training, gespierd en wel.

MariekeS_

Berichten: 4711
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:12

Twiggy2008 schreef:
MariekeS_ schreef:
Agrobs Myo Protein Flakes deed het bij de mijne erg goed.
Zonder lucerne (daar werd de mijne scherp van), weekt binnen 5min en worden ze verder niet heet van.
https://www.rwdh.nl/agrobs-myoalpin-pro ... akes-20kg/


Werkt bij de mijne ook héél goed. En er zit verder geen rotzooi in. Mijn paard is momenteel zeer gespierd en dat na een paar jaar gedoe en weinig training én ook inmiddels 18 jaar. Overigens nu wel lekker in training, gespierd en wel.


Paard van TS lust het niet. De mijne eet het ook met lange tanden tenzij ik het meng met een handje 'lekkere' slobber :') Vitalbix nutrimash of een beetje pavo slobbermash doen het perfect.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:42

Jammer, want het werkt wel. Gewoon goed mengen met iets, wat het paard wel lust..... Creatief zijn :+ .

En natuurlijk, wél als eerste al het andere uitsluiten qua gezondheid.