Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:41

Poekkie schreef:
meggiemeg schreef:
Mijn fries van 21 krijgt ook niet extreem veel buiten zijn hooi om, dit krijgt hij onbeperkt. Hij is nu eindelijk zo ver dat hij niet meer continu staat te eten, maar ook tussenpozen dat hij even wat anders doet dan eten. Buiten het hooi om krijgt hij een vitaminekorrel met wat luzerne. Dat is het, hij staat er goed dik op, zelfs nu hij in de winter geen deken op heeft en niet meer op de wei komt. Ik moet echt goed moeite doen om zijn ribben te voelen.
Het is altijd droevig om te zien dat een paard niet voldoende zorg krijgt, echt heel veel meer dan dat zeggen tegen de eigenaar is denk wel het enige. Het paard krijgt eten-drinken en kan droog staan dat is voor de wet voldoende. Er zal dan ook niet zomaar ingegrepen worden als er een melding van wordt gemaakt.

Dus jou paard staat eigelijk te dik? Niet iedereen wil een te dik paard en is daarom ook niet bereid onbeperkt te geven. Dat is iets anders dan niet voldoende zorg geven.

@ Ayasha… dat mag jij vinden… ikzelf zou alvast mij niet zonder slag of stoot laten wegpesten, zeker niet door mensen die aan mijn paard zitten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen… advies aan TS en de stalgenoten die bijvoeren dat er best wel eens gevolgen voor hun eigen dieren kunnen zijn wanneer ze niet van die van een ander kunnen afblijven.

Ik zeg nergens dat je je moet laten weg pesten. Enkel dat het uitwerken op onschuldige dieren laag bij de grond is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:53

Poekkie schreef:
meggiemeg schreef:
Mijn fries van 21 krijgt ook niet extreem veel buiten zijn hooi om, dit krijgt hij onbeperkt. Hij is nu eindelijk zo ver dat hij niet meer continu staat te eten, maar ook tussenpozen dat hij even wat anders doet dan eten. Buiten het hooi om krijgt hij een vitaminekorrel met wat luzerne. Dat is het, hij staat er goed dik op, zelfs nu hij in de winter geen deken op heeft en niet meer op de wei komt. Ik moet echt goed moeite doen om zijn ribben te voelen.
Het is altijd droevig om te zien dat een paard niet voldoende zorg krijgt, echt heel veel meer dan dat zeggen tegen de eigenaar is denk wel het enige. Het paard krijgt eten-drinken en kan droog staan dat is voor de wet voldoende. Er zal dan ook niet zomaar ingegrepen worden als er een melding van wordt gemaakt.

Dus jou paard staat eigelijk te dik? Niet iedereen wil een te dik paard en is daarom ook niet bereid onbeperkt te geven. Dat is iets anders dan niet voldoende zorg geven.

Voor nu staat hij voor mooi nog te vol, maar de winter is nog niet voorbij. Ik weet uit ervaring bij hem dat hij best wat verliest in de loop van de winter. Daarom heb ik ze liever wat voller als we de winter in gaan, dan hebben ze wat om bij te zetten en komen ze niet mager de winter uit. Aan het einde van de winter is hij altijd weer mooi op gewicht.
Zeker bij de oudere paarden zie ik graag wat meer vlees er op, ze zijn dat zo kwijt als ze wat gaan kwakkelen, dan hebben ze wat reserves als ze een keer een paar dagen niet lekker eten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:53

@ ayasha: Oh dat geef ik je gerust toe hoor :)
Al zijn de stalgenoten minstens even laag bezig en dat voor een veel langere periode, dus ‘t zou me niet kunnen schelen.
(Los daarvan even de melding dat ik zoiets tot nu toe nooit heb uitgevoerd en ook niet van plan ben. )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:05

Dees schreef:
tamary schreef:
UItgaande van 2% lichaamsgewicht aan hooi (1.75% DS, maar dat rekent lastig), fjord van 400kg zou dan 8kg hooi/dag moeten krijgen = 2x 4 kg , dus weeg die mand eens na.

Een Fjord op gewicht weegt gauw een 500 kilo.

Ik weet niet wat voor reuzenfjord jij hebt, maar als die van mij 500 kg woog was hij in weidegangmodus en had zwaar overgewicht :+
Gezond gewicht lijkt mij afhankelijk van meerdere factoren, waaronder stokmaat.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:43

Je zegt dat de fjord snel achteruit zal gaan wanneer niemand hem meer meer bijvoeren.
Ik vraag het mij wel af, op mijn vorige stal kreeg de betreffende haflinger uit mijn eerdere bericht 2 flexmanden hooi en stond zelfs in arbeid.

Afbeelding

Afbeelding

En dan de door jou geliefde moet altijd wat te knabbelen hebben

Afbeelding

Afbeelding
Voor alleen de foto's op de wei.

Ik vraag mij oprecht af wat je gezonder vind. Ik ben van mening dat een koudbloed niet geschikt is om onbeperkt te eten, tenzij je uit bent op hele nare aandoeningen. Mensen vergeten nogal dat de voedingswaarde in het rantsoen dat wij ze geven niet te vergelijken is met wat ze zouden vinden in de natuur.

Voeren is naar de behoefte van het paars kijken

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 18:51

moyra schreef:
Je zegt dat de fjord snel achteruit zal gaan wanneer niemand hem meer meer bijvoeren.
Ik vraag het mij wel af, op mijn vorige stal kreeg de betreffende haflinger uit mijn eerdere bericht 2 flexmanden hooi en stond zelfs in arbeid.

[ [url=m/2dHYnW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u196A5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LITYtW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lVguNJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vraag mij oprecht af wat je gezonder vind. Ik ben van mening dat een koudbloed niet geschikt is om onbeperkt te eten, tenzij je uit bent op hele nare aandoeningen. Mensen vergeten nogal dat de voedingswaarde in het rantsoen dat wij ze geven niet te vergelijken is met wat ze zouden vinden in de natuur.

Zeker ben ik niet voor 24/7 vreten! Ben zelf ook niet gek.
Maar er is nu geen gras op de weide en om 20 uur als ik heb gereden heeft het arme dier niks. En dat is wat steekt.
Ze moet tot de volgende ochtend wachten op het nieuwe emmertje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:52

moyra schreef:

Dezevind ik zelf persoonlijk zelfs aan de dikke kant.

Maar las ook iets over 12 uur zonder ruwvoer? Dierenartsen raden een maximum van 6 uur aan. Dus als je dan met de laatste ronde voldoende geeft tot de ochtend staan ze nooit langer dan 6 uur zonder als je sochtends weer geeft. Dus dan zou ik persoonlijk gaan voor 3x ruwvoer geven. Als je heel arm hooi geeft, dan kun je best wel wat meer geven.

Ik heb een barokpaard wat zo rond de 400kg zit. Hij krijgt zo'n 4x per dag ruwvoer. En denk dat ie dan rond de 10kg komt te zitten. Verder krijgt ie 2 handjes basisbrok en wat grasmix. Staat volloop in training, maar ziet er alles behalve slecht uit. Vind em zelfs iet wat te dik. Niet veel maar mag wel iets minder.

Paarden in Nederland zijn vaak te dik. En we vinden het al snel zielig als je ribben kan voelen. Maar dat valt wel mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:18

Eilatan schreef:
Poekkie schreef:
wel nog na jullie paarden ook ‘iets’ bij te voeren, 3 kg brok per paard in 1 keer ofzo als bedankje maar soit dat kan ik maar beter niet zeggen op een forum.

Als je nog iets wil bereiken… bied je excuses aan en geef een slowfeedernet cadeau. Maar blijf met je tengels van andermans paard af.

Wat? Blijf met je tengels van andermans paard af maar je zou zelf alle andere paarden vergiftigen??
3 kg brok is nogal 500 stappen erger dan een plukje hooi.......

Kabayo schreef:
3kg biks geven is geen vergifting... kijk maar eens bij menig trainingsstal...

Er staat "3 kilo in 1 keer"; zoiets heeft een maagoverlading en dus een dood paard tot gevolg.
Ik ga natuurlijk vanuit dat Poekkie dit gewoon maar zegt om haar boosheid tot uitdrukking te brengen, en dit natuurlijk nooit echt zou doen. ;)
Neemt niet weg dat ik ook echt razend zou zijn als iemand mijn hoefbevangen en eczeemgevoelige paard "sielugh" vind en denkt te moeten bijvoeren. Gewoon vingers af van andermans paard. Hoe moeilijk kan dat zijn?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:09

noukie12 schreef:
moyra schreef:

Zeker ben ik niet voor 24/7 vreten! Ben zelf ook niet gek.
Maar er is nu geen gras op de weide en om 20 uur als ik heb gereden heeft het arme dier niks. En dat is wat steekt.
Ze moet tot de volgende ochtend wachten op het nieuwe emmertje...

Het spijt mij oprecht, maar bij mijn haflinger is het echt niet anders hoor :n
Met mij zou je ook echt een serieus probleem hebben als ik er achter kom dat mijn paard bijgevoerd word terwijl ik strijd om m'n paard op gezond gewicht te krijgen.
Ik heb geaccepteerd dat mijn haflinger nooit op gezond gewicht komt (staat al jaren op pensioen) maar wil zeker niet dat het nog verder de spuigaten uitloopt.
Van mij mag jij vinden dat ik aan dierenmishandeling doe :j +:)+
Het is of minder eten of een spuitje bij de eerste volgende hb. Nou ik weet het wel hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:23

Aan de dikke kant? -O-

De haflinger op die foto’s is zwaar obese en dat geeft veel meer gevaren dan een nacht zonder eten.

Snachts zonder eten geeft kans op maag problemen als maagzweren.

Een paard met overgewicht heeft kans op:

- hoefbevangenheid
- artrose
- insulineresistentie

Etc. Etc.

Bemoei je aub gewoon met je eigen voerbeleid. Adviseren mag, maar daar stopt je invloed.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:29

Want ik nu zo erg vind:
Een beetje betrokken eigenaar voert niet standaard, maar kijkt naar de conditie van het dier en past daar het voerbeleid op aan.
Zéker als je dier al eens hoefbevangen is geweest.
Voeren is dan niet meer een automatisch onbezorgd iets, maar iets waar je voortdurend mee bezig bent, zéker bij een sober ras.

En het zou dus maar zo kunnen zijn dat ook déze eigenaar dat doet: domweg goed kijken naar het dier en daar het ruwvoer aanbod op aanpassen.

Voor hetzelfde geld is deze dame zich nu suf aan het piekeren over het feit dat haar dier bij weinig voer tóch niet afvalt…. Weet zij veel.

Kortom: ronduit schandalig wat hier gebeurd en “opvliegend” zou bij mij een understatement zijn als dit bij 1 van mjjn dieren zou gebeuren..

En NATUURLIJK blijft ze zeggen dat ze voldoende voert: het dier ziet er goed uit, dus in haar beleving voert ze ook voldoende.

Als je nu écht wil helpen zou je met haar in gesprek kunnen over mogelijkheden waarop dit dier langer doet met de door de eigenaar bepaalde hoeveelheid. Je zou zelfs aankunnen bieden dat ze porties maakt van de te voeren hoeveelheid, die vervolgens eventueel door stalgenoten ( die zich er kennelijk toch al graag mee bemoeien) op verschillende tijdstippen aan het dier gegeven kunnen worden.
Dát zou constructief helpen zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:36

noukie12 schreef:
Sheran schreef:
Dat vind ik een goede en dappere stap van je, Noukie. Ik snap dat het lastig is, maar het is echt juist.

Ik heb nooit zonder vragen extra gevoerd, en heb het vaak met lede ogen aangezien. Dat trok ik gisteren niet meer. Nu blijkt pas hoeveel ze eigenlijk werd bijgevoerd.
Wat ik nu hoor van de andere stalgenoten.

Het is alleen super sneu dat het over de rug van een paard moet gaan.

Mocht het paard straks hoefbevangen staan gaan je stalgenoten dan ook de DA rekening betalen?
TS super dapper dat je excuses hebt aangeboden. Laat je niet meeslepen door de stalgenoten. Ongevraagd bijvoeren is niet okay.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:42

996981 schreef:
Aan de dikke kant? -O-

De haflinger op die foto’s is zwaar obese en dat geeft veel meer gevaren dan een nacht zonder eten.

Snachts zonder eten geeft kans op maag problemen als maagzweren.

Een paard met overgewicht heeft kans op:

- hoefbevangenheid
- artrose
- insulineresistentie

Etc. Etc.

Bemoei je aub gewoon met je eigen voerbeleid. Adviseren mag, maar daar stopt je invloed.

En daar ben ik mij heel erg van bewust.
Ik heb meer paarden zien kampen met bovengenoemde problematiek dan met maagzweren en daarom heb ik de keuze gemaakt dat ze bij binnenkomst een action flexmand krijgt en op is op.
Zo dik als de 2 onderste foto's is ze gelukkig al jaren niet meer (staat dus ook al jaren niet meer op semi onbeperkt), maar ik ga zeker niet beweren dat ze een gezond gewicht heeft.
Ik heb de gulden middenweg gevonden binnen de mogelijkheden die er zijn.
Helaas heb ik geen recente foto van haar zonder deken.

Wellicht sta ik door mijn eigen ervaringen w.b voeren van sober ras ook wat feller in deze discussie.
Ik kan de kant van de eigenaar van de fjord heel goed begrijpen en zou ook niet blij worden van bemoeizuchtige stalgenoten die eigenwijs extra voer bij mijn paard zouden gooien.
Ik kan er ook oprecht heel erg boos van worden.
Ik wil altijd luisteren naar de ideeën van een ander, maar 9 vd 10 keer heb ik die allang geprobeerd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:47

TS adviseren per definitie weg te kijken, zich nergens mee te bemoeien en niets te zeggen is geen goed advies.

Het initiatief het paard op eigen beweging bij te voeren kan heel begrijpelijk zijn, in wanhoop doe je dit soort dingen soms, maar niet verstandig.

Het is mij nog niet duidelijk hoe de situatie na 20 uur is? Na 20 uur is er geen eten meer geef je aan ts? Is er op dat moment dan ook echt helemaal niets meer? Dus ook geen stro of gras?
Wanneer er na 20 uur echt helemaal niets meer te eten is tot de volgende dag is dat inderdaad zeer ongezond en onverstandig.

En ter verduidelijking: begrijp ik goed dat het paard er slecht uit zag en feitelijk is opgeknapt na het bijvoeren?

Misschien werkt het het beste om 'als stal' een beleid in te voeren waar iedereen zich aan conformeert? Een paard kan nu eenmaal niet zolang zonder eten staan dus er zal een oplossing moeten komen in de vorm van een betere slowfeeder, extra stro verstrekken, armer ruwvoer gaan voeren zodat er meer ruwvoer gegeven kan worden?

Soms is het geen onwil, maar sommige mensen weten gewoon ontzettend weinig (alhoewel ik dat in een informatietijdperk nogal stom vind, maar okay). Bij ons op stal heeft iedere nieuwkomer de gewoonte van de anderen overgenomen te zorgen voor zoveel mogelijk spreiding van ruwvoergfiten. Ook daar zaten mensen tussen wiens paard dus gewoon voorheen 14 uur zonder eten stond.

Als je een dik paard hebt ligt dat niet alleen aan de hoeveelheid hooi die je voert. Het ligt aan een heel scala van zaken, maar veelal aan de kwaliteit van je voer (verpakt of te rijk), de kwaliteit van je bijvoer (onvoldoende nutriënten waardoor een paard blijft 'zoeken'), te weinig vrije beweging (een beetje stilstaan en hangen heeft nog nooit iemand slank gemaakt), etc...

Een paard eten ontzeggen en lang zonder eten laten staan is naast gevaarlijk ook nog eens heel vaak contraproductief, het paard gaat juist vet vasthouden in reactie op 'schaarste'.

Conclusie: ik vind het goed wanneer mensen elkaar aanspreken op correcte zorg. Er is nog steeds te weinig kennis en mensen 'doen vaak maar wat'. Het is echter de toon die de muziek maakt, dus zorg voor goede argumentatie en maak van je stal een plek waar je 'gezamenlijk' regels opstelt voor goede zorg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:17

Er zit enorm verschil in energie in het hooi en hoe het aangeboden wordt.

Onze paarden staan aan huis en krijgen in principe graszaadhooi. De minishetten krijgen 6x per dag een portie in een fijnmazig net, bij elkaar zo'n 6kg (2x110kg shet). Daarmee is er één wat te zwaar, en de ander eigenlijk goed op gewicht. Degene die iets te zwaar is, oogt op flink te zwaar, maar vertekent enorm doordat het een semi-dwerg is en op het moment (uiteraard) dik in de wintervacht staat. Je kunt echter de ribben nog wel voelen. Van de ander kan je de ribben zelfs goed voelen.

De andere twee zijn een haflinger x Fries die ook iets te zwaar is en een Groninger die op het moment aangepast hooi krijgt omdat hij te mager werd. Zij krijgen onbeperkt en de Groninger 's nachts duits kruidenhooi i.p.v. graszaadhooi.

Wat enorm uitmaakt qua blijven eten is hier of er voldoende (goede kwaliteit) eiwit in het rantsoen zit en of er ruim voldoende vitaminen en mineralen in zitten. Bij de shetten bleek 10ml lijnzaadolie toevoegen aan hun dieet ook verschil te maken. Wat je daarmee voorkomt is dat de paarden honger hebben door een nutrienttekort, wat juist bij die koudbloeden veel meer voor komt doordat ze nauwelijks krachtvoer krijgen.

Graszaadhooi bevat 0.39 ewpa/kg terwijl net iets boven gemiddeld hooi 0.59 ewpa/kg bevat, dat betekent dus dat een paard 1.5x zoveel kan eten voor dezelfde ewpa = kcal. En zeer rijk hooi gaat zelfs naar 0.75 ewpa/kg toe, dan mag het paard dus met graszaadhooi bijna 2x zoveel eten.

Tegelijkertijd bevat graszaadhooi veel meer vezels en geeft het daardoor meer kauwwerk (=tijd) en een voller gevoel per kg voer (mits de nutrienttekorten gecompenseerd worden).

Ook stro (tarwe of gerst) kan zo ingezet worden. Dat bevat slechts 0.3 ewpa. Daar mogen ze dus bijna 2x zoveel van eten t.o.v. gemiddeld tot iets rijk hooi.

Combineer dit met een fijnmazig hooinet en dan staat een paard opeens veel minder lang zonder ruwvoer en met een beter gevuld darmstelsel.

Ps. dat is wel aan de eigenaar om te regelen, en niet stiekem door de stalgenoten te doen.

Euridicey

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:28

Ik zou écht niet blij worden van deze situatie mocht ik de eigenaar van de fjord zijn :=

1) achter de rug om hooi geven, 2) heel de situatie op bokt gooien.

Een paard bijvoeren doe je echt nooit vind ik. Ook al staan ze vel over been op een kale wei, het zijn jouw paarden niet.

Ik zou dan mensen bellen die je ter plekke kunnen helpen of adviseren. Een dierenarts, de dierenbescherming,...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:41

Als eigenaar van een paard dat nu al weer per week begint te groeien door die 3 januari grassprietjes per dag op een kompleet kapotte weide zou ik ook echt link worden.
Bij ons op stal wordt in principe altijd hooi aangeboden maar ik heb uitdrukkelijk gevraagt om bij de laatste hooi beurt niet meer op te vullen ookal staat ze dan even zonder. Dan schooit ze maar de geknoeide vertrapte sprietjes maar bij elkaar.
Wel is de tijd veel korter, de hele nacht zou mij ook te lang zijn.

Ik zou in dit geval met de eigenaar praten over een regenton met gaten en daar stro in stoppen voor de nacht. Dat is hard werken voor weinig voedsel.

Ninx

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:20

Voor de mensen die zo boos zijn en alles op hun eigen situatie betrekken: hebben jullie allemaal een paard van 24 jaar oud dat de helft van een etmaal zonder eten staat en te mager werd?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:23

Ninx schreef:
Voor de mensen die zo boos zijn en alles op hun eigen situatie betrekken: hebben jullie allemaal een paard van 24 jaar oud dat de helft van een etmaal zonder eten staat en te mager werd?

Dat is helemaal niet relevant. Je gaat niet ongevraagd je bemoeien met het management van het paard van iemand anders. Punt.

Anoniem

Paarden 12 uur zonder ruwvoeder laten staan vind ik echt not done. Het verbaasd me hoe tolerant bokt daar ineens over is, over een onderwerp waar men normaal op de achterste poten staat, is men nu opeens coulant?

Verder lees ik dat de eigenaresse de laatste tijd bijna niet komt? Wie voert daar dan normaliter en wie neemt de voerbeurten van haar over?

Weidegenootje, van wie was die? Ja, oudjes kunnen mager worden, maar dekenwonden is echt niet noodzakelijk.

Sommige mensen weten idd bizar weinig over de behoeften van een paard, terwijl ze er wel een houden, dus sommige mensen weten niet beter en zouden er op moeten worden aangesproken.

Verder helemaal eens met Ninx haar post en Poekkie ga je fijn staan schamen met je suggestie.

Anoniem

996981 schreef:
Ninx schreef:

Dat is helemaal niet relevant. Je gaat niet ongevraagd je bemoeien met het management van het paard van iemand anders. Punt.

Nee, gewoon wegkijken is veel beter.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:25

ik vind bijvoeren echt niet oke, maar anderen vaninformatie voorzien is wat anders

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:25

Ninx schreef:
TS adviseren per definitie weg te kijken, zich nergens mee te bemoeien en niets te zeggen is geen goed advies.

Het initiatief het paard op eigen beweging bij te voeren kan heel begrijpelijk zijn, in wanhoop doe je dit soort dingen soms, maar niet verstandig.

Het is mij nog niet duidelijk hoe de situatie na 20 uur is? Na 20 uur is er geen eten meer geef je aan ts? Is er op dat moment dan ook echt helemaal niets meer? Dus ook geen stro of gras?
Wanneer er na 20 uur echt helemaal niets meer te eten is tot de volgende dag is dat inderdaad zeer ongezond en onverstandig.

En ter verduidelijking: begrijp ik goed dat het paard er slecht uit zag en feitelijk is opgeknapt na het bijvoeren?

Misschien werkt het het beste om 'als stal' een beleid in te voeren waar iedereen zich aan conformeert? Een paard kan nu eenmaal niet zolang zonder eten staan dus er zal een oplossing moeten komen in de vorm van een betere slowfeeder, extra stro verstrekken, armer ruwvoer gaan voeren zodat er meer ruwvoer gegeven kan worden?

Soms is het geen onwil, maar sommige mensen weten gewoon ontzettend weinig (alhoewel ik dat in een informatietijdperk nogal stom vind, maar okay). Bij ons op stal heeft iedere nieuwkomer de gewoonte van de anderen overgenomen te zorgen voor zoveel mogelijk spreiding van ruwvoergfiten. Ook daar zaten mensen tussen wiens paard dus gewoon voorheen 14 uur zonder eten stond.

Als je een dik paard hebt ligt dat niet alleen aan de hoeveelheid hooi die je voert. Het ligt aan een heel scala van zaken, maar veelal aan de kwaliteit van je voer (verpakt of te rijk), de kwaliteit van je bijvoer (onvoldoende nutriënten waardoor een paard blijft 'zoeken'), te weinig vrije beweging (een beetje stilstaan en hangen heeft nog nooit iemand slank gemaakt), etc...

Een paard eten ontzeggen en lang zonder eten laten staan is naast gevaarlijk ook nog eens heel vaak contraproductief, het paard gaat juist vet vasthouden in reactie op 'schaarste'.

Conclusie: ik vind het goed wanneer mensen elkaar aanspreken op correcte zorg. Er is nog steeds te weinig kennis en mensen 'doen vaak maar wat'. Het is echter de toon die de muziek maakt, dus zorg voor goede argumentatie en maak van je stal een plek waar je 'gezamenlijk' regels opstelt voor goede zorg.

Goh, hier zou ik toch ook moeite mee hebben als eigenaar. Ok, je kan wel eens aangeven dat je het anders zou doen... maar nu ga je ervan uit dat de eigenaar van het paard geen verstand heeft van voeren, terwijl je gewoon niet weet hoe het zit...
Mijn pony heeft ook jaren te dik gestaan. We werden daar zelfs mee uitgelachen. Mijn pogingen om hem af te laten vallen draaiden op niets uit want slowfeeders mocht ik niet gebruiken op de stal waar hij stond (mijn slowfeeder is zelfs kapot gemaakt (en nee niet door mijn pony)), armer voer, minder voer, meer buiten... het was allemaal niet bespreekbaar. Hooi dat ze kregen was op het einde zelfs niet meer eetbaar want beschimmeld en ook het stro was niet meer eetbaar want de stallen werden te weinig uitgemest waardoor alles vies was. Bovendien werd mijn pony vermoedelijk nog extra bijgevoerd door stalgenoten (wortels, snoep, appel in het passeren) zonder dat ik dit wist. Ik mag heel blij zijn dat hij er niet ziek door geworden is.
Op de stal waar hij nu staat is de regel dat je andermans paard niets voert (tenzij je daar uitdrukkelijk toestemming voor hebt). Als ik dus iets geef, is dat aan mijn eigen paard of het paard van een vriendin die dat weet (en tegen wie ik ook altijd zeg wat ik gegeven heb).
Het lijkt mij dat als je zo'n gesprek wil aangaan je best niet kan beginnen met zeggen "wat goed voeren is" en "goede argumentatie", maar dat je best start met te luisteren naar de eigenaar van het paard: hoe kijkt die ten opzichte van voeren? wat heeft de eigenaar al gedaan om het paard op een gezond gewicht te krijgen? Van daaruit kan je eventueel meedenken als je dat wil. Je kan je zorgen om het paard delen, maar het blijft de eigenaar die beslist hoe die met z'n paard omgaan en dus hoe die voert in dit geval.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:35

Mindim schreef:
996981 schreef:

Nee, gewoon wegkijken is veel beter.

Want er zit niks tussen zelf actie ondernemen en niks doen.

Zwart wit. De enige smaken