Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amandananana schreef:Hier ook al de hele winter mestwater, ik word er gek van.. ruin is 26 jaar, het lijkt door de voordroog te komen. Zijn kort geswitcht naar echt hooi, dat hielp een beetje maar hij heeft de voordroog echt nodig om op gewicht te blijven. Al van alles geprobeerd, maar nog niks wat het echt veel beter heeft gemaakt. Vind die vieze benen en billen zo sneu!
amandananana schreef:Hier ook al de hele winter mestwater, ik word er gek van.. ruin is 26 jaar, het lijkt door de voordroog te komen. Zijn kort geswitcht naar echt hooi, dat hielp een beetje maar hij heeft de voordroog echt nodig om op gewicht te blijven. Al van alles geprobeerd, maar nog niks wat het echt veel beter heeft gemaakt. Vind die vieze benen en billen zo sneu!
miereneter schreef:Pluspunt is dat hij het lust (graag zelfs), want meneer is erg kieskeurig. Psylium krijg ik er bijvoorbeeld niet in: niet als poeder gemengd met lekker eten of slobber, niet met appels of appelmoes, niet als brok. Dus over een zandkuur ben ik nog aan het broeden.
amandananana schreef:Ze noemen het bij ons kuil, maar volgens mij is het voordroog..
Mijn paard is inderdaad ook niet opgeblazen, alleen mestwater.
Kaneel heb ik echt nog nooit van gehoord dat dit kan helpen, interessant! Ik ga het uitproberen.
Replica1233 schreef:Het valt mij op dat hier niet gepraat wordt over kaneel. Werkt goed tegen dunne mest en mestwater. Elke ochtend een tot twee eetlepels kaneel door het voer en 's avonds ook. Werkt prima. Zie allemaal dingen over antibiotica, probiotica etc etc en dure poedertjes en middeltjes maar zou kaneel geen idee zijn? Mijn ruin heeft er ook last van. Als hij weer last krijgt geef ik hem dat dus elke dag tot dat het weer mooie balletjes zijn. Duurt meestal een paar dagen tot een week.
Ook zie ik dat er gesproken wordt over dat de stal waar je staat voedingrijk hooi 's avonds geeft dat wat fijner is? Bedoel je hiermee kuil? Want kuil is vaak wat fijner EN voedingsrijk. Kuil kan namelijk mestwater triggeren omdat het niet genoeg structuur bevat(vezels, droge stof, ruwe stof), hoe je het ook wil noemen en het bevat meer water. Kuil is eigenlijk koeienvoer, geschikt voor koeien maar niet voor paarden, ondanks een hogere voedingswaarde en voornamelijk een hogere suikerwaarde.
Olympia96 schreef:En waarom gebruik je kaneel? Hoe kom je daarbij? Ben nieuwsgierig want dat heb ik nooit gehoord. En neem aan dat je niet de el cheapo kaneel uit de supermarkt bedoelt dan?
Replica1233 schreef:Olympia96 schreef:En waarom gebruik je kaneel? Hoe kom je daarbij? Ben nieuwsgierig want dat heb ik nooit gehoord. En neem aan dat je niet de el cheapo kaneel uit de supermarkt bedoelt dan?
Dat had ik gelezen in het blad bit magazine. Zelf gaan proberen en werkt. Hoe moet ik anders aan kaneel komen? Tuurlijk uit zo'n potje uit de supermarkt. Je kunt het echter wel online bestellen in grotere hoeveelheden maar dat heb ik (nog) niet gedaan. Mijn ruin heeft altijd mestwater en dat z'n mest net geen diarree is maar toch ook geen mooie balletjes, en dan nog zo'n flats water er achteraan. Mestonderzoek wijst niks uit en z'n tanden zijn netjes onderhouden. Met kaneel werden het weer mooie balletjes en geen flats water er achteraan. Ik merk ook wel dat het erger was toen ik nog kuil gebruikte, ander hooi(gewoon normaal hooi) met meer structuur maar toch weer niet veel en veel te lang, te stengelig en te grof werkt beter voor hem, maar wel meer grof dan kuil in ieder geval.
Olympia96"
[quote="Replica1233 schreef:Olympia96 schreef:En waarom gebruik je kaneel? Hoe kom je daarbij? Ben nieuwsgierig want dat heb ik nooit gehoord. En neem aan dat je niet de el cheapo kaneel uit de supermarkt bedoelt dan?
Dat had ik gelezen in het blad bit magazine. Zelf gaan proberen en werkt. Hoe moet ik anders aan kaneel komen? Tuurlijk uit zo'n potje uit de supermarkt. Je kunt het echter wel online bestellen in grotere hoeveelheden maar dat heb ik (nog) niet gedaan. Mijn ruin heeft altijd mestwater en dat z'n mest net geen diarree is maar toch ook geen mooie balletjes, en dan nog zo'n flats water er achteraan. Mestonderzoek wijst niks uit en z'n tanden zijn netjes onderhouden. Met kaneel werden het weer mooie balletjes en geen flats water er achteraan. Ik merk ook wel dat het erger was toen ik nog kuil gebruikte, ander hooi(gewoon normaal hooi) met meer structuur maar toch weer niet veel en veel te lang, te stengelig en te grof werkt beter voor hem, maar wel meer grof dan kuil in ieder geval.
Pallatin schreef:Ja okay, zo ‘natuurlijk’ is het niet om kaneel uit de supermarkt te gebruiken (in mijn beleving). Áls ik al kaneel zou proberen, dan zeker niet die namelijk. En dat heeft alles te maken met de kwaliteit ervan. Daar kun je genoeg over lezen.
Maar goed, ik heb op basis van alle verhalen het gevoel dat er een tweedeling te maken is als het gaat om paarden met mestwater.
1) de groep mensen die qua voerbeleid in eerste instantie voldoende winst kan behalen bij hun paarden(bijv. Voordroog versus onverpakt hooi).
2) de groep paarden die een structureel probleem heeft, en waarvoor de ‘huis-tuin-keuken’ middeltjes (bedoel dat niet denigrerend, want zou willen dat de mijne erop reageerde) geen effect hebben.
Je vergeet de derde categorie: de mensen die hun paard voordroog, kuil of wat dan ook ipv droog onverpakt hooi blijven voeren en dan de huis tuin en keuken middeltjes proberen…
Babootje schreef:Kurkuma ondersteunt het immuunsysteem en zorgt zo voor een goede weerstand. Is goed voor je spijsvertering en leverfunctie. Draagt bij aan soepele spieren en gewrichten en ondersteunt de werking van het zenuwstelsel. De positieve ontstekingsremmende gezondheidseffecten zijn bij Kurkuma inmiddels ook wetenschappelijk bewezen.
Er zijn ook positieve effecten bij paarden met sarcoiden bij zowel uitwendig als inwendig gebruik van Kurkuma.