Het zoveelste topic over mestwater

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:09

Hoe zag je psylliumkuur eruit (lengte, gewicht, gewicht paard)?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:10

Hier ook al de hele winter mestwater, ik word er gek van.. ruin is 26 jaar, het lijkt door de voordroog te komen. Zijn kort geswitcht naar echt hooi, dat hielp een beetje maar hij heeft de voordroog echt nodig om op gewicht te blijven. Al van alles geprobeerd, maar nog niks wat het echt veel beter heeft gemaakt. Vind die vieze benen en billen zo sneu!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:12

amandananana schreef:
Hier ook al de hele winter mestwater, ik word er gek van.. ruin is 26 jaar, het lijkt door de voordroog te komen. Zijn kort geswitcht naar echt hooi, dat hielp een beetje maar hij heeft de voordroog echt nodig om op gewicht te blijven. Al van alles geprobeerd, maar nog niks wat het echt veel beter heeft gemaakt. Vind die vieze benen en billen zo sneu!

Kun je niet iets anders bijvoeren? Iets van bietenpulp of slobber oid?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:13

Hij heeft een flink voerschema waar inderdaad ook seniores priores aan toegevoegd is :D maar alsnog merkten we dat hij zonder voordroog inviel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:18

En bijv grasmix?

Ik ken het probleem van invallen hoor. Mijn merrie kan niet op voordroog, dan gaat ze intern overhoop en wordt ze bevangen. Bietenpulp krijgt ze koliek van.
Ze krijgt Marstall Bergwiesen Mash en Marstall Wiesen Fasern. Vindt ze lekker, geen mestwater en ze blijft er mooi door op gewicht.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:29

Mijn paard had na jaren op voordroog te hebben gestaan opeens ook vieze benen en billen, getest op wormen en zandkuur, dat hielp even maar toch op hooi gezet en toen was t over. Ik zou idd zoals Hillary voorstelt een tijdlang hooi proberen en ander voer toevoegen om m op gewicht te krijgen. Oude ruin van stalgenootje is enorm goed bijgetrokken op speedibeet, hij kreeg eerst om aan te komen 3 kg on geweekt en nu blijft ie met 1,5 speedibeet goed op gewicht naast z’n hooi en oude paardenmannen muesli :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:31

amandananana schreef:

Naf Thrive is echt het proberen waard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:38

miereneter schreef:
Pluspunt is dat hij het lust (graag zelfs), want meneer is erg kieskeurig. Psylium krijg ik er bijvoorbeeld niet in: niet als poeder gemengd met lekker eten of slobber, niet met appels of appelmoes, niet als brok. Dus over een zandkuur ben ik nog aan het broeden.

Je kunt ook gekookt lijnzaad geven. Een goed plakkerige substantie. Vinden de paarden in de regel erg lekker.
(Ik deed ooit een gekookt lijnmeelpapje in de hoeven van mijn paard; die had droge hoeven omdat ze op zaagsel stond. Die likte het eruit als ze erbij kon komen :D )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:51

amandananana schreef:

dat kun je echt wel anders oplossen toch.
want het is niet alleen sneu,maar ze hebben er ook echt last van.
wij hadden meer paarden met mestwater door de nattere voordroog en die zijn nu door het hooi allemaal schoon.
niet meer opgeblazen en valt me echt op dat de hele groep veel liever doet tegen elkaar.

onze groep eet nu ook hooi, en ik gok derde snee omdat het zo kort is,
zit ook niet veel in. en dan moet ik ook bijvoeren aan mijn merrie van 29.
dus voer ik dan daarnaast 3x daags een mengsel van seniores en fibrenuggets (grasbrok,met mooi eiwit)
en ik geef een supplement met wat extra vet en vitamine E.
en dat gaat prima. ik zie haar wat voller worden.
dus probeer toch dat hooi, en kijk voor aanvulling in vetten en eiwitten ?

Cats_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:30

Afbeelding
Mijn paard heeft gevoelige darmen en kan door voordroog last krijgen van gasvorming, dunne mest en mestwater.
Een jaar lang heb ik op een plek gestaan waar het het echt heel erg extreem was. Het was mooi droog spul maar vond het soms eigenaardig ruiken.
Ze kreeg elke maand een zandkuur,regelmatig
mestonderzoek,biergist geprobeerd en bloed nagekeken. Niets hielp.
We zijn sinds 1.5 week verhuist, ze krijgt nu goede kwaliteit stofarm onverpakt hooi.
Geen darm en mestproblemen meer en ze lijkt minder opgezwollen bij haar buik.
Voor mij nooit meer voordroog!!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:48

Mijn paard krijgt al heel lang geen voordroog meer maar onverpakt hooi. In de zomer op de wei ging het prima maar vanaf oktober staan ze binnen en sindsdien is het bal. Omdat de darmen zo uit balans zijn reageert hij overal overgevoelig op. Hij staat op Coolstance copra en is nu al heel lang niet meer opgeblazen maar dat mestwater krijg ik niet onder controle. Het leek heel even beter maar heeft een kleine week op de metacam gestaan en toen was het weer helemaal mis. Alleen een Psylliumkuur lijkt enigszins te helpen alleen kan ik dat natuurlijk niet doorlopend blijven voeren. Echt al zoveel geprobeerd en zoveel geld aan uit gegeven. Nu ben digest pro aan het proberen ook weer een kuur van 10 dagen a eur 40 en het wordt alleen maar erger.

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:28

Het valt mij op dat hier niet gepraat wordt over kaneel. Werkt goed tegen dunne mest en mestwater. Elke ochtend een tot twee eetlepels kaneel door het voer en 's avonds ook. Werkt prima. Zie allemaal dingen over antibiotica, probiotica etc etc en dure poedertjes en middeltjes maar zou kaneel geen idee zijn? Mijn ruin heeft er ook last van. Als hij weer last krijgt geef ik hem dat dus elke dag tot dat het weer mooie balletjes zijn. Duurt meestal een paar dagen tot een week.

Ook zie ik dat er gesproken wordt over dat de stal waar je staat voedingrijk hooi 's avonds geeft dat wat fijner is? Bedoel je hiermee kuil? Want kuil is vaak wat fijner EN voedingsrijk. Kuil kan namelijk mestwater triggeren omdat het niet genoeg structuur bevat(vezels, droge stof, ruwe stof), hoe je het ook wil noemen en het bevat meer water. Kuil is eigenlijk koeienvoer, geschikt voor koeien maar niet voor paarden, ondanks een hogere voedingswaarde en voornamelijk een hogere suikerwaarde.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:37

Ze noemen het bij ons kuil, maar volgens mij is het voordroog..
Mijn paard is inderdaad ook niet opgeblazen, alleen mestwater.

Kaneel heb ik echt nog nooit van gehoord dat dit kan helpen, interessant! Ik ga het uitproberen.

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:42

amandananana schreef:
Ze noemen het bij ons kuil, maar volgens mij is het voordroog..
Mijn paard is inderdaad ook niet opgeblazen, alleen mestwater.

Kaneel heb ik echt nog nooit van gehoord dat dit kan helpen, interessant! Ik ga het uitproberen.

Maar dan is het toch een variant van kuil of het lijkt erop, wel van hetzelfde spul gemaakt maar anders behandeld. In kuil kunnen ook veel schimmelsporen zitten ook al zijn die misschien niet zichtbaar met het blote oog. Misschien een idee om daarmee te stoppen en gewoon 1 dezelfde soort hooi te geven maar geen kuil of voordroog dat op kuil lijkt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:11

Replica1233 schreef:
Het valt mij op dat hier niet gepraat wordt over kaneel. Werkt goed tegen dunne mest en mestwater. Elke ochtend een tot twee eetlepels kaneel door het voer en 's avonds ook. Werkt prima. Zie allemaal dingen over antibiotica, probiotica etc etc en dure poedertjes en middeltjes maar zou kaneel geen idee zijn? Mijn ruin heeft er ook last van. Als hij weer last krijgt geef ik hem dat dus elke dag tot dat het weer mooie balletjes zijn. Duurt meestal een paar dagen tot een week.

Ook zie ik dat er gesproken wordt over dat de stal waar je staat voedingrijk hooi 's avonds geeft dat wat fijner is? Bedoel je hiermee kuil? Want kuil is vaak wat fijner EN voedingsrijk. Kuil kan namelijk mestwater triggeren omdat het niet genoeg structuur bevat(vezels, droge stof, ruwe stof), hoe je het ook wil noemen en het bevat meer water. Kuil is eigenlijk koeienvoer, geschikt voor koeien maar niet voor paarden, ondanks een hogere voedingswaarde en voornamelijk een hogere suikerwaarde.

En waarom gebruik je kaneel? Hoe kom je daarbij? Ben nieuwsgierig want dat heb ik nooit gehoord. En neem aan dat je niet de el cheapo kaneel uit de supermarkt bedoelt dan?

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:08

Olympia96 schreef:
En waarom gebruik je kaneel? Hoe kom je daarbij? Ben nieuwsgierig want dat heb ik nooit gehoord. En neem aan dat je niet de el cheapo kaneel uit de supermarkt bedoelt dan?

Dat had ik gelezen in het blad bit magazine. Zelf gaan proberen en werkt. Hoe moet ik anders aan kaneel komen? Tuurlijk uit zo'n potje uit de supermarkt. Je kunt het echter wel online bestellen in grotere hoeveelheden maar dat heb ik (nog) niet gedaan. Mijn ruin heeft altijd mestwater en dat z'n mest net geen diarree is maar toch ook geen mooie balletjes, en dan nog zo'n flats water er achteraan. Mestonderzoek wijst niks uit en z'n tanden zijn netjes onderhouden. Met kaneel werden het weer mooie balletjes en geen flats water er achteraan. Ik merk ook wel dat het erger was toen ik nog kuil gebruikte, ander hooi(gewoon normaal hooi) met meer structuur maar toch weer niet veel en veel te lang, te stengelig en te grof werkt beter voor hem, maar wel meer grof dan kuil in ieder geval.

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:29

Maar meestal geef ik dus 1 eetlepel kaneel 's ochtends en eentje 's avonds, maar op de eetlepel dan ook geen grote berg bovenop doen, dat dan weer niet. Als hij het erger heeft wat meer. Maar ben wel eerst gaan kijken welke hoeveelheid nou werkt bij mijn paard. Eerst met 1 eetlepel alleen 's ochtends begonnen, na een tijdje 's avonds er nog een geven en toen was het goed. Maar het is natuurlijk bij alle middelen en kruiden zo dat je een bepaalde hoeveelheid moet geven voor resultaat, maar dat je dus ook op moet passen met de hoeveelheid. Op een gegeven moment kun je namelijk van alle voeding, middelen en kruiden teveel gaan geven en dat is dan ook weer niet goed. Dus vaak is een klein beetje al meer dan genoeg en als je geen resultaat merkt er nog een klein beetje erbij :D maar zou persoonlijk niet meer dan 4 eetlepels per dag gaan geven, en dan per eetlepel er dan niet nog een berg bovenop he. De helft daarvan kan al meer dan genoeg zijn. En natuurlijk kun je het ook overleggen met een DA.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:55

Bij mijn merrie helpt de combinatie van Hippalgo Optiform met Speedybeet en biergist van de Horsefitshop heel goed. En droog onverpakt hooi, absoluut geen voordroog meer.

Daarnaast krijgt ze nog wat mineralen brokjes en vitamine ESL. Geen opgeblazen merrie meer en schone billen. Zo blij mee.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:29

Replica1233 schreef:
Olympia96 schreef:

Dat had ik gelezen in het blad bit magazine. Zelf gaan proberen en werkt. Hoe moet ik anders aan kaneel komen? Tuurlijk uit zo'n potje uit de supermarkt. Je kunt het echter wel online bestellen in grotere hoeveelheden maar dat heb ik (nog) niet gedaan. Mijn ruin heeft altijd mestwater en dat z'n mest net geen diarree is maar toch ook geen mooie balletjes, en dan nog zo'n flats water er achteraan. Mestonderzoek wijst niks uit en z'n tanden zijn netjes onderhouden. Met kaneel werden het weer mooie balletjes en geen flats water er achteraan. Ik merk ook wel dat het erger was toen ik nog kuil gebruikte, ander hooi(gewoon normaal hooi) met meer structuur maar toch weer niet veel en veel te lang, te stengelig en te grof werkt beter voor hem, maar wel meer grof dan kuil in ieder geval.

Ja okay, zo ‘natuurlijk’ is het niet om kaneel uit de supermarkt te gebruiken (in mijn beleving). Áls ik al kaneel zou proberen, dan zeker niet die namelijk. En dat heeft alles te maken met de kwaliteit ervan. Daar kun je genoeg over lezen.

Maar goed, ik heb op basis van alle verhalen het gevoel dat er een tweedeling te maken is als het gaat om paarden met mestwater.

1) de groep mensen die qua voerbeleid in eerste instantie voldoende winst kan behalen bij hun paarden(bijv. Voordroog versus onverpakt hooi).
2) de groep paarden die een structureel probleem heeft, en waarvoor de ‘huis-tuin-keuken’ middeltjes (bedoel dat niet denigrerend, want zou willen dat de mijne erop reageerde) geen effect hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:58

Supermarkt kaneel is vaak kassie kaneel (specerijstruik), die bevat redelijk veel coumarine wat in grote doseringen nierproblemen gaat geven. Wil je structureel een grote(re) dosis kaneel geven (of zelf gebruiken) haal dan ceylon kaneel (bast kaneelboom).

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:28

Olympia96"

[quote="Replica1233 schreef:
Olympia96 schreef:

Ja okay, zo ‘natuurlijk’ is het niet om kaneel uit de supermarkt te gebruiken (in mijn beleving). Áls ik al kaneel zou proberen, dan zeker niet die namelijk. En dat heeft alles te maken met de kwaliteit ervan. Daar kun je genoeg over lezen.

Maar goed, ik heb op basis van alle verhalen het gevoel dat er een tweedeling te maken is als het gaat om paarden met mestwater.

1) de groep mensen die qua voerbeleid in eerste instantie voldoende winst kan behalen bij hun paarden(bijv. Voordroog versus onverpakt hooi).
2) de groep paarden die een structureel probleem heeft, en waarvoor de ‘huis-tuin-keuken’ middeltjes (bedoel dat niet denigrerend, want zou willen dat de mijne erop reageerde) geen effect hebben.[/quote]
Je vergeet de derde categorie: de mensen die hun paard voordroog, kuil of wat dan ook ipv droog onverpakt hooi blijven voeren en dan de huis tuin en keuken middeltjes proberen…

Replica1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:20

Pallatin schreef:

2) de groep paarden die een structureel probleem heeft, en waarvoor de ‘huis-tuin-keuken’ middeltjes (bedoel dat niet denigrerend, want zou willen dat de mijne erop reageerde) geen effect hebben.

Je vergeet de derde categorie: de mensen die hun paard voordroog, kuil of wat dan ook ipv droog onverpakt hooi blijven voeren en dan de huis tuin en keuken middeltjes proberen…

Zo zie je maar dat iedereen voorstander is van wat anders. In mijn ogen werkt kaneel uit de supermarkt gewoon goed. Je kunt ook kaneel kopen in grotere hoeveelheid waarop staat dat je het aan je paard kunt geven maar dat is gewoon precies hetzelfde spul. En vaker is een product voor dieren van slechtere kwaliteitsproducten gemaakt dan een product dat voor mensen bedoeld is. Als je echt puur natuur wil dan moet je zelf kaneel gaan verbouwen/produceren maar ik denk niet dat dat heel gemakkelijk zal zijn.

In mijn beleving hoort kuil of voordroog kuil niet aan een paard gegeven te worden. Kuil is bedoeld voor koeien, niet voor paarden. Toch bevat kuil meer schimmelsporen en minder structuur/meer water dan wij mensen willen geloven of denken, wat vaak resulteerd in een paard die problemen lijkt te hebben met de darmen omdat het dier mestwater en/-of diarree/dunne mest/geen mooie balletjes krijgt.

Maar achteraf vraag ik me dan af waarom? Ik zoveel verhalen lees over paarden met diarree of mestwater, darmproblemen of geen mooie balletjes en dat alle onderzoeken niks uitwijst. Is het dan niet gewoon omdat wij mensen het zo gemakkelijk mogelijk willen maken om een dier te kunnen verzorgen, waardoor we dus van allerlei soorten kunstmatige voedersoorten hebben bedacht waarvan we alleen een schepje hoeven te geven, dat het beest z'n lichaam juist daardoor van slag raakt? Vooral vanwege de manier waarop het gemaakt is en met welke producten het gemaakt is en hoe die producten dan weer gegroeid hebben? Ik lees heel vaak op ingrediënten lijsten: gemodificeerd(productnaam). Ik heb eens opgezocht wat gemodificeerd nou eigenlijk echt betekend. Gemodificeerd betekend gewoon letterlijk: chemisch aangepast bestanddeel/product/ingrediënt waardoor het een geheel ander product wordt/ontstaat die overal beter tegen zou moeten kunnen. Maar het is dan wel weer "chemisch behandeld/aangepast". En voor dieren zijn de regels wat betreft voeding, waarvan het gemaakt is en hoe het geproduceerd wordt gewoon anders. Minder streng, vaak rotzooi. Dat is dan in mijn ogen gewoon een groot probleem en dat resulteerd in darmproblemen ja.

Als je kijkt naar wat een paard in het wild eet, dan is dat toch ook niet allemaal brokjes en poedertjes die wij voor ze gemaakt hebben? En dan krijgen ze ook geen voordroog kuil, kuil of ander voordroog of hooi. Dan eten ze gras, waar wel verschil in kan zitten kwa gras rassen en hoeveel vocht dat gras bevat, maar alsnog trekken ze het vers uit de grond. En naast dat dieet vinden ze heel af en toe een bessen/fruitplant, wilde kruiden of takken van een eetbare boom. Maar ze eten in het wild zeker niet hetgene wat wij mensen vaak geven aan gedomesticeerde paarden. Dat is nogal een verschil ja en dan is het logisch dat er problemen ontstaan als wij mensen veranderingen willen brengen in het oerdieet van een paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:45

Waarom je moet uitkijken met sommige goedkope soorten kaneel
https://www.ad.nl/koken-en-eten/waarom- ... ~ae27c043/
Conclusie = kortgezegd: vermijd de goedkopere cassiakaneel (daar zit teveel courmine in) en geef er niet teveel van. Voor een paard 5-15 gram.
Baroen verkoopt de Ceylon kaneel (Cinnamon Verum). Dat is de beste kwaliteit.
https://www.baroen.nl/kruiden/poeders/k ... der-detail

Ik heb zelf last van spierreuma (PMR) en gebruik daarvoor Kurkuma (curcumine). PMR wordt regulier behandeld met prednison en daar kleven ook weer veel nadelige gezondheidsrisico's aan. Volgens de homeopatie heeft PMR een relatie met het spijsverteringsstelsel. Sinds ik curcumine slik is de pijn weg, maar heb ik ook een betere spijsvertering en geen opgeblazen gevoel meer.

Ik geef het inmiddels aan mijn (oudere honden) die soms ook wat last hebben van hun spijsvertering en aan mijn paarden. 1 daarvan heeft ook vaak platte mest; dan weer te dunne, dan weer te droge mest en kan ook niet goed tegen voordroog. Sinds hij Kurkuma krijgt gaat het ook prima.
Dus misschien is dat ook iets om te proberen.

Kurkuma ondersteunt het immuunsysteem en zorgt zo voor een goede weerstand. Is goed voor je spijsvertering en leverfunctie. Draagt bij aan soepele spieren en gewrichten en ondersteunt de werking van het zenuwstelsel. De positieve ontstekingsremmende gezondheidseffecten zijn bij Kurkuma inmiddels ook wetenschappelijk bewezen.

Er zijn ook positieve effecten bij paarden met sarcoiden bij zowel uitwendig als inwendig gebruik van Kurkuma.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:24

@replica1233: je hebt het kaneelverhaal nog steeds niet begrepen. Het heeft niet te maken met voorstander zijn van iets (of niet). Of met kaneel waar de letter P van paard voor zou staan (ben ik nog nooit tegengekomen overigens…). Inmiddels is hierboven al twee keer uitgelegd waarom supermarkt kaneel niet wenselijk is.

Het advies van mijn DA was om zo min mogelijk suikers, zetmeel en extra’s te geven. Ik voerde al een Balancer en een paar handjes Lucerne Digest. Ook heb ik onbeperkt onverpakt hooi. Het maakt voor de mijne niet uit qua mestwater of het verpakt of onverpakt is. Helaas.

Mijn merrie kreeg nadat de AB kuur klaar was na 10 dagen weer mestwater. Niet zo erg (nog), maar niet goed. Op advies van de DA nogmaals een kuur, en weer binnen een dag direct schoon. Die kuur is sinds gisteren klaar en hopelijk is het klaar nu. Zo niet, dan met dit verhaal erbij mestwater en mest opsturen voor onderzoek.

Curcuma is voor veel goed idd Babootje. Ik ga nu even niet iets extra’s testen. Eerst dit even afwachten en duimen voor een goede afloop.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:32

Babootje schreef:
Kurkuma ondersteunt het immuunsysteem en zorgt zo voor een goede weerstand. Is goed voor je spijsvertering en leverfunctie. Draagt bij aan soepele spieren en gewrichten en ondersteunt de werking van het zenuwstelsel. De positieve ontstekingsremmende gezondheidseffecten zijn bij Kurkuma inmiddels ook wetenschappelijk bewezen.

Er zijn ook positieve effecten bij paarden met sarcoiden bij zowel uitwendig als inwendig gebruik van Kurkuma.

Interessant, klinkt goed die Kurkuma! Welke Kurkuma geef je dan: poedervorm, pillen? En welke hoeveelheid geef je aan je honden en je paarden?