Voeradvies oud paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:19

Daar komt bij dat paarden (met hb) vooral een probleem hebben aan het verwerken van een overschot. Veel minder met het verwerken van dat wat ze nodig hebben.
Daarom kunnen ze op goed management ook nog gedijen. Niet omdat ze dan geen S&Z binnen krijgen maar omdat ze een passende hoeveelheid binnen krijgen. En als je paard te mager is (niet alleen arm bespierd) komt er te weinig energie binnen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:29

maria500 schreef:
Is Pavo 18 plus wel geschikt voor paarden die gevoeliger zijn voor hb? Ik zie dat het suiker en zetmeel samen 23%. Speedibeet heeft maar 5%.

Bij mij komt 23% er niet in. Ja, als ik er 100 gram van zou moeten voeren per dag. En dan nog zou ik het opdelen in meerdere porties om pieken te voorkomen én het voeren door een ruwvoervervanger heen (speedibeet, wiesen cobs, wiesen fasern oid) om de opnametijd te rekken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:41

pol013 schreef:
Daar komt bij dat paarden (met hb) vooral een probleem hebben aan het verwerken van een overschot. Veel minder met het verwerken van dat wat ze nodig hebben.
Daarom kunnen ze op goed management ook nog gedijen. Niet omdat ze dan geen S&Z binnen krijgen maar omdat ze een passende hoeveelheid binnen krijgen. En als je paard te mager is (niet alleen arm bespierd) komt er te weinig energie binnen.

Overschot of een slechte functie in de alvleesklier.
Je mag hb of insuline resistentie beschouwen als een soort diabetes.

Als je dan iets voert met meer suiker en zetmeel, zou ik het zo veel mogelijk over de dag verspreiden.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:29

DGL schreef:
maria500 schreef:
Mijn verzorger heeft net 650g bietenpulp gevoerd met maar 1,5 liter water. Ik wilde het opbouwen, maar ze heeft te weinig water gebruikt. Moest 3 liter water zijn. Kan dit kwaad voor 1 keer? Het had wel 45 min staan weken. Het was volgens haar wel uit elkaar gevallen.

Ik doe er altijd 'op gevoel' water bij, het is belangrijk dat het ergste opzwellen geweest is. En dat is echt wel het geval geweest. Zou me niet al te druk maken als ze er zo nog goed bij staat.

Ja precies. Die geadviseerde hoeveelheid water is meer dan genoeg, ze gaan echt niet nét op het randje zitten qua aanbeveling.
Bij seniores priores voeg ik ook water op het oog toe. En die 4 uur weken zijn ook wel eens 3 uur. Niks aan de hand hoor! :+

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 22:53

Oh gelukkig. Schoot wel even in de stress. Stal eigenaresse heeft vandaag ook een oogje in t zeil gehouden en kreeg net een appje dat alles goed ging.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 00:39

Mijn ervaring is dat 1 uur ook zat is als je heel heet water gebruikt.
Ik heb het eens getest, een portie met koud water en een met flink heet water.
Op dezelfde dag, twee emmers naast elkaar.
De emmer heet water was na een uur volledig opgenomen, en heeft daarna niks meer uitgezet.
De emmer met koud water was na 3 uur nog niet naar mijn zin en waterig.
En ik heb in beide emmers geroerd met mijn handen om te voelen of het steviger werd.
Ik kon niet anders concluderen dat het met heel heet water zo klaar is.
En ik heb het gewoon 4 uur laten staan ter controle, maar er veranderde niks meer..
Nu is mijn ene slobberklant simpel.
Hij krijgt als er niks staat pavo slobber mash en wat extra pavo 18+.
Dat kan bij deze pony gewoon prima voor de keren dat dat gebeurt, beestje kan het hebben.
De rest eet nog hooi, dus krijgt dan eenmalig muesli ofzo.
Dat is wel fijn als de planning eens raar loopt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 07:23

Ik heb goede ervaringen met hartog complete care senior, zeker voor een paard wat jog een redelijk gebit heeft. Kreeg ik die van mij weer goed op gewicht mee

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 09:11

Ik kreeg als trip de slobber van vitalbix. Heeft blijkbaar ook een laag suiker gehalte. Hebben jullie hier ervaring mee?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:19

Ik vind de slobber eruit zien als het laatste gruis onderuit een zak luzerne, maar de proefzakjes die ik had vond mijn paard wel lekker. Ik weet alleen niet wat het doet qua aanzetten/op gewicht houden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:10

Ja, mijn stalgenootje heeft die gevoerd om haar paard wat bij te laten trekken. Deed wel wat, ik zou er persoonlijk grotere hoeveelheden van gevoerd hebben voor een iets sneller resultaat. Paard vond het erg lekker in ieder geval.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 17:13

Het pavo voeradvies was in de spam terecht gekomen. Zij geven fibrebeet als advies. Ik heb nog een nieuwe zak pulp staan. Ik wil die toch wel eerst opmaken, mocht de pulp niet aanslaan of niet snel genoeg dan ga ik even de fibrebeet en vitalbix in overweging nemen. Ik kan altijd wel van thuis warm water meenemen, dat is geen probleem.

Fibrebeet was hier ook al geadviseerd en had het ook al in mijn achterhoofd.

Afbeelding

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:08

Ah top, nou was in de lijn der verwachting. Als je ongeduldig bent kun je natuurlijk ook de speedibeet mengen met de fibrebeet. Maar als je nu een schep per dag speedibeet voert ben je er ook eigenlijk wel snel doorheen.
Let wel op: Dit is voor het aanvullen van de calorieën. Als ze voor de rest geen krachtvoer krijgt is het wel goed om nog een vitamine+mineralen brokje bij te geven. Dan weet je zeker dat ze geen tekorten krijgt.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:36

maria500 schreef:
Ik kreeg als trip de slobber van vitalbix. Heeft blijkbaar ook een laag suiker gehalte. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik heb deze slobber gebruikt toen m'n oudje te mager was icm eiwitten, 3amino, fenegriek, gemicroniseerd lijnzaad , vitamine E en magnesiumchelaat.

Het gemicroniseerd lijnzaad was vooral de dikmaker icm de slobber, de fenegriek voor de eetlust en de overige producten voor het spierverval. Binnen een paar maanden was er een wereld van verschil te zien, hij is nu op gewicht en staat te shinen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:43

Mijn oudje krijgt grasbrok van metazoa( timotexx, kan je droog en nat voeren,is smakelijk,laag in suikers,en zet goed aan...

Daarnaast omega olie van agrobs, maar je zou ook gewone lijnzaadolie of gemicroniseerd kunnen geven...vetten zetten ook goed aan

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 11:02

DGL
Jaa ik voer ook Pavo Vital!

Vrijbuiter34
Dankje voor het delen!

Vleddertje1
Ik ga de voedingswaarde even bekijken. Bedankt.

Joe234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:30

Mijn 29 jarige pony krijgt sinds 2 jaar elke dag seniormash van Equifirst. Dit heeft hem enorm opgeknapt. Hij ziet er super uit. Ook heeft hij sinds de seniormash geen last meer van diarree. Hij is ook hb gevoelig.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 14:55

Joe234 bedankt, ga ik ook even opzoeken!

Afgelopen dagen opgebouwd met het eten en vandaag echt 1 kilo pulp gegeven. Was ze wel ruim 30 a 45 min mee bezig om het weg te werken haha.

Er lag nog een laagje in en toen had ze genoeg. Dit wil ik dan bewaren voor morgen, neem morgen ook een emmer mee met een deksel dat ik het goed kan bewaren als er wat overblijft en dan aanvullen met nieuw.

Hoe lang kan ik het nu bewaren zonder deksel, gaat dat nog tot morgenochtend of kan ik het beter weggooien?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:03

Bewaar het en ruik er morgen eens aan. Dat zegt waarschijnlijk al genoeg.
Pulp is geweekt niet mega lang houdbaar bij hogere temperaturen. In de winter gaat dat beter.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 15:11

Maris,
Bedankt! Ga ik morgen even ruiken.

Joe234
De voedingswaarde zien er naar mijn mening ook goed uit. Ook om in overweging te maken.

Wanneer pulp op is wel een goed idee om over te stappen met iets voedingswaarde erin. Ze heeft ook echt een schrale bovenlijn.

Momenteel staat vitalbix, fibrebeet en de seniormash op de lijst als optie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:26

Ik heb de luxe dat mijn senior nog steeds dik wordt van lucht.

Hij krijgt nauwelijks gewoon hooi weg, maar wel gehakseld ruwvoer.
Ik voer hem als basis een aantal kg grasmix van Hartog, soms gemengd het Complete Care senior van Hartog en/of Optiform van Mijten.

Verder staat hij nu in de zomer op 2x per dag een mengsel van 1/2 voerschep grasbrok van Hartog, 1/3 voerschep pulpbrok van lokale coöperatie (suikergehalte ca 8%), half bekertje Pavo Vital.
Dit geweekt met een liter of 5 koud water.
En hij snoeit de meidoorn naast zijn uitloop en heeft een paar uurtjes gras per dag.

In de winter kan 't geweekte voer oplopen tot evt zelfs 3x per dag 1-1,5 voerschep pulp en 1 schep grasbrok en dan ook een aanvulling met zemelen.

Ik voer af en toe ook speedibeet, omdat het sneller weekt dan gewone pulpbrok.
Maar het prijsverschil maakt dat ik liever de waterkoker gebruik bij weinig tijd en toch de gewone pulpbrok, 8 euro voor 20 kg vs 12? euro voor 15 kg is me de extra moeite wel waard.
Ik heb dus standaard wel een zak speedibeet op voorraad, voor 't gemak, maar ik doe echt maanden met die ene zak.

De voorste is mijn 32jarige, ziet er best prima uit voor z'n leeftijd, dacht ik zo.
Afbeelding

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:50

In de zomer zal de pulp niet zo lang goed blijven inderdaad.
Marije_jiplover hij ziet er fantastisch uit!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:08

terugval in bovenlijn is vaak spieren. Dat is vaak op te lossen door goede hoogwaardige eiwitten bij te voeren ( daarvoor gaat pulp dus niet zorgen, lucerne wel ).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:14

Marije_jiplover schreef:
Ik heb de luxe dat mijn senior nog steeds dik wordt van lucht.

Hij krijgt nauwelijks gewoon hooi weg, maar wel gehakseld ruwvoer.
Ik voer hem als basis een aantal kg grasmix van Hartog, soms gemengd het Complete Care senior van Hartog en/of Optiform van Mijten.

Verder staat hij nu in de zomer op 2x per dag een mengsel van 1/2 voerschep grasbrok van Hartog, 1/3 voerschep pulpbrok van lokale coöperatie (suikergehalte ca 8%), half bekertje Pavo Vital.
Dit geweekt met een liter of 5 koud water.
En hij snoeit de meidoorn naast zijn uitloop en heeft een paar uurtjes gras per dag.

In de winter kan 't geweekte voer oplopen tot evt zelfs 3x per dag 1-1,5 voerschep pulp en 1 schep grasbrok en dan ook een aanvulling met zemelen.

Ik voer af en toe ook speedibeet, omdat het sneller weekt dan gewone pulpbrok.
Maar het prijsverschil maakt dat ik liever de waterkoker gebruik bij weinig tijd en toch de gewone pulpbrok, 8 euro voor 20 kg vs 12? euro voor 15 kg is me de extra moeite wel waard.
Ik heb dus standaard wel een zak speedibeet op voorraad, voor 't gemak, maar ik doe echt maanden met die ene zak.

De voorste is mijn 32jarige, ziet er best prima uit voor z'n leeftijd, dacht ik zo.
[ [url=m/lWPBqI.jpg]Afbeelding[/url] ]

:wow: Die ziet er echt fantastisch uit !.
Mijn haflinger is 28 geworden en was ook nog zo mooi op gewicht.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 20:00

Maris schreef:
terugval in bovenlijn is vaak spieren. Dat is vaak op te lossen door goede hoogwaardige eiwitten bij te voeren ( daarvoor gaat pulp dus niet zorgen, lucerne wel ).

Daar zal bijv. de fibrebeet dan wel geschikt voor zijn?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 11:42

Hoe vinden jullie haar erbij staan? Wel schraal toch. Iemand maakte vandaag de opmerking op stal dat ze het echt wel vindt meevallen voor haar leeftijd, maar ik zie toch echt duidelijk de ribben.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding