Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maria500 schreef:Is Pavo 18 plus wel geschikt voor paarden die gevoeliger zijn voor hb? Ik zie dat het suiker en zetmeel samen 23%. Speedibeet heeft maar 5%.
pol013 schreef:Daar komt bij dat paarden (met hb) vooral een probleem hebben aan het verwerken van een overschot. Veel minder met het verwerken van dat wat ze nodig hebben.
Daarom kunnen ze op goed management ook nog gedijen. Niet omdat ze dan geen S&Z binnen krijgen maar omdat ze een passende hoeveelheid binnen krijgen. En als je paard te mager is (niet alleen arm bespierd) komt er te weinig energie binnen.
DGL schreef:maria500 schreef:Mijn verzorger heeft net 650g bietenpulp gevoerd met maar 1,5 liter water. Ik wilde het opbouwen, maar ze heeft te weinig water gebruikt. Moest 3 liter water zijn. Kan dit kwaad voor 1 keer? Het had wel 45 min staan weken. Het was volgens haar wel uit elkaar gevallen.
Ik doe er altijd 'op gevoel' water bij, het is belangrijk dat het ergste opzwellen geweest is. En dat is echt wel het geval geweest. Zou me niet al te druk maken als ze er zo nog goed bij staat.
maria500 schreef:Ik kreeg als trip de slobber van vitalbix. Heeft blijkbaar ook een laag suiker gehalte. Hebben jullie hier ervaring mee?
Marije_jiplover schreef:Ik heb de luxe dat mijn senior nog steeds dik wordt van lucht.
Hij krijgt nauwelijks gewoon hooi weg, maar wel gehakseld ruwvoer.
Ik voer hem als basis een aantal kg grasmix van Hartog, soms gemengd het Complete Care senior van Hartog en/of Optiform van Mijten.
Verder staat hij nu in de zomer op 2x per dag een mengsel van 1/2 voerschep grasbrok van Hartog, 1/3 voerschep pulpbrok van lokale coöperatie (suikergehalte ca 8%), half bekertje Pavo Vital.
Dit geweekt met een liter of 5 koud water.
En hij snoeit de meidoorn naast zijn uitloop en heeft een paar uurtjes gras per dag.
In de winter kan 't geweekte voer oplopen tot evt zelfs 3x per dag 1-1,5 voerschep pulp en 1 schep grasbrok en dan ook een aanvulling met zemelen.
Ik voer af en toe ook speedibeet, omdat het sneller weekt dan gewone pulpbrok.
Maar het prijsverschil maakt dat ik liever de waterkoker gebruik bij weinig tijd en toch de gewone pulpbrok, 8 euro voor 20 kg vs 12? euro voor 15 kg is me de extra moeite wel waard.
Ik heb dus standaard wel een zak speedibeet op voorraad, voor 't gemak, maar ik doe echt maanden met die ene zak.
De voorste is mijn 32jarige, ziet er best prima uit voor z'n leeftijd, dacht ik zo.
[ [url=m/lWPBqI.jpg]Afbeelding[/url] ]