Graasmaskers en veels te groene weiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:16

cinniz123 schreef:
De mijne staan momenteel met de muzzle air van harry’s horse en dan het gaatje kleiner gemaakt en die was prima maar vorig jaar hebben ze hem veranderd en nu ben ik er iets minder te spreken over.
Ik heb er inmiddels al aardig wat geprobeerd pferd im blick ook maar de pest is dat ze zo behendig zijn dat ze nog veel binnen krijgen.

Mag ik vragen hoe je dat gaatje kleiner hebt gemaakt?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:48

MissyNr1 schreef:
cinniz123 schreef:
De mijne staan momenteel met de muzzle air van harry’s horse en dan het gaatje kleiner gemaakt en die was prima maar vorig jaar hebben ze hem veranderd en nu ben ik er iets minder te spreken over.
Ik heb er inmiddels al aardig wat geprobeerd pferd im blick ook maar de pest is dat ze zo behendig zijn dat ze nog veel binnen krijgen.

Mag ik vragen hoe je dat gaatje kleiner hebt gemaakt?

Ik wilde er een foto voor je bijvoegen maar heb er geen meer.
Ik bestel rubber van 3 mm dik.
Dat knip ik op maar en maak het gaatje kleiner als het bestaande gat.
Dan vast lijmen met seconde lijm.
Kan je het een beetje volgen?

Gevonden

Afbeelding

MissyNr1

Re: Graasmaskers en veels te groene weiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:54

Geweldig! Dankjewel

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:00

Waar bestel je van dat stevige rubber?

Ik vind het gat hier prima, maar mijn masker valt bijna uit elkaar van ellende.
Helaas is het een XXL en die word niet meer gemaakt ;(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 06:44

Heb even niet op bokt gekeken. Ook na alle reacties die nu positief zijn blijf ik verbaasd.
Waar half Bokt over je heen valt als je er een ijzer onder laat slaan, maar een korf om de neus wel.
Ben blij dat het voor sommige werkt.
Ben benieuwd als we eens 5 jaar verder zijn.
Ieder zijn ding en nogmaals soms gaat het inderdaad niet anders.
Ik ben blij dat ik een andere oplossing heb gevonden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:42

Super fijn dat je die oplossing hebt kunnen vinden, ideaal als je geen graasmakser nodig hebt toch!

Ik heb het altijd tegen gehouden maar ik ben nu wel blij dat ik overstag ben gegaan voor die 4/5 uurtjes per dag.
Ik vind de voorwaarde wel dat ‘ie goed moet passen en niet mag irriteren of schuren.

Als ik de keus zou hebben om de situatie anders aan te passen zou dat natuurlijk het meest ideale zijn, maar ik vermoed dat dat voor iedereen geldt!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:51

jesito schreef:
Heb even niet op bokt gekeken. Ook na alle reacties die nu positief zijn blijf ik verbaasd.
Waar half Bokt over je heen valt als je er een ijzer onder laat slaan, maar een korf om de neus wel.

Ach je hebt met alles op bokt mensen die voor en mensen die tegen zijn.
Maar goed ook dat we niet allemaal dezelfde kant op staan met onze neuzen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 08:25

Nouvel schreef:
Super fijn dat je die oplossing hebt kunnen vinden, ideaal als je geen graasmakser nodig hebt toch!

Ik heb het altijd tegen gehouden maar ik ben nu wel blij dat ik overstag ben gegaan voor die 4/5 uurtjes per dag.
Ik vind de voorwaarde wel dat ‘ie goed moet passen en niet mag irriteren of schuren.

Als ik de keus zou hebben om de situatie anders aan te passen zou dat natuurlijk het meest ideale zijn, maar ik vermoed dat dat voor iedereen geldt!

Ik snap je volledig. Als niks anders mogelijk is dan moet je wat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 08:27

cinniz123 schreef:
jesito schreef:

Ach je hebt met alles op bokt mensen die voor en mensen die tegen zijn.
Maar goed ook dat we niet allemaal dezelfde kant op staan met onze neuzen.

Nou, ik was ook puur eens nieuwsgierig. Ben hier niet meer zo heel actief en wilde wel eens andere meningen horen.
Het heeft mijn mening nog niet doen omturnen, ik blijf ze afschuwelijk vinden. Maar snap wel dat er voor sommige geen andere weg is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:29

Ik denk dat je over 5 jaar korven juist meer ziet.
Want er zijn steeds meer mensen die eindelijk begrijpen dat een paard buiten heel belangrijk is, ipv 23 uur op stal en een uurtje in een paddock.
En ja dan ontkom je er helaas weer niet altijd aan om een korf om te doen.

Afschuwelijk is hoefbevangen staan, dat heb ik nu 1 keer meegemaakt en hoop nooit meer.
Met dat masker is hij wel mooi op gewicht en kan lekker de hele dag grazen, ipv wat suf voor zich uitstaren van verveling in een zandbak.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:48

jesito schreef:

Ik doe aan strookbegrazing en onze paarden lopen 24/7 buiten in de zomer met strookbegrazing, arm grof hooi bij en een (halve) track. Ze staan mooi op gewicht, behalve mijn koudbloed die langzaamaan wat dikker wordt. Hij wordt 5 a 6x per week intensief gereden of gelongeerd. Opties zijn om hem de helft van de tijd op dieet in een stukje bij 2 shetten te zetten of bij zijn vrienden te laten met een korf om. De rest moet niet afvallen en het hooi is al grof en arm. Dus stro etc. Is geen optie. Andere aanpassingen zijn mogelijk, maar ik zie gewoon niet hoe. Ik heb dus de korf besteld (ook een thinline omdat ik hier veel goeds van hoor). Als jij een andere oplossing ziet behalve hem een halve dag zonder eten te zetten, dan hoor ik het graag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:57

Met paarden aan huis kun je het altijd zo ideaal mogenlijk maken uiteraard. De meeste paarden staan echter in pension en dan heb je nou eenmaal te maken met een gemiddelde voedselbeschikbaarheid die goed werkt voor het gemiddelde ietwat goed gevulde paard (een bruine warmbloed met 2 witte voeten van zo‘n 165cm hoog). Zit je daar met je tonnetje tussen dan zul je vaak moeten kiezen tussen een eenzaam paard of een graasmasker.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:01

Zelfs aan huis lukt dat niet.
Want mijn ene paard heeft geen stop en de andere wel.
Dan zou ik ze beide apart moeten zetten.

En ik heb ergens gelezen als je de paarden zonder masker op even in de wei zet ze weten dat het voor even is en dan erg gaan schrokken en zo in een uur tijd al de helft van hun dagopname opvreten.
Met masker weten ze dat ze de hele dag gras hebben, dus schrokken al minder, plus ze kunnen kleinere hapjes nemen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:01

@ sizzle: ik heb die keuze voor mijn paard, en slaag er toch niet in om de ideale omstandigheden te vinden om zowel hem als de rest van de kudde op gewicht te houden. Zie mijn bericht hierboven. Apart zetten is ook altijd zo sneu, dan liever een masker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:08

Zodra je met paarden zit met verschillende voedselbehoeftes dan zit je thuis uiteraard ook met een probleem :j
Het lastige is dat een minder gevuld paard apart zetten om bij te eten niet werkt, dat zijn vaak juist de dieren die de hele dag traag en kieskeurig staan te eten. Dan moet je dus wel aanpassen aan de minder goede eter of ze uit elkaar houden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:09

Mijn ruin kan niet alleen staan,dikke paniek.Daarom heeft zijn vriend een masker zodat ze samen kunnen staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:44

Ik vind wel dat de kwaliteit en pasvorm sterk verbeterd is met een aantal jaar terug.
Je bent niet meer verplicht om er zo’n keiharde schurende bak onder te hangen, er zijn veel meer mogelijkheden om een fijne soepele passende te vinden.
Dat maakte voor mij de drempel iets minder hoog.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:24

_Penotti schreef:

Bij een botenbenodigdheden winkel: om pakking van te maken van je brandstoftank.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:00

Hoezo over 5 jaar? Graasmaskers zijn er al langer en worden vaak ook al jaren gebruikt. Die van ons zijn echt ouder.

Ja, ook wij kiezen anders, maar niet vanwege het wel of niet dragen van een graasmasker.

Gras is bij ons gewoon geen belangrijk onderdeel van het dieet en slechts voor een snack en het mentale dat ze er even op hebben gemogen.

Je ziet steeds meer 24/7 buiten plekken waar paarden op zand staan en hooi aangeboden krijgen en wei gespaard wordt en slechts kort aangeboden wordt. Door de combinatie van korter gras eten, met paardenmengeling gezaaid, niet zwaar bemest, op de uren dat het minder fructaan rijk is, pas erop als het uitgegroeit is etc kan je de ergste problemen voorkomen.
Maar ook omdat de paarden naast dat gras meer bewegen en goed hooi en stro eten voor het vezelrijke dieet.En juist dat bewegen is de oplossing naast gras.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:02

Caritas schreef:
_Penotti schreef:

Bij een botenbenodigdheden winkel: om pakking van te maken van je brandstoftank.

Bedankt, daar zou ik nooit aan gedacht hebben :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:03

superpony schreef:
Hoezo over 5 jaar? Graasmaskers zijn er al langer en worden vaak ook al jaren gebruikt. Die van ons zijn echt ouder.

Ja, ook wij kiezen anders, maar niet vanwege het wel of niet dragen van een graasmasker.

Gras is bij ons gewoon geen belangrijk onderdeel van het dieet en slechts voor een snack en het mentale dat ze er even op hebben gemogen.

Je ziet steeds meer 24/7 buiten plekken waar paarden op zand staan en hooi aangeboden krijgen en wei gespaard wordt en slechts kort aangeboden wordt. Door de combinatie van korter gras eten, met paardenmengeling gezaaid, niet zwaar bemest, op de uren dat het minder fructaan rijk is, pas erop als het uitgegroeit is etc kan je de ergste problemen voorkomen.
Maar ook omdat de paarden naast dat gras meer bewegen en goed hooi en stro eten voor het vezelrijke dieet.En juist dat bewegen is de oplossing naast gras.

Ik begrijp jullie oplossing zeker en vind het zeer fijn dat jullie het zo voor elkaar hebben. Maar persoonlijk kies ik liever voor een graasmasker voor enkelen en dan iedereen happy op gras (wel beperkt, hier is het strook) dan iedereen te doemen tot alleen water en hooi voor de hele zomer. Ik weet het niet, misschien psychologisch. Maar ik heb het gevoel dat ze hen in de winter altijd meer vervelen dan in de zomer waar er gras is. Ook al geven wij dan onbeperkt hooi, staan ze samen en hebben ze een mooie loop. Dus alhoewel je omschrijving best wel mooi kan zijn, lijkt het me niet per se 'de beste oplossing' en zie ik het masker in vele gevallen als voordeliger voor het paard.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:11

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:18

beatje schreef:
Heeft er iemand deze ? https://www.paardeerlijk.nl/a-52797530/ ... escription Mijn hysterisch anti graasmasker paard zou dat misschien wel wat vinden,ik vind hem alleen te idioot duur om het te proberen.Of eenweet iemand een goedkopere versie er van?

Ja ik, ik vind hem heel fijn. Bij ons op stal zijn er 4 met dit masker en allen zijn er erg tevreden over.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:53

en is hij wat hufterproef?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:10

Afbeelding
Ik heb een merrie, die zijn vaak wat minder hufterig onderling. Maar 1 van de ruinen heeft er vorig jaar 1 omgehad, alleen het blauwe omhulsel was ze telkens kwijt. Maar we hebben ze eigenlijk standaard zonder die blauwe dingen, ik heb bij de mijne een bontje aan de onderkant en een zonwerend ding aan de bovenkant als de zon schijnt.
Er zaten bij de mijne, maar die heb ik vorig jaar al gekocht, extra zilveren studjes. Bij veel kracht springen die los zodat ze nooit vast kunnen zitten. Die kun je dan dus makkelijk zelf vervangen.

Alle paarden bij ons gingen er gewoon gelijk mee grazen, geen boos gedoe, ook niet heel veel moeite om af te werken. Ze liggen er wel eens af, maar dat is met een halster ook wel eens. Ik vind hem heel fijn vooral omdat hij zo open is.