Pavo InShape

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:52

Yvank_ schreef:
Hoezo teveel? Er zit 1,1 mg per kilo in je voert neem ik aan geen kilo? Het advies is 150 gram per 100 kg heb je een paard van 500 voer je dus 750 gram. Dan geef je niet teveel hoor.

Het gaat om de verhouding met vitamine E. Als ik daar aan de dagelijkse behoefte wil voldoen moet ik meer geven en geef je dus teveel Selenium.
Met andere woorden zit er eigenlijk te weinig vitamine E in bij de aanbevolen hoeveelheid.

Mizora

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:04

De maximaal 1mg selenium is per 100kg paard, niet totaal. Het is minimaal 0.3mg Se/100kg paard en minimaal 100iu vit E/100kg paard en bij voorkeur 300iu vit e/100kg paard, maar dat haalt vrijwel geen enkel krachtvoer. Dus per mg Se moet er minimaal 333 iu vit. E in zitten en bij voorkeur 1000iu vit. E. Dit voer zit met 1.1mg se/kg en 672iu vit e/kg er tussenin op 190ui vit e/mg se.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:07

Mizora schreef:
De maximaal 1mg selenium is per 100kg paard, niet totaal. Het is minimaal 0.3mg Se/100kg paard en minimaal 100iu vit E/100kg paard en bij voorkeur 300iu vit e/100kg paard, maar dat haalt vrijwel geen enkel krachtvoer. Dus per mg Se moet er minimaal 333 iu vit. E in zitten en bij voorkeur 1000iu vit. E. Dit voer zit met 1.1mg se/kg en 672iu vit e/kg er tussenin op 190ui vit e/mg se.

Met alles wat ik gevonden heb kom ik voor die van mij (500 kg) toch echt op 1 mg in totaal.

http://www.voervergelijk.nl/begrippen/111/selenium

http://www.jepaardgezondenfit.nl/blog/selenium

En een onderzoek naar behoeftes van paarden:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://edepot.wur.nl/336210&ved=2ahUKEwj35KTW4szpAhWNLewKHViNAp4QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw3ohiuwlFcKKYF2v6Jgie_C

En zo kan ik nog wel meer sites vinden die 0.002 mg per kg lichaamsgewicht aanbevelen. Voor sportpaarden kan dit opgehoogd worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:22

De 0.2mg/100kg paard is vanuit het NRC, de 0.3mg/100kg paard is vanuit de cvb. En uit ook onderzoek is gebleken dat met 0.5mg se/100kg paard de afweer van het paard nog verbetert.

Maar ook als je die 0.2mg/100kg paard aanhoudt, is dat dus het minimum en niet het maximum. Officieel is het maximum zelfs 4-5mg/100kg paard, maar zelf ga ik niet boven de 1mg/100kg paard. Bij het NRC praten ze over per kg droge stof, en daarbij gaan ze bij rust tot licht werk uit van 2% van het lichaamsgewicht (dus de waardes x2/100kg paard. Dus 0.1mg se/kg ds totaal rantsoen = 0.2mg Se/100kg paard) en bij medium en zwaar werk gaan ze uit van 2.5% (dus 0.1mg Se/kg ds totaal rantsoen is 0.25mg se/100kg paard). Ze geven als bovengrens daarom 2mg Se/kg ds totaal rantsoen aan. Wat neerkomt op 4-5mg Se/100kg paard en dus voor een paard van 500kg 20-25mg Se als toxische bovengrens.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:33

maitestar23 schreef:
Tja ik vrees dat wij inmiddels toch minder tevreden zijn...
Naar aanleiding van wat klachten even verder onderzoek gedaan, want ze lijkt wat tekort te hebben aan vitamine E. Na wat rekenen blijken dus de verhoudingen van dit voer wat scheef te liggen...

Want nu blijkt dus o.a dat ik 1200 - 1500 gram van dit voer moet geven om aan voldoende vitamine E te komen.
Maar daarbij komt dan een teveel aan Selenium namelijk 1.32 - 1.64 mg per dag waar het maximum 1 mg per dag is. Als je paard daarbij ook nog eens op gras staat, zoals die van mij, dan krijgt die dus teveel selenium binnen.

Dus tja, ze deed het er in het begin echt goed op, maar helaas op de langere duur toch niet. Ik ga maar op zoek naar een alternatief...

Maximum van 1 mg?? Is het een mini paardje van 80kg dan? Ik hou voor een normaal paard max 5 mg aan, ik voer de meeste paarden zo'n 2 mg Se.

Helaas is vitamine e, maar ook koper in zo ongeveer elk voer nog wel een aandachtspunt.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:55

Interessant! Wij zijn (eindelijk) nagenoeg helemaal over, merk nog geen verschil, dat is ook de bedoeling dat dat zo blijft!

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:25

LiselotZorro schreef:
maitestar23 schreef:
Tja ik vrees dat wij inmiddels toch minder tevreden zijn...
Naar aanleiding van wat klachten even verder onderzoek gedaan, want ze lijkt wat tekort te hebben aan vitamine E. Na wat rekenen blijken dus de verhoudingen van dit voer wat scheef te liggen...

Want nu blijkt dus o.a dat ik 1200 - 1500 gram van dit voer moet geven om aan voldoende vitamine E te komen.
Maar daarbij komt dan een teveel aan Selenium namelijk 1.32 - 1.64 mg per dag waar het maximum 1 mg per dag is. Als je paard daarbij ook nog eens op gras staat, zoals die van mij, dan krijgt die dus teveel selenium binnen.

Dus tja, ze deed het er in het begin echt goed op, maar helaas op de langere duur toch niet. Ik ga maar op zoek naar een alternatief...

Maximum van 1 mg?? Is het een mini paardje van 80kg dan? Ik hou voor een normaal paard max 5 mg aan, ik voer de meeste paarden zo'n 2 mg Se.

Helaas is vitamine e, maar ook koper in zo ongeveer elk voer nog wel een aandachtspunt.

Zelfs in het artikel op de hoofdpagina wordt 2 mg aangegeven als maximum.
Ik verzin het allemaal niet zelf...

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:27

Maar vitamines E zit toch ook ruim in gras, zeker in deze tijd van het jaar?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:30

Faya__ schreef:
Maar vitamines E zit toch ook ruim in gras, zeker in deze tijd van het jaar?

Ja klopt, maar die van mij staat op dit moment maar halve dagen op het gras en dan ook nog eens met graasmasker.

En vanuit dit programma adviseren ze geen weidegang dus dan loopt het helemaal scheef.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:32

Ik was me niet bewust van veel selenium in de NL bodem. Ik dacht dat het vrij seleniumarm was hier. Maar als je paard op gras staat dan hoef je toch helemaal geen vit E bij te voeren? Dat krijgt mijn paard alleen extra omdat ze niet op gras staat. Juist een paard op gras zou ik vit E niet belangrijk vinden.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:43

Sas_Mon schreef:
Ik was me niet bewust van veel selenium in de NL bodem. Ik dacht dat het vrij seleniumarm was hier. Maar als je paard op gras staat dan hoef je toch helemaal geen vit E bij te voeren? Dat krijgt mijn paard alleen extra omdat ze niet op gras staat. Juist een paard op gras zou ik vit E niet belangrijk vinden.

Maar het gekke is dus vind ik dat het programma geen weidegang aanbeveelt en dan te weinig vitamine E in het voer stopt. En ook nog eens met een bewegingsprogramma komt waardoor je dus eigenlijk de vitamine E hard nodig hebt in je voer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:03

maitestar23 schreef:
LiselotZorro schreef:

Zelfs in het artikel op de hoofdpagina wordt 2 mg aangegeven als maximum.
Ik verzin het allemaal niet zelf...

Je bedoelt bij voervergelijk? Daar staat 2mg per kilogram droge stof. Je verzint het niet zelf, maar je lijkt nog wat moeite met het jargon te hebben.

Er zijn 2 gratis wetenschappelijke boeken te verkrijgen online:
CVB voedingstabellenboek, dit is voor de meeste mensen het best te begrijpen: http://www.cvbdiervoeding.nl/bestand/10 ... f.pdf.ashx
en NRC Nutrient Requirements of Horses, 6th edition (gratis online te lezen, 100$ als paperback): https://www.nap.edu/read/11653/chapter/1 - dit is een zeer pittig boek.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:45

Citaat:
Je bedoelt bij voervergelijk? Daar staat 2mg per kilogram droge stof. Je verzint het niet zelf, maar je lijkt nog wat moeite met het jargon te hebben.

Er zijn 2 gratis wetenschappelijke boeken te verkrijgen online:
CVB voedingstabellenboek, dit is voor de meeste mensen het best te begrijpen: http://www.cvbdiervoeding.nl/bestand/10 ... f.pdf.ashx
en NRC Nutrient Requirements of Horses, 6th edition (gratis online te lezen, 100$ als paperback): https://www.nap.edu/read/11653/chapter/1 - dit is een zeer pittig boek.

Nou ja gelukkig ben ik dan niet de enige gezien alle artikelen *\o/*
Maar ik zal er eens induiken.

Wat vind je van het vitamine E gedeelte dan?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:47

Zijn er inmiddels al meer mensen die dit voer langer voeren, ook zonder primair doel afvallen?

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:48

Ik voer het en heb niet het doel dat mijn pony moet afvallen. Ik voer het nog te kort om er echt iets over te zeggen (nu zo’n twee weken). Ik zal over een poosje nog eens een update geven hoe het bevalt. Het valt in ieder geval wel in de smaak en wordt goed gegeten.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 20:34

Ik ga Pavo eens mailen of ik een proefzakje kan krijgen, blijf toch wel nieuwsgierig naar dit voer!

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:00

Iemand al meer ervaringen op lange termijn?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:06

Hoe bevalt dit voer?
Eten ze het graag?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:19

Eddie eet het heel graag. Voer 3/4 (driekwart) schep en dat gaat prima.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:39

Ik zou er ook graag een ervaring over vertellen, maar kan er helaas niet aankomen. Ik heb het nu al bij meerdere voerboeren besteld, en tot nog toe nog niks in huis. En voor iedere zak bij Pavo 7 euro verzendkosten betalen, vind ik te gek. Helaas, ik had het heel erg graag geprobeerd met mijn snel te dikke merrie.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:13

sanie22 schreef:
Ik zou er ook graag een ervaring over vertellen, maar kan er helaas niet aankomen. Ik heb het nu al bij meerdere voerboeren besteld, en tot nog toe nog niks in huis. En voor iedere zak bij Pavo 7 euro verzendkosten betalen, vind ik te gek. Helaas, ik had het heel erg graag geprobeerd met mijn snel te dikke merrie.

En via de pavo shop en het dan afhalen bij een pavo plus punt?

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:17

Ik ben toch wel erg nieuwsgierig geworden naar dit voer.
Ik vond een facebook groep van Pavo over de Pavo Inshape die erg interessant en hulpzaam is!

Ik ga even rondmailen welke verkooppunten van Pavo de Inshape hebben liggen.
Hoor van meer dat het niet overal klaar ligt, zit idd ook niet te wachten op iedere keer verzendkosten...

Misschien dat sommige Welkoops het kunnen bestellen? Zal dan wel langer duren ben ik bang.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:48

Zit er geen eppeljeck bij je in de buurt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:43

sanie22 schreef:

Ik heb bij Pavo besteld en bij ophaal ;punt gehaald. Hier was dat de Jumper, maar die reageerde een beetje bot dat we hem kwamen halen. Ondanks dat we nog meer van ze bij de kassa hadden.

Ik vind het teveel gedoe om steeds te bestellen.

En na analyseren kan ik net zo goed de Vital geven met bijv een eiwt bron zoals lucerne en of whey poeder of coolstanca copra.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:54

Bij Welkoop kun je online bestellen en ligt het er met max 10 dagen. Of bij Pavo en pavo plus punt en dat is gratis.