Voeding voor pony zonder hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:33

Poekkie schreef:
lovecappie schreef:
Ik zou seniores priores van Subli aanraden. Laag in suiker en zetmeel en paard komt er duidelijk van aan.

Hier heb ik ook al van gehoord! Helaas heeft mijn fouragehandelaar dit niet (belgie), we hebben nu een slobber van equifyt. Ik denk dat dat ongeveer vergelijkbaar is? Maar dan nog is de hoeveelheid lastig?

De al in soup van de aveve moet je dan hebben die lusten ze ook liever als de seniores priores.

Je hebt ook van Pavo lucerne brokken die je kan weken en er bij geven hebben ze gewoon hun ruwvoer binnen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 10:33

Tionsdcia schreef:
Citaat:
6 kg... ok dat is idd wel een heel ander getal! Mag ik vragen wat het prijskaartje hier ongeveer aan is?

Alle zakken zijn 10 a 12 euro voor 20 kg. Dus 11 euro per 20 kg ongeveer.
6kg per dag, 30 dagen is 180 kg per maand. Dus zeg 100 euro per maand.

Ok.. dus voor een pony ga ik uit van 75% hiervan, dus een 75 euro? We zullen de eigenaar nogmaals contacteren en proberen om zo veel mogelijk voor de pony te betekenen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:36

Maar wat verwacht je dan TS? Dat bokt met een soort magisch voer over de balk komt dat goed is voor seniore paarden, makkelijk weg te kauwen en ook nog gratis is? Voer, anders dan hooi, kost sowieso geld. Als jullie je als stal verantwoordelijk voelen voor het welzijn van het dier als de eigenaar hierin tekort schiet, moet de stal misschien met z'n allen geld bij elkaar leggen om het beestje nog een redelijke oude dag te geven. Misschien willen alle stalgenoten wel 2 euro betalen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 10:41

_Nelleke_ schreef:
Maar wat verwacht je dan TS? Dat bokt met een soort magisch voer over de balk komt dat goed is voor seniore paarden, makkelijk weg te kauwen en ook nog gratis is? Voer, anders dan hooi, kost sowieso geld. Als jullie je als stal verantwoordelijk voelen voor het welzijn van het dier als de eigenaar hierin tekort schiet, moet de stal misschien met z'n allen geld bij elkaar leggen om het beestje nog een redelijke oude dag te geven. Misschien willen alle stalgenoten wel 2 euro betalen?

Ik had gehoopt dat er een soort voer a 50 a 60 euro per maand zou bestaan. En heb dit topic ook vooral geopend om ons vermoeden dat 2.5 kg voer + wortels/brood per dag te weinig is te bevestigen of juist te ontkrachten. Echter zie ik nu ook dat elke redelijke oplossing extra financiele inspanningen zal kosten waarvoor dus overleg met de eigenaar opnieuw noodzakelijk is.

Wat daaruit zal komen weet ik nog niet. Zelf hoop ik eigelijk op inslapen of anders toch medicatie en extra voer. Ik dank alvast iedereen voor de input.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:44

Als het paardje geen hooi meer kan eten, is het dan niet eerlijker om de hooikosten eraf te halen zodat dat geld besteed kan worden aan bijvoorbeeld seniores?
Ik verzorg ook een oudje met een slecht gebit. Op een gegeven moment is het gebit gewoon op, groeit niet meer en kan dus niks meer aan gedaan worden. De kiezen zijn gewoon versleten en op. Hij krijgt dus ook volop seniores, al eet ie her en der nog wel wat hooi en kan hij gras ook nog wel wegkrijgen.
Sterkte met de situatie, lief dat je je voor dit paardje inzet!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:44

Kan je niet advies inwinnen bij de eigen DA en evt die erbij halen en een gesprek voeren met de eigenaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 10:48

Humpiedumpie schreef:
Als het paardje geen hooi meer kan eten, is het dan niet eerlijker om de hooikosten eraf te halen zodat dat geld besteed kan worden aan bijvoorbeeld seniores?
Ik verzorg ook een oudje met een slecht gebit. Op een gegeven moment is het gebit gewoon op, groeit niet meer en kan dus niks meer aan gedaan worden. De kiezen zijn gewoon versleten en op. Hij krijgt dus ook volop seniores, al eet ie her en der nog wel wat hooi en kan hij gras ook nog wel wegkrijgen.
Sterkte met de situatie, lief dat je je voor dit paardje inzet!

Dat is een goed idd en idd al gedaan. Maar met hooikosten omgezet kom je er nog niet voldoende en zal in de zomer ook een probleem zijn als ze de zomerweides op gaan.

capopjekop

Re: Voeding voor pony zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:01

Maar waarom geen melding doen dan? Dat is me nog steeds niet duidelijk aan de hand van je reacties. Want blijkbaar hebben jullie wel je best gedaan om door te dringen bij de eigenaar maar werkt dat niet voldoende

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:04

Misschien is Pavo fibre nuggets iets?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:08

Bietenpulp,is goedkoper dan de Subli SP, maar zit verder weinig in. Dit zou je op kunnen vangen met een vitamine/mineralen brok.
Grasbrok, lucernebrok, lijnzaadbrok kan je allemaal prima weken tot een slobber

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:11

Poekkie schreef:
Ik had gehoopt dat er een soort voer a 50 a 60 euro per maand zou bestaan.

Ik denk dat je er net overheen gaat, maar als hooivervanger zweer ik bij Wiesencobs. Agrobs en Marstall verkopen beide. En ik weet niet waar je in Belgie zit, maar als je aan de Duitsland kant zit, ga de grens over en kijk daar. Er zijn daar meerdere die zelf Wiesencobs produceren. Die zijn vaak ook nog iets goedkoper dan die van Agrobs en Marstall.

Heb zelf ook 1 staan die 0 hooi en 0 gras wegkrijgt. In mijn geval een Shet van 34, en ook hij kauwt hooi en gras en maakt er mooie proppen van. Hij leeft dus volledig op Wiesencobs en krijgt per dag 1 kilo daarvan. Verdeeld over smorgens en savonds. De rest van de dag heeft hij wel toegang tot hooi, maar ik zeg altijd dat is alleen maar bezigheidstherapie. Als krachtvoer erdoor geef ik Happy Summer Mix van Horsefood. Is heel fijn kwa structuur en ook deze is heel laag in suikers en zetmeel.
Met 1 kilo Wiesencobs en 1 kilo HSM heb ik de shet in super conditie. Wat ik met Senior Priores niet voor elkaar kreeg.

De Marstal Wiesencobs kosten 25 kg ongeveer 20 euro. Je zou als je 2 kg pd voert 2,5 zak nodig zijn in de maand. Bij 3 kg pd ga je naar bijna 4 zakken.
Agrobs is duurder, daar kost een zak van 20 kg een 18 euro. Daar ben je met 2 kg pd al net iets meer dan 3 zakken nodig.
De eigen merken die in Dld. gemaakt worden zijn iets goedkoper.
Die prijzen zijn dus berekend op alleen maar hooivervanger, je krachtvoer komt er nog overheen.

Iemand opperde de nieuwe Horsefood MultiBeet Senior-Mix. Die zou ik niet aanbevelen. Ik heb die bekeken, maar dat is voor het overgrote deel brok, iets wat een paard met een slecht gebit helemaal niet kan eten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:12

De tanden zitten los dus voer kruipt in de pockets met fikse ontstekingen tot gevolg . Laat dan de tandarts komen om alle losse tanden te verwijderen . Dit geeft gewoon zo veel pijn dat het logisch is dat het dier niet het hooi door kan kauwen . En de opmerking van de eigenaar dat ze een natuurlijke dood wil terwijl het dier er zo aan toe is vind ik wel mishandeling .

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:27

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:38

Op mijn vorige stal stond een pony die zo'n slecht gebit had dat ze alles getrokken hebben als laatste redmiddel. Pony knapte zienderogen op en kreeg gras prima weg, hooi ging ook best goed mits het voordroog was en fijn van structuur. Maar ja, tanden trekken kost ook geld.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:38

Sjah, oude pony’s die geen hooi meer eten zijn duur.. Hier een 30-jarige die het super doet op hooicobs van Stephans Muhle, gaat een zak van 25 kg per week doorheen ongeveer en een zak kost 24 euro. Daarnaast na zoektocht hooibaaltjes gevonden die ze nog enigszins kan eten en ben aan hooi 60 euro per maand kwijt ong (shet eet ook mee). Dan nog olietje hier, pillen voor de artrose daar, vitaminebrok, muesli..

Heel eerlijk, als je het niet kan of wil betalen vind ik in laten slapen de meest eerlijke optie. Paard krijgt er niks van mee. Op mijn oude stal hadden we een soortgelijk verhaal (maar nog wel schrijnender..), paard kreeg veel te weinig eten, tandarts kwam nooit, stond soms hele dagen op stal, ‘s winters buiten zonder warme deken, echt graatmager :( beestje is uiteindelijk in elkaar gezakt en rustig overleden, maar had echt 3 jaar eerder een spuitje mogen hebben wat mij betreft. Voor je beesten zorgen kan ook zijn dat je ze laat inslapen..

Edit; mijn oudje deed het echt minder goed op Speedibeet en Seniores priores, vergeleken de hooicobs waar ze nu op staat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 11:52

Iedereen bedankt voor de suggesties! Dit gaan we allemaal eens bekijken en zien wat er nog mogelijk is!

Tandontstekingen zijn tot nu toe niet het geval. Volledig gebit verwijderen hoor ik nu voor het eerst, was nooit geopperd. Of hij pijn heeft met kauwen weet ik niet, aangezien hij de wortels toch met groot gemak door lijkt te bijten. Maarja proppen maak je natuurlijk ook niet voor de leuk.

Dierenbescherming kan niets met een pony die mager is maar verder wel goed verzorgd wordt en nog steeds hooi en voer krijgt. Dan zou de pony nog magerder moeten zijn maar daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.

Wie het over inslapen heeft: zowel ik als staleigenaar delen die mening (ook al zouden wij wel naar de cushing medicatie kant gaan en dan kijken wat er nog mogelijk is). Maar helaas kunnen wij daar ook niet toe dwingen. En 'je moet nu verkassen' is gemakkelijk maar is evenmin eerlijk voor het dier.

Pony lijkt nu ook niet meer verder te vermageren de laatste maanden en heeft een deken, maar mager is natuurlijk mager. Verder zal er vast opnieuw overleg met de eigenaar plaatsvinden en hopen we toch enigszins op een vorm van meewerken/denken. Eigenaar vindt het tot nu toe niet echt een probleem.

DA is ook een goede suggestie. Die kwam vorig jaar voor de griepspuit en hadden we toen ook al cushing geopperd, maar eigenaar heeft hier verder niet op door willen gaan met een bloedtest. Is dus niet getest. Verder het bericht 'dat er nog magerdere ponies bestonden'. (Ben er zelf niet bij geweest, dit was wat de eigenaar zei)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:14

Poekkie schreef:
Dat is een goed idd en idd al gedaan. Maar met hooikosten omgezet kom je er nog niet voldoende en zal in de zomer ook een probleem zijn als ze de zomerweides op gaan.

In de zomer zou je / ze dan ook de seniores door moeten blijven voeren..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:31

Als je budget technisch wilt voeren moet je wegblijven bij de voeren van de bekende paardenmerken.

Zoek naar bietenpulp en grasbrok in de huismerken van je leverancier of bel eens aan bij een boer.

Dit mixen tot de aanbevolen hoeveelheid en dan kijken hoe het gaat.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:43

Zupa van Equifyt is een topproduct voor oudere en magere pony's. Ook weken in een emmer. En is ruwvoer en verkrijbaar bij je handelaar.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:02

Ik zou de Zupa van Equifyt nemen. En om dan iets te besparzn, gezien het best duur voer is, aanlengen met extra gewone bietenpulp en luzernebrokjes en dat dan allemaal weken.
Zupa is ongeveer 16 euro voor 20kg dacht ik. Een zak bietenpulp a 7 euro per 20kg en idem voor luzernebrokjes. Als je van de zupa en de bietenpulp elks 1 schep per dag geeft, kom je al op 2 volle emmers voer. Daar dan nog 1 schep luzerne over verdelen. Dan zou je 20 dagen verder kunnen met 30 euro. Maar liever krijgt hij waarschijnlijk nog net wat meer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:03

Ik heb altijd SP van Subli gevoerd, echter dit jaar deed een van onze paarden het er niet zo goed op als anders, heb de overstap gemaakt naar een ander voer, ze eten het beide erg graag, ziet er goed uit, ruikt goed. Wie weet is het wat voor die van jou: https://www.avodiervoeders.nl/product/a ... l-slobber/

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:10

En om nog meer voer te maken, zou je er wat tarwezemelen onder kunnen doen. Kost ook niet teveel voor 1 zak en daar doe je best lang mee als je een schep per dag erbij voert.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:25

Een meid dat ik ken, had een paard met de kaak uit de kom. Dit is toen recht gezet, maar waarschijnlijk zat er ergens een scheur waardoor de tanden alsnog niet meer mooi op elkaar kwamen. Paard had dus moeite met malen van met name stekelig hooi.

Zij had toen de Wiesencobs. Dit is een hooivervanger en moet je mengen met water.
Paard deed het hier echt super op (en werd zelfs dikker dan toen zijn tanden vroeger nog goed waren en gewoon hooi kreeg).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 13:44

De zupa van equitfyt wordt momenteel gegeven en maakt ongeveer 2/3 van de totale voeding uit. De rest is krachtvoer van equifyt. Hij eet dit erg graag. Mengen behoort zeker tot de mogelijkheden en zullen we bekijken. Erg bedankt voor de suggesties hiervoor!

In de zomer wordt er nog bijgegeven naast 24/7 onbeperkt gras (was vorige zomer ook maar desondanks weinig succes), alleen zal dan het hooibudget er terug af gaan en zal de hoeveelheid dus minder worden. Maar van gras kan hij wel nog iets binnenkrijgen, dus misschien...

Ik heb alle suggesties genoteerd en zal deze voorleggen. Hopelijk binnenkort positief nieuws, alhoewel het bereiken van de eigenaar voor een gesprek uit ervaring wel even zal kunnen duren.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:46

Het goedkoopst is grasbrok als vervanger. Of je dan onder de 50 of 60 euro blijft betwijfel ik. Hooivervangers zijn nu eenmaal erg duur. Als de eigenaar dit niet kan of wil betalen dan zal er toch een andere oplossing moeten komen voor de pony. Wachten tot de pony helemaal een wrak en gratenpakhuis is lijkt mij ook niet paardwaardig. Een melding doen als het echt uit de hand loopt kan altijd maar ik zou toch het gesprek aangaan met de eigenaar en kijken hoe die de toekomst van dit beestje ziet op deze manier.