Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:32

marion82 schreef:
Heel erg bedankt allemaal voor jullie meningen en ideeën.
Ik denk dat ze het net niet zou weghalen, maar mogelijk wel commentaar zal hebben over de hoeveelheid. Ik probeer haar al te bereiken, maar dat lukt nog niet. Op stal zie ik haar ook niet vaak helaas.
Heel eerlijk, zou ik weer verhuizen graag voorkomen. Hij is in 3 weken tijd al 2x verhuisd, dat geeft ook weer meer stress en hij lijkt zich hier wel goed te voelen. Als ze het net niet accepteert, zal ik wel moeten. De kans bestaat ook dat ze mij laat vertrekken, omdat ik niet naar haar voer wil overstappen. Ze gaf aan dat ze al eens iemand weggestuurd heeft omdat ze het graag anders wilde en ze daar zelf niet in mee ging.

Ik heb mezelf nooit gezien als iemand die moeilijk doet, maar in deze situatie lijk ik er toch echt 1.

Is het bewustzijn van welzijn van je paard moeilijk doen?
Of een progressieve ontwikkeling van het welzijn die niet in het straatje past van een penning zestien?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:39

Het lijkt wel de stal waar ik ook ooit stond, alleen hooi was 1 plukje per dag. Iedereen kregen 1 schep voer.ik had een slowfeedernet maar dat was te veel moeite om te vullen. Ik wilde op vlas maar daar werd ook erg moeilijk over gedaan, terwijl ik dat zelf haalde en ik meste zelf uit.

Ts ga op zoek naar iets anders jullie verdienen beter.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:40

Sorry maar ik vind het wel erg respectloos om die vrouw te omschrijven als penning zestien.....ja tuurlijk zijn dit soort mensen zwaar irritant, want in discussie gaan heeft 0,0 zin.
En ja dr manier is behoorlijk achterhaalt, maar vind je het gek als je in een methode van 40 a 50 jaar terug bent blijven hangen.

Maar om dr dan iedere keer te omschrijven als penning zestien gaat veel te ver. Bovendien gaat het die vrouw misschien wel helemaal niet om geld, maar is ze het gewoon zo gewend...niet zo raar na dik 60 jaar paarden houden. Nadeel is alleen voor de klanten ( en hun paarden) dat zulke mensen niet meer op andere methodes te krijgen zijn. Maar dat hoeft niet zozeer te zijn omdat ze zo goedkoop ( oftewel TE goedkoop) mogelijk een stal willen runnen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:53

xxCYNNxx schreef:
Sorry maar ik vind het wel erg respectloos om die vrouw te omschrijven als penning zestien.....ja tuurlijk zijn dit soort mensen zwaar irritant, want in discussie gaan heeft 0,0 zin.
En ja dr manier is behoorlijk achterhaalt, maar vind je het gek als je in een methode van 40 a 50 jaar terug bent blijven hangen.

Maar om dr dan iedere keer te omschrijven als penning zestien gaat veel te ver. Bovendien gaat het die vrouw misschien wel helemaal niet om geld, maar is ze het gewoon zo gewend...niet zo raar na dik 60 jaar paarden houden. Nadeel is alleen voor de klanten ( en hun paarden) dat zulke mensen niet meer op andere methodes te krijgen zijn. Maar dat hoeft niet zozeer te zijn omdat ze zo goedkoop ( oftewel TE goedkoop) mogelijk een stal willen runnen.

Dat het niet om geld gaat, weet natuurlijk niemand.
Hier is overigens de bewoording van penning zestien niet alleen voor krenten, maar ook voor onbuigzame personen, die vinden dat alleen zij gelijk hebben.

Dan kan ik mij jouw reactie goed voorstellen...

Overigens vind ik het ook respectloos niet het juiste woord, maar dat is persoonlijk natuurlijk

Anoniem

Re: Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:56

Ik vind juist dat je goed bezig bent. Het is jouw paard, dus jij mag bepalen wat goed is voor jouw paard. Als jij de netjes gevuld klaar legt, lijkt het me toch niet zo een probleem om ipv los hooi een net erin te gooien? Blijf het gewoon proberen.. Rn anders zijn jullie meer waard dan dit..
Van op stal naar 24/7 buiten is ook wel een grote stap.. Zou mooi zijn als je eerst deze kleinere stap kunt laten wennen en dat dan de volgende stap is meer naar buiten.
Ga duimen voor jullie dat de stalhoudster mee wil werken (en misschien open je haar de ogen wel ;)).
Je bent geen zeur, je doet wat goed is voor je paard!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:01

Waardeloos zulke stallen.

Helaas moet je soms vaker verhuizen om erachter te komen hoe stallen echt zijn en of je paard er goed kan wennen.

Het is niet zo dat iedereen die ouder is vastgeroest zit. Ik zit al mn hele leven (45+ jaren ) in de paarden en ontwikkel wel degelijk met de tijd mee en probeer ook weleens wat nieuws of anders.

Hoeveel mensen staan er en wat zeggen die? Vaak hoor je toch ook wel het gemopper van de anderen of zie je hoe de andere paarden eruit zien.

Geen idee wat voor brok ze geeft, maar het is doorgaans ook helemaal niet goedkoper om weinig hooi en veel brok te voeren. Het idee van het buikje van ruwvoer en dan meer hardvoer geven is wel heel oud en zouden mensen vanaf moeten.

Meer hardvoer gaat de darmflora echt overhoop gooien. Dat wil je echt niet. Voldoende goed ruwvoer is echt je aller eerste behoefte voor je paard. Dat aanvullen waar hij eventueel tekort komt kan altijd nog. Maar zeker na een periode van verkeerd voeren kan het even minder gaan. Niet gelijk bang zijn en dat aanvullen. Het paard moet zich herstellen als het straks wel voldoende goed ruwvoer krijgt en daar alles uit moet halen.

24/7 buiten hoeft echt geen probleem te zijn. Ik heb ze van 13 tm 27 24/7 buiten zonder dekens. Vorige jaar nog 2 nieuwe geintroduceert en dat ging ook gelijk goed.
Wat wel belangrijk is, is goed introduceren en voldoende ruimte om van elkaar weg te kunnen.
Wij hebben bijv een pad en meerdere plekken om te staan en te eten. Dan kunnen ze elkaar niet in een hoek drijven bijvoorbeeld. Ze hebben veel meer het gevoel weg te kunnen en in een grotere groep op een pp krijg je soms kleinere groepjes van vriendschappen.

Maar ook bij eerst 6, nu 5 van ons zelf zie je dat ze ook weleens wisselen van contact. Het is een stabiele groep op zich en die steunen elkaar ook zoals met oud en nieuw en storm.

Voer moet ook in verhouding staan tot beweging. Je paard heeft helemaal niks aan kilo's biks als het op stal staat. Het heeft eerder een negatief effect. Een lief paard kan veranderen in wat lastig/verveeld gedrag.

Ga eerst eens op stallen kijken en kijk vooral als de paarden buiten staan hoe ze samen zijn. Veel rust in de groep is een goed teken.
En bij wel op stal, ga eens kijken tijdens een voerronde......
Belangrijk is onbeperkt hooi of eerst ruwvoer en dan hardvoer. Maar sws geen uren zonder.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:03

maralyn schreef:
xxCYNNxx schreef:

Dat het niet om geld gaat, weet natuurlijk niemand.
Hier is overigens de bewoording van penning zestien niet alleen voor krenten, maar ook voor onbuigzame personen, die vinden dat alleen zij gelijk hebben.

Dan kan ik mij jouw reactie goed voorstellen...

Overigens vind ik het ook respectloos niet het juiste woord, maar dat is persoonlijk natuurlijk

Misschien vind de pensionhoudster haar klant wel een zeurmuts, wijsneus, betweter etc. Achja, je moet wat.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:07

https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... _campaign= en zo iets daar kan je van dat compact gras in kopen van hartog

Ik moet zeggen ik snap de ts. Maar ik weet niet hoeveel paarden de pensionhoudster heeft staan,maar meestal als er 1 wat wil willen meerderen het en blijf je bezig.
Ik had ooit twee soorten voer,een klant wilde een derde soort .En voor ik het wist wilde ze een ander merk ,terwijl we ons eten juist bij de plaatselijke voerboer halen. Dus ik heb gezegd,kopen julie allemaal je eigen voer dan voer ik dat wel.Wel met het gevolg dat ik een 20 min. aan het scheppen ben suplementjes aan het toevoegen ben. Het blijft altijd schipperen langs beide kanten.
Ik kan me ook voorstellen dat als je 80 bent een zwaar hooinet ook moeilijk tillen is,Dus ik zou voorstellen het er zelf in te hangen.
Op iedere stal is wel iets en vaak worden er beloftes gedaan die niet nagekomen worden.Dus als je het hier voor de rest prettig vind.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:01

marion82 schreef:
Ninx schreef:
De stal van Ruitje klinkt wel ideaal voor jou. Het is maar een half uurtje. En het is iemand die begrijpt waar ze mee bezig is en waar je een dialoog mee kunt voeren zo te lezen/ zien.
Dat het wat kost is logisch, echt goede voorzieningen kosten nu eenmaal wat.

Je kunt er ook voor kiezen hem nog verder te zetten en nog wat te laten uitgroeien en dan dus niet zo vaak gaan.

Hier blijven lijkt me onverstandig, dan gaat ie stuk.... Je wist denk ik in wat voor regio je zat/ zit toen je dit paard kocht. Die hoek van NL leent zich gewoon niet erg goed voor paarden, tenzij je het aanpakt zoals Ruitje en wellicht andere stalhouders. En dan is het wel iets duurder dan stallen op zandgrond die niet zo hoeven investeren in drainage e.d.

Het is nog wel iets verder dan een half uurtje. Dat het duurder is snap ik ook, maar die faciliteiten gebruik ik nog niet en dan is 450 euro een heleboel geld. Ik kon niet voorzien dat hij op de andere stal niet kon aarden, dat was namelijk wat ik wel voor ogen had en was ook verder weg.

Even een correctie omdat het anders op internet blijft staan: Het is 405, geen 450.

Verder is het jouw portomonnee en is 405 nog steeds veel geld dus ik snap de keuze best :) .

Wij moeten overigens de paddocks inderdaad weer opknappen dit jaar omdat ze drama zijn, 7 jaar geleden een godsvermogen in drainage gestopt. Onze hoek is dramatisch :)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 15:26

Sorry ruitertje, dat was een typefout. Maar dat is me idd wel teveel. Ik vind het niet erg om meer te betalen, maar dan niet voor faciliteiten die ik niet gebruik en mijn paard maar 1 a 2 x per week te zien. Daar heb ik geen paard voor gekocht.

Ik heb haar trouwens nergens een penning 16 genoemd, wist ook eigenlijk niet wat dat betekend.

Ik wil ook helemaal niet respectloos zijn naar haar, ik heb er wel waardering voor als iemand hun mening geeft. Alleen blijf er niet in hangen, respecteer ook mijn mening en blijf niet aandringen. Als iemand al 80 jaar in de paarden zit, hebben ze natuurlijk wel veel gezien en meegemaakt. Ik ben alleen van mening dat dingen in de loop van de jaren wel veranderen en je daar ook voor moet openstaan. Er staan trouwens 8 paarden, incl de mijne. De rest is gewoon tevreden. Ik heb wel 1 iemand zelf ruwvoer zien pakken, onder het mom ik betaal er genoeg voor. Verder staat iedereen er met plezier geloof ik. De paarden zien er ook echt wel goed uit. Ze zal het echt niet slecht doen, maar niet genoeg voor de mijne.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:45

marion82 schreef:
Sorry ruitertje, dat was een typefout. Maar dat is me idd wel teveel. Ik vind het niet erg om meer te betalen, maar dan niet voor faciliteiten die ik niet gebruik en mijn paard maar 1 a 2 x per week te zien. Daar heb ik geen paard voor gekocht.

Waarom zou je je paard maar 1 of 2x kunnen zien op 15 km afstand? Dat is bijna te fietsen. Misschien niet ideaal, maar die hele hoek van NL is qua paardenhouden helaas niet ideaal....
Wellicht zou je via Bokt een oproep kunnen plaatsen met wat je precies zoekt?

Ik denk trouwens dat je daar voor kwaliteit al snel tussen de 350 en 400 uit komt. Deze regio is wat droger, en dus zijn er meer betaalbare plekken... maar de echt goede toch ook misschien 100 euro minder dan bovenstaand.
En anders misschien toch doe het zelf zoeken?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 16:32

Ninx schreef:
marion82 schreef:

Waarom zou je je paard maar 1 of 2x kunnen zien op 15 km afstand? Dat is bijna te fietsen. Misschien niet ideaal, maar die hele hoek van NL is qua paardenhouden helaas niet ideaal....
Wellicht zou je via Bokt een oproep kunnen plaatsen met wat je precies zoekt?

Ik denk trouwens dat je daar voor kwaliteit al snel tussen de 350 en 400 uit komt. Deze regio is wat droger, en dus zijn er meer betaalbare plekken... maar de echt goede toch ook misschien 100 euro minder dan bovenstaand.
En anders misschien toch doe het zelf zoeken?

Het is wel verder weg dan 15km. Ik heb ook andere verplichtingen, werk en een gezin. Dat maakt dat ik grotere afstanden niet dagelijks kan doen. Doe het zelf vind ik niet erg, mits het echt in de buurt is, alleen dat is er ook niet.

Ik heb de pension houdster gesproken. Ze was eerst best enthousiast over het net, daarna krabbelde ze terug. Wat als het net in de ochtend leeg is, dan moet ik alsnog voeren en daarna ging ze over op, als jij het hebt willen de andere het ook. Ze wil de regie zelf in handen houden en volgens haar gaat het nu goed zoals het gaat. We hebben afgesproken dat ze hem 4x ruwvoer voert en ook meer dan hij ervoor kreeg. Uiteraard kwam de brok ook ter sprake, maar dit keer ben ik extra duidelijk geweest erover. Ik heb ook iet wat overdreven, maar ze zal er niet meer over beginnen vermoed ik. Ze wil wel graag dat ik meer voer klaarzet voor de ochtenden, dat vind ik geen probleem, dat wordt extra lucerne

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:45

Zet je zelf je eten klaar? Want dan kan je toch een emmer grasmix neer zetten, wat ze er bij zet of ander ruwvoer?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:49

Prima middenweg.

Heb ik dat oude rot in t vak toch verkeerd ingeschat. Excuses daarvoor.

Als dit voor beide partijen werkt is dat prima. En met een grasmix of lucerne kun je prima aanvullen.

Op basis van je laatste reactie zou ik het nog even aankijken.
Voor hetzelfde geldt wordt ze zelf ook nieuwsgierig naar kennis (niets menselijks is mij vreemd).

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 16:56

Ik zet het idd zelf klaar, niet zijn ruwvoer trouwens hoor.
Hij krijgt nu 3x een halve schep vitamine muesli en dat vul ik aan met luzerne. Ik vind het prima om voor de ochtend extra luzerne klaar te zetten, als zij daar gelukkig van wordt is dat prima. Het is ook ruwvoer, dus ik ben allang blij.
Ik ga het ook nu aankijken, want ik wil hem gewoon niet weer de stress van verhuizen aan doen. Hij lijkt zich hier goed te voelen en dat vind ik ook heel belangrijk.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:07

Toch mooi dat ze toch bereid is tot wat aanpassingen...Had ik eerlijk gezegd, net als Maralyn, ook niet verwacht.
Hopelijk werken deze kleine aanpassingen en hoef je toch niet aan verhuizen te denken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:14

Hartog Digest is een heerlijke mix om veel van te geven ( luzerne met grassen etc ) . Ook ruwvoer en je voldoet aan haar vraag. Kun je gerust een kilo van geven per keer ( kijk wel even naar calcium- fosfor verhouding bij Luzerne )

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 17:44

Eleeke schreef:
Hartog Digest is een heerlijke mix om veel van te geven ( luzerne met grassen etc ) . Ook ruwvoer en je voldoet aan haar vraag. Kun je gerust een kilo van geven per keer ( kijk wel even naar calcium- fosfor verhouding bij Luzerne )

Hij krijgt mix van havens, daar zijn de verhoudingen goed van en mag hij veel meer van eten als hij nu krijgt. Dat is wat hij dan meer krijgt in de ochtend

xxCYNNxx schreef:
Toch mooi dat ze toch bereid is tot wat aanpassingen...Had ik eerlijk gezegd, net als Maralyn, ook niet verwacht.
Hopelijk werken deze kleine aanpassingen en hoef je toch niet aan verhuizen te denken.

Ik hoop het ook, we gaan zien hoe het gaat lopen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:19

Is het nog een optie om zelf hooinetten klaar te zetten? Dan hoeft ze die niet helemaal te vullen maar gewoon alleen over de staldeur te zwiepen bijv.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:20

_Nelleke_ schreef:
Is het nog een optie om zelf hooinetten klaar te zetten? Dan hoeft ze die niet helemaal te vullen maar gewoon alleen over de staldeur te zwiepen bijv.

Ze wil liever niet dat we zelf kuil pakken, als ik het ga doen willen ze het allemaal is wat ze zei. Dus dat is helaas geen optie. 1 heel groot net wat ik 1x pd vul, mocht ook niet

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:44

Deze discussie ga je niet winnen met je stalhouder. Het doet me denken aan menig gesprek wat ik met stalhouders heb gehad en als ze denken dat hun management het beste is, dan blijven ze daarbij. Ookal is er tegenwoordig ontzettend veel bewijs dat die visie achterhaalt is.

Ik zou kijken of je een compromis kunt vinden voor op de korte termijn met je stalhouder. Als je zelf brok / slobber kunt geven / klaarzetten probeer dan eens een tijdje wat speedibeet / fibrebeet bij te voeren zodat je paard op gewicht blijft als je je druk maakt dat hij te mager is. Je zou ook nog een speelbal kunnen overwegen in de stal met iets gezonds erin zodat hij daarmee bezig is en zich niet verveelt.
En dan in de tussentijd: Zoeken naar wat anders en eventueel zelf wat concessies doen qua reisafstand / faciliteiten. Ja t is prut, maar het is nou eenmaal lastig om een goede stal te vinden en soms duurt dat gewoon even.

Ik snap dat je het je paard niet weer wilt aandoen om te verhuizen, maar als je telkens op deze manier afhankelijk bent van wat de pensionhouder vindt / wil doen, dan blijf jij je ook frustreren. Gewoon op je gemakje wat anders zoeken, goed uitvragen wat daar de bedoeling is en vraag bekenden om ervaringen op die stal.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:53

Het is heel simpel, je hoeft daar niet te blijven.....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:56

marion82 schreef:
Ze wil liever niet dat we zelf kuil pakken, als ik het ga doen willen ze het allemaal is wat ze zei. Dus dat is helaas geen optie. 1 heel groot net wat ik 1x pd vul, mocht ook niet

Wat een non-argument. Waarom zou het erg zijn als mensen hun eigen hooi pakken? Lijkt me toch budget-gerelateerd.

Bij mij zou het vertrouwen wel weg zijn dat deze mevrouw goed voor de paarden zorgt. Mede doordat je er niet bij mag zijn als de paarden buiten staan (???) en dat gemuts om een pluk hooi meer of minder.

Doordat wij als paardeneigenaren allemaal maar akkoord gaan met dit soort rare praktijken, blijven dit soort stallen bestaan.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:02

Hoewel ik je helemaal begrijp, snap ik de stalhoudster ook.
Als iedereen iets anders wil, wordt het een grote ongeorganiseerde bende.
Heb zelf jaren op een manege/pensionstal gewerkt en idd, je kunt het als pensionhouder nooit goed doen.
Als je kiest voor een bepaalde stal, kies je ook voor de bijbehorende regels van die stalhouder... heel hard gezegd.
Helaas zijn bij veel stalhouders, zeker die van de oude stempel, van veel krachtvoer en weinig hooi.
Fijn dat er inmiddels een tussenweg gevonden lijkt!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:14

yarrah schreef:
Het is heel simpel, je hoeft daar niet te blijven.....

Precies dit!!
Plus, waarom zou een stalhoudster zich altijd maar naar ieders wensen moeten aanpassen? Dat is niet te doen.
Paarden zien er niet mager uit.