Waar heeft mijn paard baat bij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 17:28

Swanzie schreef:
Ik zou ten eerste eens kijken of een toevoeging van een vitamine brok wellicht kan helpen. Bij stress verbruik je zeer veel vitamines; vooral e en magnesium. Dat zou wellicht kunnen verklaren waarom hij extra lijkt te verzuren bij wedstrijden (extra stress).
Mijn paard verzuurde ook altijd rrg snel bij de training... daarna ook veel pompen en weinig energie. Sinds ik een andere viramine brik bij voer, is dit niet meer het geval. Ik ben overgestapt van marstall naar equilin

Ik moet me toch eens wat verder verdiepen in dat vitamine e/selenium verhaal :j
Wat voor vitaminebrok voer jij bij?

Swanzie schreef:
Verder zou het wellicht helpen om je eisen/verwachtingen wat omlaag te draaien bij wedstrijden?
Ik begrijp dat je er lang uitgelegen hebt (je paard).
Dus wellicht gewoon zweepje mee in de ring nemen met als enige doel dat het tempo erin blijft en niet gaan om de winstpunten...
En ook kijken hoe je hem verder wat extraverter krijgt.

Paard van mijn zus klapte ook altijd dicht in de ring.... hoe meer stress, hoe langzamer het tempo werd en hoe minder ze op hulpen reageerde...

Zij heeft toen ook gewoon een tijdje met een zweepje de proef gereden..

Als je eigen doelen lager liggeb, krijg je zelf ook minder stress in de ring...waardoor het paard ook minder stress zal ervaren...

Mijn eigen verwachtingen zijn niet idioot hoog. Ik weet ook niet of ik over verwachtingen moet spreken. Ik hoop alleen op prettiger rijden. Het gevoel hebben dat je er aan kán rijden.
Ik heb het gevoel dat mijn paard reageert zoals het paard van jouw zus. Voordat ik stress release deed, heb ik ook lang gedacht aan HC starten ivm zweepje (instructrice was het er niet echt mee eens). Tijdens die stress release toch meer de bevestiging gehad om dat juist niet te doen. Omdat je er jezelf mee voor de gek houdt. Maar ik ga jouw idee toch even bij juf voorleggen, mocht er niets uit het onderzoek komen. :j

kiomiamigo schreef:
T’s, ik heb je OP gelezen de rest doorheen gewandeld.
Wat mijn vragen aan jou zouden zijn?
Vind jij jezelf knap? In de zin van ben je trots op wie je bent?
Hoe ben jij zelf in groot vreemd gezelschap?
Ben jij zelf introvert of extravert?
Je hoeft hier geen openbaar antwoord op te geven, ze zijn bedoelt om over na te denken. Kijk eens in hoeverre je paard jou qua doen en laten spiegelt. Herken je dingen hierin dan kun je hier mee aan t werk (je bent al stressrelease aan t doen las ik, top!) Je hebt best kans dat als je met jezelf aan de gang gaat, je paard zn gedrag ook verandert.
Succes en als je vragen hebt Mn pb staat open.

Ik heb je een PB gestuurd... :j

Dit is trouwens echt volgens mij het eerste topic ooit dat ik op Bokt heb gelezen, met een probleem... Waarbij een lichamelijk ongemak eigenlijk door iedereen wordt afgeserveerd!!!

Clasical schreef:
Eens; Z is wel een rubriek waar er ook veel blijven “hangen”, omdat een paard niet verder komt of omdat er al de nodige blessures zijn, vooral bij paarden die hun fysieke of mentale grenzen niet zo goed aangeven.
Het zou dus echt wel kunnen.
Bij lange niet iedereen die naar de Z gaat haalt het niveau daarboven.
Jouw paard geeft wel een grens aan, het feit dat jij daar in zekere mate gehoor aangeeft ( respect daarvoor) neemt niet weg dat het kan dat hij aan zijn max zit.

Misschien vermenselijk ik nu te veel hoor... Maar waarom zouden mentale grenzen niet opgezocht kunnen/moeten worden bij paarden?
Is dat niet iets dat tegenwoordig heel normaal is? Ik denk even aan een Tristan Tucker....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:45

Er wordt inderdaad behoorlijk afgedwaald...

Mijn IJslander is van zichzelf een introvert type en hij kan er behoorlijk de rem op zetten. Wij rijden dan geen dressuurwedstrijden, maar in het bos was dit echt een blokkade. Ook wij zijn bezig met het oprekken van zijn mentale grenzen (fysiek kan hij het prima aan).

Al sinds ik hem heb is dit een puzzel en sinds kort lijken we eruit te komen. Hoewel de oorzaak grotendeels in zijn karakter en mentale toestand lijkt te zitten, wordt het met aangepast voer nu toch steeds beter. Ik geef het volgende:

- vitaminebrok rijk aan magnesium, vitamine e en selenium (Victorious Secret 200);
- zwarte en gemengde haver aangepast op gedane arbeid, op dit moment met een max. van 750 gram na een rit van 25-30 km;
- losse magnesium;
- elektrolyten;
- wheypoeder voor de spieren: hiermee herstelt hij fysiek en daardoor ook mentaal beduidend sneller van een training.

Misschien heb je hier iets aan?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:48

Tuurlijk, ik zeg toch niet dat je geen grenzen mag opzoeken?
Dat zal zelfs noodzakelijk zijn om te verbeteren.
Maar uiteindelijk is er een maximale grens.
Gezondheid is mi de balans tussen belasting en belastbaarheid, zowel fysiek als mentaal.
Die grens heeft een bepaalde veerkracht maar is niet eindeloos.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 17:56

Bedankt Wijslander! Ben wel benieuwd hoe je het mentale aspect hebt aangepakt?

Ik bedoel het overigens niet verkeerd, wat betreft het uitsluiten van een lichamelijk ongemak. Ik verbaas me er slechts over. Goed, nu zal menigeen ook wel een kijkje hebben genomen op mijn instagram en daar wat filmpjes gezien hebben. Dus ik begrijp in die zin het afwijzen van lichamelijk ongemak wel.

Clasical schreef:
Tuurlijk, ik zeg toch niet dat je geen grenzen mag opzoeken?
Dat zal zelfs noodzakelijk zijn om te verbeteren.
Maar uiteindelijk is er een maximale grens.
Gezondheid is mi de balans tussen belasting en belastbaarheid, zowel fysiek als mentaal.
Die grens heeft een bepaalde veerkracht maar is niet eindeloos.

Oh dan heb ik je verkeerd begrepen hoor! Is nu een stuk duidelijker wat je bedoelt :j
Fysiek zit er nog een heleboel meer in mijn paard, nu fysiek en mentaal wat beter in balans krijgen!

Ik heb gisteravond aan de hand van wat filmpjes over de Masterson Method wat geprobeerd, je kan er weinig mee verkeerd doen, was mijn indruk. En het is heel erg leuk wat er gebeurt!

Calente

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:05

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is ze al genoemd;

Jente Driessen van Horse Complete

Ideaal voor als je niet weet wat je paard nodig heeft :+
Ik heb het een aantal keer gedaan voor mijn merrie, ze knapte iedere keer weer op! Als ik zelf was gaan rommelen met supplementen had het een eeuwigheid geduurd, maar omdat zij het door meet heb je altijd de juiste dingen te pakken.

Misschien kun je het eens proberen en kijken wat hij erop doet :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:36

Ik denk dat het stuk lichamelijke ongemakken wat minder aandacht krijgt omdat je een duidelijk verschil merkt tussen thuis- en wedstrijdsituatie. Bij een echt lichamelijk ongemak zou je verwachten dat je ook in de training thuis problemen ondervindt en niet alleen op wedstrijd (en dan ook nog eens alleen bij het rijden van de daadwerkelijke proef).
Bij mijn ruin (introvert, was vroeger ook pispaaltje van de groep, is nog steeds af en toe wat eh klunzig), die ook niet de dapperste is en ook wel eens een mentaal 'vol emmertje' heeft, helpt het ontzettend om zijn vriendinnetje (Shet, extravert, wil vrienden zijn met iedereen en is tegen iedereen aardig (behalve tegen honden die te hoog in hun energie zitten >;) )) mee te nemen. In het bos gaat zij voorop als hij het moeilijk heeft. Op vreemd terrein (Paard & Leven Ermelo, rit met anderen / onbekenden) gaat zij voorop en kan mijn ruin aansluiten. Ik merk dat hij dat zó fijn vindt. De eerste keren op de rijvereniging ging zij mee; al loopt ze maar twee rondjes met hem door de bak en gaat ze daarna aan de kant staan snurken, is het voor hem al goed. Krijgt hij het tijdens de les moeilijk? Gaan we even naar haar toe om te neuzen.
Als ik die Shet niet bij me heb, ben ik degene waar hij op moet kunnen bouwen. Dat betekent dat ik in het bos afstap en een stuk voor hem loop, zodat hij achter me kan schuilen. Op de vereniging of op een vreemde locatie betekent dat dat we eerst samen lopend het terrein verkennen en ik ook rustig tussendoor afstap als ik merk dat hij het moeilijk heeft. Inmiddels is hij 12 en kan ik in de meeste situaties blijven zitten en hem vanaf z'n rug ook helpen, of hoef ik hem niet te helpen omdat hij het allemaal goed kan handelen.

Zoals ik al schreef was hij het pispaaltje van de vorige groep waar hij in stond. Dat was een gemengde groep merries en ruinen, hij stond vrij onderaan in de rangorde, had zijn eigen lijf nog niet zo goed onder controle en stond regelmatig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Nadat we zijn verhuisd, was hij de enige ruin met drie merries. Er was een goeie, eerlijke leidmerrie en hij was haar ruin. Inmiddels is die merrie helaas overleden en is er een andere merrie voor in de plaats gekomen. Zij zal uiteindelijk de leidmerrie worden, voor nu is hij nog een soort van de leider (niet omdat hij dat nou zo graag wil, vermoed ik). Maar een andere (ruimere) huisvesting, meer (tijd voor rustig) hooi eten en een kleinere groep hebben hem wel enorm geholpen in zijn zelfvertrouwen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:41

Janine1990 schreef:
Bedankt Wijslander! Ben wel benieuwd hoe je het mentale aspect hebt aangepakt?

Regelmaat en ritme, liever elke dag werken dan 2 dagen achter elkaar niet. 1 rustdag is maximaal.

Liever intensief trainen dan 'lummelen'. Zorgen dat hij moet focussen op de rit, of moet nadenken over de oefening. Geen tijd geven om weg te 'dromen' en in zichzelf te keren. Actief houden.

Balans aanbrengen in afwisseling en routine: wij wisselen trainingen in de bak en het bos af, maar binnen die trainingen hebben we nu wel een vaste opbouw. Ook met op- en afzadelen en verzorgen houd ik dezelfde volgorde aan.
Mijn introvert is nog meer dan andere paarden een gewoontedier en voorspelbaarheid (niet té want dan zakt hij weer in) stelt hem gerust en zorgt dat hij meer zelfvertrouwen krijgt.

Deze punten heb ik de afgelopen tijd ontdekt!

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:59

Hoi,

Ik voer nu equilin bij... zeer prettuge vitamine brok, moet ik zeggen. Is extra hoog gedoseerd is msn, magnesium en vitamine e

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:28

Je schrijft in 1 van je berichten dat hij max 1x per week 2 dagen achter elkaar gereden wordt. En ook (wel eens?) 2 dagen achter elkaar vrij heeft. Hoe ziet dan jouw weekschema er uit? Je stapt ook veel. Is het niet een conditieprobleem, ook vanwege het pompen? Dus ik bedoel niet de duur van het trainen verlengen, maar wel de frequentie. Zelf hield ik altijd max 3 dagen achter elkaar rijden aan en dan een dag vrij of iets anders. Dan was dag 1 loswerken gymnastiseren, dag 2 intensieve trai ning, dag 3 wederom gymnastiseren en loswerken. Dag 4 vrij, dag 5 longeren/werken aan de hand enz enz...

Ik kan je overigens uit eigen ervaring vertellen dat het werken aan de hand zeker een toegevoegde waarde voor de sport heeft, maar zeker ook voor jullie band. Ik heb zelf voor de methode gekozen die door het ncsah wordt gebruikt. Toen ik niet kon rijden en dus noodgedwongen op zoek was naar alternatieven kwam ik hier op uit en na een paar keer les was ik om.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:27

Ter aanvulling op mijn eigen post: sinds kort gaan we ook nog 1x per maand met de trailer iets doen op vreemd terrein: een bosrit, crossles, endurance... Dingen die buiten zijn comfortzone liggen, maar qua niveau goed haalbaar zijn. Dan strooi ik met voerbeloningen, complimentjes en knuffels.

Dit om hem stoerder en zelfverzekerder te maken. Tot nu toe lijkt hij er baat bij te hebben!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:05

Eens met Hilary en Wijslander qua probleem en oplossingen. Zowel kudde als alleen zijn kennelijk probleem en dan heb je op een wedstrijdterrein meer belasting dan thuis.

Je beschermd nu je paard tegen dingen die hij zal moeten leren als je er mee wedstrijden wil blijven rijden. Je beschermd hem tegen alleen naar buiten, want dat is niet leuk/eng voor hem, maar je verwacht wel dat hij het alleen in de wedstrijdring leuk vindt. Wedstrijdtraining en HC rijden met zweep helpt je paard niet om de zelfverzekerheid te krijgen die hij nodig heeft om genoeg reserves over te houden voor de fysieke inspanning die Z werk vraagt. Kan deels een werkelijk tekort zijn, al dan niet door stress in kudde en dus hoger verbruik dan andere paarden op die locatie met hetzelfde voerregime. Zoals ik je verhaal lees heb je een 2 delig probleem : Ernstig tekort aan zelfvertrouwen en een tekort aan fysieke reserve voor de gecontroleerde krachtexplosies die Z dressuur vraagt.
Ik zou eerst via wandelen en rijden als hij ontspannen genoeg is zelfvertrouwen gaan opbouwen zodat je verschillende routes alleen buiten kan rijden en er zeker 98% van de tijd op kan blijven zitten zonder dat hij dat zelfvertrouwen kwijt raakt (en je dus moet afstappen om het op te rapen). En bloed laten trekken + kritisch naar voer kijken qua o.a. essentiele aminozuren (nodig om eiwitten te kunnen gebruiken en dus genoeg spierkracht kunnen leveren om bv overgangen stap-galop onmiddelijk te doen) naast je nodige vitamines/mineralen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 22:12

Hilary schreef:
Ik denk dat het stuk lichamelijke ongemakken wat minder aandacht krijgt omdat je een duidelijk verschil merkt tussen thuis- en wedstrijdsituatie. Bij een echt lichamelijk ongemak zou je verwachten dat je ook in de training thuis problemen ondervindt en niet alleen op wedstrijd (en dan ook nog eens alleen bij het rijden van de daadwerkelijke proef).
Bij mijn ruin (introvert, was vroeger ook pispaaltje van de groep, is nog steeds af en toe wat eh klunzig), die ook niet de dapperste is en ook wel eens een mentaal 'vol emmertje' heeft, helpt het ontzettend om zijn vriendinnetje (Shet, extravert, wil vrienden zijn met iedereen en is tegen iedereen aardig (behalve tegen honden die te hoog in hun energie zitten >;) )) mee te nemen. In het bos gaat zij voorop als hij het moeilijk heeft. Op vreemd terrein (Paard & Leven Ermelo, rit met anderen / onbekenden) gaat zij voorop en kan mijn ruin aansluiten. Ik merk dat hij dat zó fijn vindt. De eerste keren op de rijvereniging ging zij mee; al loopt ze maar twee rondjes met hem door de bak en gaat ze daarna aan de kant staan snurken, is het voor hem al goed. Krijgt hij het tijdens de les moeilijk? Gaan we even naar haar toe om te neuzen.
Als ik die Shet niet bij me heb, ben ik degene waar hij op moet kunnen bouwen. Dat betekent dat ik in het bos afstap en een stuk voor hem loop, zodat hij achter me kan schuilen. Op de vereniging of op een vreemde locatie betekent dat dat we eerst samen lopend het terrein verkennen en ik ook rustig tussendoor afstap als ik merk dat hij het moeilijk heeft. Inmiddels is hij 12 en kan ik in de meeste situaties blijven zitten en hem vanaf z'n rug ook helpen, of hoef ik hem niet te helpen omdat hij het allemaal goed kan handelen.

Zoals ik al schreef was hij het pispaaltje van de vorige groep waar hij in stond. Dat was een gemengde groep merries en ruinen, hij stond vrij onderaan in de rangorde, had zijn eigen lijf nog niet zo goed onder controle en stond regelmatig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Nadat we zijn verhuisd, was hij de enige ruin met drie merries. Er was een goeie, eerlijke leidmerrie en hij was haar ruin. Inmiddels is die merrie helaas overleden en is er een andere merrie voor in de plaats gekomen. Zij zal uiteindelijk de leidmerrie worden, voor nu is hij nog een soort van de leider (niet omdat hij dat nou zo graag wil, vermoed ik). Maar een andere (ruimere) huisvesting, meer (tijd voor rustig) hooi eten en een kleinere groep hebben hem wel enorm geholpen in zijn zelfvertrouwen.

Maar dan wordt er dus gewoon niet goed gelezen. Want ik heb thuis wel degelijk dezelfde problemen, zij het in mindere mate.

Verhuizen gaat er hier niet in zitten, nog meer paarden erbij ook niet. Het is misschien te hopen dat een van de jonge hengsten volgend jaar bij de kudde in kan als ruin en dat daar een click mee is. Maar ik zie het somber in wat dat betreft. Hij is way past het leren van social skills, ben ik bang...

Wijslander, wederom bedankt! Dat focussen heb ik zelf ook wel wat moeite mee, helemaal op dit moment. Ik twijfel in het rijden best wel. Vandaag meer doorgepakt en dat resulteerde wel in een positieve uitkomst.

Swanzie, bedankt! Ik neem het even mee in afwachting van het bloedonderzoek!

Charmaine schreef:
Je schrijft in 1 van je berichten dat hij max 1x per week 2 dagen achter elkaar gereden wordt. En ook (wel eens?) 2 dagen achter elkaar vrij heeft. Hoe ziet dan jouw weekschema er uit? Je stapt ook veel. Is het niet een conditieprobleem, ook vanwege het pompen? Dus ik bedoel niet de duur van het trainen verlengen, maar wel de frequentie. Zelf hield ik altijd max 3 dagen achter elkaar rijden aan en dan een dag vrij of iets anders. Dan was dag 1 loswerken gymnastiseren, dag 2 intensieve trai ning, dag 3 wederom gymnastiseren en loswerken. Dag 4 vrij, dag 5 longeren/werken aan de hand enz enz...

Ik kan je overigens uit eigen ervaring vertellen dat het werken aan de hand zeker een toegevoegde waarde voor de sport heeft, maar zeker ook voor jullie band. Ik heb zelf voor de methode gekozen die door het ncsah wordt gebruikt. Toen ik niet kon rijden en dus noodgedwongen op zoek was naar alternatieven kwam ik hier op uit en na een paar keer les was ik om.

Ik leef niet echt in weken, maar ik kan wel even beschrijven hoe mijn plannen zijn.

Zondag heb ik gereden, maandag vrij, dinsdag gereden, vanavond gereden. Morgenavond vrij, vrijdagavond weer rijden. En dan is hij ivm mijn verjaardag zaterdag en zondag vrij. Maandag heb ik les. Dan waarschijnlijk dinsdag weer rijden. Zo probeer ik het een beetje te verdelen. In een meer ideale situatie had ik zondag ook gereden.

Ik kreeg ook een tip over supercompensatie, afhankelijk van de uitkomst van het bloedonderzoek, vind ik dat ook nog wel interessant.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 22:27

tamary schreef:
Eens met Hilary en Wijslander qua probleem en oplossingen. Zowel kudde als alleen zijn kennelijk probleem en dan heb je op een wedstrijdterrein meer belasting dan thuis.

Je beschermd nu je paard tegen dingen die hij zal moeten leren als je er mee wedstrijden wil blijven rijden. Je beschermd hem tegen alleen naar buiten, want dat is niet leuk/eng voor hem, maar je verwacht wel dat hij het alleen in de wedstrijdring leuk vindt. Wedstrijdtraining en HC rijden met zweep helpt je paard niet om de zelfverzekerheid te krijgen die hij nodig heeft om genoeg reserves over te houden voor de fysieke inspanning die Z werk vraagt. Kan deels een werkelijk tekort zijn, al dan niet door stress in kudde en dus hoger verbruik dan andere paarden op die locatie met hetzelfde voerregime. Zoals ik je verhaal lees heb je een 2 delig probleem : Ernstig tekort aan zelfvertrouwen en een tekort aan fysieke reserve voor de gecontroleerde krachtexplosies die Z dressuur vraagt.
Ik zou eerst via wandelen en rijden als hij ontspannen genoeg is zelfvertrouwen gaan opbouwen zodat je verschillende routes alleen buiten kan rijden en er zeker 98% van de tijd op kan blijven zitten zonder dat hij dat zelfvertrouwen kwijt raakt (en je dus moet afstappen om het op te rapen). En bloed laten trekken + kritisch naar voer kijken qua o.a. essentiele aminozuren (nodig om eiwitten te kunnen gebruiken en dus genoeg spierkracht kunnen leveren om bv overgangen stap-galop onmiddelijk te doen) naast je nodige vitamines/mineralen.

Alleen naar buiten wil ik pertinent niet wegens 80km weg zonder fietspad, waar het gewoon echt niet vertrouwd is om met je paard te gaan rijden in je eentje. In mijn eentje met een paard op pad ga ik sowieso niet doen. Van redelijk dichtbij meegemaakt dat dit vreselijk fout is gegaan.

Maar ik sta wel open voor andere opties hierin. Lijkt me dat er wel andere mogelijkheden zijn om een paard zelfvertrouwen te geven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:55

Ik bedoel meer dat een paard wat bokt bij het aangalopperen door rugpijn dat in ongeveer alle (rij)situaties zal doen, ongeacht het moment in je dagtraining of de locatie daarvan (thuis, wedstrijd). Zoals ik het lees, kun je het thuis nog net bolwerken qua arbeid, maar vindt hij het daar ook moeilijk, terwijl hij op wedstrijd eigenlijk gewoon "afslaat" terwijl je niet extreem lang losrijdt oid. Heb ik dat goed begrepen zo?

Ik ga wel met Tamary mee wat betreft het tweedelige probleem.
Hoe makkelijk kun je zelf met de trailer weg? Want ik denk dat buitenrijden (met anderen, maar gewoon lieve rustige paarden) best goed kan helpen. Ik snap overigens ook dat je dat niet zomaar in je eentje gaat doen of vanuit de locatie waar hij nu gestald staat, je bent niet levensmoe ;)

Zou werken aan de dubbele lange lijnen, en dan met name in menpositie hem kunnen helpen bij zelfstandigheid? Je kunt een groot deel van je dressuurtraining aan de lange lijnen doen, maar ook af en toe een onderdeel van schriktraining (eerst aan de hand, dan aan de lange lijnen, dan erop, bijvoorbeeld).

Ik ben trouwens ook wel van de alternatieven in druppels en kruiden, ik weet niet in hoeverre je daarvoor open staat?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:09

Bijna alles gelezen maar ik gooi het even over een andere boeg:

Hoe is je paard op de trailer? Komt de verzuring misschien door stress op de trailer? Ga je ook wel eens met de trailer weg zonder wedstrijd?

Ik heb hier een paard dat echt een enorme spierverzuring krijgt van een trailerrit, die doet voorlopig alléén wedstrijden op wandelafstand.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:14

Dát is ook nog een goeie :j

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:27

Ik de toch dat, ook al heeft een paard even veel stress, hij niet zo enorm mag verzuren als hij goed in de vitaminen en mineralen zit... het lijkt dan alsof hij te snel dan door zijn “voorraad” heen is.

Met vitamine e, magnesium en msm kun je niet makkelijk overdoseren trouwens. Msm gekort krijgen ze al snel als ze niet lang genoeg op vers gras staan... het zut nl nagenoeg niet meer in hooi. Ook het verdorde gras van de zoner bevat nagenoeg geen msm meer.

Ten tweede is het natuurlijk gied iets aan de stress te doen door hem koediger re maken... maar ik blijf erbij... hij mag eigenlijk niet zoveel verzuren van stress.

Bij de vitamines probeer ik er altijd voor te zorgen dat ze ook niet op de ondergrens komen van wat nog goed is... ik merk, als ik dan nog extra vitamines bijvoer, dat dit nog een verdere verbetering geeft

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:50

Ik heb het topic doorgelezen en denk dat het fysieke misschien toch wel een rol speelt?
- Je hebt het wel over supplementen, maar wat voor krachtvoer krijgt ie? Hij moet het wel kunnen doen...
- Verschil tussen M2 en Z is méér galop en langere stukken, dus extra galoptraining (toch buiten, of op een grote buitenbaan/renbaan) is misschien ook een idee?

Wij geven overigens paarden die snel verzuren voor en na wedstrijddagen extra vit E / selenium, helpt prima en is altijd de moeite van het proberen waard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:52

Er zijn hier al een heleboel nuttige tips en adviezen gegeven.

Zelf dacht ik nog aan een ander dingetje wbt het rijtechnische gedeelte. Je schrijft dat je commentaar krijgt van de jury op de lengtebuiging.
Veel friezen lopen van nature met veel front en drukken gemakkelijk hun rug weg waardoor de lengtebuiging niet mogelijk is. Op die manier breken ze ook gemakkelijk af qua lopen en lopen ze ook niet goed van achter naar voren door hun lijf waardoor je ook eerder storingen en vertragingen e.d. hebt.

Ik weet niet hoe je rijdt, maar het zou kunnen helpen om in de training meer te focussen op voorwaarts/ neerwaarts rijden in combi met goed scherp maken en goed van achteren naar voren te rijden en beter recht te richten dmv de lengtebuiging. Dit kan ook heel goed aan de dubbele longe vanuit de menpositie en dan korte krachtstukken doen zodat het goed te behappen blijft voor hem. Op die manier werk je ook meer en goed naar de echte verzameling toe.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:56

Swanzie schreef:
Ik de toch dat, ook al heeft een paard even veel stress, hij niet zo enorm mag verzuren als hij goed in de vitaminen en mineralen zit... het lijkt dan alsof hij te snel dan door zijn “voorraad” heen is.

Met vitamine e, magnesium en msm kun je niet makkelijk overdoseren trouwens. Msm gekort krijgen ze al snel als ze niet lang genoeg op vers gras staan... het zut nl nagenoeg niet meer in hooi. Ook het verdorde gras van de zoner bevat nagenoeg geen msm meer.

Ten tweede is het natuurlijk gied iets aan de stress te doen door hem koediger re maken... maar ik blijf erbij... hij mag eigenlijk niet zoveel verzuren van stress.

Bij de vitamines probeer ik er altijd voor te zorgen dat ze ook niet op de ondergrens komen van wat nog goed is... ik merk, als ik dan nog extra vitamines bijvoer, dat dit nog een verdere verbetering geeft

als het goed is komen binnenkort de resultaten van het bloedonderzoek.
Dan wordt op dit gebied al veel duidelijk.

Soms zijn het kleine dingen in het voer.
Wij hebben havervrij gevoerd, daar zaten bv zonnebloempitten in. In zonnebloempitten zit koper.
Omdat te veel koper zorgt dat zink uit het lichaam verdwijnt ontstond een onbalans en meer spierproblemen en daardoor totaal geen energie meer.

Swanzie ik denk dat ipv msm je vitamine E en Selenium bedoeld?

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:07

Nee, msm

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:07

In de meeste graslanden zit tegenwoordig sowieso te weining vit e en magnesium

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:08

Maar veel paarden hebben ook een msm tekort,,, iets wat minder bekend is

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:09

Kun je ook nooit in overvoeren... is ook erg goed voor banden en pezen en spieren..
Zorgt verder voor extra goede hoeven en vacht

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:33

Wat een interessant topic! Heel erg leerzaam. Ik denk ook gelijk aan spierspanning/-verzuring door stress. Heb toevallig zelf ook dat probleem. Als ik stress ervaar, span ik mijn spieren op de meest rare plekken aan als reactie op de stress. Dit zorgt voor veel verzuring en pijn. Als ik ontspannen ben kan ik best veel op sportief gebied, maar als ik stress ervaar "lukt" het gewoon niet. Dan zit er een blokkade. Dit kan best ook bij jouw paard gebeuren op de trailer of tijdens het losrijden/begin van de proef.

Het klinkt misschien heel stom, en ik heb altijd geleerd dat mensen en paarden niet te veel vergeleken moeten worden, maar op gebied van stress lijkt me dit heel logisch klinken eigenlijk.

Als dit aan de orde zou kunnen zijn, zou ik supercompensatie zeker afraden omdat je paard zijn spieren dan al overbelast op de stressmomenten.