Supplement opbouw spieren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Supplement opbouw spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 00:27

Lastig, dan blijft het inderdaad gewoon uitproberen.
[***] kreeg een hele dikke koker van de Coolstance Copra (hij had gewoon een kogelronde uier tussen de achterbenen hangen met een gaatje aan de voorkant, echt bizar) , dus ben ik weer teruggeschakeld naar luzerne. Toen werd de koker dunner, maar nog steeds de helft te dik, dus toen vroeg ik me af of hij misschien niet nu ook allergisch/overgevoelig was voor luzerne aangezien je luzerne en dikke kokers wel vaker hoort. Dus de luzerne vervangen door soja en nu wordt de koker weer steeds dunner.

Ik ben zelf niet echt fan van soja voeren, maar het werkt erg goed qua spiervorming en je voert er in verhouding veel minder dan van alle andere spullen dus dat is dan wel weer een voordeel.
Als hij allergisch reageerde op de whey, dan zou het nog kunnen dat hij last had van de lactose die nog in whey concentraat zit. Dat kan bij sommige paarden voor darmklachten zorgen. [***] had er geen last van, maar in het kader van better safe than sorry ben ik met hem overgeschakeld van whey concentraat (uit mijn hoofd 5gr lactose/60 gr dagdosis poeder) naar whey isolaat (0,2gr lactose/60 gr poeder). Maar dat moet je dan wel weer testen, en dan kun je net zo goed voor iets compleet anders gaan.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:16

Xyzutu,
Ik ga de whey isolaat eens opzoeken.

Zoals ik in optie 1 eerder beschreef, heb ik de verkeerde naam gebruikt voor de ruwvoermix van Pavo, dit moet zijn dailyplus. Deze heeft dezelfde waardes als gemiddeld hooi en reken ik niet tot het krachtvoer.

Ik kom dan op rustdagen op 450 gram bix.
Op werkdagen op 170 gram bix en 1 kg muesli, dat maakt 1170 gram totaal.

Hoeveel opneembaar eiwit ik dan voer durf ik niet te zeggen. Dat zit natuurlijk ook nog in het ruwvoer.

Wellicht is mijn gedacht om op rustdagen minder krachtvoer te voeren ook wel een verkeerde in deze. Ik heb altijd geleerd, dat je moet voeren naar werk om verzuring te voorkomen. Daarom, als ik bv kies voor de Pavo sportsfit of marstall amino, vind ik het op rustdagen jammer dat je dan te weinig vitaminen en mineralen voert en in het algemeen vind ik dat je dan behoorlijk veel moet voeren en daardoor gaat de suiker en zetmeel waarde ook weer omhoog.

Dan is een optie zoals mizora eerder in dit topic heeft uitgerekend een hele goede, een vitaminen mineralen brok om die behoefte te dekken en aanvullen met een muesli om de eiwitbehoefte te dekken.

Ik zoek eigenlijk een rantsoen wat:
1. De vitaminen en mineralen behoefte dekt
2. Ondersteunt bij zijn groei, de training en spieropbouw. Hij is nu qua conditie best goed, maar wat slap en arm bespierd. Het is natuurlijk ook nog een paard dat volop aan het ontwikkelen en nog wat aan het groeien is, hij is nu net zes.
3. Wat een niet al te hoog suiker en zetmeel percentage heeft.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:29

xyzutu2 schreef:
Lastig, dan blijft het inderdaad gewoon uitproberen.
Rio kreeg een hele dikke koker van de Coolstance Copra (hij had gewoon een kogelronde uier tussen de achterbenen hangen met een gaatje aan de voorkant, echt bizar) , dus ben ik weer teruggeschakeld naar luzerne. Toen werd de koker dunner, maar nog steeds de helft te dik, dus toen vroeg ik me af of hij misschien niet nu ook allergisch/overgevoelig was voor luzerne aangezien je luzerne en dikke kokers wel vaker hoort. Dus de luzerne vervangen door soja en nu wordt de koker weer steeds dunner.

Ik ben zelf niet echt fan van soja voeren, maar het werkt erg goed qua spiervorming en je voert er in verhouding veel minder dan van alle andere spullen dus dat is dan wel weer een voordeel.
Als hij allergisch reageerde op de whey, dan zou het nog kunnen dat hij last had van de lactose die nog in whey concentraat zit. Dat kan bij sommige paarden voor darmklachten zorgen. Rio had er geen last van, maar in het kader van better safe than sorry ben ik met hem overgeschakeld van whey concentraat (uit mijn hoofd 5gr lactose/60 gr dagdosis poeder) naar whey isolaat (0,2gr lactose/60 gr poeder). Maar dat moet je dan wel weer testen, en dan kun je net zo goed voor iets compleet anders gaan.

Die lactose dacht ik ook aan. Maar ik heb hem 1x 12,5 gr gegeven door de slobber. Want o jee, een nieuw poedertje dacht hij na de eerste keer 50gr. Maar staart, manen en hoofd moeten er enorm aan geloven. Maar in 12,5 gr whey zit toch een te verwaarloosbaar percentage lactose (ze zeiden 6gr op 100gr tegen mij) voor een paard van 500 kilo.

Is de sojaschroot wel met gmo?
En hoe kan t dat die eiwitten dan weer anders zijn dan uit lucerne of coolstance?
Want ergens neig je er idd bij rio naar om t ook op de eiwitten te gooien.

Op dit moment op mn twijfellijstje:
Eggersman aminoral
http://m.zooplus.nl/shop/paarden/voersu ... der/497778
Esparcette
Coolstance
Sojaschroot
En de vreemde eend in de bijt: fiber clay.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:48

Jotoma schreef:
Is de sojaschroot wel met gmo?
En hoe kan t dat die eiwitten dan weer anders zijn dan uit lucerne of coolstance?
Want ergens neig je er idd bij [***] naar om t ook op de eiwitten te gooien.

De soja die ik voer is inderdaad helaas wel GMO. De eiwitten zelf zullen niet anders zijn (wel een andere verdeling van de aminozuren waardoor de opneembaarheid van soja beter is dan van kokos/luzerne/enz), maar voer is ook een holistisch iets; het geheel bepaalt ook de opneembaarheid van de afzonderlijke delen, bijvoorbeeld door de hoeveelheid en verhouding van aanwezige vitaminen/mineralen enz.

Door alles wat ik de afgelopen twee jaar aan voer geprobeerd heb met [***] weet ik 100% zeker dat hij een probleem heeft met eiwitopname uit hooi en gras (luzerne lukt ook alleen als hij er essentiele aminozuren bij gevoerd krijgt), dus dat is bij hem nu gelukkig duidelijk. Hij lijkt helaas wel allergisch/overgevoelig voor bepaalde eiwitrijke voersoorten (kokos, luzerne ook een beetje) en krijgt dan een dikke koker, maar voor andere voersoorten gelukkig niet (whey, soja, esparcette). Maar als hij 'allergisch' zou zijn geweest voor eiwitten zelf dan was het wel heel erg lastig geworden...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:46

Wat is jullie mening over het supplement BCAA van Pharmahorse?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:03

meiske1577 schreef:

Las ik nu dat je 5x pw traint, en dan nog 1 of 2 x longeren?

Wanneer dat zo is breek je juist spieren af.
Je zou eens een cursus trainingsleer kunnen volgen bij bijvoorbeeld Tonkie Collee.
Endurance, maar de basis is toepasbaar bij alle disciplines.
Wanneer je zoveel traint heb je veel kans op blessures.
Rust is 1 van de belangrijkste onderdelen van een goede training.

Verder zoveel mogelijk vrije beweging....

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:07

Ninx schreef:
meiske1577 schreef:

Las ik nu dat je 5x pw traint, en dan nog 1 of 2 x longeren?

Wanneer dat zo is breek je juist spieren af.
Je zou eens een cursus trainingsleer kunnen volgen bij bijvoorbeeld Tonkie Collee.
Endurance, maar de basis is toepasbaar bij alle disciplines.
Wanneer je zoveel traint heb je veel kans op blessures.
Rust is 1 van de belangrijkste onderdelen van een goede training.

Verder zoveel mogelijk vrije beweging....

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een paard is gemaakt om te bewegen en met de juiste training bouw je spieren op. Onregelmatig trainen zorgt juist voor blessures omdat je dan ineens een piekbelasting gaat vragen waar het lichaam niet op is voorbereid. Trainingsleer heb ik op school al gehad :o

Dus een gezond paard mag best vijf keer per week getraind worden. Ik rij niet meer als vier keer per week dressuurmatig, ik zit er dan hooguit drie kwartier op waarvan eerst een kwartier wordt gestapt, tussendoor een stukje wordt gewerkt afgewisseld met stukken stap en ik stap ook altijd nog een kwartier uit, aan de hand.
Aan de longe loopt hij hooguit twintig minuten, in en uitstappen aan de hand.
Hij krijgt zoveel mogelijk vrije beweging. En hij wordt daarnaast nog extra aan de hand gestapt of komt in de stapmolen.

Ik werk met paarden die in de samengestelde mensport lopen en die moeten voor het seizoen wel naar een goede basisconditie toe worden gewerkt. Die worden twee keer per dag getraind ( bv longe in de ochtend en in de middag enkel of dubbel span) met voldoende hersteltrainingsdagen tussen door. Na het seizoen worden ze weer rustig afgetraind en krijgen dan even rust. Er zijn veel menpaarden die ik ken die al behoorlijk op leeftijd zijn en nog ijzersterk zijn.

Waar het hier in mijn omgeving juist veel misgaat is bij de paarden die door de weeks amper de box uitkomen/ getraind worden en dan in het weekend ineens aan de bak moeten. Die lopen dan boven hun kunnen. Er zijn er hier zelfs die de paarden gerust een dag per week boxrust geven want dan rusten ze lekker uit... :?

Teveel of te lang trainen is ook niet goed, maar een effectieve training moet wel regelmatig plaatsvinden met daarna twee dagen hertseltraining om het lichaam weer te laten herstellen. Ook tijdens de training genoeg pauzes. En ik ben van mening wat afwisseling ook heel belangrijk is. Daarom wil ik straks ook met dit paard buitenritten meenemen in de training. En nadenken over je schema. Niet altijd door willen trainen maar ook rustperiode inlassen. Inderdaad is rust ook belangrijk maar te weinig trainen is net zo schadelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:32

Ik reageer eerst even kort: je gaf aan dat je 5 dagen pw traint, en dan nog 2 dagen longeren. Ook nog iedere dag stapmolen.
Dit is allemaal geregisseerde beweging. Daarnaast loopt hij maar een klein dagdeel 'los'.

7 dagen werken = 7 dagen werken.... zowel mentaal als fysiek zou ik dat teveel vinden.

Je zegt dat een paard een bewegingsdier is, en dat is waar: maar beweging die het paard zichzelf buiten de training geeft is enorm belangrijk. Het voert overtollig melkzuur af, laat het paard herstellen van training, de bespiering blijft beter, ze blijven mentaal blijer.

Jij geeft een voorbeeld dat ik niet wenselijk zou vinden: opsluiten en soms naar buiten trekken om opeens fanatiek te gaan doen.... dat vind ik erg treurig. Maar dat vinden we gelukkig beiden.

Ik denk dat je er met 3 tot 4x trainen pw wel bent. Als je dan nog wat aan de hand wilt werken oid moet dat kunnen, dat reken ik meer tot ochtendgymnastiek ;-)
Veel bewegen moeten ze absoluut doen, maar vooral ook buiten het trainen om.

Mijn gevoel is dat de meeste mensen teveel doen, en ze vervolgens te lang in een box zetten. Alles wat een paard verliest door stilstaan rijd je er lastiger aan lijkt me....

Enfin, ik wilde dit toch even aanstippen omdat er eindeloos veel poeders en pillen zijn maar efficiënt trainen en een paard veel vrije beweging geven zijn wellicht nog veel belangrijker.

Toch niet zo kort gereageerd :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:17

Ik merk inderdaad dat mijn paard met wat slappe achterhand en lage weerstand heel veel baat heeft bij regelmatig een vrije dag op zowel geestelijk als lichamelijk bij te komen.
Omdat het werk hem veel energie kost kan hij dagen achter elkaar gewoon niet opbrengen waardoor het werk ook niet leuk meer voor hem is.

Door hem na uitjes met de trailer, zwaardere trainingen, wedstrijden e.d. extra rust te geven merk ik dat hij het werk ook beter aan kan, hij werkt met minder tegenzin en wordt soepeler en bouwt beter spieren op.

Ik denk dat werk gedoseerd opbouwen en daarnaast veel vrije bewegingen geven voor elk paard heel belangrijk is.

Mijn paard staat wel elke dag de hele dag buiten, deels in de wei en deels in de paddock.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:54

Ik vind vijf dagen trainen en twee vrije dagen per week toch echt niet teveel.
Maar goed dit is off topic en is ook niet waar mijn vraag over gaat.

Ik heb trouwens even gegoogled op tonkie collee en wat ik dan vind wijkt niet zozeer af van mijn huidige trainingsschema.

Om een voorbeeld te geven zal ik vorige week beschrijven:
Maandag: rustdag, ochtend 30 minuten in de molen, daarna naar buiten. Middag na mijn werk gewandeld aan de hand.
Dinsdag: gereden, ochtend 30 minuten in de molen, daarna naar buiten. Middag na mijn werk gereden, eerst kwartier buiten de bak gestapt, 20 minuten bakwerk gedaan ( stap draf op ontspanning en wat overgangen en klein stukje verlichte zit galopperen) en uitgestapt. In de avond nog even gewandeld.
Woensdag: longe met longeerhulp. In de ochtend 20 minuten gewandeld daarna gelongeerd een 15 minuten. Daarna uitgestapt en naar buiten en in de avond nog een keer gewandeld.
Donderdag: gereden. In de ochtend 30 minuten molen, daarna naar buiten.
Middag weer 15 minuten buiten de bak losgestapt, 20 minuten bakwerk gedaan ( stap en draf overgangen, stap wat schakelen en in stap wat wijken en overgangen stap naar halthouden) en weer uitgestapt. In de avond nog wat aan de hand gewandeld.
Vrijdag: gereden. In de ochtend eerst gereden zoals donderdag, maar nu ook weer een klein stukje galop meegenomen.
Daarna naar buiten en in de avond aan de hand gewandeld.
Zaterdag: vrije dag. In de ochtend even gewandeld, daarna naar buiten en in de avond weer even gewandeld.
Vandaag/ zondag: vanochtend gereden, eerst weer 15 minuten losgestapt, 20 minuten bakwerk gedaan en stukje naar buiten uitgestapt, ongeveer tien minuutjes. Daarna naar buiten, maar in de middag binnen gezet ivm in de zon staan die vandaag echt wel heel warm was. Eind vd middag weer even naar buiten.
Straks nog even aan de hand wandelen.

Dit lijkt me nou niet echt een heel gekke week qua te zwaar trainen.
Ik heb dit paard trouwens pas een week of vier op stal.
Met mijn andere paarden hou ik na een wedstrijd wel langere periode rust aan en dat zal met deze na een les of wedstrijd niet anders worden. Bv morgen komt de osteo/ fysio. Even afwachten hoe dat loopt maar dan zit ik er gerust een week niet op.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:42

Ik lees de discussie mee en ik heb ook wel een mening.
Mijn inziens moet je echt kijken naar het paard. Als een dier gevoelig is, schraal is en blijft, dan moet je hier absoluut rekening mee houden. Dan kun je alles suppleeren maar vooral tijd is dan het beste.
In de hersteltijd gebeurd het. 48 uur is nodig om spierscheurjes te helen.

Dus dan is 5 dagen in de week werken voor een 6 jarige denk ik wel te veel.
Het valt mij wel op dat je er veel mee doet, veel energie erin steekt! Dat is natuurlijk wel heel goed.

Ik werk zelf maximaal 4 dagen met mijn 7jarige. En ik merk iedere training, of dat nu werken aan de hand, longeren of rijden is, dat ze verbeterd. Dat is voor mij een graadmeter. Maar ik heb haar dan ook al vanaf het begin dus ik heb ook gezien dat ze van rust echt opknapt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:58

Het is niet zo dat hij mager is, of moe. Hij ziet er gewoon goed uit, bloedwaarden dik in orde, conditie prima, en keuring ook prima in orde. Als hij sloom zou zijn, mager, niet vrolijk of ik als ik zou twijfelen over zijn gezondheid zou ik uiteraard een ander schema aanhouden.
Het is ook niet zo dat hij helemaal niks kent, hij is bij de vorige eigenaar ook netjes behandeld.

Wat wel zo is, is dat het een paard is wat zich aan het ontwikkelen is, zoals elk paard op die leeftijd. Als je het verschil ziet met mijn oudere paard (11) dan ziet die er volwassen uit en hij nog jong. Hij gaat de komende twee jaar uitgroeien en uitzwaren, dus spieren en kracht opbouwen. Daarom zoek ik naar een rantsoen om daarin goed te ondersteunen. Het is ook zeker niet het eerste paard wat ik opleid. Voorheen deden alle paarden het eigenlijk altijd goed op Pavo, de sportsfit, voor sommigen op hoger niveau in combi met de energy control. Maar dat wil niet zeggen dat het niet misschien beter kan. Je hoort veel over het gevaar van teveel suikers voeren. En er zijn nieuwe producten op de markt die wellicht beter zijn.

Daarom mijn vraag in dit topic over welk voer jullie goede ervaringen mee hebben of aanraden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:11

Ik ben in principe ook geen fan van soja,maar heb met aminoral van eggersman (ook van sojabonen)toch wel de beste resultaten..Mijn oudste merrie reageert nergens zo goed op als dit en heeft sinds ik het voer(60-80 gram per dag ongeveer)weer een mooie bovenlijn :) ..Dus ja als dat het enige is wat werkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:28

Misschien lees ik er overheen, maar rijd je ook buiten met je paard?
Van buitenrijden worden ze ook echt sterker en ze ontwikkelen spieren en uithoudingsvermogen, en ze blijven er fris en vrolijk van.

Mijn 7 jarige werkt ook 5 dagen in de week, ik rijd meestal 3x in de week in de bak, dan nog een keer longeren of langeteugelen en een keer naar buiten.
In de zomermaanden is het ook vaak 2x bak en 2x naar buiten.
Hij loopt nu L2 dressuur.
Ik voer pure feed balance, een zuiver brokje zonder extra's.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:32

Dat wil ik zeker gaan doen. De weg waar ik een stukje langs moet ligt nu open, dus ik wacht dat nog even af deze week. Hij is nog nooit buiten geweest, dus wil de eerste keer niet te spannend maken voor hem.

Met mijn andere paard reed ik vier keer per week, waarvan zeker 1 keer buiten. Ik doe vooral veel stappen, over zand, asfalt, stukje houtsnippers, stukje door het water, etc. Soms een heuveltje op. Dat heeft hem echt geholpen en hij vond het altijd geweldig.

Dus dat ga ik met deze ook zeker doen.

Edit; ik ga de pure feed even opzoeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:34

Fijn dat dat straks gaat lukken bij jou in de buurt, dat is inderdaad echt super fijn voor ze!
Die van mij is daar ook echt sterker van geworden en beter qua conditie, in het begin was hij kapot na een rondje, nu kan hij er nog wel 2! :D

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:36

en voor jezelf is het ook een leuke afwisseling :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:53

Ook dat :D
Aquatraining, worden ze ook sterk van... 8-)
Afbeelding

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:08

Heerlijk, zo rijden <3

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:03

Ik lees hier ook even mee.

Sinds een aantal maanden ben ik mijn pony aan het oppakken met mennen. We rijden gemiddeld 3 keer per week een rit van gemiddeld 15-20 km en bouwen dit steeds verder uit. Ook wisselen we af met meestal 1 dag per week aan de longe met dubbele lijnen.

Ribben zijn mooi licht voelbaar, maar helaas blijft hij wat schraal in zijn bespiering en daarom dat ik verder aan het kijken ben voor een supplement.
Momenteel krijgt hij onbeperkt hooi met wat vitaminebrok en 1 keer per dag havens powerplus mix.

Ik neig nu naar de subli atleet, maar misschien heeft iemand nog een ander idee?
Afbeelding

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:13

Ja daar hoor ik goede ervaringen mee!!
Leuke pony hoor!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:36

Roos_M schreef:
Ja daar hoor ik goede ervaringen mee!!
Leuke pony hoor!

Dankjewel :) het is ook een heerlijke pony om mee te werken .

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:42

Interessant topic. Ik zou ook nog wel wat advies kunnen gebruiken w.b. spieropbouw. De dressuurtraining is best pittig voor hem, met name de galop vindt hij nog moeilijk en dus vermoeiend.

Hij krijgt nu
Ong. 400 gram Vitalbix Daily Complete
Onbeperkt ruwvoer (gras hooi voordroog)
100 gr slobber met daarin lijnzaadolie met vit. E, knoflook, handje Marstall Faser Light en elektrolyten.
Het is een koudbloed dus ik voer redelijk sober.
Daarom dacht ik aan een supplement zoals Marstall Amino Muskel Plus.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen en/of dit supplement kent. Heeft dit supplement zin als toevoeging, trek ik geen verhoudingen scheef.

Luzerne wil ik niet geven en ik probeer ook graanvrij en suiker/zetmeel-arm te voeren.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:21

Ik Heb afgelopen weekend op het NKI-NK heel goed advies in de NAF stand gehad die hebben meerdere producten zonder bergen suikers erin die geschikt zijn voor opbouw van spieren enz. En als je stopt is het niet zodat ze direct weer instorten wat je net hebt opgebouwd. Misschien daar eens advies vragen. Paarden drogist geeft ook advies over wat je het beste kunt gebruiken

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:38

Heb besloten de Amino Muskel Plus maar gewoon te gaan proberen, die is nu in bestelling.