4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:37

Jij hebt je keuze al gemaakt: paard moet vlugger, ik ga bijvoeren.
Succes dan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:39

paardje schreef:
Denk ik niet, want waar ik haar kocht stond ze volledig op het land en was ze ook al zo. Overigens begrijp ik dat je zo denkt, maar mijn vorige paarden waren een stuk looplustiger. Kregen wel wat meer voer en kwamen op die stal (helaas) niet elke dag buiten.

Waarom dan toch gekocht?

Ik snap niet zo goed waarom je het paard gaat pesten met (ongezond) voer zodat ze pittig gaat worden.

Blijkbaar is het het aard van het beestje.
En waarschijnlijk kan je er een lading suiker/ energie ingooien zodat ze even presteert.

Maar is dit eerlijk naar haar toe?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:41

Er zijn een paar dingen die mij opvallen. Probeer been te geven zonder hand, dus geef ruimte om ook naar voren te gaan, vooral bij die jonge dingen.

Tweede, voorwaarts is goed. Dus als ze doorschiet naar draf of galop, belonen en niet gelijk terughalen wat ik je in het filmpje zie doen. Want dan straf je het voorwaarts gaan weer af en dat is zonde.

Werk op het voorwaarts reageren op je been. Minder vaak been geven, maar wel altijd een reactie verlangen, waarbij je ook zorgt dat ze weg kan, dus hand naar voren.

Lekker buiten conditie opbouwen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:43

Ik denk dat je hier de clue even mist, Onali. TS heeft op een halfuurtje tijd al geregeld dat het paard vanaf nu elke avond een uur naar buiten kan. Over bijvoeren heeft ze nog geen beslissing genomen. Als dat buitengaan al zo snel geregeld wordt kan een beetje meer tijd misschien zorgen voor een ideale situatie voor het dier. Dat valt af te wachten. Maar om nu meteen al te stellen dat ze haar gaat pesten is een beetje overdreven en klopt ook niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:47

Heleennn schreef:
Ik denk dat je hier de clue even mist, Onali. TS heeft op een halfuurtje tijd al geregeld dat het paard vanaf nu elke avond een uur naar buiten kan. Over bijvoeren heeft ze nog geen beslissing genomen. Als dat buitengaan al zo snel geregeld wordt kan een beetje meer tijd misschien zorgen voor een ideale situatie voor het dier. Dat valt af te wachten. Maar om nu meteen al te stellen dat ze haar gaat pesten is een beetje overdreven en klopt ook niet.

paardje schreef:
Voor de duidelijkheid: ik heb altijd wat energierijkere paarden gehad. Vandaar dat ik nooit echt iets heb bijgevoerd. Daar ben ik nu naar op zoek.

Ik lees hier toch echt even iets anders. Bovendien stond de merrie bij de vorige eigenaar wel op het gras en was ze ook zo.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:49

Oh, maar je hoeft toch niet op te geven , kijk wat je met voer enz kan doen en rijkunstig zal je zeker bezig blijven met sneller maken. Ik snap daarom ook wel dat je haar wat over haar tempo laat lopen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:51

paardje schreef:
Bedankt voor jullie tips qua voer. Ik houd dit topic er na mijn vakantie bij en ga me er dan eens goed in verdiepen wat ik zou kunnen gaan bijvoeren.

Onali, ze gaat zich nog verdiepen en niet haar paard gelijk pesten met voer.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:53

Mijn paard is ook vrij flegmatiek, helemaal in de dressuur en thuis trainen. Springring is hij helemaal aanwezig maar in de dressuurbaan moet af en toe ook gepresteerd worden en op wedstrijd waardeert hij zich gelukkig enorm op.
Mijn paard staat wel de hele dag op de wei. Zomers en 's winters, dat heeft hij ook echt nodig,anders heb ik een doodongelukkig paard.
Sinds ik Cavalor ben gaan voeren merk ik echt dat er meer in zit. Ik voer de Action Pallet als normale brok en de Superforce erbij. De Superforce doet heel erg veel.

Wel hebben ze me gewaarschuwd, door Cavalor zelf, dat de Superforce werkt als een soort energy drankje, dus het is het beste als je het niet constant voert. Ik doe echter een kleine kwart schep bij elke voerbeurt en voor een piekmoment schroef ik het omhoog tot een grote halve schep.

Maar echt, hou hem zo lang mogelijk buiten. Maak hem sensibel voor het been. Want op het filmpje snap ik waarom je hem zo naar voren rijdt, maar doordat je je been er constant aan hebt gaat dat effect weg. Been geven, direct effect en hij mag pas een ander tempo aannemen als jij dat aangeeft. Been 'eraf' dus. Begin met korte stukjes en breid dat uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:56

paardje schreef:
Eight schreef:
Meer krachtvoer en minder naar buiten? Het zal aan mij liggen maar ik snap dit niet, ze loopt in de filmpjes boven tempo. Ze moet wat minder braaf worden? Ik denk dat jij gewoon niet het juiste paard te pakken hebt voor jouw doeleinden. Mening ruiter zou maar al te graag zo'n braaf paard hebben :)

Ze mag wat míj betreft wat meer energie en wil om te lopen krijgen. Wellicht geeft 1 kilo brok haar wat te weinig energie.

Looplust is niet het zelfde als hoog tempo. Looplust is mentaal.

Zet 'r lekker in een groepje 24/7 op het land de komende weken. Die tip is al gegeven, en het is een goede tip. Je paard is nog erg jong. Geef haar de tijd om de training van de afgelopen tijd te verwerken. Lekker buiten. Samen met andere paarden. Het is zomer, hup die box uit met dat dier.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 17:57

Ik geef het hier nog 1 keer aan, omdat ik voor zover ik weet mijn eerste bericht niet meer kan aanpassen: ik ben niet op zoek naar rijtechnisch advies, maar naar een aanvulling op het voer wat mijn paard nu krijgt. Ik vraag verder niet om nog meer meningen over het naar buiten gaan, dan die ik tot nu toe heb gezien. In mijn ogen is daar genoeg over gezegd en jullie meningen daarover zijn mij duidelijk.

Als er mensen zijn met ervaring qua voer dan hoor ik het graag. Zou fijn zijn als jullie dan willen vermelden wat je doel was met het bijvoeren van dat product. Ik krijg hier ook sterk het idee dat de meningen over bijvoeren verschillen, omdat mensen recreatief rijden of echt voor de sport, maar dat is niet aan ieder zijn profiel duidelijk te zien.

Seventeen

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:57

Ik stuur je even een pb.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:59

Myrth97 schreef:
paardje schreef:
Bedankt voor jullie tips qua voer. Ik houd dit topic er na mijn vakantie bij en ga me er dan eens goed in verdiepen wat ik zou kunnen gaan bijvoeren.

Ik lees het zoals het er staat.
Ze gaat zich erin verdiepen WAT ze gaat bijvoeren.

Nogmaals als het niet in het paard zit waarom dan voer erin gooien die niet nodig is zodat er een chemische reactie komt vanuit het paard en dan hopelijk in goede banen te lijden valt.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 18:02

Onali schreef:
Myrth97 schreef:

Ik lees het zoals het er staat.
Ze gaat zich erin verdiepen WAT ze gaat bijvoeren.

Nogmaals als het niet in het paard zit waarom dan voer erin gooien die niet nodig is zodat er een chemische reactie komt vanuit het paard en dan hopelijk in goede banen te lijden valt.

Ze krijgt nu nog erg weinig voer voor het werk wat ze verricht vind ik. Dit hebben we met zadelmak maken en de eerste paar maanden zo gehouden, maar na mijn vakantie mag ze wel wat meer hebben. Vraag is wat? En dan is daar een bepaald doel bij.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 18:06

Phoya schreef:
Jij hebt je keuze al gemaakt: paard moet vlugger, ik ga bijvoeren.
Succes dan.

Bedankt. Ik heb gekeken naar de adviezen waar ik wat mee kan en daar ga in verder mee.

Als er geen aanvullingen meer komen op verschillende soorten voer die wellocht iets helpen mijn doel te bereiken, mag dit topic wat mij betreft gesloten worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:09

paardje schreef:
Ik geef het hier nog 1 keer aan, omdat ik voor zover ik weet mijn eerste bericht niet meer kan aanpassen: ik ben niet op zoek naar rijtechnisch advies, maar naar een aanvulling op het voer wat mijn paard nu krijgt. Ik vraag verder niet om nog meer meningen over het naar buiten gaan, dan die ik tot nu toe heb gezien. In mijn ogen is daar genoeg over gezegd en jullie meningen daarover zijn mij duidelijk.

Als er mensen zijn met ervaring qua voer dan hoor ik het graag. Zou fijn zijn als jullie dan willen vermelden wat je doel was met het bijvoeren van dat product. Ik krijg hier ook sterk het idee dat de meningen over bijvoeren verschillen, omdat mensen recreatief rijden of echt voor de sport, maar dat is niet aan ieder zijn profiel duidelijk te zien.

Voeren gaat je niet helpen. Ze zal van meer energie in het voer hooguit riller worden.

Wat je wel zou kunnen helpen is een instructeur die jou kan leren hoe je een voorwaartse overgang naar stap kan rijden. Langzamer gaan draven en dan in stap storten en daarna het paard weer naar voren porren in snellere (maar niet meer voorwaartse) stap ga je met geen enkel voer verhelpen.

Hoe je het nou wendt of keert, en of je het nou wil horen of niet: je paard heeft een geest. Een jong paard zo veel binnen laten staan doet net zo veel (of eigenlijk: weinig) voor de voorwaartse drang als eentonig in een hoog tempo in het rond draven of galopperen. Er zit niets in de filmpjes waar het paard voorwaartser van kán worden.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 18:12

Koper schreef:
paardje schreef:

Voeren gaat je niet helpen. Ze zal van meer energie in het voer hooguit riller worden.

Wat je wel zou kunnen helpen is een instructeur die jou kan leren hoe je een voorwaartse overgang naar stap kan rijden. Langzamer gaan draven en dan in stap storten en daarna het paard weer naar voren porren in snellere (maar net meer voorwaartse) stap ga je met geen enkel voer verhelpen.

Bedankt, maar blijkbaar lees je mijn berichten niet.

Is er een manier om dit topic te sluiten? Ik heb inmiddels al zoveel voeradviezen via pb gehad (waar voer bij wat flegmatiekere paarden wel helpt), dat ik wel uit mijn keuze ga komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:15

Zeker lees ik je berichten. Ik vind het jammer dat je dit met voer probeert op te lossen terwijl er veel betere en gezondere en vooral meer effectieve oplossingen zijn.

Maar hey, jouw paard jouw keuzes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:15

Je hebt zoveel tips gekregen, dit is simpel rijtechnisch op te lossen, is het dan zo gek dat mensen dat dan aandragen?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:17

Voer kan wel zeker een verandering brengen in de looplust van het paard. Als de mens immers gezonder, beter en passender gaat eten kun je je ook frisser, gezonder en voornamelijk fitter voelen. Dat is bij een paard niet anders.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 18:21

Seventeen schreef:
Voer kan wel zeker een verandering brengen in de looplust van het paard. Als de mens immers gezonder, beter en passender gaat eten kun je je ook frisser, gezonder en voornamelijk fitter voelen. Dat is bij een paard niet anders.

Helemaal mee eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:22

Maar als je gewoon gezond bent van lijf maar mentaal in een burn-out zit dan maakt dat gezond eten ook niet veel meer. En nee ik zeg niet dat een paard een burn-out heeft maar ter vergelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:23

Seventeen schreef:

Inderdaad! Goed gras is lekker gezond en zit vol vitaminen en mineralen! Daar wordt menig paard fitter en gezonder van.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 18:24

bruintje123 schreef:
Maar als je gewoon gezond bent van lijf maar mentaal in een burn-out zit dan maakt dat gezond eten ook niet veel meer. En nee ik zeg niet dat een paard een burn-out heeft maar ter vergelijk.

Je doet net of mijn paard iets vergelijkbaars heeft....

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:26

Mijn vriend en ik zijn beiden in goede conditie maar hij heeft altijd de behoefte om flink door te stappen en ikzelf niet. Daarom zette ik in mijn bericht dat ik denk dat de aard van het beestje gewoon niet bij jouw doeleinden past. Uiteraard moet ieder paard goed aan het been zijn, en voeding kan ondersteunen maar zal het karakter niet veranderen. Maar goed dat is mijn mening. Verder kan ik je vertellen dat paarden die altijd buiten staan in een groep echt niet meer blessures hebben dan stal paarden. Vooral als de groep stabiel is, maar ik begreep dat ze volgend jaar wel gewoon in een groep komt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:27

Ik zou het dier wat meer rust gunnen en meer weidegang geven, die is nog jong.

Daarna kun je kijken of ze nog zo is of niet.
Het kan gewoon aan het dier liggen dat ie niet zo fel is, dan had je een fellere dier moeten kopen.
Dat train je er niet zomaar in dat ie feller wordt.
Maar via het voer kun je het wel feller krijgen, maar dan is dan door het voer dat ie overactief is en niet van nature dat is toch niet de bedoeling volgens mij.