Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:59

Endurance is extreem belastend voor het skelet/ bovenlijn als ze niet heel correct over de rug gaan en wel veel over de weg moeten.
Manege pony is gegarandeerd gewoon 'op'. Dat is een heel zwaar slopend leven, veel zwaarder dan sport.
Dat is de appie zeker? Verklaart voor mij prima zijn rug/bekken probleem in dat geval.

Ik zou eerst de eiwitten en evtl vetten opschroeven met zo weinig bovenlijn als de vos heeft. Of gewoon de hoeveelheid pulp omhoog.

Heeft hij ooit wel juiste goede bovenlijn bespiering gehad trouwens? Of is hij nu gewoon afgevallen en zie je datgene wat eerder 'verstopt' zat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:09

[***] schreef:
@ Koper : En de levertesten waren gewoon normaal dan als ik het goed begrijp?
Wat doe jij nu dan om die lever in balans te brengen? De darmen heb je verder geen problemen/ervaringen mee?

De veearts ontkende dat het een leverprobleem zou kunnen zijn :+ Paard is een paar jaar geleden behandeld voor de lever en enkele problemen (zoals hoesten en de ontstekingen in zijn huid) zijn toen verdwenen. Momenteel krijgt hij ondersteuning dmv enkele supplementen. Hoe hij daarop reageert zal uitwijzen of verdere ondersteuning in de vorm van bloedzuivering nodig zal zijn.

Mijn merrie is zoals ik al aangaf gevoelig op de dikke darm. Zij reageert ook heel anders op bij voorbeeld een ontgifting dan mijn ruin. Voor haar ben ik nog aan het zoeken wat goed bij haar past in de zomer, toevallig heb ik hierover gisteren beraadslaagd met mijn instructrice die een paard heeft met vergelijkbare problemen (ook een paard uit een metaaljaar). Afgelopen winter heeft mijn merrie regelmatig last gehad van koliek, ze heeft toen een middel gekregen wat de kolieken voorkomt en wat ook de opname van voedingsstoffen in de darmen bevorderde. Haar vacht en algehele conditie werden daar beter van.
Voor de nieren/blaas heeft ze in de winter extra ondersteuning nodig. Wat ook logisch is, de winter is voor deze waterenergieën de zwaarste periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:14

@ Sizzle : De appie is de ex-manègepony :j
De andere is de endurance-pony maar dat is veel gezegd hoor, hij heeft volgens mij niet eens 10 wedstrijden gelopen en dan ook maar gewoon klasse 1. Dus om nu dat zo extreem te noemen.. ;) Wat wel een feit is is dat hij altijd buiten is gereden en nooit echt dressuurmatig, dus dat zal ondertussen zeker een rol spelen.

Hij heeft wel goede bovenlijn gehad. Heb er elk jaar een chiropractor bij de laatste jaren en kreeg altijd complimenten (over de rug dan, de rest was dramatisch, haha, maar nu is het even andersom). In oktober bij controle merkte ze op dat hij minder bovenlijn had, maar het was nog niet zo erg en leek te komen door een verkeerd boomzadel. Hij is dan naar mijn idee daarna ook weer verbetert (ander zadel) maar gaat sindsdien wat op en af. Dan denk ik weer dat het ok is, dan vind ik hem weer niet goed. Maar zoals op de foto is echt van nu want dat heb ik nog niet eerder zo gezien.. Dus denk dat het laatste aan de hand is.

Zou meer pulp al kunnen helpen? Want dat is een "makkelijke" oplossing natuurlijk, dat krijgen ze nu toch al. Dit dan samen met de nieuwe vitaminen/mineralenkorrel uiteraard.

Mungbean

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:18

Gewoon proberen, wordt hij te dik dan bouw je weer af.
Graan bevat overigens redelijk veel koper, maar ik neem aan dat je dat niet wil voeren.
Laat anders eens de hoeveelheid in weefsel bepalen of een ander lab.
Je zal niet de eerste zijn die blind staart op een misleidende bloedtest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:26

Dat is waar. We kunnen het proberen.
Bevat graan ook nog andere dingen die nuttig zijn in dit geval? Want er zit ook veel zetmeel enzo in, toch?

Echt invasieve onderzoeken zie ik momenteel niet zo zitten .. En al helemaal niet als dat op een kliniek moet. Denk dat de bloedtest op zich wel klopt, bedoel ... een paar keer achter elkaar hetzelfde resultaat + hetzelfde bij een andere pony zou wel heel veel toeval moeten zijn als dat allemaal niet klopt.

Denk dat ik van stap 1 de andere vitaminenkorrel ga maken (en meer pulp) en als dat nog niks doet kan ik dan eens zien om het bloed ergens anders te laten bepalen, of zien wat een andere DA zegt ofzo. Je kan toch niet alles tegelijk proberen/veranderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:28

Ik vind juist dat het bij beide dieren laag is verdacht. Daarom zou ik een keer in urine laten bepalen of gewoon even een andere DA, gewoon om zeker te zijn.

Hoe geef je de koper?
Als je het samen geeft met de vitamine brok dan zou daar je probleem kunnen zitten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:29

Ik mis even waarom je meer pulp wilt gaan voeren ? Pulp voegt toch niet zoveel meer toe als meer energie, verder niet veel mineralen of eiwitten erin .... Dus ik snap hem niet helemaal ??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:31

Omdat hij zo arm op de bovenlijn is en niet meer de jongste.
Ik zou persoonlijk krachtvoer geven voor senioren maar blijkbaar reageert hij slecht op krachtvoer.
Koper doet in principe niets met de bovenlijn dus ik vind het allemaal wat vaag en zou eerder denken dat hij enkel oud begint te worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:33

Voor arm op de bovenlijn gaat pulp niet helpen ( denk ik ), extra eiwitten wel .....
Krachtvoer voor senioren kan idd ook goed helpen ( omdat daar vaak extra eiwitten in zitten oa ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:33

Omdat Sizzle dat zei :+ Pulp is qua eiwit vergelijkbaar met hooi, dus als ze extra krijgen dan krijgen ze toch weer extra binnen. Misschien niet zoveel, maar het is extra.

Het krachtvoer omhoog kan trouwens ook nog. Of iets anders, maar dan met niet teveel suiker/zetmeel erin. Maar dan komt het misschien weer in de problemen met de vitaminenkorrel .. dat is ook altijd zo moeilijk.

Is dat zo verdacht Sizzle? Ik had het eigenlijk wel verwacht .. beiden ouder, beiden weinig werk, beiden geen gras en voor de rest hetzelfde voer .. dus lijkt het mij logisch dat beiden ook ongeveer dezelfde problemen hebben, en aangezien zink/koper heel snel een tekort geeft blijkbaar ...

Maar ik kan eens horen wat een andere DA zegt :j Was toch al aan het twijfelen om dat eens te doen omdat dit labo waar deze mee werkt ook enorm duur is qua analyses..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:35

In pulp zitten amper eiwitten ??!

Voor eiwitten moet je zijn bij voorjaarsgras, lucerne, esparcette of sojaschroot ( als je dat wilt voeren tenminste, toevallig de laatste tijd veel bokkers die er toch tevreden over zijn ). Of krachtvoer : merriebrok, veulenbrok , seniorenbrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:44

Denk ook niet dat iemand zegt dat er veel eiwitten in zitten? Maar als je 3 kg pulp geeft krijgen ze meer eiwitten binnen dan bij 2 kg pulp .. daarop doelde ik.

Nadeel van veel brokken is dat er meteen ook veel suiker/zetmeel in zit en dat is hier geen optie. Maar als je er eentje weet met veel eiwit en weinig suiker/zetmeel dan zet ik dat op het lijstje hoor. Ga zelf ook nog eens rondkijken maar vond vorige keer niet zoveel...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:47

Nee dat is waar niemand zegt dat er veel eiwitten in pulp zitten. Maar ik denk niet dat extra pulp geven iets aan toegevoegde waarde geeft voor de spieren van de bovenlijn. Vaak missen dan bepaalde aminozuren in het dieet, en die zitten, denk ik, niet in pulp.
In ieder geval deed pulp niets voor de bovenlijn van mijn paard. Daar viel hij altijd terug in de winter, 3 weken op gras vulden heel de bovenlijn weer op.
Dus ik was nog zoekende naar een goed voer/ supplement om de eiwitten aan te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:49

Die aminozuren zitten dan hopelijk wel weer in die nieuwe vitaminenkorrel .. al zitten er in de Daily complete nog meer dus misschien moet ik toch daarvoor gaan.. Eens een nachtje over slapen ;)

Edit; ben even op voervergelijk aan het kijken .. Marstall heeft wel een slobber met hoog eiwit & "laag" suiker/zetmeel. Is zoiets eventueel ook een optie? Die heet Bergwiesen- Mash.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:56

Ja ik denk ook dat je meer aan "het nieuwe supplement" gaat hebben qua eiwitten dan aan extra pulp.
Wel slapen hoor, niet piekeren !!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:58

Vitamine korrel alleen geeft nooit genoeg eiwit goed verdeeld over de dag.
Dat zijn de boosters die enkel helpen als je paard in het werk staat.

Ik zou gewoon een seniorenvoer testen omdat graan redelijk wat koper heeft, seniorenvoer sowieso rijk ik en veel eiwit bevat. Gaat hij ervan jeuken kun je altijd weer stoppen.
Dat koper zou ik gewoon niet te druk om maken als ze geen bloedarmoede hebben en geen zwaar werk hoeven doen.
Ik zou me eerder richten op de zink, zeker bij een die snel jeuk heeft.

De pulp bedoelde ik inderdaad precies zo: als je geen krachtvoer kan geven dan minimaal de ruwvoer omhoog. Dat is meer dan niets.

Ik ben ook niet zo'n krachtvoer mens maar zodra de bovenlijn verdwijnt dan is dat het eerste wat ik doe.
Zo krijgt mijn paard ook geen brok, behalve tussen eind December en begin Maart want dan halen ze echt niets meer uit gras en stort bij die van mij accuut de bovenlijn in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:05

Ik kan ook altijd, om het voor nu even makkelijk te maken, het huidige krachtvoer omhoog gooien, daar krijgen ze lang niet de aanbevolen hoeveelheid van (vandaar ook nog de extra vitaminenkorrel) dus ik heb nog ruimte (moet ik dan alleen kijken wat ik met die vitaminenkorrel doe .. ). Daar zit 13% ruw eiwit in, is toch ook al behoorlijk volgens mij?

Wat geef jij dan qua krachtvoer?
En zou die slobber van Marstall iets zijn? Al kan ik die dan wel alleen geven als ik er ben en dat is niet dagelijks, dus niet zo handig ..
Pavo Care4Life komt ook nog tevoorschijn bij hoog eiwit en laag suikers. Misschien ook een optie?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:11

Ja Sizzle, dat klopt hoor mbt bovenlijn en december tot maart. Dan helpt het extra krachtvoer dus daarvoor , door de extra eiwitten die dat bevat.

Pavo care4life is niet laag in suikers .... Toch ?

Ga nou eerst slapen en bedenken wat je wilt ! Nu ga je toch weer twijfelen over krachtvoer. Je zal toch echt een keuze moeten maken.....
Laatst bijgewerkt door Maris op 03-06-17 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:12

Zit totaal (dus suiker & zetmeel) onder de 10%, dus dat is voor mij laag genoeg ;)

Ik zit niet te twijfelen, maar er zijn verschillende problemen.
Er is het koper/zink-tekort, wat hopelijk kan aangevuld worden door meer koper/zink te verstrekken (seniormineral of daily complete). En daarnaast is er een ouderdom/eiwit/bovenlijn-probleem, waar meer eiwitten voor nodig zijn, die in krachtvoer zitten.

Dus dan lijkt beiden mij de beste optie?
Iets van krachtvoer waar meer eiwitten in zitten dan het huidige, en iets voor het koper/zink-probleem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-17 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:14

[***] schreef:
Zit totaal (dus suiker & zetmeel) onder de 10%, dus dat is voor mij laag genoeg ;)

Je hebt gelijk !
Pavo staat wel bekend als krachtvoer dat mogelijk voor jeuk zorgt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:16

Klopt, maar Care4Life hebben ze een paar jaar terug een tijd gehad (totdat 1 pony begon te spoken en ik dacht dat het daaraan lag, maar dat spoken doet hij nog steeds dus dat kunnen we wel uitsluiten, haha) en toen kon ik geen extra jeuk ontdekken. Andere producten van Pavo weet ik het niet mee natuurlijk, die zitten altijd een stuk hoger in suikers/zetmeel dus dat kan de jeuk dan wel verklaren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:19

Pavo vind ik zelf een waardeloos merk :o
Zou eerder echt senioren voer proberen van Marstall of priores.
Niet iets wat laag in alles zit want daar schiet je juist niets mee op.

Zink en koper kun je sowieso niet samen omhoog krijgen vanwege de wisselwerking.
Ik zou met zink beginnen als hij geen bloedarmoede heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:27

Ok, nu ben je mij kwijt.
Ik zoek niet iets wat laag is in alles, ik zoek iets met veel eiwit en weinig suiker/zetmeel. Dat hebben bovengenoemde producten. Ik kan er wel iets induwen met 30% suiker/zetmeel maar daarvan weet ik de uitkomst al en dat vind ik zonde van het geld en het gedoe.

En hoezo kan zink en koper niet samen omhoog? Dat ijzer concurreert weet ik, vandaar dat ik gezocht heb naar iets met veel koper/zink en zo weinig mogelijk ijzer. Maar hoezo zit er nu weer een wisselwerking tussen zink & koper?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:27

Qua magnesium kan ik je enigsinds helpen Sabine..
Ik als kreupele prik 2x per week magnesium om de reden dat mijn wervels scheef trekken.
Je kunt het ook zien bij mij dat er een uit de lijn staan, t staat zelfs op de rontgenfoto's.
Prik ik braaf heb ik daar amper last van, het kan erg vervelend voelen helaas.
Mijn spookje krijgt ook 1x per dag een schepje magnesiumcitraat, anders krijgt hij duidelijk spierkramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:29

Nou, ik weet niet of je mij kan helpen, want de pony krijgt namelijk al 2 schepjes magnesiumcitraat per dag... (de vos dan, de andere niet).