Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:15

Tja, pensionstallen...in mijn hele paardenleven maar 1 hele goede gehad. Provincie waar ik nu woon is het helemaal om te huilen het aanbod. Ik sta nu doe-het-zelf, je huurt een kale box, oke met automatische drinkbak, stro en mestafvoer en je eigen stuk weiland em eigen paddock) zit erbij. Verder regel je alles zelf, je hooi, krachtvoer, mesten, voerbeurten en binnen -en buitenzetten.(bij mij niet van toepassing want heb uitloopstal) Ik vind het heerlijk, je bepaalt zelf wat erin gaat, hoeveel erin gaat en wanneer het erin gaat. En uiteraard elke dag een echt schone stal. Ja, het is heel veel werk maar wat is het heerlijk!

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 19:23

farahdiba46 schreef:
Tja, pensionstallen...in mijn hele paardenleven maar 1 hele goede gehad. Provincie waar ik nu woon is het helemaal om te huilen het aanbod. Ik sta nu doe-het-zelf, je huurt een kale box, oke met automatische drinkbak, stro en mestafvoer en je eigen stuk weiland em eigen paddock) zit erbij. Verder regel je alles zelf, je hooi, krachtvoer, mesten, voerbeurten en binnen -en buitenzetten.(bij mij niet van toepassing want heb uitloopstal) Ik vind het heerlijk, je bepaalt zelf wat erin gaat, hoeveel erin gaat en wanneer het erin gaat. En uiteraard elke dag een echt schone stal. Ja, het is heel veel werk maar wat is het heerlijk!

Voor mij is zo'n concept algauw 30 tot 3 kwartier met de auto. Wij zitten hier echt in een uithoek zonder veel opties helaas.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:08

Ik kom uit een andere provincie dan waar ik nu woon, dus het paardengebeuren was/is nieuw voor mij hier. Wist ook helemaal niet wat de goede hoefsmeden en dierenartsen waren enzo. Deze stalling noemde mijn overbuurvrouw (heeft ook paard) en gelukkig was er plek. Hiervoor stond ze all -in en dat was ronduit slecht, overige stallingen in deze omgeving voor all-in ook, maar dit bleek ideaal, ook al zocht ik ivm beroerde gezondheid eigenlijk volpension.

Kelly08

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:50

Zo'n lastig dit probleem. 8 kg is echt heel weinig. Ik heb een merrie van ongeveer 700 kg 1.69m en die eet echt 15 kg weg per dag. Als ik rond de 18 kg geef dan blijft er wat liggen. Dus 15 tot 20 kg aanbieden is heel normaal. Zodra een paard ook door heeft dat er altijd eten ligt, dan gaan ze ook minder eten meestal. En in voordroog/kuil zit ook nog eens minder percentage aan droge stof waardoor je eigenlijk meer moet voeren dan droog hooi. Maar ik blijf er bij, een paard moet onbeperkt hooi en dit aanvullen met een vitaminebrok en eventueel energie d.m.v. brok etc.
Probeer te overleggen om zelf een slowfeeder net te vullen, deze kun je zo vol proppen als ze zelf wilt. Of eigen hooi kopen. Eventueel extra betalen en anders echt een andere plek zoeken als er niets mogelijk is.
Helaas zelf ook moeten verhuizen met mijn paard waar zij nu 24/7 in een paddock staat met andere merries en onbeperkt voordroog. Het is wel 35 km van mijn huis, maar rij liever een eindje naar mijn paard waar zij goed verzorgd wordt, dan wanneer zij op stal staat zonder ruwvoer.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 02:25

Grit schreef:
Ik denk dat veel ondervangen kan worden om dit soort dingen duidelijk af te spreken voor je je paard ergens stalt. Dan kun je altijd terugvallen op de afspraken die zijn gemaakt.

Was het maar zo'n feest. Mijn vriendin en ik zijn samen verhuisd naar een stal waar we van tevoren hadden gevraagd hoeveel ruwvoer ze kregen. Zoals hun het uitlegden was dat een knappe hoeveelheid. In de praktijk was dat aanzienlijk minder en begonnen onze paarden aanzienlijk af te vallen. We hebben dat aangekaart en hun vonden het genoeg, ze hadden immers op internet opgezocht hoeveel paarden moesten eten en dat was 1.5 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht per dag en daar voldeden ze aan. We mochten meer hooi gaan voeren maar dan zouden we daar op 320 euro in de maand uit gaan komen voor alleen een 20/40 buitenbak.
Samen zijn we dus naar een andere stal gegaan. Wederom uitvoerig gevraagd hoe het met het ruwvoer zat en ook uitgelegd waarom we daarop doorvroegen. Was allemaal geen probleem, als we meer hooi wilden kon dat. Het paard van mijn vriendin begon echter al rap af te vallen en we vonden de hoeveelheid hooi die gegeven werd ook niet veel. Vooral toen we er achter kwamen dat ze met die 4 tot 6 kilo een hele nacht moesten doen. Mijn vriendin heeft de DA laten komen en die heeft duidelijk laten weten dat dat paard onbeperkt hooi nodig had. Dat vonden de staleigenaars geen probleem, hang maar een slowfeeder op in zijn box. Ik mocht ook en slowfeeder in zijn box hangen. Maar ondanks dat er, in eerste instantie, nog hooi in zat 's morgens, bleven beide paarden moeilijk mooi op gewicht dus begonnen we zelf maar hooi, luzerne en hartog gras bij te voeren. Toen het paard van mijn vriendin weer zienderogen begon af te vallen heb ik een gesprek gehad met de staleigenaren. Ze hadden het op internet opgezocht en 1.5 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht per paard per dag was echt genoeg. Ik heb zelf voedingsleer gehad op school en weet dus dat het 1.5 kilo DROGE STOF uit ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht, moet zijn en dan nog afhankelijk van de voedingsstoffen in het ruwvoer, werk wat het paard, leeftijd kan een rol spelen, gezondheidstoestand...... Op een gegeven moment begon ook mijn paard zienderogen af te vallend dus zijn we maar weer gaan zoeken naar een andere stal. Nog voordat we die hebben kunnen vinden kregen we te horen dat we eind van de maand weg moesten zijn want ze waren ons beu, we pakten teveel hooi en daarom haalden ze al een paar weken onze slowfeeders leeg voordat ze naar huis gingen. En wij maar denken dat onze paarden zat te knabbelen hadden 's nachts en het raar vinden dat ze zo enorm af aan het vallen waren. Het meest trieste is dat op de dag dat we te horen kregen dat we weg moesten ze nadat de paarden op de paddock hooi hadden gekregen, de vriend van mijn vriendin stond er bij toen er gevoerd werd, ze het hooi bij onze paarden weer weg hadden gehaald en die 2 van ons 1 uur later dus niks meer te eten hadden terwijl de rest nog wel wat had. Mijn vriendin is dezelfde dag nog weg gegaan. Ik kon niet, zat nog op een reactie van een stal te wachten of ik daar terecht zou kunnen. Heb mijn paard dus maar eigen hooi gegeven op de paddock. En dan lekker veel in de hoop dat hij, als hij de volgende morgen buiten zou gaan nog een knabbeltje hooi zou hebben liggen tot ik zou komen. Kom ik de volgende morgen, was mijn paard 1 paddock opgeschoven, een paard van hun stond mijn hooi op te vreten en mijn paard had, als enigste, al niks meer om half 11 's morgens. Heb hem ook meteen weg gehaald en nu staan onze 2 paarden weer samen, ze krijgen nu onbeperkt ruwvoer mijn paard ziet er weer goed uit en die van mijn vriendin begint, nu bijna 2 maanden later, ook weer op een volledig paard te lijken.
Dus van tevoren overleggen wil geen garantie geven dat het goed gaat

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 05:33

Wat betaal je ts als ik vragen mag?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 06:32

Bij ons op stal ook maar 2 voerbeurten met ruwvoer. Ze krijgen dan voordroog en dat 's morgens om 9 uur en een keer om half 6. Nu staan ze van 12 tot 4 op de wei. Na de voerbeurt hebben ze het in een uur op ongeveer. Ze staan op stro. Omdat ik het aantal voerbeurten te laag vind, ben ik overgestapt op hooi. Dit is geen probleem, alleen moet ik het zelf klaarzetten.
Nu krijgt ze om 9 uur hooi, daarna om 4 uur als ik er zelf ben, dan om half 6 en daarna hebben we zelf nog een avondronde geregeld waarbij we zelf rond 9 uur nog voeren. Helaas staan ze dan nog lang zonder, maar ik doe altijd veel schoon stro in de stal. Ook de uren naar buiten vind ik wat weinig, maar als ik naar stallen hier in de buurt kijk met gelijkwaardige voorzieningen ben ik al blij dát ze naar buiten gaan.
En inderdaad.. vrijdag en zaterdag zijn ze niet buiten geweest, want er lag een dun laagje sneeuw en de grond was bevroren. Risico op blessures was te hoog. Dan baal ik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:07

Inoterry schreef:
Grit schreef:
Ik denk dat veel ondervangen kan worden om dit soort dingen duidelijk af te spreken voor je je paard ergens stalt. Dan kun je altijd terugvallen op de afspraken die zijn gemaakt.

Was het maar zo'n feest. Mijn vriendin en ik zijn samen verhuisd naar een stal waar we van tevoren hadden gevraagd hoeveel ruwvoer ze kregen. Zoals hun het uitlegden was dat een knappe hoeveelheid. In de praktijk was dat aanzienlijk minder en begonnen onze paarden aanzienlijk af te vallen. We hebben dat aangekaart en hun vonden het genoeg, ze hadden immers op internet opgezocht hoeveel paarden moesten eten en dat was 1.5 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht per dag en daar voldeden ze aan. We mochten meer hooi gaan voeren maar dan zouden we daar op 320 euro in de maand uit gaan komen voor alleen een 20/40 buitenbak.
Samen zijn we dus naar een andere stal gegaan. Wederom uitvoerig gevraagd hoe het met het ruwvoer zat en ook uitgelegd waarom we daarop doorvroegen. Was allemaal geen probleem, als we meer hooi wilden kon dat. Het paard van mijn vriendin begon echter al rap af te vallen en we vonden de hoeveelheid hooi die gegeven werd ook niet veel. Vooral toen we er achter kwamen dat ze met die 4 tot 6 kilo een hele nacht moesten doen. Mijn vriendin heeft de DA laten komen en die heeft duidelijk laten weten dat dat paard onbeperkt hooi nodig had. Dat vonden de staleigenaars geen probleem, hang maar een slowfeeder op in zijn box. Ik mocht ook en slowfeeder in zijn box hangen. Maar ondanks dat er, in eerste instantie, nog hooi in zat 's morgens, bleven beide paarden moeilijk mooi op gewicht dus begonnen we zelf maar hooi, luzerne en hartog gras bij te voeren. Toen het paard van mijn vriendin weer zienderogen begon af te vallen heb ik een gesprek gehad met de staleigenaren. Ze hadden het op internet opgezocht en 1.5 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht per paard per dag was echt genoeg. Ik heb zelf voedingsleer gehad op school en weet dus dat het 1.5 kilo DROGE STOF uit ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht, moet zijn en dan nog afhankelijk van de voedingsstoffen in het ruwvoer, werk wat het paard, leeftijd kan een rol spelen, gezondheidstoestand...... Op een gegeven moment begon ook mijn paard zienderogen af te vallend dus zijn we maar weer gaan zoeken naar een andere stal. Nog voordat we die hebben kunnen vinden kregen we te horen dat we eind van de maand weg moesten zijn want ze waren ons beu, we pakten teveel hooi en daarom haalden ze al een paar weken onze slowfeeders leeg voordat ze naar huis gingen. En wij maar denken dat onze paarden zat te knabbelen hadden 's nachts en het raar vinden dat ze zo enorm af aan het vallen waren. Het meest trieste is dat op de dag dat we te horen kregen dat we weg moesten ze nadat de paarden op de paddock hooi hadden gekregen, de vriend van mijn vriendin stond er bij toen er gevoerd werd, ze het hooi bij onze paarden weer weg hadden gehaald en die 2 van ons 1 uur later dus niks meer te eten hadden terwijl de rest nog wel wat had. Mijn vriendin is dezelfde dag nog weg gegaan. Ik kon niet, zat nog op een reactie van een stal te wachten of ik daar terecht zou kunnen. Heb mijn paard dus maar eigen hooi gegeven op de paddock. En dan lekker veel in de hoop dat hij, als hij de volgende morgen buiten zou gaan nog een knabbeltje hooi zou hebben liggen tot ik zou komen. Kom ik de volgende morgen, was mijn paard 1 paddock opgeschoven, een paard van hun stond mijn hooi op te vreten en mijn paard had, als enigste, al niks meer om half 11 's morgens. Heb hem ook meteen weg gehaald en nu staan onze 2 paarden weer samen, ze krijgen nu onbeperkt ruwvoer mijn paard ziet er weer goed uit en die van mijn vriendin begint, nu bijna 2 maanden later, ook weer op een volledig paard te lijken.
Dus van tevoren overleggen wil geen garantie geven dat het goed gaat

Vreselijk, wat een verhaal :(

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:26

Hier een pensionstal eigenaar...eens belicht vanaf de andere kant.
Ik loop hier zelf namelijk vaak tegen aan maar dan dat klanten gaan zitten zeveren over de hoeveelheid. Sommige mensen met paarden denken dat ze alles beter weten en willen dan perse hun visie doordrukken. Ik word er af en toe echt gek van.

Paarden krijgen zat bij mij. Ik kijk per paard naar de conditie niet te dik niet te dun. Ribben niet zichtbaar maar ze moeten ook niet een speklaag eroverheen hebben, flanken gevuld of ingevallen, staan ze rustig of onrustig en zich te vervelen allemaal aspecten. Naar mijn mening krijgen ze bij mij genoeg en ik ga echt niet afwegen hoeveel ik geef. Ik voer zelf 2x per dag een flinke hoeveelheid voordroog. Tussen de middag mogen de paarden een pluk extra maar dit moeten mijn klanten zelf of onderling regelen (ik werk gewoon naast stal). Hoeveel ze tussen de middag mogen pakken is simpel: geen bergen geven en als ze het niet opeten is het teveel geweest. Bij deze herhalingen word je erop aangesproken, en komt er een gesprek over stalverhoging.

Grootste gedeelte is tevreden maar ik heb er altijd mensen tussen zitten die meer willen. Simpel ik heb 3 opties:

Kijk hoe je paard eruit ziet dit zegt genoeg. Je mag zelf ook nog een pluk pakken tussen de middag.

Wil je echt meer dan betaal je er ook voor. Alles wat op de mesthoop verdwijnt vind ik zonde en ik ga niet geld daarvoor weg gooien.

Ik heb alles uitgelegd toen wanneer men kwam kijken en verwijs naar het stalcontract daar hebben ze voor getekend. Als het dan niet naar wens is en ze komen niet overeens met mijn regels verwijs ik ze te gaan zoeken naar een andere stal.

Hooinetten zijn bij mij niet toegestaan. Vroeger wel maar mijn kuil ging 6x zo snel en die marge heb ik niet in mijn stallingskosten. Dit liep zo erg uit de hand dat ik dit niet meer wil.

In jouw geval zou ik het wel bespreekbaar maken en uit jezelf aangeven dat je eventueel meer wil betalen of eigen balen wil aanschaffen voor het extra wat je wil geven. Dit zou ik als pensionstal eigenaar wel waarderen. Daarbij wel kijken waar je je balen wil opslaan en wat de mogelijkheden zijn op stal. Niet elke stal heeft de ruimte waar dit kan.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 08:41

diesel83 schreef:
Ik loop hier zelf namelijk vaak tegen aan maar dan dat klanten gaan zitten zeveren over de hoeveelheid. Sommige mensen met paarden denken dat ze alles beter weten en willen dan perse hun visie doordrukken. Ik word er af en toe echt gek van.

Paarden krijgen zat bij mij. Ik kijk per paard naar de conditie niet te dik niet te dun. Ribben niet zichtbaar maar ze moeten ook niet een speklaag eroverheen hebben, flanken gevuld of ingevallen, staan ze rustig of onrustig en zich te vervelen allemaal aspecten. Naar mijn mening krijgen ze bij mij genoeg en ik ga echt niet afwegen hoeveel ik geef. Ik voer zelf 2x per dag een flinke hoeveelheid voordroog. Tussen de middag mogen de paarden een pluk extra maar dit moeten mijn klanten zelf of onderling regelen (ik werk gewoon naast stal). Hoeveel ze tussen de middag mogen pakken is simpel: geen bergen geven en als ze het niet opeten is het teveel geweest. Bij deze herhalingen word je erop aangesproken, en komt er een gesprek over stalverhoging.

Grootste gedeelte is tevreden maar ik heb er altijd mensen tussen zitten die meer willen. Simpel ik heb 3 opties:

Kijk hoe je paard eruit ziet dit zegt genoeg. Je mag zelf ook nog een pluk pakken tussen de middag.

Wil je echt meer dan betaal je er ook voor. Alles wat op de mesthoop verdwijnt vind ik zonde en ik ga niet geld daarvoor weg gooien.

Ik heb alles uitgelegd toen wanneer men kwam kijken en verwijs naar het stalcontract daar hebben ze voor getekend. Als het dan niet naar wens is en ze komen niet overeens met mijn regels verwijs ik ze te gaan zoeken naar een andere stal.

Hooinetten zijn bij mij niet toegestaan. Vroeger wel maar mijn kuil ging 6x zo snel en die marge heb ik niet in mijn stallingskosten. Dit liep zo erg uit de hand dat ik dit niet meer wil.

In jouw geval zou ik het wel bespreekbaar maken en uit jezelf aangeven dat je eventueel meer wil betalen of eigen balen wil aanschaffen voor het extra wat je wil geven. Dit zou ik als pensionstal eigenaar wel waarderen. Daarbij wel kijken waar je je balen wil opslaan en wat de mogelijkheden zijn op stal. Niet elke stal heeft de ruimte waar dit kan.

Ik snap zeker je punt. Ik heb ze in eigen beheer gehad en ik vind het ook doodzonde om hooi weg te gooien.

Dat je het in je stalcontract heb staan is een goed punt, bij mij staat niks over het voeren erin, aleen dat ik zelf krachtvoer moet aanleveren en dit moet klaarzetten.

Ik ga ergens deze week even heen, zal de uitkomst wel laten weten voor de geïnteresseerden :)

Ik ben in iedergeval ervaringen en meningen rijker.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:55

Oooh zo moeilijk dat ruwvoer! Sta zelf op een all in stal in het westen, altijd lastig. Bijna de hele stal voert ( op eigen kosten) bij. Ik heb gister met een stalgenoot geconcludeerd dat ze mogelijk maar een kilo of zes aan hooi krijgen! Ik voer per dag 3/4 plakken bij dus nog zo'n 6-8 kg, een emmer luzerne en soms een emmer speedibeet. Alles is altijd glad op en hij heeft altijd honger, is ook niet te dik. Moeilijk!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:18

Hier ook een stalhouder: wij voeren onbeperkt hooi zowel uit slowfeeders als gewoon (achter voerhek). Onbeperkt betekent voor mij dat het hooi niet helemaal op is als er opnieuw gevoerd wordt. Omdat we buiten voeren, blijft er ook wel eens wat hooi over wat de paarden niet meer lekker vinden. Dat gaat eerst over de nieuwe portie en de dag erna op de composthoop.

Voor mij hoort dit gewoon bij het paardenhouden en ik heb er rekening mee gehouden bij het berekenen van de kostprijs.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:29

Chubby, petje af!! Zou t ook helemaal niet erg vinden om meer te betalen, van grote rol is goedkoper en minder gedoe dan zelf baaltjes halen
Denk dat het nog laaaang duurt voor dit soort zaken op orde komt. Snap praktisch gezien ook wel dat het veel makkelijker is om er een kilo bix in te stoppen dan meer hooi ivm meer werk, opslag etc. En niet duurder willen worden om je de markt niet uit te prijzen. Denk dat veel pensionners veel willen voor weinig, waaronder ik natuurlijk, maar niet weten wat t allemaal kost..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:30

diesel83 schreef:

Zo heeft ieder zijn eigen werkwijze.Ik weet niet hoe je het bij jou op stal geregeld hebt maar het is denk ik niet alleen de hoeveelheid maar ook de tijdstippen van voeren. Als je maar 2 keer op een dag ruwvoer geeft dan kan het zijn dat ze het vies maken, omdat ze hun maag op dat moment vol hebben zitten maar de nacht wel honger hebben. Dan lijkt het te veel maar is het te weinig. Ik zou zelf eigenlijk 3 voerbeurten verdeeld over het etmaal wel minimaal vinden maar in mijn beleving is voeren om 20.00 uur s avonds al laat voor sommige stallingen. Ik zeg dan als je met dieren werkt weet je dat je geen 9 tot 5 baan kunt hebben dat heeft ook geen enkele boer ook geen paardenboer of hij moet onbeperkt voeren wat vaak bij de veeboeren wel gebeurt met hun vee anders weten ze dat ze geen produktie krijgen. Voor je zo weinig dat de paarden echt 6 keer zo veel ruwvoer aten als ze netten kregen? Dan zou je maar een 3 of 4 kilo zo moeten voeren want het gemiddelde paard krijgt geen klein baaltje aan de maat (25 kilo) weg per dag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:33

sharon2013 schreef:
Kendra schreef:
TS: misschien maak je de beste kans als je bij de stalhouder aangeeft dat je je zorgen maakt. De meeste mensen zijn niet zo onder de indruk van feitenkennis - maar iemand die zegt dat ze toptevreden is maar zich toch zorgen maakt, daar staan veel mensen wel voor open..

Bedankt voor de tip! Ik vind het zelf gewoon lastig, zeker omdat het voor mij ook allemaal "nieuw" is kwa pensionstal.

Houd het simpel..... je hoeft dingen niet helemaal in te pakken en zo fraai of prettig mogelijk te brengen.

"Hoi staleigenaresse, ik ben hartstikke blij en tevreden hier. Ik zou echter graag iets meer hooi voeren, wat zijn de mogelijkheden"
Dan zal ze zelf haar verhaal wel doen. Als het te duur is, kun je aangeven te willen bijspringen financieel. Als het om troep gaat maak je een slowfeeder.

Niet te ingewikkeld doen hoor. Je koopt een 'dienst', en van die 'dienst' heb je bepaalde verwachtingen. Als die niet helemaal kloppen ga je kijken hoe je dat samen kunt oplossen... that's it!

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 09:53

Chubby schreef:
Hier ook een stalhouder: wij voeren onbeperkt hooi zowel uit slowfeeders als gewoon (achter voerhek). Onbeperkt betekent voor mij dat het hooi niet helemaal op is als er opnieuw gevoerd wordt. Omdat we buiten voeren, blijft er ook wel eens wat hooi over wat de paarden niet meer lekker vinden. Dat gaat eerst over de nieuwe portie en de dag erna op de composthoop.

Voor mij hoort dit gewoon bij het paardenhouden en ik heb er rekening mee gehouden bij het berekenen van de kostprijs.

Petje af hoor! Zijn denk ik weinig stallen die zo werken. Ondanks dat we hard bezig zijn om een huis te zoeken waar ze lekker weer aan huis kunnen, wil ik in de tussentijd gewoon goede verzorging voor mijn beestjes.

Ik heb helemaal niks tegen beperkt voeren,maar het moet wel 'normaal' blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:24

Ik vraag me ook wel af wat de TS aan stalling betaald. Als je wil dat je paard onbeperkt hooi tot de beschikking heeft dan zul je hier voor in de knip moeten.
Ik zelf heb op een stal gestaan waar de paarden onbeperkt hooi tot hun beschikking hadden zowel buiten als binnen en betaalde daar 420 euro in de maand voor. Vond dat geen enkel probleem wat het was altijd goed

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:30

rapido schreef:
Ik vraag me ook wel af wat de TS aan stalling betaald. Als je wil dat je paard onbeperkt hooi tot de beschikking heeft dan zul je hier voor in de knip moeten.
Ik zelf heb op een stal gestaan waar de paarden onbeperkt hooi tot hun beschikking hadden zowel buiten als binnen en betaalde daar 420 euro in de maand voor. Vond dat geen enkel probleem wat het was altijd goed

Dat is wel heel veel. Hooi is duur dat klopt maar hier eten ze echt geen 100 euro per maand weg onbeperkt per paard van 500kg. (En deze regio is niet heel goedkoop met hooi)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:34

420? wow.
Wat had je dan wel niet meer voor accommodatie?

Hier vroeg ik 170 vol pension,
zomer en winter wei. Dagelijks. (geen blubber)
onbeperkt goed hooi.
20x60 goed te rijden verlichte bak. alleen met vorst niet te rijden. Dus voor de fanatieke wedstrijd ruiter geen optie
in de nacht op stal met vlas.
warm water op de was plaats.
Geen kantine. wel toilet.
Afsluitbare zadelkast

En dat is een hele gewone prijs hier in de omgeving met wel een kantine zit je rond de 190/200

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:44

170..pfff daar zou ik echt niet mee uitkomen!
Ik reken 300-, daar zit vrijwel onbeperkt ruwvoer bij en dat voer ik middels slowfeeders op stal en in de paddocks in hooibakken. Mest ik 7 dgn per wk voor en wordt je paard buiten en binnen gezet en gevoerd.
Daarom vroeg ik ook al: ts wat betaal je?? Voor bijvoorbeeld 170/200 kun je absoluut geen onbeperkt ruwvoer voeren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:49

pol1 schreef:
170..pfff daar zou ik echt niet mee uitkomen!
Ik reken 300-, daar zit vrijwel onbeperkt ruwvoer bij en dat voer ik middels slowfeeders op stal en in de paddocks in hooibakken. Mest ik 7 dgn per wk voor en wordt je paard buiten en binnen gezet en gevoerd.
Daarom vroeg ik ook al: ts wat betaal je?? Voor bijvoorbeeld 170/200 kun je absoluut geen onbeperkt ruwvoer voeren.

Ik ken toch verschillende stallen die dat wel doen :j

Al zitten daar geen binnenbakken etc bij.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:50

Nou dat vind ik heel dapper maar ik kan er niet mee uit..Zeker niet met wat ik biedt!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:53

Paarden werden 7 dagen in de week uit gemest en buiten/binnen gezet.
Goede kwaliteit Krachtvoer en onbeperkt hooi.
Was een luxe accommodatie met alleen paarden die op hoog niveau wedstrijd liepen.
Ik heb nu zelf een accommodatie die luxe is incl overdekte Rij hal, stapmolen, weides,all weather paddocks en als ik paarden in pension zou nemen gaat het de eigenaar ook rond de 400 per maand kosten. Ze krijgen hier ook onbeperkt hooi, 7 dagen een schoon bed en goede kwaliteit Krachtvoer en dagelijks naar buiten.
Men moest eens weten wat het allemaal kost om dit te realiseren.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 09-01-17 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:53

De vraag is waarop dan bespaard wordt; is de locatie al afbetaald, wordt er ondermaatse kwaliteit ruwvoer gevoerd, rekent de stalhouder zijn eigen uren niet, zijn er geen reserveringen voor komende grote uitgaven?

Want onder de €200 zou het mij niet lukken hoor - en ik betaal mezelf ook niet :)

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 10:54

Ik betaal 190,- per maand.

Daarvoor staan ze van april tot oktober 24/7 buiten. En word er haast niet naar ze gekeken.
De andere maanden in de paddock en snachts op stal.

Ze krijgen zomers geen hooi bijgevoerd
Krachtvoer moet ik zelf aanleveren en klaarzetten.

Er Is een buitenbak van 20x40, bij regen en vorst is deze bak niet te berijden. (of hij is bevroren of het is een zwembad)

Ze worden dus in nov. Tot maart buiten en binnen gezet(dit gaat los, niet aan de hand), word het klaargezette krachtvoer sochtends gevoerd, voor de avond moet ik dit zelf in de bakken doen. Worden ze uitgemest en krijgen ze ruwvoer gevoerd.

Je hebt een zadelkast en 1 Dekenrek tot beschikking.

Er Is enkel koud water en geen kantine of toilet aanwezig.

Stallen zijn heel donker maar wel goed geventileerd (deuren altijd open)

Ik zou dus best wat meer willen neerleggen voor extra hooi etc.

In vergelijking hier is het goedkoop, maar je moet het wel met houtje touwtje doen, er word niks aan onderhoud gedaan. De bak word bijvoorbeeld enkel gesleept als je er om vraagt. En als er een draad stuk is word er een nieuw stukje tussen gezet, maar dan moet je wel melden dat het kapot is.

Edit;
De weide is ook niet veilig, heb afgelopen zomer heel wat plastic, bakstenen en oude afgebroken palen ervan af gesleept.