Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:02

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:15

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 12:09

connie64 schreef:
hoeveel kilo hooi dan wel kuil krijgt hij? wat weegt hij?
hoeveel uren is hij in beweging (dressuur, buitenrijden, springen?)

je zegt dat hij t dubbele krijgt van wat de rest krijgt maar dat is geen voermeter...

Kwa kilo's durf ik het niet te zeggen. Wij hebben ronde balen. Daar een dikke kruiwagen van vol per voorbeurt. Hij is nog net een E pony dus ga er van uit dat hij Ron de 450/500 kilo is? Ik rij hem ongeveer 3/4 dagen in de week dressuurmatig. Op B niveau maar opzich wel aardig pittig rijden. En meestal longeer ik hem nog 1 keer in de week. Met passoa, of z'n simpele longeerhulp en heel soms een's gewoon lekker aan het halster.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 12:15

connie64 schreef:
je vind m erg schraal, vind bv de dierenarts dat ook of vind je dat in vergelijking met andere paarden?
voel je zn ribben of zie je zie..

Wij hebben sinds kort een 2 jarige, zit geen grammetje vet aan en mn andere 14 jarige. tja die heeft dus wel een grammetje vet.....Hier in nederland staat 9 vd 10 paarden te zwaar en zodra we een ribje voelen vinden we een paard te schraal...

Heb je misschien een foto of beter nog een filmje, foto kan vaak erg vertekenen...

De oude eigenaresse die staat ook nog steeds bij ons op stal, die vond hem ook erg schraal. En er zijn meer die het zijden. Je kunt z'n ribben zien en zeeer duidelijk voelen. Het is van zichzelf niet een vol paard, daar houd ik ook rekening mee. Ik heb er op het moment geen foto van. Even kijken of het vanavond lukt. Misschien dat het niet goed wil om dat het dan donker is.

Heb hem nu weer opnieuw een wormspuit gegeven. Kijken of er nu wel wat uitkomt.. :(

connie64

Re: Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:25

ik wil niet zeurderig overkomen hoor!!ik probeer met je mee te denken.....

ik kan op een kruiwagen een baal hooi van 30 kilo leggen maar losgetrokken kan ik er 2 kilo op kwijt.....

paard wat zo schraal staat moet sowieso altijd hooi hebben....en dan bedoel ik echt 24u per dag moet ie dat kunnen eten.
Ik maak toch uit je post op dat dat niet het geval is.

Als je dat nou eerst eens een week of 6 voor mekaar krijgt en hij blijft nog zo schraal zou ik niet zelf gaan dokteren.Iedereen geeft kilo s pulp, brok en weet ik niet wat terwijl een paard op hooi eigenlijk gewoon voldoende is.(jaja bokt als hij gezond is en jaja uitzonderingen daargelaten)....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:37

Een schraal paard moet je geen slowfeeder geven, maar gewoon een bak hooi. Slowfeeder (het woord zegt het al), vertraagd het eten, een schraal paard wil je veel binnen laten krijgen.

Mijn merrie word snel schraal, zij krijgt:

Onbeperkt ruwvoer
2kg sportbrok
1/2 schep droog Speedibeet (totaal 5 liter incl. water)
30 ml lijnzaadolie
Wortelen

Paard is trouwens volledig gezond, word op Z niveau getraind.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:46

Een slowfeeder is juist goed voor een paard die wat mager is, de hele dag heeft ie dan eten voor zn neus. Juist het schrokken / gulzig is slecht voor lichaamsopname. Je krijgt suikerpieken, die het lichaam weer op moet lossen. En vaak is dit in energie en niet in de gewichtstoename.
Zelf ben ik meer weg van NutriMash van Vitalbix, hier zit wel de benodigde dikmakers in, Maar niet de suiker.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:07

myk_en_shant schreef:
Een slowfeeder is juist goed voor een paard die wat mager is, de hele dag heeft ie dan eten voor zn neus. Juist het schrokken / gulzig is slecht voor lichaamsopname. Je krijgt suikerpieken, die het lichaam weer op moet lossen. En vaak is dit in energie en niet in de gewichtstoename.
Zelf ben ik meer weg van NutriMash van Vitalbix, hier zit wel de benodigde dikmakers in, Maar niet de suiker.

Mijn ervaring is absoluut tegenovergesteld. Sinds mijn merrie geen slowfeeder maar gewoon een goeie bak hooi heeft komt ze keurig aan. Ik zie haar nu ook vaker eten, er ligt geen hooi meer door de stal gekliedert. Gulzig is ze niet (ook nooit geweest), ze eet gewoon rustig en ontspannen omdat er altijd voldoende is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:49

Die van mij worden met slof feeders juist gulzig. Trekken heel die netten kapot en gaan slaan. Ik vind het dus poedersuiker dingen :') Gewoon even kijken wat goed werkt, maar in ieder geval veel meer hooi in dat beest. Ik snap niet dat je dat nog niet gedaan hebt nadat het hier tien keer gezegd is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:29

Voor een schraal paard vind ik hooinetten met een maas van 6x6cm ideaal. Klein genoeg om veilig te zijn, maar vertraagd nauwelijks waardoor een hoop paarden juist meer eten omdat het niet door de stal gelopen wordt. Toch worden ook deze hooinetten vaak als slowfeeder verkocht.

Voor echt langzamer eten moet je aan de 3x3 of 2x2cm, zelfs bij de 4.5x4.5cm maas zie ik een hoop paarden even vlot eten. Voor dit paard niet van belang, behalve dan dat je op moet letten wat voor net je koopt. Dit paard moet als eerste gewoon onbeperkt ruwvoer, pas daarna is het nuttig om de hoeveelheid krachtvoer of bietenpulp of olie te verhogen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:34

Ja inderdaad, slowfeeder is in principe niet voor een paard wat moet aankomen.
Paard wat ik had kreeg gewoon 24/7 een berg hooi voor dr neus, zij at eerder langzaam dan gulzig te zijn.
Buiten hebben wij wel grote bakken met een rooster erover heen, maar die zijn zo groot dat het geen slowfeeden is.
Om toch genoeg te voeren, kun je ook hooinetten nemen met wat grotere maaswijdte, dan kunnen ze gewoon normaal door eten. En dan kun je gewoon 1 of 2 netten volgepropt ophangen.
Die van de EJ huismerk, de grote versie zijn 5 tot 8 kilo geloof ik, wat er in kan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:42

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:11

myk en shant juist geen slowfeeder, je wilt je paard toch dikker krijgen??en een piek in suikergehalte kan je niet krijgen bij een paard met 24/7 hooi ;)
paard eet 24/7 en zal op den duur juist minder gulzig gaan eten als ze weten dat er altijd eten is!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:12

myk en shant juist geen slowfeeder, je wilt je paard toch dikker krijgen??en een piek in suikergehalte kan je niet krijgen bij een paard met 24/7 hooi ;)
paard eet 24/7 en zal op den duur juist minder gulzig gaan eten als ze weten dat er altijd eten is!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:54

Je kunt die piek wel krijgen, als ze het hooi wat eigenlijks voor meerdere uren bedoeld is, binnen een uur op heeft. Dit zou betekenen dat je elk uur een flink berg hooi moet geven, dit keer 24 per dag.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:56

Als ze het op hebben voer je dus niet onbeperkt.

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:22

Mijn hafliger is ook een tijd aan de dunne kant (mager) geweest. Hij heeft eerst een tijdje op maismeel gestaan maar dit hielp niet (genoeg).
Toen op aanraden van van da overgaan op speedibeet van Pavo (bietenpulp die inprincipe maar 20 min hoeft te weken), veulenbrok en kuilhooi.

Werkte bij mij enorm goed!

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 00:14

connie64 schreef:
ik wil niet zeurderig overkomen hoor!!ik probeer met je mee te denken.....

ik kan op een kruiwagen een baal hooi van 30 kilo leggen maar losgetrokken kan ik er 2 kilo op kwijt.....

paard wat zo schraal staat moet sowieso altijd hooi hebben....en dan bedoel ik echt 24u per dag moet ie dat kunnen eten.
Ik maak toch uit je post op dat dat niet het geval is.

Als je dat nou eerst eens een week of 6 voor mekaar krijgt en hij blijft nog zo schraal zou ik niet zelf gaan dokteren.Iedereen geeft kilo s pulp, brok en weet ik niet wat terwijl een paard op hooi eigenlijk gewoon voldoende is.(jaja bokt als hij gezond is en jaja uitzonderingen daargelaten)....

Ik heb niet voor niks een topic gemaakt. Juist zo dat mensen met me mee kunnen denken.

Ik snap wat je bedoelt. Maar je kunt van deze balen gewoon plakken af rollen. Komt eigenlijk het zelfde neer als z'n langwerpige baal, waar je de plakken van geeft net als een hooi baal.

Als ik hem nu nog meer kuil voer eet hij het niet eens meer op en laat ij het staan.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 00:19

Nies_ schreef:
Die van mij worden met slof feeders juist gulzig. Trekken heel die netten kapot en gaan slaan. Ik vind het dus poedersuiker dingen :') Gewoon even kijken wat goed werkt, maar in ieder geval veel meer hooi in dat beest. Ik snap niet dat je dat nog niet gedaan hebt nadat het hier tien keer gezegd is.

Door dat niet alles in de slowfeeder zit begint hij altijd op de grond te eten. (Helemaal niet gulzig) als ik een keer savonds later op de avond kom doe ik er vaak nog wat kuil in. Dan begint hij ook gewoon rustig te eten. Als ik dan weer een flinke tas vol doe dan eet hij echt niet alles meer op. (Dit komt sporadisch voor dat ik er savonds later op de avond nog ben) vind het gewoon een fijner idee dat hij dan er iets langer over doet en iets minder grote happen neemt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:38

Maar vervolgens wel klagen dat ie te mager is. Veel meer ruwvoer in dat dier!!!

Ding weekje, of paar weekjes, op rust, onbeperkt ruwvoer erin, en dat kan ook gewoon als je maar 1x pd op stal bent, gewoon veel meer geven!

Verlopen ze het, schroef een rubbermat in de hoek en gooi het daarin, heb je een soort bak. Of hang 4 hooinetten op (zo doe ik het!) en nog een lading op de grond (daar beginnen ze eerst aan).

Je voert een schraal dier pas genoeg als dier lief elke minuut van de dag ruwvoer tot zn beschikking heeft.

Blijft ie dan nog mager, zou ik wat vetter ruwvoer mengen met wat droger. En natuurlijk wel tanden en wormen goed (blijven!) checken, want helemaal normaal dat ze zo mager blijven is het niet.

Natuurlijk wel wat bijvoeren, zo bedoel ik het niet, maar ruwvoer zou je eerste oplossing moeten zijn. Daarnaast zou gewoon een bak slobber met brok ofzo prima moeten zijn.

Bietenpulp ben ik nooit voorstander van geweest, toen mijn merrie zo dun was hielp dat ook echt niet. Slobber met senior meusli (beide een volle voerschep, 1x per dag) werkt bij haar wel, naast onbeperkt kuil.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:46

nies, kan jij het misschien beter uitleggen aan myk en shant.....

onbeperkt hooi betetekend dat er altijd hooi is...dus nogmaals er kan geen piek zijn.Een paard zal het eten zelf uiteindelijk verdelen over 24 uur ofwel de uren dat hij wakker is.
Een paard eet eigenlijk non stop en heeft dus geen suikerpieken, mits hij dus altijd hooi ter beschikking heeft.

juist toydol ik vrees dat hij veel te weinig hooi krijgt en inderdaad ook al kan je maar 1 x per dag voeren dan geef je hem een hele baal hooi per dag.

Je zegt dat als je nu s ochtends komt het eten op is, maar jij kan absoluut nooit weten wanneer dat het eten op was.

Ik heb 2 ponys en een shet staan die 24/7 buiten staan met grote schuilstal en er gaat echt een baal hooi in per dag! Dan praat je toch snel over een kilo of 10-12 per pony, de kleine shet zal er 2-4 kilo wegkauwen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:56

hier ook een schraal projectpaardje, vorige ook..
die is met onbeberkt ruwvoer, musclebuilder en pulp en juiste training uitgegroeit tot een prachtig gespierd paard..
huidig project is 5 en nog onbeleerd.eerst een maand gezorgd voor onbeperkt ruwvoer.. en onderhoudsbrok. nu voer ik speedibeet bij wat ik lekker moet maken met brok/ wortels omsat hij anders niet eet. verder na werk vitaminebrokjes.
en dan over paar maandjes maar weer kijken

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 02:59

myk_en_shant schreef:

Het zal bij een enkel schraal paard wellicht zo zijn dat het enkel trager eten van dezelfde hoeveelheid ruwvoer wel zorgt dat het paard wat aankomt, maar imo is dat in de meeste gevallen gewoon niet waar dat een slowfeeder goed is voor een schraal paard. De meeste paarden eten namelijk helemaal niet perse uit zichzelf zo snel dat het een negatief effect heeft op hoe het voer wordt opgenomen.
Ons oude paard heeft bijna zijn hele leven zonder slowfeeder onbeperkt hooi gegeten, dat ging altijd prima, toen hij wat ouder werd werd kreeg hij iets meer neiging om in te vallen, maar met onbeperkt hooi werd hij toch niet echt mager. Hij moest ivm met een veelvretende paddockgenoot later toch wel uit een slowfeeder eten, daar had ons schrale oudje echt niet perse baat bij. Hij had daarvoor ook altijd voer voor zijn neus dus dat was geen voordeel van de slowfeeder. Hij viel dus ook gewoon af omdat hij gewoon iets minder at en hij eigenlijk al maar net genoeg binnen kreeg zonder slowfeeder. Als het paard van TS als een soort op hol geslagen stofzuiger hooi naar binnen zou zuigen dan snap ik dat je misschien zegt dat ie gewoon rustig uit een slowfeeder moet eten, maar als ie gewoon normaal eet en een beetje schraal is dan moet je het eten van hooi niet af willen remmen?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 03:39

Vind je paard het kuil wat er gevoerd wordt eigenlijk wel lekker? Ruikt het erg zurig? Beetje zoals koeienkuil?

Kan zijn dat hij dat totaal niet lekker vind (onze paarden vinden dat in elk geval niet lekker) en dat hij daardoor eigenlijk het ruwvoer links laat liggen en aan het afvallen is.

Dan kun je er nog wel kilo's aan brok/muesli/bietenpulp in gooien maar ruwvoer is écht de basis om het zo maar te zeggen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:30

Dan vind ik het toch vreemd dat mijn exmoor van dit.

Afbeelding

Maar dit

Afbeelding

In slechts twee maanden op slowfeeder.

Maar goed ik ga mijn goed bedoelde advies maar inslikken, aangezien jullie het beter weten dan een da.