Wat vinden jullie van me paard te dun of goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Wat vinden jullie van me paard te dun of goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:42

Wat kunnen mensen toch weer heerlijk overdrijven.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:48

Ja echt he zo erg is ook niet hoor ze gaat er echt niet dood aan
Dierenarts is al geweest ze kom volgende week terug worden haar tanden gedaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:15

blizzart schreef:

nee...dood aan een worminfectie gaan ze niet... :7

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:35

blizzart schreef:

heel verstandig. wat heb je verder nog aan adviezen gehad van de da.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 20:59

Had mest onderzoek gedaan wo krijg wormerkeur

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:06

Bij Friezen op leeftijd zie je vaker dat ze sneller invallen. En in mei ontwormd is helemaal nog niet te lang geleden dus vind dat een beetje overdreven allemaal. Als je paard nou in korte tijd verschrikkelijk is afgevallen is het raadzaam te kijken naar andere oorzaken zoals maagzweren / tanden etc.
Ik denk dat je ( nadat de dierenarts de tanden heeft gedaan en ontwormd ) je al een heel eind komt met onbeperkt ruwvoer naast weide gang. Op dit moment zijn de weides vaak niet meer zo voedzaam en kunnen paarden afvallen als ze te weinig hooi oid erbij krijgen. En als extra steuntje is seniores priores van subli ook een aanrader. Dit is een slobber en zorgt er ook voor dat het krachtvoer beter wordt opgenomen. De dierenarts zal je hier wel in adviseren. Je ziet de ribben gelukkig nog niet maar er mag zeker wel wat extra bij op.
De slobbers zijn trouwens meer gericht op het aankomen van een paard.
Voor spierontwikkeling naast goede voeding en juiste trainingen zou een supplement misschien wel fijn zijn erbij die dit ondersteund en stimuleert .Denk hierbij aan equitop myoplast en Life force ( laatste is ook algehele conditie ) aangezien dit paard wel intensief gereden word.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:51

Lianne007 schreef:
Bij Friezen op leeftijd zie je vaker dat ze sneller invallen. En in mei ontwormd is helemaal nog niet te lang geleden dus vind dat een beetje overdreven allemaal. Als je paard nou in korte tijd verschrikkelijk is afgevallen is het raadzaam te kijken naar andere oorzaken zoals maagzweren / tanden etc.
Ik denk dat je ( nadat de dierenarts de tanden heeft gedaan en ontwormd ) je al een heel eind komt met onbeperkt ruwvoer naast weide gang. Op dit moment zijn de weides vaak niet meer zo voedzaam en kunnen paarden afvallen als ze te weinig hooi oid erbij krijgen. En als extra steuntje is seniores priores van subli ook een aanrader. Dit is een slobber en zorgt er ook voor dat het krachtvoer beter wordt opgenomen. De dierenarts zal je hier wel in adviseren. Je ziet de ribben gelukkig nog niet maar er mag zeker wel wat extra bij op.
De slobbers zijn trouwens meer gericht op het aankomen van een paard.
Voor spierontwikkeling naast goede voeding en juiste trainingen zou een supplement misschien wel fijn zijn erbij die dit ondersteund en stimuleert .Denk hierbij aan equitop myoplast en Life force ( laatste is ook algehele conditie ) aangezien dit paard wel intensief gereden word.

volgens mij is het paard 11....of ik ben in de war?
5 maanden geleden ontwormd is ruim tijd om een nieuwe besmetting op te lopen.Aangezien de langstwerkzame wormkuur drie maande3n werkzaam is en alle andere 6 tot 8 weken...reken maar uit.Plus dat het paard schraal is en er naar mijn mening niet goed uitziet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:54

En er na mestonderzoek een worm kuur wordt voorgeschreven ;)
Ik snap niet dat mensen een heel voer schema om willen gooien, maar niet aan wormen denken. Zo jammer..

Ik had ook ooit een fries, een jonkie. Niet ziek maar ook niet goed. Mest onderzoek kwam niks uit, eigenwijs als ik ben toch ontwormt. 2 dagen later had ik een heel ander paard staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:12

Vulina schreef:
En er na mestonderzoek een worm kuur wordt voorgeschreven ;)
Ik snap niet dat mensen een heel voer schema om willen gooien, maar niet aan wormen denken. Zo jammer..

Ik had ook ooit een fries, een jonkie. Niet ziek maar ook niet goed. Mest onderzoek kwam niks uit, eigenwijs als ik ben toch ontwormt. 2 dagen later had ik een heel ander paard staan.

ik heb sinds 1.5 jaar een nieuw paard,Dpony....meteen ontwormd toen hij kwam.Hoefde niet volgens de verklaring die erbij zat van de dierenarts.
Er kwam een kruiwagen bloedwormen uit.Pony was nieteens echt mager,gewoon eerder armoedig.Na twee dagen was de glans er weer op!
Net wat jij schrijft!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:17

Die 3 maanden of 6/8 weken is geen standaard regel dat er weer ontwormd moet worden. Te vaak zorgt juist voor resistentie en kan de darmflora aantasten.
Het onderzoek zal het wel uitwijzen, ik zeg ook niet dat het verkeerd is als dit wordt gedaan. Maar zoals ik al zei, mag er daarnaast wel wat meer bij dit paard op. Jullie doen al net of dit paard half bezwijkt door de wormen met overdreven reacties . En Friezen beginnen al heel vroeg in te vallen etc door hun bouw

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:56

Wat vind jij overdreven aan; check aub goed op wormen? Bij een paard wat vaal is en te dun wordt..

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:08

Ik vond de reacties een pagina hiervoor een beetje overdreven omdat er al van wormen werd uitgegaan , en voor de laatste keer zei ik dat naast dat worm onderzoek extra voer niet verkeerd is bij dit paard . Alles tezamen. ( wij doen trouwens elk jaar mest en weiland onderzoek en ontwormen aan de hand daarvan) en aparte kuur Vd lintwormen. Is bij ons nog niet voorgekomen dat het om de 5 maand(6/8 weken) werd gedaan. Of doen jullie dit standaard ? Bedoel ermee te zeggen dat ik er helemaal niet raar van opkijk hoe de t's ontwormt ( tenzij ze het al een jaar niet meer doet ofzo )

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:14

Wij hebben voornamelijk jonge paarden. Helaas zie ik (veel) te vaak dat ze binnen komen met wormen.. Laatst hadden we zelfs één die kwam rechtstreeks van de kliniek ivm een beenwond, die echt vol zat met wormen. Dus ik ben er echt heel precies mee.
Ook al eens 1 gehad die met 5 maanden een volle Equest spuit had gehad. En zo kan ik nog wel even door gaan ;)
5 maanden niet ontwormen vind ik helemaal geen probleem, zolang ze dan gezond zijn. En niet zoals dit paard, welke aan het afvallen is.. Dan is na 5 maanden het eerste wat ik zou denken: Ontwormen..

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:42

Vulina schreef:
Wij hebben voornamelijk jonge paarden. Helaas zie ik (veel) te vaak dat ze binnen komen met wormen.. Laatst hadden we zelfs één die kwam rechtstreeks van de kliniek ivm een beenwond, die echt vol zat met wormen. Dus ik ben er echt heel precies mee.
Ook al eens 1 gehad die met 5 maanden een volle Equest spuit had gehad. En zo kan ik nog wel even door gaan ;)
5 maanden niet ontwormen vind ik helemaal geen probleem, zolang ze dan gezond zijn. En niet zoals dit paard, welke aan het afvallen is.. Dan is na 5 maanden het eerste wat ik zou denken: Ontwormen..

Daar heb je dan ook zeker gelijk in, eerst tanden en wormen. En in jouw situatie met die jonge paarden weet je ook niet hoe ze binnen komen. ( mijn eigen situatie gaat het ook al jarenlang om dezelfde paarden )

Ts zou dit laten doen dus ben benieuwd of er wat uit is gekomen, ga er vanuit dat ze dit toch wel regelmatig doet . Daarnaast iets extra's bijvoeren vind ik in dit geval niet verkeerd. Behoorlijk schraal dier voor zulke instensieve inspanning

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 20:14

Ik ontworm 2 per jaar als nodig is
Ze krijg nu Al extra voer
Hooivoeren gaat niet in de wei weet niet wie het op eet wand me haf staat er ook bij

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:18

Nina1999 schreef:
Anniek, welke muslie van havens bedoel je?

Wij hadden 2 soorten - de basis sport muesli - bij ons paard werkte dat erg goed, de andere was voor een eczemer maar daar zat minder suiker in.
Misschien is de sport muesli van havens wat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:19

Lianne007 schreef:
Die 3 maanden of 6/8 weken is geen standaard regel dat er weer ontwormd moet worden. Te vaak zorgt juist voor resistentie en kan de darmflora aantasten.
Het onderzoek zal het wel uitwijzen, ik zeg ook niet dat het verkeerd is als dit wordt gedaan. Maar zoals ik al zei, mag er daarnaast wel wat meer bij dit paard op. Jullie doen al net of dit paard half bezwijkt door de wormen met overdreven reacties . En Friezen beginnen al heel vroeg in te vallen etc door hun bouw

over het algemeen tasten wormen de darmflora meer aan dan de wormkuur.
Mijn fries is 23 en helemaal niet ingevallen,dus ik heb geen idee waar je het over hebt.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:18

geerke schreef:
Lianne007 schreef:

over het algemeen tasten wormen de darmflora meer aan dan de wormkuur.
Mijn fries is 23 en helemaal niet ingevallen,dus ik heb geen idee waar je het over hebt.

Ik heb het over teveel ontwormen. Fijn dat jouw Fries er geen last van heeft. Ik heb het in dit geval over het algemeen betreft het Friese ras en is dit bekend . Er zijn uitzonderingen . Wij als fokker zien dit vaker

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:28

Wij hebben er één van 22, die is goed dik. Andere van 15, met veulen aan de voet, ook. Of dat toeval of een uitzondering is weet ik niet, mijn ervaring is juist dat Friezen eerder te dik dan te dun zijn..

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:15

Vulina schreef:
Wij hebben er één van 22, die is goed dik. Andere van 15, met veulen aan de voet, ook. Of dat toeval of een uitzondering is weet ik niet, mijn ervaring is juist dat Friezen eerder te dik dan te dun zijn..

Heeft vooral ook te maken met de schofthoogte etc en welke lijnen er in zitten. Vaak als ze al wat hoger zitten dan de toegestane stamboekmaat krijg je hier ook sneller mee te maken. Door die maten worden ze vaak geweigerd bij stamboek.

Mijn Fries is nu 20, kan voeren wat ik wil,( medisch in orde ) maar heeft dit helaas ook

Maar goed we dwalen af Haha. Hoop in elk geval dat er wat gedaan wordt met alle tips!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:40

Maar vet is ook nog altijd wat anders dan spieren. Het paard van TS vind ik niet te mager wat vet betreft, zouden alleen meer spieren op moeten. Je moet ook niet vergeten dat zo ongeveer alle paarden in Nederland te dik zijn en dat beeld dus wat kan vertekenen.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 18:21

Alles is gedaan wormenkeur gehad tanden zijn gedaan en geënt

Bedankt voor de tips

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:02

Had je paard ook haken op zijn kiezen? of was alles goed?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:38

en heb je misschien ook nog in de poep gekeken?Altijd handig om te weten of er wormen inzaten en wat voor.Je kunt dit alleen van heel dichtbij zien...niet van uit de verte

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 23:18

Ja ze had haken ik wormenkeur gehad