paarden worden niet dik van hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: paarden worden niet dik van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:00

De directe suikers, fructaan, spoel je uit, de indirecte suikers uit zetmeel spoel je er niet uit en dat wordt inderdaad in het lichaam omgezet in suikers.
Als je hooi hebt wat op een verkeerd moment gemaaid is, bij een hoog fructaangehalte, dan kan het best veel zijn wat je uitspoelt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:02

Afbeelding
Gevalletje onbeperkt hooi.
Waarbij het bekkie ook echt
onbeperkt gaat.

En een gevalletje (een winter lang) op beperkt hooi
Afbeelding

Ik weet wel waar ik voor kies :D
Het werkt bij mijn gepensioneerde haf gewoon echt niet.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:10

Mizora schreef:
Ik denk dat hier ook het misverstand is dat ruwvoer altijd hooi of voordroog moet zijn. Ruwvoer kan ook bietenpulp, luzerne, stro, riet, bladeren, boomschors en andere vezelrijke planten/plantresten zijn. Koolzaadstro mag nooit gevoerd worden, haverstro heeft de voorkeur, daarna gerstestro en dan tarwestro (gewoon stro).

Jaaaaaa dit!!! Zorg dat ze het grootste deel van de dag schors, bladeren, riet stro en andere vezelrijke planten kunnen eten en vul dat aan met goed hooi. Dan weet je zeker dat ze de hele dag ruwvoer eten zonder dat ze teveel binnen krijgen.
Ruwvoer is niet alleen hooi! Dat zou het zelfde zijn als zeggen groentes zijn alleen paprika;s en tomaten.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:17

Avalanche81 schreef:
Monica72 schreef:

zwart brood is roggebrood.

en meet je tegenwoordig brood in liters af? :')

wel veel :wow:

kan me wel voorstellen dat ze van rogge goed bijkomen trouwens :j

tja ltr, het zijn 20 ltr emmers en die gaan vol met een kop erop de ene keer gaan ze schoon leeg andere keer ligt er nog een bodempje in, we geven het voornamelijk nu nog wanneer het kouder word naast dat we haar extra inpakken zodat ze zichzelf niet warm hoeft te houden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:21

Ah, ik begrijp het :) thanks :) fijn dat het werkt voor je merrie :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:23

Bij ons krijgen ze ook veel ruwvoer ( voornamelijk voordroog). 90% van de paarden zijn te zwaar, maar bewegen daarbij ook over het algemeen beperkt. Ik denk dat het inderdaad een combinatie van dingen is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:32

liedje89 schreef:
Ik denk dat een gemiddeld paard van echt goed hooi niet zo heel snel te dik wordt, maar je hebt altijd uitzonderingen.

Dat kan kloppen als echt goed hooi niet te veel suiker bevat. Ik heb redelijk 'rijk' hooi. Met een hoger eiwit gehalte en een laag suiker gehalte. Daarmee stoppen ze vanzelf met eten en worden dus ook niet snel echt te dik. Voorheen had ik suiker rijk hooi. Daarvan bleven ze wel echt langer dooreten.
Nou kom je daar alleen achter door een analyse maar voor mij geen schraal hooi om paarden slank te houden maar juist heel goed hooi...

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:56

Wat ik vooral mis in alle verhalen is het werk wat de paarden met onbeperkt hooi doen..

Beweging in de wei is leuk, maar dat is geen beweging.. mijn mening is dat paarden met onbeperkt voer (hooi en weidegang) ook dagelijks 1-3 uur goed moeten bewegen in draf en galop

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:40

Ik snap helemaal wat de TS bedoeld. Ik ken ook veel paarden die onbeperkt hooi krijgen en er reusachtig uit zien. Deze paarden worden echter niet dagelijks getraind.
Zij staan binnen en buiten heel de dag te vreten en af en toe word er een ritje mee gemaakt.
Ja paarden kunnen dus wel degelijk dik worden van te veel hooi als zij nauwelijks bewegen. En onder bewegen versta ik niet hapje stapje in een paddock of weide maar dagelijks een flinke training.

Ik vind dat het tegenwoordig wat hysterisch over paarden en ruwvoer gedaan word. Dat ze direct maagpijn krijgen als ze even zonder staan enz en daarom onbeperkt toegang moeten hebben tot ruwvoer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:45

Het ligt aan de kwaliteit van het hooi. Welke soorten gras zitten er in, waar is het mee bemest en hoe vaak en hoe zwaar, en wanneer (op welk punt van de ontwikkeling van de plant) is het gemaaid.

Daarnaast speelt natuurlijk mee hoe veel het paard vrij kan bewegen.

Ik heb een paard wat heel makkelijk heel dik wordt. Toen bovenstaande eenmaal in orde was begon hij af te vallen. Hij krijgt onbeperkt hooi en wordt niet getraind. Ik rijd een paar keer per jaar. Als ik aan de hand werk is dat voor een werkje op mentaal niveau, fysiek stelt 't niet zo veel voor.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:48

Hier een eigenaresse met een Haf die al dik wordt van lucht.

Hij werkt 6x per week van dressuur tot springen tot bosritjes..

Bij ons op stal ligt er ook onbeperkt hooi voor de boxen (wij hebben voersleuven) en ik merkte door de loop der tijd dat als ze binnen stonden van okt tot april het in december fout ging met de mijne dan ineens leek hij wel ontploft.... zo van de een op de andere dag hoor.

Wat ik doe nu is dat hij krijgt wel hooi met de voerbeurten mee maar dan 1/4 van de rest en vooral droog hooi. Soms is het wat natter wat meer richting kuil maar dan zorgen we ervoor dat er echt droog hooi ligt en desnoods wordt dat gehaald.
Verder krijgt hij gewoon zijn muesli met supplementen na het werken en hij staat niet op brok maar op muesli.

Ik moet zeggen dat hij het daar erg goed op doet.

Zijn buik heeft hij altijd al.... die raakt hij niet kwijt maar aan de zijkant scheelt het altijd wel heel veel.

En is zijn hooi op dan kan hij altijd nog zijn stal leeg eten _O-

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 11:52

het zijn allemaal recreatiepaarden die te dik zijn, lopen hooguit een uurtje per dag hun rondjes over de hoefslag of stapritje naar buiten. De enkele keer dat de Haf voor de wagen gaat werkt ze wel.
Er is er geen een die echt getraind wordt en ook lekker zweet onder het zadel.
Maar het is ze niet aan het verstand te peuteren dat onbeperkt hooi dus voor deze paarden niet werkt. Ze staan op stro dus hebben altijd wat te knabbelen.

Het verschil is duidelijk te zien, de warmbloeden (KWPN, NRPS, Quarter) zijn niet te dik en de Tinkers, Haf en Friezen (op 1 na, die is groot en lang) zijn allemaal maatje hoogdrachtig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:54

Dan heb ik zo het vermoeden dat jullie op stal hooi hebben waar de warmbloeden wel tegen kunnen en het robuustere spul niet. Voor de eigenaren van de hafjes e.d. zou het denk ik de beste optie zijn om eens kritisch naar de kwaliteit van het hooi te kijken.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:57

Hier in de winter de shetten altijd onbeperkt hooi. Niet uit slowfeeders maar gewoon uit een bak. Ze lopen in de winter met z'n vijven overdag op 3000m2 modder en ' s nachts op stal. Zitten nooit zonder zorg altijd dat de bakken binnen en buiten gevuld zijn. Daarnaast wat vitaminekorrel en indien nodig wat brok voor de drachtige dames. Hier zijn ze allemaal goed in conditie. Stoppen met eten als ze genoeg hebben.
Trouwens hooi van eigen land wat getest wordt. Mooi gemiddeld hooi qua eiwit en suiker.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:01

Tegenstrijdig artikel, als een paard niet te dik kan worden van onbeperkt hooi heb je ook geen slowfeeder nodig om dat te voorkomen.
Zelf zou ik een paard die de neiging heeft om veel te dik te worden wel onbeperkt hooi geven, maar dan hooi met vrijwel geen voedingswaarde zoals graszaadhooi.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:03

Wij gebruiken de slowfeeder (dubbele hooinetten) vooral om knoeien te voorkomen. Als ze altijd braaf hun hoofd in de hooibak hielden, gebruikte ik geen netten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 12:05

Koper, dat dacht ik ook, maar niet alle warmbloeden krijgen hooi bij en de rest krijgt te hoogwaardig hooi bij en heeft te weinig beweging. Maar het besef is er niet bij de eigenaren

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:53

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:58

Ik heb ook slechte ervaringen met graszaadhooi. Koliek, zo'n langzame, mijn-paard-voelt-zich-niet-lekker, maar-heel-slecht-issie-ook-niet koliek. Dan zou ik eerder voor stro gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:01

Mijn ruin kreeg erg veel beweging omdat hij te dik was van het voordroog/kuil. Nu hij op hooi staat, krijgt hij eigenlijk zelfs minder beweging en valt gewoon netjes af.
Het is niet eens het afvallen, maar ook dat het paard weer vorm krijgt en dat is in zijn geval een buiklijn terug.
De oude quarter merrie waar hij mee samen staat werd juist te mager en komt nu ook in vorm en ziet er beter uit.
Met hetzelfde eten valt de een dus af en komt de ander bij, of je kan zeggen; ze gaan er allebei uitzien als een normaal, gezond paard.

Zolang je niet weet wat mensen ook nog bijvoeren, kun je niet echt oordelen. Net als de beweging. Paarden bewegen te weinig.

Daar tegenover zal het maagzuur dat stijgt op stal minder zeer doen als een paard stil staat, dan wanneer je hem na uren nuchter zijn hard aan het werk zet. Vaak krijgt iets anders de schuld natuurlijk als een paard dan zgn vervelend is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:03

En dus is het toch handig ook je ruwvoer te bemonsteren....

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:17

Mijn paarden krijgen hier op 24/7 onbeperkt hooi. Toen ik mijn paard kocht vond ik hem wat 'aan de magere kant'
Afbeelding
Ik ben vorig jaar rond Pasen stage gaan doen in de 2lazy7 ranch waar ze mij vertelde dat een paard (als ik me niet vergis ) max. 6 -8 u zonder ruwvoer/hooi (of andere) mag staan. Sinds dien heeft mijn paard ook altijd dag en nacht beschikking tot hooi. Nu kan ik nog steeds zijn ribben 'zien' maar is z'n buik wel duidelijk dikker :P Naast hooi krijgt hij ook 2x per dag brok (muesli) onderhoudsvoer. ik rijd meestal 4-5 keer in de week met hem.
de volgende foto is afgelopen winter/herfst.
De pony werd duidelijk dikker van het vele hooi, die gaven we s'nacht dan wat minder (werd toen s'nachts nog opgesloten)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door x_Kaat_x op 29-04-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:20

Ligt er natuurlijk enorm aan hoe rijk de voeding is, hoeveel droge stof het is etc. Maar zelfs dan, Ik kon 2 van mijn 3 mijn ponies ook niet onbeperkt geven, echt niet, die aten zich tonnetje rond op redelijk arm hooi (iets met stofwisseling gok ik, waren moeder en dochter), de rest van de paarden en de andere pony konden prima op onbeperkt hooi

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:56

cissy schreef:
Koper, dat dacht ik ook, maar niet alle warmbloeden krijgen hooi bij en de rest krijgt te hoogwaardig hooi bij en heeft te weinig beweging. Maar het besef is er niet bij de eigenaren

Dat is inderdaad waardeloos. Je staat er bij en wil er niet naar kijken. Ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen, als je in pension staat kun je vaak niks en o wee als je wat vindt over het paard van een ander.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:05

Kendra schreef:
Graszaadhooi moet je mee uitkijken, ik voer het niet meer:
http://www.levendehave.nl/nieuws/gd-gra ... s-diervoer

Je moet zorgen dat je een leverancier met hersens hebt. Alle voedergrassen waarvoor zaad geproduceerd wordt worden namelijk al voor grote commerciële producties getest op endofyt, en bij het positief testen wordt het zaad dusdanig behandeld dat het vrij is ervan, en dan wordt de partij opgebouwd/geproduceerd.

Als je fatsoenlijk geproduceerd graszaad hooi hebt zit daar geen endofyt in.