Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
karuna schreef:Is haar gebit gecontroleerd?
En wat betreft de eiwitten. Je hebt geluk in belgie te wonen. Daar haal ik mijn hoog eiwit /hoog vet voer voor oude tinker vandaan. Equifyt heeft meerdere soorten hoog eiwit voeding. Equifyt zupa is al best hoog en equifyt/agrobs heeft 100 % lucerne brokken.
Oude man hier krijgt bijna 2 kilo zupa per dag en 400 gram lucerne brokken, naast onbeperkt heel goed rijk ruwvoer waar meer inzit dan standaard. Kleine tinker moet er wel van meeeten. Maar die krijgt er ook helemaal niks naast.
Als dadelijk het gras er weer is bouw ik langzaam de slobber wat af naar 1 kilo per dag tot mogeljk niets. Luzerne brok blijf ik voeren. Zou hij granen mogen hebben zou ik er maismeel/koeienmais bij gaan voeren, maar dan wel een emmer per dag verdeelt over twee keer.
bruintje123 schreef:Zit er geen aveve in de buurt?
Die hebben ook luzerne.
Een paard dat verzwakt is heeft ook onbeperkt ruwvoer nodig.
Misschien kun je een net of bak op hoogte plaatsen waar de mini niet bij kan.
Daarnaast een merrie en hengst samen is vragen om een ongelukje.
Die zou ik dus castreren als apart zetten niet kan.
Gillbo schreef:Waarom stel je dan de vraag?
Je wil niks aannemen van wat er hier gezegd wordt want jullie doen al alles wat jullie kunnen?
Om een paard dikker te krijgen
Maismeel
kuilmais
lucerne
bietenpulp
onbeperkt hooi.
en hier een centraal topic met heeeeeel veeeel tips.[VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn
Succes
Oh ja en nog een keer de vraag, is haar gebit ooit nagekeken door een tandarts.
Gebitsproblemen kunnen nl echt een aanleiding zijn voor ondergewicht
Gillbo schreef:verschillende wat? Wel echt iemand met verstand van gebitten, een tandarts?Niet elke dierenarts is nl ook een tandarts.
En tja bedenk je ook dat áls de merrie weer fitter wordt ook haar hormonen steeds sterker worden en als ze dan bij een hengst loopt ze ook makkelijk hengstig kan worden en door de knietjes gaat.
Een paard blijft nu eenmaal een paard en de natuur is zo als het is, voorplanting dus
onawydouw schreef:Captain schreef:Dat zal het ook niet doen want ze is toch niet drachtig?
Neen, dat niet maar on-nodig melk aanmaken hoeft toch niet ? Heb nu wel een link gekregen van subli voeders en bij deze is het niet. enkel om aan te sterken. Had dus geen idee dat dat type ook bestond. Enkel ken ik dat merk niet.
karuna schreef:Onbeperkt in weekend en vakantie is te weinig. Wij hebben een tijd oude tinker bewust op stal gezet voor een paar uur zodat hij goed hooi kon bijeten en zijn weimaatje niet. Of hem op een vet stuk gras zetten zodat hij kon bijeten. Je moet creatief worden in denken hoe je je magere paard meer kunt geven zonder de rest dwars te zitten. Misschien wat lastig en kost extra tijd maar het is nu eenmaal de taak van een paardeneigenaar. Ik moet dadelijk op stal ook weer minstens twee uur wachten tot de oud zijn grastijd heeft gehad.
En met castreren worden ze alleen maar liever van. Een groot voordeel dus en ze worden er niet minder paard van.
Liesje1611 schreef:Vraagje.. Gaat het om de bonte merrie op je website waarvan je de link in je profiel hebt? Die oogt namelijk inderdaad enorm schraal en aangezien je filmpjes hebt geplaatst dat je op haar rijdt en haar longeerd, dat lijkt me echt not done op een paard wat zo aan moet komen.
karuna schreef:Je papa overtuigen dat even opsluiten alleen maar beter is op dit moment. Zodat eten in alle rust kan gebeuren. En misschien de merrie nu al een uur per dag op het gras zetten. Dan kan ze daar alvast wat van knabbelen.
Het gaat niet om de snelheid van eten, het gaat om de hoeveelheid die ze binnen krijgen. Als ik oude man ga beperken in zijn eetsnelheid dan gaat hij gegarandeerd nog harder afvallen. Die moet in zijn eigen snelheid kunnen blijven dooreten.
Hier doe ik nu 6 dagen met 200 kilo rijk hooi/kuil.op twee tinkers maar met een gezamelijk gewicht van 1200 kilo.
onawydouw schreef:Gillbo schreef:Kan je geen draadje zetten tussen de 2 stallen? Of een soort paddock maken zodat ze alleen kan staan maar wel kan neuzen met haar vriendjes
neen dat gaat niet. zij loopt volledig door een draadje jammer genoeg.