zwaar verzwakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:07

Is haar gebit gecontroleerd?

En wat betreft de eiwitten. Je hebt geluk in belgie te wonen. Daar haal ik mijn hoog eiwit /hoog vet voer voor oude tinker vandaan. Equifyt heeft meerdere soorten hoog eiwit voeding. Equifyt zupa is al best hoog en equifyt/agrobs heeft 100 % lucerne brokken.

Oude man hier krijgt bijna 2 kilo zupa per dag en 400 gram lucerne brokken, naast onbeperkt heel goed rijk ruwvoer waar meer inzit dan standaard. Kleine tinker moet er wel van meeeten. Maar die krijgt er ook helemaal niks naast.

Als dadelijk het gras er weer is bouw ik langzaam de slobber wat af naar 1 kilo per dag tot mogeljk niets. Luzerne brok blijf ik voeren. Zou hij granen mogen hebben zou ik er maismeel/koeienmais bij gaan voeren, maar dan wel een emmer per dag verdeelt over twee keer.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:10

Waarom stel je dan de vraag?
Je wil niks aannemen van wat er hier gezegd wordt want jullie doen al alles wat jullie kunnen?
Om een paard dikker te krijgen
Maismeel
kuilmais
lucerne
bietenpulp
onbeperkt hooi.
en hier een centraal topic met heeeeeel veeeel tips.[VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn
Succes

Oh ja en nog een keer de vraag, is haar gebit ooit nagekeken door een tandarts.
Gebitsproblemen kunnen nl echt een aanleiding zijn voor ondergewicht

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:23

Zit er geen aveve in de buurt?
Die hebben ook luzerne.

Een paard dat verzwakt is heeft ook onbeperkt ruwvoer nodig.

Misschien kun je een net of bak op hoogte plaatsen waar de mini niet bij kan.

Daarnaast een merrie en hengst samen is vragen om een ongelukje.
Die zou ik dus castreren als apart zetten niet kan.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:29

karuna schreef:
Is haar gebit gecontroleerd?

En wat betreft de eiwitten. Je hebt geluk in belgie te wonen. Daar haal ik mijn hoog eiwit /hoog vet voer voor oude tinker vandaan. Equifyt heeft meerdere soorten hoog eiwit voeding. Equifyt zupa is al best hoog en equifyt/agrobs heeft 100 % lucerne brokken.

Oude man hier krijgt bijna 2 kilo zupa per dag en 400 gram lucerne brokken, naast onbeperkt heel goed rijk ruwvoer waar meer inzit dan standaard. Kleine tinker moet er wel van meeeten. Maar die krijgt er ook helemaal niks naast.

Als dadelijk het gras er weer is bouw ik langzaam de slobber wat af naar 1 kilo per dag tot mogeljk niets. Luzerne brok blijf ik voeren. Zou hij granen mogen hebben zou ik er maismeel/koeienmais bij gaan voeren, maar dan wel een emmer per dag verdeelt over twee keer.

Ja, haar tanden zijn door verschillende gecontreerd en was perfect in orden.en Oh super ik ga er eens naar kijken . :)

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:31

bruintje123 schreef:
Zit er geen aveve in de buurt?
Die hebben ook luzerne.

Een paard dat verzwakt is heeft ook onbeperkt ruwvoer nodig.

Misschien kun je een net of bak op hoogte plaatsen waar de mini niet bij kan.

Daarnaast een merrie en hengst samen is vragen om een ongelukje.
Die zou ik dus castreren als apart zetten niet kan.

construeren nooit van mijn leven. een paard moet paard blijven. En ik mijn polken kussen met zo een prachtige kudden. Ik kan mijn hengst overal bijzetten. Of met kinderen laten spelen. Hij heeft een veel te mooi karakter. Mijn mini is ook den bangste van allemaal heeft al zeer veel meegemaakt. Ze krijgt onbeperkt in weekend en vakantie's. We geven ze zeker zo veel mogelijk. we moeten enkel zien dat we het in stukjes geven want mijn haf wil alles direct opeten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:34

verschillende wat? Wel echt iemand met verstand van gebitten, een tandarts?Niet elke dierenarts is nl ook een tandarts.

En tja bedenk je ook dat áls de merrie weer fitter wordt ook haar hormonen steeds sterker worden en als ze dan bij een hengst loopt ze ook makkelijk hengstig kan worden en door de knietjes gaat.
Een paard blijft nu eenmaal een paard en de natuur is zo als het is, voorplanting dus.

Kan de haflinger niet apart, als die alles opeet dan kan ze dus 5 dagen per week niet onbeperkt eten en zoals jij haar omschrijft heeft ze dat wel nodig
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 09-04-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:34

Gillbo schreef:
Waarom stel je dan de vraag?
Je wil niks aannemen van wat er hier gezegd wordt want jullie doen al alles wat jullie kunnen?
Om een paard dikker te krijgen
Maismeel
kuilmais
lucerne
bietenpulp
onbeperkt hooi.
en hier een centraal topic met heeeeeel veeeel tips.[VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn
Succes

Oh ja en nog een keer de vraag, is haar gebit ooit nagekeken door een tandarts.
Gebitsproblemen kunnen nl echt een aanleiding zijn voor ondergewicht

Alles word zeker weten aanvaard. En we proberen ook zo veel mogelijk. maismeel geen ervaring mee ? maisvlokken werden aangeraden. Alleen hebben we daar al veel paardjes koliek door zien krijgen. luzerne gaan we zien of we het kunnen bestellen dat staat zeker op het lijstje om te proberen. bietenpulp lus ze absoluut niet. tandjes zijn perfect in orden.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:35

Gillbo schreef:
verschillende wat? Wel echt iemand met verstand van gebitten, een tandarts?Niet elke dierenarts is nl ook een tandarts.

En tja bedenk je ook dat áls de merrie weer fitter wordt ook haar hormonen steeds sterker worden en als ze dan bij een hengst loopt ze ook makkelijk hengstig kan worden en door de knietjes gaat.
Een paard blijft nu eenmaal een paard en de natuur is zo als het is, voorplanting dus

fysio, tandarts, dierenarts met diploma die dus ook tanden mag doen, lesgever, masseur, ikzelf dus echt wel iedereen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:35

Dus je haf eet ook nog mee?

Eigenlijk komt het er op neer dat je een paard op wilt knappen maar daar totaal geen aanpassingen voor wil doen.

Zodat je dadelijk met een te mager paard met lyme zit dat ook nog eens energie moet vinden voor haar dracht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:37

Onbeperkt in weekend en vakantie is te weinig. Wij hebben een tijd oude tinker bewust op stal gezet voor een paar uur zodat hij goed hooi kon bijeten en zijn weimaatje niet. Of hem op een vet stuk gras zetten zodat hij kon bijeten. Je moet creatief worden in denken hoe je je magere paard meer kunt geven zonder de rest dwars te zitten. Misschien wat lastig en kost extra tijd maar het is nu eenmaal de taak van een paardeneigenaar. Ik moet dadelijk op stal ook weer minstens twee uur wachten tot de oud zijn grastijd heeft gehad.

En met castreren worden ze alleen maar liever van. Een groot voordeel dus en ze worden er niet minder paard van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:37

Hoe kan het nou dat je zelfs niet bekend bent met lucerne en dat je dat nog nooit gezien hebt in een fourage winkel?Kijk of vraag eens wat voor antibiotica ze krijgt,verdiep je eens in lyme...ik begrijp hier niets van hoor,sorry

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:38

Bietenpulp hoeft die van mij ook niet maar als ik er wat andere biks/muesli doorheen gooi wel. Dat kun je nog proberen.

geerke

Re: zwaar verzwakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:43

Er zijn maar weinig paarden die bietenpulp eten zonder wat anders erdoor,het smaakt naar niets.Een beetje appelazijn wil soms wel helpen.TS...heb je een foto van het paard?Paarden met lyme hoeven niet mager te zijn hooe.Hier in frankrijk ,waar ik woon hebben redelijk wat paarden lyme of piroplasmose.Mijn fries heeft piroplasmose....

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:44

onawydouw schreef:
Captain schreef:
Dat zal het ook niet doen want ze is toch niet drachtig? :?

Neen, dat niet maar on-nodig melk aanmaken hoeft toch niet ? Heb nu wel een link gekregen van subli voeders en bij deze is het niet. enkel om aan te sterken. Had dus geen idee dat dat type ook bestond. Enkel ken ik dat merk niet.

Word alleen meer opgewekt ALS ze drachtig zijn/ veulen aan de voet hebben..anders niet.
Ik was vroeger eigenwijs, maar als ik jou bekijk afgaande op je berichten hier..dan was ik dat helemaal niet :+

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:45

Vraagje.. Gaat het om de bonte merrie op je website waarvan je de link in je profiel hebt? Die oogt namelijk inderdaad enorm schraal en aangezien je filmpjes hebt geplaatst dat je op haar rijdt en haar longeerd, dat lijkt me echt not done op een paard wat zo aan moet komen.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:45

karuna schreef:
Onbeperkt in weekend en vakantie is te weinig. Wij hebben een tijd oude tinker bewust op stal gezet voor een paar uur zodat hij goed hooi kon bijeten en zijn weimaatje niet. Of hem op een vet stuk gras zetten zodat hij kon bijeten. Je moet creatief worden in denken hoe je je magere paard meer kunt geven zonder de rest dwars te zitten. Misschien wat lastig en kost extra tijd maar het is nu eenmaal de taak van een paardeneigenaar. Ik moet dadelijk op stal ook weer minstens twee uur wachten tot de oud zijn grastijd heeft gehad.

En met castreren worden ze alleen maar liever van. Een groot voordeel dus en ze worden er niet minder paard van.

wij hebben maar 2 schuilstallen. mijn papa is er tegen om ze op te sluiten. Ook al zou het makkelijker zijn tijdens het eten. wel hebben ze van die extra grote met extra fijne mazen hooinetten waar ze wel enorm lang mee doen. we zijn van plan om er nog extra bij te kopen. ik ben wel 2 dagen in de week extra een halve dag thuis waar ze ook extra hooi krijgen. ook vliegen ze volgende week weer naar een goede vette weide.

MissBmx

Re: zwaar verzwakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:48

Kan je geen draadje zetten tussen de 2 stallen? Of een soort paddock maken zodat ze alleen kan staan maar wel kan neuzen met haar vriendjes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:50

Je papa overtuigen dat even opsluiten alleen maar beter is op dit moment. Zodat eten in alle rust kan gebeuren. En misschien de merrie nu al een uur per dag op het gras zetten. Dan kan ze daar alvast wat van knabbelen.

Het gaat niet om de snelheid van eten, het gaat om de hoeveelheid die ze binnen krijgen. Als ik oude man ga beperken in zijn eetsnelheid dan gaat hij gegarandeerd nog harder afvallen. Die moet in zijn eigen snelheid kunnen blijven dooreten.

Hier doe ik nu 6 dagen met 200 kilo rijk hooi/kuil.op twee tinkers maar met een gezamelijk gewicht van 1200 kilo.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:51

Liesje1611 schreef:
Vraagje.. Gaat het om de bonte merrie op je website waarvan je de link in je profiel hebt? Die oogt namelijk inderdaad enorm schraal en aangezien je filmpjes hebt geplaatst dat je op haar rijdt en haar longeerd, dat lijkt me echt not done op een paard wat zo aan moet komen.

Ze mag niet stil staan van de DA ook omdat ze dringend spieren moet bij krijgen. Het rijden is op de moment gestopt. Ze moet voornamelijk stapwerk doen. ook word ze niet veel bereden hoor. Ze moet eerst terug aansterken. Het klopt idd dat het de bonte is.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:53

karuna schreef:
Je papa overtuigen dat even opsluiten alleen maar beter is op dit moment. Zodat eten in alle rust kan gebeuren. En misschien de merrie nu al een uur per dag op het gras zetten. Dan kan ze daar alvast wat van knabbelen.

Het gaat niet om de snelheid van eten, het gaat om de hoeveelheid die ze binnen krijgen. Als ik oude man ga beperken in zijn eetsnelheid dan gaat hij gegarandeerd nog harder afvallen. Die moet in zijn eigen snelheid kunnen blijven dooreten.

Hier doe ik nu 6 dagen met 200 kilo rijk hooi/kuil.op twee tinkers maar met een gezamelijk gewicht van 1200 kilo.

ik doe mijn best. heb jij een idee hoe je goedkoop een stal kan dichtmaken ? stroomdraad is geen oplossing want daar loopt zij gwn rustig op haar gemak door. het moet laag genoeg zijn want mijn mini kruipt overal door. en stevig genoeg voor mijn haf. want die krijgt echt alles open.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:54

Gillbo schreef:
Kan je geen draadje zetten tussen de 2 stallen? Of een soort paddock maken zodat ze alleen kan staan maar wel kan neuzen met haar vriendjes

neen dat gaat niet. zij loopt volledig door een draadje jammer genoeg.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:54

onawydouw schreef:
Gillbo schreef:

neen dat gaat niet. zij loopt volledig door een draadje jammer genoeg.

binnenkort gaat dat wss wel want er gaat veel veranderen thuis.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:55

En band, dat is breder dan lint, stroom erop

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:58

Als draad niet werkt kun je met stal stangen of stevige houten planken twee of drie afsluitingen maken. Beugel links en rechts van de ingang waar je de stang of plank in kunt schuiven van boven af of van de zijkant. Anders een metalen hek ervoor zetten. Het is alleen maar voor het extra eten. Hier had ik bij de schuilstal gewoon drie stroomdraadjes ervoor gezet die normaal open stonden. Geen last van uit of inbreken,

En bewegen is goed, alleen zou ik dan niet gaan rijden maar alleen wandelen aan de hand of heel kort longeren. In een wei lopen ze normaal al voldoende om in beweging te blijven. Rijden is een veel,zwaardere belasting. En als ze zo dun zijn ligt het zadel vaak ook niet goed.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:00

Als ze door de draad lopen zit er niet genoeg stroom op.

Ik dacht eigenlijk dat je 14 zou zijn.
Zie nu dat je een stuk ouder bent.
Investeer in goede draad en palen met goede stroom en ze kan elke dag een paar uur apart eten.

Ga naar de da en laat je shet castreren.
Jij koopt een merrie dus zul je aanpassingen moeten doen.

Ga nu niet meer rijden. Ook niet in stap.
Lekker wandelen aan de hand.

Als ze weer opgeknapt is koop je een passend zadel en dan blijft de schoft ook heel.

En kan niet en wil niet liggen op het kerkhof is mij altijd geleerd.

Dus hup die schouders eronder en aanpassingen maken.
Jij koos voor dat paard. Dan ook in mogelijkheden denken. :)

Edit:
Bij wandelen bedoel ik niet het Belgische wandelen met een ruiter er op.
Maar het Nederlandse wandelen met de ruiter op de grond.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 09-04-16 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt